Gå til innhold

Quadcopter med Gopro


Anbefalte innlegg

Man bør kjøre en liten stund før man monterer på Gimbal + GoPro kamera. Gopro har ingen beskyttelse, så er jo begrenset hvor mye den tåler om den får en fallhøyde på 1-100meter.

Så fort man har kontroll på farkosten, så kan man leke seg med ekstra utstyr som filmkamera osv. :)

 

Missforstå meg rett; man får gode bilder med Gopro kamera, men kan ikke sammenlignes når det kommer til et "ordentlig" filmkamera til over 10.000kr

 

Når det er sagt, så fort man er bitt av basillen, så er det et pengesluk.

 

Tenker jeg muligens skal bygge meg en Quad selv etterhvert som jeg kan bruke til litt FPV moro. Min Octo passer ikke helt til det formålet hehe.

 

Som jeg svarte til en eller annen her tidligere, så vil jeg ta det gradvis og forsiktig. Først trener jeg med disse billige, små Hubsanene, og så, når jeg føler jeg er moden for det, prøver jeg meg på de dyrere. Skal finne meg en stor åpen plass og vindstille dager, og så lære quaden å kjenne før jeg monterer på gimbal, prøver litt med det, og så til slutt kamera. Tar selvfølgelig også høyde for at flyveegenskapene endres jo mer utstyr/tyngde.

 

Hva gjelder gopro, så synes jeg noen skryter det for langt opp i skyene, mens andre er litt vel storkrevne. Å sammenligne et "allround" actioncamera med dyrere og mer dedikerte kamera, tja ... det burde si seg selv ...

 

Apropos FPV, jeg har allerede en tråd om dette, og fått et svar med dette forslaget; http://elefun.no/p/prod.aspx?v=26545 , men er likevel åpen for forslag på en annen god løsning til bygget mitt. Ikke for dyrt, men er villig til å bla opp litt ekstra for et godt produkt. Jeg siterer meg selv i den aktuelle tråden;

 

"Det jeg gjerne er ute etter, er en skjerm på minst 7 tommer, og som både er lett å se på i fullt dagslys og har god rekkevidde på wifi. Det ville være en fordel om løsningen, enten det er en dedikert skjerm, et nettbrett e.a., er ultraportabel eller enda bedre, på en eller annen måte kan monteres på quadcopterets radiokontroller. Hva gjelder pris, har jeg ikke noen absolutt maxgrense, men helst ikke for mye over (men gjerne under) kr 3000,-."

 

Edit; Forresten, kanskje greit å vite hvilken radio jeg gikk for? Jeg fulgte anbefalingen fra en her å kjøre denne kombinasjonen som han selv hadde hatt gode erfaringer med;

 

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__31544__Turnigy_9XR_Transmitter_Mode_2_No_Module_.html

 

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14355__FrSky_DF_2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Module_RX.html

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang FPV oppsett så er det mye rart som er bra\dårlig.

 

Selv kjøpte jeg denne:

http://www.foxtechfpv.com/foxtech-m70058-7-monitor-p-1139.html

 

Bare husk på at begge (min og den du linket til) har eget strømadapter.. Dette må du klippe av så evt lodde på en XT60 batteriplugg (som jeg har anbefalt tidligere).

Evt kan du jo lade en ledning selv om du får tak i samme plugg (som er nokså standard). Om du vil ha skjermen med ut i "feltet".

 

Edit: Det viktigste når du skal velge FPV skjerm er at den ikke har "blåskjerm". Mange Skjermer idag får en blå skjerm når den mister kontakt med videosenderen\videosignalet.

Selv om skjermen er 50% støyete, kan du fremdeles se sånn ca. hvor i luften du er. Da vil du ikke ha en blåskjerm pga den ikke har 100% signal.. :)

 

 

Utover det så gikk jeg nylig til innkjøp av DJI Videolink

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=24834

 

Da får du med begge modulene (sender\mottaker) av videosignalene. Bare husk på at dette er analoge signaler. Ikke digitalt\wifi.

Utover det så bør du ha et dedikert FPV-kamera.

Slik har jeg:

fwynyr.jpg

 

Så kan du evt bruke denne kameraswitchen om du vil veksle mellom FPVkamera og GoPro i luften (slik at du kan se hva du faktisk tar bilde av \ filmer).

 

Etterhvert vil du sikkert ha en "OSD" også tilkoblet videoutstyret ditt. OSD = On Screen Display. Informasjon som vises på skjermen. Alt fra høyde, hvor langt du har flydd, hvor fort du flyr. hvor mye strøm(volt) du har igjen på batteriet, rettning, hvor du må kjøre for å finne veien hjem igjen osv osv. Veldig mye grei informasjon.

