Gå til innhold

LCD trippen "alle" er på om dagen


Betroz

Anbefalte innlegg

Hvis folket som leser dette ønsker det, kan dette kanskje bli en ny stor tråd om LCD?

 

Når jeg leser gjennom tråder på dette forumet om anbefalinger osv. om hvilken skjerm som er best ol. så er det fler og fler som sier "gå for LCD". Mange blir påvirket av dette, også jeg ble det. Kjøpte meg da en high-end 20 tommer LCD av typen Formac Gallery 2010 DVI. Super skjerm det, men er ikke bra for hardcore gamers vil jeg si. Klart den funker greit til spilling, men min CRT er overlegen fortsatt. Dette er ikke bare forde ghosting spiller stor rolle i denne sammenhengen, men også hvordan LCD skallêrer i billedkvalitet ettersom man forandrer oppløsningen til en annen enn standard.

 

Mitt poeng er at LCD teknologien som finnes i dag ikke er moden nok som skjerm for alle formål. Spiller man mye spill, er LCD rett og slett et feil valg. I DAG. Hva teknologien bringer fremover vet ingen. Men skal man kjøpe seg en ny skjerm og spiller mye data spill, kjøp en CRT! Til de som ikke spiller, men bruker dataen til mer "profesjonelle" ting er LCD et bedre valg.

 

Come on guys and girls! Keep it real!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller man mye spill, er LCD rett og slett et feil valg. I DAG. Hva teknologien bringer fremover vet ingen. Men skal man kjøpe seg en ny skjerm og spiller mye data spill, kjøp en CRT! Til de som ikke spiller, men bruker dataen til mer "profesjonelle" ting er LCD et bedre valg.

 

Litt enig og litt uenig. Enig i at LCD i dag er feil til spillere.

At LCD ukritisk er et bedre valg til profesjonelle mener jeg er feil. CRT skjermer er fortsatt kjent for å gi en mere realistisk fargegjengivelse, og du ser enda få grafikere som sitter med lcd-skjermer. Det er uforholdsmessig dyrt med LCD som duger til denne typen bruk. Har sett et par sun widescreen lcd skjermer som duger, men prøv å gjett prisen... :yes:

 

Jeg vil vel kanskje si at LCD er skjermen for kontorrotter.

De andre "proffe", det være seg spillere eller grafikere, eller videoredigerere har vel fortsatt mest til overs av å velge CRT såvidt jeg kan forstå...

 

DrErling

Lenke til kommentar

Ja DrErling jeg vet at folk som driver med foto redigering og krever nøyaktig fargegjengivelse, så er CRT et bedre valg. Formac'n min skal følge Pantone sine rettningslinjer for nettopp dette. Så her har LCD blitt bedre ville jeg tro. Bilder blir lekre også på min LCD! Skal bli moro å sammenlikne med min Eizo T966 CRT som jeg har bestilt.

 

Huff de penga flyr fort ut av lommeboka mi...! :D

Lenke til kommentar

Tror LCD egner seg best til alt untatt fps spill, bilde manipulering o.l.

 

Kjenner en fyr som driver med bilde manipulering som arbeid.

Er ikke snakk om LCD i bransjen hans påstår han. LCD er nesten et fy-ord der :p

Der er det Macintosh, CRT og Photoshop for alle penga :D

 

Tror min far kunne ha godt av LCD skjerm. Lese e-post og skrive litt osv.

 

Personlig syns jeg det er deilig å se på en LCD skjerm i forhold til CRT.

Forutsatt at man ser den rett foran, og ikke fra siden elns.

Da blir det så merkelige farger og sånt.

 

Hadde jeg hatt penger skulle jeg kjøpt en LCD skjerm.

Syns det er bedre til det jeg driver med, som er mest programmering og surfing. Ganske lite brukt til spill.

Det hadde vært deilig :green:

Lenke til kommentar

bare for å rette litt :)

 

til dere som sier LCD ikke er saken for grafikere, NONO

 

Jeg jobber som grafisk designer og har gjort det snart i 4år, har hatt rimelig mange forskjellige CRT monitorer og vært riktig så godt fornøyd med noen av de, (skulle bare mangle med tanke på prisen på noen av de :p) men når jeg gikk over til LCD med DVI.. gud hjelpe.

jeg syns hvertfall det er LANGT bedre.. kontraster og detalj rikdom bli mye, og da mener jeg MYE bedre..

 

jeg som proff grafiker vil hvertfall anbefale LCD til grafisk stillbilde arbeid.

for gamere og dere som driver med videoredigering. go CRT :)

Lenke til kommentar

Forth:

LCD takler ikke mer enn 1280x1024 oppløsning. Iallfall de som folk har råd til, nemlig 17" og 19". Det koster 13000+ for 20-21". Og disse takler 1600x1200. Det er litt for dyrt for å få 1600x1200 etter min mening. Og hva om du vil ha høyere oppløsning enn det igjen? Nei, LCD er for windows brukere. Ikke gamere og ikke for CAD og grafikere.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke spesiellt merkelig at du får ghosting på den skjermen. Den har en responstid(rise + fall) på 35ms. En skjerm som skal brukes til spilling bør ha en responstid på < 25ms.

 

Store LCD skjermer er fortsatt tregere enn mindre skjermer. En 17 tommer vil være et mye bedre valg hvis du skal spille. Og du må selvsagt ha et skjermkort som takler å kjøre i den oppløsningen skjermen er ment å kjøre i.

