Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i magen hver skoledag!


dalken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dette begynte i 8. klasse og jeg har hatt det helt til nå og jeg skal snart slutte i 10.klasse og jeg kan ikke ha det sånn på videregående. jeg blir nervøs for ingen grunn og magen vrir seg føles det som og jeg må akutt på toalettet og ta en "nr 2" :p dette skjer hver dag... og jeg vet ikke engang hvorfor. det er spesielt i de 3 første timene på skolen eller visst jeg vet jeg må snakke høyt i klassen for en eller annen grunn. Hjelp noen visst de vet noe om hvordan jeg kan få det vekk. jeg har vert hos psykolog og det hjalp ikke i det hele tatt så jeg bare sa at jeg var "kurert" og stakk ut derifra, dei kontakta meg aldri igjen :) så plis!

Det kan være irritabel tykktarm, allergi, eller rett og slett nervøs mage. Det som er viktig å huske når man har noen av disse plagene er at man ikke må overspise, spise sunt og drikke sunt altså ikke drikke for mye brus osv.. Man må også passe på å få i seg nok vann når man er mye på do, for å unngå dehydrering. Ellers kan det være lurt å kontakte fastlegen for å utelukke mangel av vitaminer, mineraler og sånt. Hadde dette selv men det var pga. bakterieovervekst i tynntarmen ble behandlet med kraftig antibiotika kur. Men tror ikke dette er ditt tilfelle i og med at du har vært plaget med det så lenge, ville du har merket magesår, blod i avføring og slikt. Bedre å få det unna før videregående for å unngå fravær, og når du har det hverdag må det være jævlig slitsomt.

Lenke til kommentar

Hei, har det samme. Eller Irritabel tarm som det heter. Har hatt det siden 9 klasse og går nå i vg3. Vet hvor jævlig det er, jeg har tatt mange undersøkelser, men fant ikke noe og fikk derfor diagnosen irritabel tarm, eller ''nervøs mage'' som det heter på folkemunne. Det jeg for det første vil anbefale er å skaffe legeerklæring til skolen. Da vet de hva det er hvis du er mye borte osv. Få også en avtale med lærerne at du kan gå på do når du vil uten å spørre, lite kult å rekke opp hånda i timen og spørre om å få gå på do. Når det gjelder tentamen/eksamen og egentlig prøver generelt, har du krav på eget rom. Jeg har alle mine prøver på eget rom, angrer på at jeg ikke fikset det før vg3, hadde nok karakterene vært MYE bedre.

Lenke til kommentar

Dette lyser jo angst lang vei. Har vært mye plaget med det selv, både "mild" angst, og mye verre. Har det sånn av og til forsatt om jeg gruer meg veldig til noe, får problemer med magen, eller blir kvalm. Det er lett å gå rundt og ikke tenke at det er noe psykisk, men her får jeg veldig inntrykk av at det er tilfellet. Du skriver jo at det er i ubehagelige situasjoner, som før en fremføring/du skal snakke i klassen, eller du skal til tannlegen. Og du sier det gjerne er de første timene på skolen, da tenker jeg at du er nervøs de første timene, men så når dagen nesten er ferdig føler du deg mer trygg, og er ikke like urolig/dårlig i magen.

Det skjer helt ubevisst, og det er ekstremt plagsomt. Det eneste man kan gjøre er å bli mer bevisst på det, og styre tankene i en mer positiv retning.

Gikk selv en periode og var kvalm på jobb, og skjønte ikke hvorfor, men innså etter hvert at jeg faktisk gruet meg så mye til å gå på jobb at det var det som gjorde meg dårlig. Høres sikkert rart ut, men man tenker ikke alltid over slikt, hodet og tankene tar styring over kroppen, uten at man merker det.



Anonymous poster hash: 5e216...e13
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes også dette høres ut som angst, og at det er en form for skolevegring.

I så fall er det typisk med udefinerte mageplager, smerter og trang til å måtte gå på do. Disse er sterkest om morgenen, mens om kvelden kan de være helt borte.

Samtidig er det ofte konkurrerende aktiviteter på dagtid, slik som pc, spill, etc som tar oppmerksomhet vekk fra skolearbeidet og ødelegger motivasjonen for å komme seg på skolen.

 

Da må en jobbe mer med forholdene på skolen, det kan være pågående mobbing, prestasjonsangst eller andre faktorer ved læringsmiljøet som gjør skolehverdangen for vanskelig.

