Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt PSU? Trenger en annens mening


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygget en ny pc. Den består av følgende komponenter:

 

Skjermkort:

Asus Radeon R9 290 DirectCU II OC

 

Strømforsyning:

CORSAIR RM SERIES 750W GOLD MODULAR PSU

 

Kabinett:

FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK WINDOW

 

Hovedkort:

GIGABYTE GA-Z87X-D3H Z87 S-1150 ATX

 

Prosessor:

INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150

 

RAM:

KINGSTON 16GB 2400MHZ DDR3 CL11 DIMM XMP BEAST SERIES

 

Harddisk:

SAMSUNG 840 EVO 250GB SATA SSD TLC

 

 

Byggingen gitt smertefritt og maskinen fungerte utmerket i omkring fire timer. Så krasjet den plutselig rett til svart uten så mye som en feilmelding. Etter dette var det nesten ikke noe liv i maskinen. Det eneste hintet til at den ikke var 100% gåen var at power LEDen blinket i et brøkdel av et sekund og dataviftene bevegde seg et lite hakk når jeg forsøkte å skru på maskinen, før den igjen sluknet. Jeg mistenkte først at prosessoren kunne være overopphetet, eller at jeg hadde skapt en kortslutning på hovedkortet når jeg monterte.

 

Etter mye prøving og feiling er jeg imidlertid blitt temmelig sikker på at det er strømforsyningen som er defekt. Den nye maskinen fungerer nemlig strålende når jeg kobler opp strømforsyningen fra min gamle maskin, mens min gamle maskin har nøyaktig de samme problemene som den nye hvis jeg kobler opp den nye strømforsyningen. Jeg er allikevel litt forvirret over nøyaktig hva som er galt, og vil gjerne forsikre meg om at jeg har forstått problemet riktig ved å høre med andre på forumet.

 

Strømforsyningen er tydeligvis ikke fullstendig gåen, da LEDene på skjermkortet lyser når alt er koblet opp. Når jeg skrur på maskinen på vanlig vis, eller direkte fra hovedkortet, ser alt som sagt ut til å starte opp i brøkdelen av et sekund, før det kommer er klikk fra hovedkortet og alt stilner (selv om LEDene fortsatt lyser). Jeg må skru av og på strømbryteren på strømforsyningen for å kunne gjenta dette; hvis ikke får jeg ingen respons. Min gamle strømforsyning som ser ut til å fungere er kun 650W, så det burde ikke være et kapasitetsproblem. Jeg har også lurt på om det kan være strømnettet i blokken min som har skylden (som ikke er det beste), men da er det merkelig at den holdt i fire timer, og da hadde det vært mer rimelig om en sikring gikk.

 

Er folk enig i min vurdering her? Er det bare å sende inn strømforsyningen som defekt vare og be om en ny, eller er det noen muligheter her jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvsi PC'en fungerer med en annen PSU, så kan du nok konkludere med at PSU'en er kaputt. I tillegg er det problemer med en annen PC med RM PSU'en. Dessuten har RM series til Corsair har fått et "frynset" rykte i det siste da det er mange som har problemer med den.

 

Når det er sagt, så skal ikke RM serien være noe dritt, men kommer an på hvilke komponenter den har.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Sjekk serienummeret.

Er det innledende fire siffer mindre enn 1341 (uke 41 2013) er det på enheter rm750/rm850 en problematisk thermisk sensor ifb med vifte kontroll og temperatur som kan medføre at den slår seg av (OTP over temperaturen protection)

 

Se føste post i denne tråden hos corsairs tech forum

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=123484

 

Men i ditt tilfelle høres det ut som PSU protection kicker inn ustanselig og den slår seg av.

Så få den byttet ut.

Lenke til kommentar

Ok, takk for innspill. Søren, burde ha undersøkt PSU-valget bedre. PSUen jeg egentlig ville ha var den eneste komponenten Dustin ikke hadde på lager, så jeg bestemte meg visst alt for raskt for et alternativ og må svi for det. Visste at Corsair hadde en del anbefalte strømforsyninger, så jeg gjettet at noe fra dem ikke ville vært helt gæli. Jaja, jeg får sende den inn. Er denne strømforsyningen såpass beryktet at jeg bør prøve å få Dustin til å sende meg en annen modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...