Gå til innhold

[Løst] Bærbar for Linux - Hva bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hallo! :·)

 

Tenkte å kjøpe en ny PC nå. Først og fremst må den gå an å kjøre GNU/Linux på uten problemer med driver, hardware, skjermkort osv..

 

Ser etter en PC som er stillegående og som blir fra ingenting til lite varm. De tyngste oppgavene den får gjennomgå er vel litt spilling fra tid til annet, så å kjøre f.eks spill som Minecraft, L4D2 og Portal helt uten lagg hadde vært veldig deilig. Trenger ikke noe ekstremt kraftig, da jeg er ganske sikker på at Borderlands 2 blir det kraftigste jeg kommer til å spille.

 

Det er her min nåværende PC feiler. Den klarer ikke engang å spille lette spill som LIMBO og Reus uten å bli en vulkan og gå helt amokk med viften. Det er derfor jeg nå vil satse på en PC som ikke blir varm og som er stillegående, men at den samtidig har kraft i seg vil være et digert pluss. Desto mer kraft, desto større pluss, så lenge det er en fin balanse mellom kraft og varme/støy.

 

Som sagt må den også ha GNU/Linux-støtte. Hørt at skjermkortet AMD for eksempel ikke er godt egnet når det gjelder GNU/Linux, og at jeg heller her burde velge NVIDIA. Største usikkerheten min rundt PC-valg. Kommer denne til å fungere smertefritt med GNU/Linux, mer spesifikt Linux Mint, eller er jeg nødt til å bytte ut driver, hardware, cpu og gpu og alle disse fremmedordene, bare for å få det til å funke? :hmm:

 

Kommer til å kjøpe PCen fra Komplett.no. Stusset litt på om jeg skulle få anskaffet en Komplett-PC, der de bygger den for deg, også velge bort operativsystemet, siden jeg ikke får bruk for pre-installer Windows uansett, og skulle jeg få bruk for det har jeg en Win7-lisens liggende her som jeg kan bruke i Virtualbox, slik jeg har forstått det. Kan godt hende jeg har misforstått, men er det ikke bare stasjonære PC-er som kan bygges, eller er det kun for private brukere? Da jeg spurte en kompis som skulle bygge sin egen PC spurte jeg om den skulle være bærbar eller stasjonær, og fikk svar tilbake «Hvis den blir bærbar må jeg drasse den rundt i en trillebår», så da lærte jeg i det minste at bærbare ikke kan bygges. Gjelder dette kun for private, ergo kan Komplett bygge en bærbar?

 

Budsjettet mitt er på rundt 10 000. Har ikke noe imot å strekke meg litt over 10 000 heller, så lenge jeg føler det er verdt det. Er veldig åpen for maskiner som dekker alle mine krav, men koster 11k-12k, og ikke 10k.

 

Takk for alle svar på forhånd fra usikker, fremtidlig PC-kjøper! :·)

 

EDIT: Skal også drasse den litt rundt, derfor er det nødvendig at den er 15-tommer.

Endret av Toppitus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter bærbar er nok multicom: Problemet

med denne ikke er mest stillegående. Beste er nok å kjøpe brukt.

 

 

Multicom Xishan W350S 15.6" Full-HDMatt Intel® Core™ i5-4200M, 8GB, 750GB, GeForce GTX 760M, DVDRW, Uten operativsystem

Vil også si de fleste komplett maskiner har intel kjølere som støyer del.

 

Om du vil bestille fra utlandet: https://www.system76.com/laptops/model/daru4

En del Dell maskiner fra Usa leveres også med linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Multicom Arctic W740S 14" Full-HDMatt, Intel Core i7-4750HQ, 8GB, 256GB SSD, Iris Pro graphics 5200, Uten operativsystem, 1.9 kg

Er vel ganske så stillegående, men du får neppe laptop med veldig mye kraft, Selv om Iris Pro er forhåndsvis kraftig.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel_iris5200_win8redux&num=1 iris pro 5200 virker gjør det bra i ubuntu vertfall.

Lenke til kommentar

Trur jeg må ha litt kraftigere tought. Takk for to flotte svar til nå! :·)

 

Dell og Acer virker det som om har ganske gode datamaskineprodusenter når det kommer til GNU/Linux. Det som skremmer meg litt er at jeg har aldri hørt om Multicom.

Endret av Toppitus
Lenke til kommentar

Multicom er branding av blant annet Clevo som er en veldig stor leverandør utenfor Norge. Hvor kraftig trenger du?

 

Problemet med Acer har ofte vært ganske laber byggekvalitet (i alle fall på modellene opp til 6-7 000). Jeg er derfor skeptisk til Acer.

 

Dell føler jeg er noe overpriset i fht pris, men godt mulig jeg tar feil.

 

Intel Iris Pro 5200 er noe svakere enn Nvidia GTX 650m. Så til å være innebygget i prosessoren er det lagt kraftigere enn noen tidligere GPU'er fra Intel. Absolutt verdt å kikke på.

 

Prøv f. eks å se på en Macbook Pro Retina 15 i butikk - fordi den bruker samme prosessor/grafikenhet som den siste foreslåtte Multicom-pcen.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Ønsker ikke et Intel-skjermkort i hvert fall. Alt for dårlig til spilling for min del.

