Gå til innhold

I fremtiden blir filmprisen bestemt etter skjermstørrelsen


Anbefalte innlegg

Det er jo allerede praksis.

 

VHS er billigst. Dvd er dyrere. Blu-ray er enda dyrere. Blu-ray 3d er dyrest. Og når det kommer et nytt format med høyere oppløsning så blir det dyrest igjen.

 

Hvis du finner de nyeste Hollywood filmene utgitt på VHS så er du veldig flink til å lete, siden du finner noe som ikke finnes.

 

VHS spillere i dag er dyrere enn BD spillere som takler 3D også.

 

Faktisk så har vel egentlig ikke prisene forandret seg spesielt mye. Den første DVDen jeg kjøpte her i Norge kostet meg 179,- så vidt jeg husker (Bean - The Ultimate Disaster Movie). Mens det en stund var normalt at de lå mellom 150 og 200. Samme sted som BD gjør i dag. Man får også 3D filmer til de prisene, selv om fleste parten er litt dyrere.

 

Når neste format kommer til året, Blu-ray i 4K, så tar de etter kort tid over prissegmentet som normal BD ligger på i dag, tar maks 1-2 år. Mens normal BD faller litt i pris, og DVD snart forsvinner som egne utgivelser, og heller blir pakket inn i BD pakkene, slik mange utgivere gjør i dag i USA.

 

Man skal vel egentlig ikke klage når man får en film til 200-230,- (inkl.frakt) fra USA som har BD, DVD og Digital nedlasting inkludert i prisen, samt enkelte av dem også har med BD3D også, normalt med 3-4 disker i samme etui. Da kan man se BD og ta vare på den, og la ungene bruke DVD utgaven slik de skulle ønske, uten at man trenger å tenke på at de ødelegger BD utgaven.

 

Men når man snakker om artikkelen her så er forslaget idiotisk. Hvorfor skal man straffe folk som liker å se film på noe annet enn en telefon? Bedre å ta betalt for oppløsningen i stedet som Andrull nevnte.

 

Men personlig så er streaming ikke aktuelt for min del, kan ikke matche BD på kvalitet, og snart kommer 4K hvor de blir hengende enda lenger etter, selv om de kom med 4K streaming først. Det er noe som heter båndbredde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange ting filmbransjen kan gjøre. Noen forslag:

 

 

- Ikke bare tilby salg av en og en film, i alle fall ikke når det gjelder eldre filmer og digital kopi eller lignende. Tenk Humble Bundle for PC-spill. Hvorfor i alle dager skal man betale 150 kroner for en BD-kopi av en film fra 1990?

 

- Tilby streaming av høy kvalitet, samme kvalitet som Blu-Ray. Jeg skjønner at det koster penger å drive servere og betale for båndbredde, men da må bare prisen opp tilsvarende, slik som Wimp har dyrere abonnement for "lossless" streaming av musikk. "Regular" (~5 mbps), "High Definition" (<30 mbps) og "4K" (30-150 mbps) abonnementer bør være mulig å få til.

 

- Tilby et permanent mediabibliotek, noe lignende Steam, der man kan kjøpe filmer og TV-serier og ha disse lagret offline samt ha evig tilgang online. Det bør også være mulig å gå i butikk og skaffe en kopi siden det ikke er alle som har tilgang til godt nok internett. Hadde jeg kunne gått til Elkjøp med en 1TB ekstern harddisk og kjøpt 30 filmer for en tusenlapp (33kr/film, bør være enda billigere), rett på harddisken, hadde jeg sannsynligvis gjort dette siden det tar meg ukesvis å laste ned tilsvarende via torrent. Ta harddisken med hjem og last inn i "Steam for media". Selvsagt må bransjen ha en form for DRM på dette, men det har jo også Steam-spill og folk kjøper jo spill her over en lav sko. Så lenge det er 100% smertefritt og kvaliteten er upåklagelig vil det fungere.

 

 

I en fjern fremtid vil nok streaming av film være normalen, for før eller siden vil alle ha mulighet til å streame 16K video rett i TV-en, og det vil bli så billig å drive internett at fysiske kopier må bli fullstendig utkonkurrert. Personlig har jeg heller ingen glede av fysiske kopier av film og TV-serier (på grunn av lagring og det miljømessige), og i skrivende stund ripper jeg en BD-disk, og etter hvert vil hele filmsamlingen gis bort. Bøker har jeg på Kindle... Selvsagt, jeg vet at mange elsker fysiske kopier av filmer og har bokhyller fulle av både filmer og bøker og LP-plater, men det må komme på plass fullgode, digitale alternativer for oss andre.

Lenke til kommentar

Det er oppløsningen du betaler for. Med andre ord skal du se det på mobilen - greit nok, men skal du betale for mobilversjon og vise på et lærret så blir det nokså dårlig kvalitet ..

 

Lurer på om det koster mest å produsere film i høy oppløsning, eller å produsere film i høy oppløsning og deretter nedskalere den...

 

Filmbransjen må rett og slett tenke mer brukervennlig.

Lenke til kommentar

 

Det er oppløsningen du betaler for. Med andre ord skal du se det på mobilen - greit nok, men skal du betale for mobilversjon og vise på et lærret så blir det nokså dårlig kvalitet ..

Lurer på om det koster mest å produsere film i høy oppløsning, eller å produsere film i høy oppløsning og deretter nedskalere den...

 

Filmbransjen må rett og slett tenke mer brukervennlig.

Nedskalering koster dem ingenting. Filmen må uansett komprimeres og distribueres til de tusen folk, så hvilken oppløsning den skaleres til har ikke noe å si.

 

Derimot når det kommer til selve distribusjonen, så er prisen direkte relatert til størrelsen på filmen. Halverer du størrelsen/oppløsningen, så halverer de omtrent kostnaden deres.

 

Dog vil det sette høyere krav til effekter og etterbehandling om du har en film i høy kvalitet, da de lettere vil se dårlig ut med et godt bilde.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...