Gå til innhold

Saksøker Google for søkemonopol


Anbefalte innlegg

 

ikke rart at google har nesten monopol på søkemotor markedet når de andre er så dårlige.

*host* Spesielt Bing *host*

 

Hva er det som er så fryktelig dårlig med Bing? Ingen tvil om at Google er mest utbredt og er foretrekt av mange, men inkludert men Bing er da slettes ikke noen versting, langt der ifra.. Er vel strengtatt en av de bedre på markedet.

 

 

Isåfall er det ikke rart google har defacto-monopol :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde jo bli avvist før det kommer i retten engang

 

Det er ikke uten videre gitt, det er en uting å bruke dominerende markedsposisjon innen ett felt for å påvirke ett annet marked, selv om det i dette tilfellet er litt spesielt, da jeg google på ett vis er mest dominerende innen søk, men de bruker mobil for å øke software-bruk og ikke motsatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Eh, jo? Jeg bruker DuckDuckGo på min Android-telefon?

 

Var denne satt som standard, og har du samtidig Google-apps som YouTube, Maps, osv.?

Nei, det var en app jeg måtte laste ned for å bruke. I artikkelen virker det som om det er umulig å ikke bruke noe annet enn Google som søkemotor.

 

Jeg synes det står ganske klart og greit i artikkelen at det handler om søkemotoren som er satt som standard. Jeg kan ikke se at det står noe om at det ikke kan endres.

 

 

 

 

Burde jo bli avvist før det kommer i retten engang

Synes du også det om Internet Explorer saken som gikk mot Microsoft?

 

I den saken var det helt åpenbart at Microsoft brøt loven. De brukte ikke bare sitt monopol på operativsystem-markedet til å etablere et nettlesermonopol, men de prøvde bevisst å hindre andre nettlesere fra å få fotfeste ved å prøve å knytte nettsteder til IE ved å benytte seg av proprietære eller dårlig dokumenterte løsninger. Gjør Google noe lignende?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

De får ta WP istedet hvor du faktisk på mange produkter ikke kan bytte søkemotor. Ellers er vell disse tjenestene på ingen måte påtvunget av Google men heller produsentene av telefonen.

 

Har du i det hele tatt fått med deg poenget? Windows Phone er vel ikke i nærheten av å ha noe markedsmonopol...

Lenke til kommentar

Poenget er vel at hvis man skal bruke Android eller Googles innebygde apps så må man ta med søkemotoren på kjøpet.

 

Produsenter har mulighet til å levere telefoner med android uten googles apps. De er ikke på tvunget til å gjøre det, men skal de ha med Google Play så må dems produkter følge beslutningene i Open Handset Alliance.

Lenke til kommentar

 

Når en mobilprodusent velger å inkludere Googles apper, som Google Play, YouTube og Google Maps på en mobiltelefon, må de også velge Google som standard søkemotor.

Man kan da vel søke med Bing og andre ting selv om man har Google Play osv installert? Er jo til og med fra Google Play man laster ned f.eks Bing Search.

Lenke til kommentar

 

Når en mobilprodusent velger å inkludere Googles apper, som Google Play, YouTube og Google Maps på en mobiltelefon, må de også velge Google som standard søkemotor.

Man kan da vel søke med Bing og andre ting selv om man har Google Play osv installert? Er jo til og med fra Google Play man laster ned f.eks Bing Search.

 

Fint om du kan lese både artikkelen og det jeg skriver. Det er snakk om standard søkemotor.

 

 

Poenget er vel at hvis man skal bruke Android eller Googles innebygde apps så må man ta med søkemotoren på kjøpet.

Produsenter har mulighet til å levere telefoner med android uten googles apps. De er ikke på tvunget til å gjøre det, men skal de ha med Google Play så må dems produkter følge beslutningene i Open Handset Alliance.

 

Poenget er jo at Google krever at de bruker Google-søk hvis man ønsker å preinstallere andre Google-apps. Det er blant annet det de saksøkes for. De mener dette er en ulovlig utnyttelse av markedsmonopolet.

 

Lenke til kommentar

Fint om du kan lese både artikkelen og det jeg skriver. Det er snakk om standard søkemotor.

....selvsagt er det snakk om standard søkemotor, hva ellers, Google's eksistens?

 

Det jeg ikke forstår er hvor man blir tvungen til og bruke Google søk, lokalt søk på telefonen, standardsøkemotor i nettleser kan byttes, klart når man søke i selve Google Play må man jo brukes Google, men der har de vel ikke lov til og bruke noe annet heller.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...