 

EDIT: Fant denne, men den bråker en del, så det blir ikke aktuelt. Denne derimot koster litt mer, men bråker overraskende lite.

 

EDIT2: Likte designet på denne. Så klart finner jeg bedre, men en Intel-prosessor, særlig en 7-kjerners holder nok? Spørsmålet her er bare om den fungerer godt med GNU/Linux og er god nok til spilling av litt tyngre spill på et akseptabelt nivå.

Endret av Toppitus
Lenke til kommentar

Dell leverar med ubuntu: http://www.dustinhome.no/product/5010773813/dell-xps-13-ci7-1-8-8gb-256-ssd-touch-fhd-13-3-ubuntu-prosupport/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1009

 

Spele i Virtualbox er ikkje eit godt val, då hadde eg heller dualboota.

 

Eg hadde venta på dei nye XPSane som kjem snart(med Windows). Du vil faktisk ofte tene på at det føller med Windows.

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Dell leverar med ubuntu: http://www.dustinhome.no/product/5010773813/dell-xps-13-ci7-1-8-8gb-256-ssd-touch-fhd-13-3-ubuntu-prosupport/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1009

 

Spele i Virtualbox er ikkje eit godt val, då hadde eg heller dualboota.

 

Eg hadde venta på dei nye XPSane som kjem snart(med Windows). Du vil faktisk ofte tene på at det føller med Windows.

Det er ikke nødvendig at det følger med Ubuntu (kommer til å bytte til Mint uansett), at det ikke er noe operativsystem i det hele tatt eller at det følger med Windows. Kan godt få en Windows-PC, også bruke lisensen.

Lenke til kommentar

Nvidia Optimus er en teknologi for å veksle mellom to GPU-er. Støtten for denne under Linux er ikke optimal. Phoronix skriver for eksempel (se siste side):

Long story short, Linux users are still best advised to try to stay away from any Optimus-like laptops/ultrabooks that pair a discrete GPU with an Intel integrated HD Graphics solution. There is no dynamic switching "out of the box" like found on Windows, the NVIDIA binary driver doesn't have any proper support for this solution, when manually switching and using the Nouveau driver the performance is awful, and when using Bumblebee the NVIDIA binary driver can be used but there's very noticeable performance overhead compared to the Windows 8 level of performance. There's also a sharp increase in power consumption. For single GPU systems, the NVIDIA binary driver is usually close to the same speed between Windows and Linux.

En maskin med en dugelig enkel-GPU-løsning fra Nvidia (eller en der du kan deaktivere Optimus) er nok det du burde ønske deg med tanke på ytelse.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Linus Torvalds som står bak Linux har faktisk vist fingeren til nVidia i en runde med spørsmål og svar etter en forelesning. Det er det selskapet som er minst samarbeidsvillig til å bidra til at driverene fungerer på Linux.

Velg hva som helst annet. ATI er ikke så værst, men sjekk opp i forkant. De helt nyeste modellene tar det som regel litt tid før de har stabil støtte.

 

Her er den oppsparte harmen til Torvalds hvis du vil se den. Gjør oppmerksom på sterke bilder fra en ellers bra kar.

 

Litt for å balansere det hele;

http://www.ubergizmo.com/2012/06/nvidia-addresses-linus-torvalds-fuck-you-nvidia-remark/

 

Hvor bra det fungerer i praksis er jo en annen sak, men argumentasjonen er jo forsåvidt forståelig, men for dem som reverse-engineerer koden så finner man ut det meste uansett, dessuten brukes mye specs i markedsføringssammenheng.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Nvidia Optimus og linux er fy! fy! :p

Har hørt at Nvidia var bra for GNU/Linux, så stemmer ikke dette? Linus Torvalds ga jo Nvidia masse ros. Eller burde jeg heller satse på Intel/noe annet?

 

Nvidia er best av Intel, AMD, og Nvidia, det betyr ikke nødvendigvis at Nvidias drivere er perfekte på Linux...

 

Linus Torvalds som står bak Linux har faktisk vist fingeren til nVidia i en runde med spørsmål og svar etter en forelesning. Det er det selskapet som er minst samarbeidsvillig til å bidra til at driverene fungerer på Linux.

Velg hva som helst annet. ATI er ikke så værst, men sjekk opp i forkant. De helt nyeste modellene tar det som regel litt tid før de har stabil støtte.

AMDs Linux-drivere fungerer ikke, hodeløst å anbefale en laptop med AMD-GPU for Linux-bruk.

Lenke til kommentar

AMDs Linux-drivere fungerer ikke, hodeløst å anbefale en laptop med AMD-GPU for Linux-bruk.

Jeg snakker om mine egne erfaringer som ikke gjelder helt nye maskiner. Derfor det alltid er lurt å sjekke opp kompatibiliteten før man kjøper om man primært skal bruke Linux, så man ikke ender opp med noe som ikke fungerer etter formålet. Man kan generelt ikke forvente at ting fungerer ut av boksen på samme måte som på Microsoft-plattformen, selv om jeg er imponert over støtten og hva communityet får til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...