 

Selv bruker jeg denne:

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25245

Men den er overkill for bruket ditt. Du kan finne langt rimligere OSD'er.

 

Denne feks:

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=26322

 

Ellers kan du nok finne andre typer billigere i utlandet.

 

Radioen du sikter til er populær. Du blir nok fornøyd. Har selv ingen erfaring med den :)

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang FPV oppsett så er det mye rart som er bra\dårlig.

 

Selv kjøpte jeg denne:

http://www.foxtechfpv.com/foxtech-m70058-7-monitor-p-1139.html

 

Bare husk på at begge (min og den du linket til) har eget strømadapter.. Dette må du klippe av så evt lodde på en XT60 batteriplugg (som jeg har anbefalt tidligere).

Evt kan du jo lade en ledning selv om du får tak i samme plugg (som er nokså standard). Om du vil ha skjermen med ut i "feltet".

 

Edit: Det viktigste når du skal velge FPV skjerm er at den ikke har "blåskjerm". Mange Skjermer idag får en blå skjerm når den mister kontakt med videosenderen\videosignalet.

Selv om skjermen er 50% støyete, kan du fremdeles se sånn ca. hvor i luften du er. Da vil du ikke ha en blåskjerm pga den ikke har 100% signal.. :)

 

 

Utover det så gikk jeg nylig til innkjøp av DJI Videolink

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=24834

 

Da får du med begge modulene (sender\mottaker) av videosignalene. Bare husk på at dette er analoge signaler. Ikke digitalt\wifi.

Utover det så bør du ha et dedikert FPV-kamera.

Slik har jeg:

fwynyr.jpg

 

Så kan du evt bruke denne kameraswitchen om du vil veksle mellom FPVkamera og GoPro i luften (slik at du kan se hva du faktisk tar bilde av \ filmer).

 

Etterhvert vil du sikkert ha en "OSD" også tilkoblet videoutstyret ditt. OSD = On Screen Display. Informasjon som vises på skjermen. Alt fra høyde, hvor langt du har flydd, hvor fort du flyr. hvor mye strøm(volt) du har igjen på batteriet, rettning, hvor du må kjøre for å finne veien hjem igjen osv osv. Veldig mye grei informasjon.

 

Selv bruker jeg denne:

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25245

Men den er overkill for bruket ditt. Du kan finne langt rimligere OSD'er.

 

Denne feks:

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=26322

 

Ellers kan du nok finne andre typer billigere i utlandet.

 

Radioen du sikter til er populær. Du blir nok fornøyd. Har selv ingen erfaring med den :)

 

 

Tror jeg avventer litt med FPV, og investerer i det hvis/når jeg føler det. Men du er til stor hjelp for meg her :thumbup:

 

Jeg forstår det slik at analogt her er en billigere og ikke like bra løsning kvalitetsmessig som digitalt, eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Tror jeg avventer litt med FPV, og investerer i det hvis/når jeg føler det. Men du er til stor hjelp for meg her :thumbup:

 

Jeg forstår det slik at analogt her er en billigere og ikke like bra løsning kvalitetsmessig som digitalt, eller har jeg misforstått?

 

Du har nogenlunde rett her ja.

 

Med analogt får man dårlig oppløsning og støyete bilde. Slik som vi brukte på TVene før med vanlig antenne istedet for digitalt \ kabel \ parabol.

 

Fordelen er at man får mye lengre rekkevidde Alt fra 1km til 20km (avhengig av antenne \ annet utstyr), mens med digitalt så får man 100% bilde uten bildestøy, men gjerne bedre oppløsning feks HD eller fullHD.

Ulempen er ofte at pr dags dato går det via wifi som har en kort rekkevidde, ofte litt forsinkelse, hvor analogt har nærmest ingen forsinkelse.

 

DJI som er en kjent produsnent av div. multikopter utstyr har nettopp kommet med noe som heter "DJI Lightbridge". Den kan sende digitalt (fullHD) opp til 1.7km luftlinje (eller opp til 5km med rettningsbestemt antenner) uten noe særlig forsinkelse.

Den kan sende både til vanlig skjerm med hdmi inngang, eller din smart tlf \ nettbrett. Men den koster over 10.000kr - så teknologien er enda litt dyr for hobbybruk.

 

Men så si alle bruker analogt pr dags dato til FPV. så evt annet kamera for HD opptak.

 

Edit: Du vil nok føle for at du ønsker FPV etterhvert. Er mye morsommere. Man har bedre kontroll (synes iallefall jeg). :) + Man får en god utsikt "direkte" som er litt moro :)

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror jeg avventer litt med FPV, og investerer i det hvis/når jeg føler det. Men du er til stor hjelp for meg her :thumbup:

 

Jeg forstår det slik at analogt her er en billigere og ikke like bra løsning kvalitetsmessig som digitalt, eller har jeg misforstått?