 

Jeg ville undersøkt dette sporet før jeg hadde undersøkt irritabel tarm og andre vagere somatiske sykdommer.
Jeg vet ikke hvor vitenskaplig bevist det er, men min erfaring er at irritabel tarm ofte henger sammen med visse personlighetstrekk, der engstelighet ikke er det mest fremtredende. Men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Hei, har det samme. Eller Irritabel tarm som det heter. Har hatt det siden 9 klasse og går nå i vg3. Vet hvor jævlig det er, jeg har tatt mange undersøkelser, men fant ikke noe og fikk derfor diagnosen irritabel tarm, eller ''nervøs mage'' som det heter på folkemunne. Det jeg for det første vil anbefale er å skaffe legeerklæring til skolen. Da vet de hva det er hvis du er mye borte osv. Få også en avtale med lærerne at du kan gå på do når du vil uten å spørre, lite kult å rekke opp hånda i timen og spørre om å få gå på do. Når det gjelder tentamen/eksamen og egentlig prøver generelt, har du krav på eget rom. Jeg har alle mine prøver på eget rom, angrer på at jeg ikke fikset det før vg3, hadde nok karakterene vært MYE bedre.

Fy faen, tusen takk for ideen :D jeg skal ha matte eksamen eller tentamen nå neste uke, jeg føler meg tryggere når jeg ikke er i full klasse og har et rom for meg selv, så jeg skal prøve å få di til å gi meg et rom som jeg kan ha tentamen/eksamen på :D god ide!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Hei, har det samme. Eller Irritabel tarm som det heter. Har hatt det siden 9 klasse og går nå i vg3. Vet hvor jævlig det er, jeg har tatt mange undersøkelser, men fant ikke noe og fikk derfor diagnosen irritabel tarm, eller ''nervøs mage'' som det heter på folkemunne. Det jeg for det første vil anbefale er å skaffe legeerklæring til skolen. Da vet de hva det er hvis du er mye borte osv. Få også en avtale med lærerne at du kan gå på do når du vil uten å spørre, lite kult å rekke opp hånda i timen og spørre om å få gå på do. Når det gjelder tentamen/eksamen og egentlig prøver generelt, har du krav på eget rom. Jeg har alle mine prøver på eget rom, angrer på at jeg ikke fikset det før vg3, hadde nok karakterene vært MYE bedre.

Fy faen, tusen takk for ideen :D jeg skal ha matte eksamen eller tentamen nå neste uke, jeg føler meg tryggere når jeg ikke er i full klasse og har et rom for meg selv, så jeg skal prøve å få di til å gi meg et rom som jeg kan ha tentamen/eksamen på :D god ide!

 

 

Bestill legetime idag :) og be om å få time raskest mulig grunnet du trenger legeærklering i forbindelse med eksamen. I tillegg burde du slutte å banne, det er ikke pent :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei, har det samme. Eller Irritabel tarm som det heter. Har hatt det siden 9 klasse og går nå i vg3. Vet hvor jævlig det er, jeg har tatt mange undersøkelser, men fant ikke noe og fikk derfor diagnosen irritabel tarm, eller ''nervøs mage'' som det heter på folkemunne. Det jeg for det første vil anbefale er å skaffe legeerklæring til skolen. Da vet de hva det er hvis du er mye borte osv. Få også en avtale med lærerne at du kan gå på do når du vil uten å spørre, lite kult å rekke opp hånda i timen og spørre om å få gå på do. Når det gjelder tentamen/eksamen og egentlig prøver generelt, har du krav på eget rom. Jeg har alle mine prøver på eget rom, angrer på at jeg ikke fikset det før vg3, hadde nok karakterene vært MYE bedre.

Fy faen, tusen takk for ideen :D jeg skal ha matte eksamen eller tentamen nå neste uke, jeg føler meg tryggere når jeg ikke er i full klasse og har et rom for meg selv, så jeg skal prøve å få di til å gi meg et rom som jeg kan ha tentamen/eksamen på :D god ide!

 

 

Bestill legetime idag :) og be om å få time raskest mulig grunnet du trenger legeærklering i forbindelse med eksamen. I tillegg burde du slutte å banne, det er ikke pent :)

 

Psssh joda XD

Lenke til kommentar

Selv om du drikker rein melk ein gang i måneden, inneholder de fleste varer melk. Kunne vere ein fordel å sjekke, bare for å vere sikker!
Men ellers støtter eg tidligere svar om nervøsitet. Henger ofte sammen sjøl om du ikkje er heilt klar over det sjøl. Hadde du det av naturlige grunner er det mulig underbevisstheten din "forventer" at du får det, og gir deg dermed ein følelse av magetrøbbel. Er mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...