Gå til innhold

Hvordan ser du for deg Norges forsvar?


Anbefalte innlegg

 

Hysj hysj miljøene i Forsvarets Spesialtstyrker, Etterretning og Cyber-forsvaret er miljøer som jeg mener fungerer bra. Man vet generelt veldig liten om kapabilitetene deres og utfordringene deres, men slik skal det også være mener jeg. Hvis de trenger ekstra ressureser så bør det gis prioritet da dette nok er våre mest aktuelle forsvarsgrener.

Den enorme veksten som har vært i Cyber-forsvaret det siste tiåret har spist betydelig av ressursene til resten av forsvarsgrenene, dette burde vært håndtrert gjennom økte bevilgninger og ikke nedskjæringer slik som det har vært.

 

 

Det har egentlig ikke vært noen vekst i Cyberforsvaret, men det som tidligere har vært diverse IKT/Samband spredt utover Forsvaret har blitt konsolidert under en paraply-organisasjon, og dermed tatt med seg pengesekkene som tidligere gikk til Hær,Sjø og Luft. Majoriteten av Cyberforsvaret driver med drift av systemer og mange av disse igjen er konsulenter. Miljøet innen Cyberforsvaret som faktisk driver med "cyberforsvar" er nokså lite og stusslig, men heldigvis er det politiske signaler om satsing fremover. Ingen problemer med å få seg jobb om en studerer Informasjonssikkerhet i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

Hvis vi kommer dit at en nasjon faktisk angriper Norge så vil vi ikke nødvendigvis stå alene. Det er rett og slett fordi vi besitter en ganske verdifull tomt på verdenskartet. Jeg sier altså ikke at andre nasjoner vil hjelpe oss ut av godhet, men basert på egne strategiske hensyn.

 

Med dette i bakhodet bør vi sørge for et forsvar som gjør det mest mulig kostbart å invadere oss. Så kostbart at det kan få konsekvenser for angriperen senere. Gjerne mye bruk av automatiserte forsvarsverk og forsvarspunkter langs grensen. Vi har ikke så mange menn og kvinner å miste..

 

Norge er også utmerket for partisanaktivitet, og vi bør ha mer fokus på dette.

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

Vanskelig å si nå - etter at de ( Norge ) har begynt å dele ut medaljer til barn.

 

Vet at Hitler-Tyskland hadde Hitlerjugend, men så nylig på Norsk tv der barna ble tildelt medaljer samtidig som mor fikk medalje for tjeneste i Afghanistan.

 

Må si jeg ble paff, noe som den RødGrønne regjering innførte?

 

Hva i helxxxx har barn med krigføring i andre land å gjøre, selv om foreldre deltar?

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Siste nytt:

 

Søreide bekrefter: Kjøper nytt artilleri

 

Regjeringens satsing på Telemark Bataljon, kan gå ut over Forsvarets ønske om om flere soldater i Finnmark. Men nå avklarer forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) at hun vil kjøpe nytt artilleri til Hæren.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/soereide-bekrefter-kjoeper-nytt-artilleri/a/24162191/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Vi trenger MANGE U-båter, korvetter/MTB/Destroyere og F-35 MED VTOL!! Støtter også bevæpning av samtlige voksne.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

kulturmarxsistene har tatt over totalt. De har avskaffet norges klasebomber så nå har vi jævlig dårligere odds og må bruke gigantiske raketter mot store infanteristyrker, noe som er mye mindre effektivt.

Lenke til kommentar

Norges forsvar bør bestå av en spesielt sterk marine og et tilstrekkelig og moderne luftvern.

Heimevernet bør få tilstrekkelige midler til å mangedoble sin styrke.

Losbåter bør utstyres med artilleri og et mannskap som behersker det.

For å kunne få utstedt jaktsertifikat bør medlemsskap i Heimevernet være obligatorisk.

Vi bør satse mer på lokalproduserte råvarer slik at vi lettere blir uavhengige av import av mat.

Det vil kunne utsette og kanskje avverge sult, anarki, og til slutt en fullstendig kollaps.

Å være norsk bonde bør derfor være en lukrativ jobb.

Alle store drikkevannskilder bør overvåkes kontinuerlig.

Tradisjonelle bomberom bør moderniseres. +++++

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være et krav om å være i Heimevernet for å gå på jakt?

 

Ellers synes jeg du har en fin liste, men den mangler noen ting.

Vil tro Hekk-Tor da mener at man kan benytte "jaktstyrken" som en del av Heimevernet. De har allerede noen av de grunnleggende enkeltmannsferdighetene, i tillegg til at de aller fleste er forholdsvis stødig med våpen.

 

Absolutt ingen dum idé, spør du meg.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle det være et krav om å være i Heimevernet for å gå på jakt?

 

Ellers synes jeg du har en fin liste, men den mangler noen ting.

Vil tro Hekk-Tor da mener at man kan benytte "jaktstyrken" som en del av Heimevernet. De har allerede noen av de grunnleggende enkeltmannsferdighetene, i tillegg til at de aller fleste er forholdsvis stødig med våpen.

 

Absolutt ingen dum idé, spør du meg.

Helt korrekt, Den Ukjente.

Mener å ha lest eller blitt fortalt at Norge har svært mange jegere ifht sammenliknbare land og at vi har fler våpen pr innbygger enn USA faktisk. Jeg tror derfor at sivile jegere kunne blitt Norges "ess i ermet" i en strid.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skulle det være et krav om å være i Heimevernet for å gå på jakt?

 

Ellers synes jeg du har en fin liste, men den mangler noen ting.

Vil tro Hekk-Tor da mener at man kan benytte "jaktstyrken" som en del av Heimevernet. De har allerede noen av de grunnleggende enkeltmannsferdighetene, i tillegg til at de aller fleste er forholdsvis stødig med våpen.

 

Absolutt ingen dum idé, spør du meg.

Helt korrekt, Den Ukjente.

Mener å ha lest eller blitt fortalt at Norge har svært mange jegere ifht sammenliknbare land og at vi har fler våpen pr innbygger enn USA faktisk. Jeg tror derfor at sivile jegere kunne blitt Norges "ess i ermet" i en strid.

Det stemmer nok det. Mener å huske at en journalist spurte en Russisk minister om hva de var mest redd for ved ett eventuelt angrep på Norge, fra Russland (Eller noe i den duren). Ministeren svarte at det er mange jegere i Norge.

 

Husker ikke sitatet ordrett, men svaret omhandlet i alle fall jegere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...