 

Du har nogenlunde rett her ja.

 

Med analogt får man dårlig oppløsning og støyete bilde. Slik som vi brukte på TVene før med vanlig antenne istedet for digitalt \ kabel \ parabol.

 

Fordelen er at man får mye lengre rekkevidde Alt fra 1km til 20km (avhengig av antenne \ annet utstyr), mens med digitalt så får man 100% bilde uten bildestøy, men gjerne bedre oppløsning feks HD eller fullHD.

Ulempen er ofte at pr dags dato går det via wifi som har en kort rekkevidde, ofte litt forsinkelse, hvor analogt har nærmest ingen forsinkelse.

 

DJI som er en kjent produsnent av div. multikopter utstyr har nettopp kommet med noe som heter "DJI Lightbridge". Den kan sende digitalt (fullHD) opp til 1.7km luftlinje (eller opp til 5km med rettningsbestemt antenner) uten noe særlig forsinkelse.

Den kan sende både til vanlig skjerm med hdmi inngang, eller din smart tlf \ nettbrett. Men den koster over 10.000kr - så teknologien er enda litt dyr for hobbybruk.

 

Men så si alle bruker analogt pr dags dato til FPV. så evt annet kamera for HD opptak.

 

Edit: Du vil nok føle for at du ønsker FPV etterhvert. Er mye morsommere. Man har bedre kontroll (synes iallefall jeg). :) + Man får en god utsikt "direkte" som er litt moro :)

 

 

Mistenker også at FPV blir aktuelt for meg. Det såfremt jeg blir bitt av den mer generelle "quadbasillen" da ...

 

Hvis ikke "DJI Lightbridge" eller andre liknende løsninger stuper i pris etter hvert, så går jeg nok heller for en analog løsning.

 

Så, for å bruke ren logikk, og null kunnskaper. Går det an å kjøre en "paralell" løsning hvor man kan se via analogt kamera, og så styre dette synkront med et digitalt?

Lenke til kommentar

Både ja og nei.

 

Man kan jo koble sammen 2 servoer som får signal fra samme plass. Men når man bruker det oppsettet du bruker med en egen gimbal så er jeg ikke 100% sikker på om det vil fungere, da det er en brushlessmotor.. som beveger seg anderledes enn hva en vanlig servo gjør.. Så litt usikker egentlig. En camswitch vil jo fungere greit om ikke annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både ja og nei.

 

Man kan jo koble sammen 2 servoer som får signal fra samme plass. Men når man bruker det oppsettet du bruker med en egen gimbal så er jeg ikke 100% sikker på om det vil fungere, da det er en brushlessmotor.. som beveger seg anderledes enn hva en vanlig servo gjør.. Så litt usikker egentlig. En camswitch vil jo fungere greit om ikke annet.

 

En idiot kan spørre mer enn ti vise kan svare, heter det, men lell ...

 

Jeg ser det finnes gimbals for 2 kamera. Men hvilke som passer til mitt oppsett, og hvordan disse kameraene (kan) monteres i forhold til hverandre, er jeg usikker på. Hvis det er mulig å montere kameraene på samme styringsplate (eller hva det nå kalles), kan man ikke da bare montere/fininnstille disse slik at de "ser" sånn ca det samme alt etter avstandsforhold, og så bruke det analoge som FPV mens det digitale er forhåndsstilt på kontinuerlig filming eller fotografering?

 

(Jeg tar selvfølgelig høyde for at kameraene må være små og lette, og at landingsstellet gir nok plass/sikt)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Ulempen med å ha FPV-kameraet på en gimbal er at det blir noe vanskligere og holde kontrollen på multikopteret, da du ikke vet hvilken vei multikopteret peker, pga gimballen som stabliserer FPV-kameraet heletiden.

 

Om FPV-kameraet er fastmontert på rammen, så ser du med en gang hvilken rettning du kjører, hvor fort osv. Blir litt lettere.. Min anbefaling da. Mulig du foretrekker at FPV-kameraet også stabliserer seg..

 

Slik hadde jeg på min hexacopter (Samme ramme som din, bare 2 ekstra armer).

 

 

pjliqw.jpg

dwgthi.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen med å ha FPV-kameraet på en gimbal er at det blir noe vanskligere og holde kontrollen på multikopteret, da du ikke vet hvilken vei multikopteret peker, pga gimballen som stabliserer FPV-kameraet heletiden.

 

Om FPV-kameraet er fastmontert på rammen, så ser du med en gang hvilken rettning du kjører, hvor fort osv. Blir litt lettere.. Min anbefaling da. Mulig du foretrekker at FPV-kameraet også stabliserer seg..

