Gå til innhold

70 kroner for S-ATA vs IDE. Verdt det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan du få 27Mbsek raskere overføring hvis PCI er max 133 ...

Raskere overføring hjelper ikke hvis hdd ikke kan lese raskere.

Har to hdd på ata-100 og der oppstår ingien flaske hals.

 

tja, noen HK har faktisk SATA integrert i chipsettet, slik at det ikke går på PCI bussen?

 

og nei, vanlige disker får ikke utnyttet ATA100 max engang, men en 10k disk som WD Raptor trenger man vel SATA for (om så bare fordi den ikke blir laget for AtA100 ;) )

 

jeg ville helt klart brukt de ekstra 70kr, bare fordi SATA disker er fremtiden...blir kiipt å kjøpe IDE disk nå, også i fremtiden så har ikke HK IDE kontakter (hvis du mot formodning skulle bruke den så lenge ;) )

 

plassen spart og luftstrømmen er også alene verd 70kr...

 

 

dessuten tror jeg native SATA disker har mindre CPU forbruk, ifølge en test på THG iallefall..

 

edit: det var selvfølgelig www.extremetech.com , ikke THG

Lenke til kommentar

70 kroner i forhold til de 900 er jo under 10%. En rund (liten) IDE kabler koster jo litt dersom du vil bruke liten kabel. Hvorfor ikke s-ata?

 

Det blir bedre luftgjennomstrømming i kabinettet, det vil føre til litt mindre støy, og det kan også bli et par grader lavere temp.

 

Vel, husk at du trenger diskettstasjon, så hvis du ikke har det kan du gå for en ATA, hvis du har det så ville jeg gått for en s-ata.

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål, hvor raskt går det å kopiere fra hardisk til harddisk, hvis du har to S-ATA disker? (I praksis).

 

Mellom ATA-100 diskene mine får jeg ca 20 +/- 4MB.

 

Du vil vel få omtrent samme fordi diskene bremser.

 

Blir litt på samme måte som om du har en bil som ikke klarer mer enn 80. Kan ikke kjøre fortere enn 80 uansett om fartsgrensen er 100(ata100) eller 150(s-ata). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...