Lenke til kommentar

Har en Hyundai Q17s og den funker helt fint til spill, selv "cube" et rimelig high paced fps spill, INGEN ghosting eller noe slikt. Det er som å spille på en CRT. Jeg har spilt så og si alle spill på markede som blir spilt, og har ikke merket noe, eneste gangene jeg merker forskjell er når jeg scroller og fontene blir litt mørkere, eller flytter et vindu.

 

Synes dette har vært en helt utrolig investering, jeg gikk fra en 19" crt (hitachi) til denne, og så utrolig mye bedre det er.

For det første er det en fryd å flytte på skjermen, veier ingenting i forhold til den giganten av en skjerm jeg hadde tidligere. Jeg kan feste den på veggen, som i seg selv er en grunn til å skaffe seg en lcd.

 

Det virker som folk er skeptiske til LCD skjermer fordi dem ikke har sett disse "nye" skjermene, men heller bare en lcd som ikke har vært så bra. (Det gjelder også den lcd'en som kostet 20k for 5 år siden)

Lenke til kommentar

Enig i det Orjanp. Ikke for å gjøre dette til en mac vs pc tråd, men har en følelse det er likt. Folk sier ting som de har hørt av andre etc, og dermed mener det er slikt. Mens om man faktisk sjekker så ser man at det ikker er slikt. Var skeptisk til det selv, men ble utrolig overrasket hvor bra det faktisk er.

Lenke til kommentar

Tror det er en del fordommer ute å går. CRT er bra, men LCD er jammen meg bra det også. Har selv en 21" CRT og en 19" LCD (Samsung 193T). (se link i signatur for bilder).

 

LCD går supert å spille på. Har ikke merket noe ghosting, og jeg spiller kun fps. (battlefield) Syns faktisk at 193t er såpass bra til slikt at jeg har begynt å vurdere en 213T for å erstatte min 21".

Lenke til kommentar

Husk at kvaliteten på bilde på skjermen (uansett LCD/CRT) også er avhengig av et bra skjermkort!

 

Har en Dell UltraSharp 19 LCD som jeg er knallfornøyd med. Spiller ikke veldig mye, men er kjempefornøyd med bilde i spill. Lite ghosting og bra fargegjengivelse, bra kontraster etc. Kjører selvfølgelig alle spill i 1280x1024 som skjermen er laget for. Kjører skjermen med DVI fra et ATI Radeon 9800Pro 128mb.

 

Koblet også skjermen til en 6 år gammel maskin med Voodoo Rush kort, da med analog tilkobling. Da ble jeg virkelig overrasket. Bilde er grøtete, dårligere kontraster etc. Vanlige fonter i Windows ble utydelige, mens på Radeon kortet er de klarere enn jeg har sett på noen annen skjerm. Kjørte på 1280x1024 for å sammenligne.

 

Vet det kanskje er en "ekstrem-sammenlingning", men bare for å illustrere at skjermkortet har halvparten å si når man snakker om kvaliteten på skjerm!

 

(Dell UltraSharp 19 er visstnok den samme som Samsung sin 19")

Lenke til kommentar

Jeg sitter litt med Photoshop på min bærbare PC, men da våger jeg ikke endre fargene når jeg sitter med den (gjør bare de andre tingene), for når jeg kommer til en CRT skjerm er fargene helt feil.

Har også opplevd dette mhp utprøving av på web-sider og bakgrunnsfarger, CRT og LCD gir ikke samme farger.

 

Dere som kjefter på hvernadre om CRT, nei/jo, LCD nei/jo.

Hadde lest over posten til trådstarter engang til, han skriver noe ganske bra, og har tross alt kongen av LCD skjermer dere dødelige har råd til (automatisk utelukkelse når jeg har nettbank åpen i bakgrunnen).

Lenke til kommentar

Synes det står veldig mye bra her. Sitter nå på en Hyundai Q17S, og den fungerer utmerket til de fleste spill.. Men er for dårlig når det kommer til FPS spill.. Og dere som sier at LCD holder til seriøse gamere, har enten ikke prøvd en ordentlig LCD skjerm, eller så har dere ikke høye nok krav til spillet.

Å se folk anbefale LCD skjermer til folk som spør etter en gaming skjerm, gjør at jeg får frysninger på ryggen..

Lenke til kommentar

Da måtte jeg også blande meg inn!!

 

 

Les denne først

 

For dere som mener grafikere bør bruke crt

 

Les denne

 

Jeg skal gi meg på et punkt: sitter du i verdenseliten å spiller cs eller unreal er det klart at under selve finalen er nok crt et bedre valg. Men der sitter ingen av de som er i forumet. De fleste gamere her er av meget god kvalitet sikkert, men jeg tror nok lcd holder for disse i massevis. Dessuten sitter de fleste gamere klistra til skjermen i timesvis og da er jo lcd et klart bedre valg da disse ikke flimrer.

 

Argumentene for CRT er spist opp. Det eneste jeg kan tenke meg er prisforskjellen som ennå eksisterer.

 

Toppmodellene til mac, som hendvender seg hovedsaklig til det grafiske marked, leverer i dag så og si nesten kun lcd skjermer!!! Hmm, lurer på hvorfor??

 

Videre har de flese store skjermprodusenter nesten sluttet å produsere nye crt skjermer, hvorfor det mon tro?

 

Å sitte å knuge på en utdøende teknologi er for meg helt bak mål.

Tipper de siste crt modellene fra sony, eizo,hyundai osv kommer neste år. Deretter er det nok slutt for den teknologien en gang for alle.

 

 

 

[/url]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...