 

Slik hadde jeg på min hexacopter (Samme ramme som din, bare 2 ekstra armer).

 

 

pjliqw.jpg

dwgthi.jpg

 

Selvfølgelig, ser det nå :hmm:

 

Så da er løsningen din at du har FPV direkte på rammen, mens du har det digitale (her gopro) på gimbalen. Ulempen blir da et noe ustabilt bilde på FPV'en, men iom at det er det digitale som skal ta seg av det ferdige resultatet (film/bilder), så har det ikke noe å si annet enn at man får en mer "støyet" sikt via FPV'en, og at kameraene ikke er paralelt vinklet. Stemmer forståelsen min her?

 

Jeg ser jo nå at det skal en del mer trening og erfaring til for å betjene det hele enn bare å fly quaden og styre et kamera :omg: Ja, ja, da er det bare å brette opp ermene og ta tiden til hjelp ...

 

Løsningen du da hadde lenger oppe i kommentarfeltet her, med videolink og kameraswitch, blir da nesten et must hvis filmingen/fotograferingen skal bli optimal. Selv om OSD'en er relativt rimelig, kan denne vente til jeg får litt mer forståelse av og erfaring med å betjene alt det andre.

 

Så et annet essensielt spørsmål. Vil min quad kunne klare å bære alt dette? Du har jo to propeller mer her som jeg regner med veier opp for mer enn den ekstra vekten de to armene utgjør ... Ser i hvert fall at jeg må se på vekt her på hver komponent ...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, ser det nå :hmm:

 

Så da er løsningen din at du har FPV direkte på rammen, mens du har det digitale (her gopro) på gimbalen. Ulempen blir da et noe ustabilt bilde på FPV'en, men iom at det er det digitale som skal ta seg av det ferdige resultatet (film/bilder), så har det ikke noe å si annet enn at man får en mer "støyet" sikt via FPV'en, og at kameraene ikke er paralelt vinklet. Stemmer forståelsen min her?

Stemmer.

Bare greit at FPV-kameraet ikke er stablisert. Man har bedre kontroll når bevegelsen i kameraet stemmer overens med styringen du foretar deg med radioen.

 

Løsningen du da hadde lenger oppe i kommentarfeltet her, med videolink og kameraswitch, blir da nesten et must hvis filmingen/fotograferingen skal bli optimal. Selv om OSD'en er relativt rimelig, kan denne vente til jeg får litt mer forståelse av og erfaring med å betjene alt det andre.

OSD er ikke viktig i det heletatt. Har selv ikke hatt det frem til nå.

Men er veldig greit med det om du skal kjøre litt langt. Bare pass på at du har noe som sier hvor mye strøm du har igjen (feks en battery buzzer som piper ved lite strøm).

 

Så et annet essensielt spørsmål. Vil min quad kunne klare å bære alt dette? Du har jo to propeller mer her som jeg regner med veier opp for mer enn den ekstra vekten de to armene utgjør ... Ser i hvert fall at jeg må se på vekt her på hver komponent ...

Quaden skal klare dette uten særlig store problemer. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å klø i nevene nå, lommeboken er kanskje villig :p

 

Fant Tarot FY680 til under 800kr inkl. frakt fra Kina. Samme ebay selger har ESC og motorer, men er usikker på kvaliteten og om de passer. Har sendt de en mail.

 

 

Trur jeg skal begynne å bestille diverse. Starter med radioen etc. som er nevnt. 100USD er ikke ille.

Like greit å starte istedet for å kjøpe seg en RTF løsning og ende opp med masse radioer og ting man ikke kommer til p bruke. Radio med sender/mottaker kan man vell bruke i flere modeller hvis man skulle prøve seg på andre byggesett senere :)

 

Hvordan er denne Turnigy 9XR iforhold til den som følger med DJI Phantom evt. Walkera?

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig, ser det nå :hmm:

 

Så da er løsningen din at du har FPV direkte på rammen, mens du har det digitale (her gopro) på gimbalen. Ulempen blir da et noe ustabilt bilde på FPV'en, men iom at det er det digitale som skal ta seg av det ferdige resultatet (film/bilder), så har det ikke noe å si annet enn at man får en mer "støyet" sikt via FPV'en, og at kameraene ikke er paralelt vinklet. Stemmer forståelsen min her?

Stemmer.

Bare greit at FPV-kameraet ikke er stablisert. Man har bedre kontroll når bevegelsen i kameraet stemmer overens med styringen du foretar deg med radioen.

 

Løsningen du da hadde lenger oppe i kommentarfeltet her, med videolink og kameraswitch, blir da nesten et must hvis filmingen/fotograferingen skal bli optimal. Selv om OSD'en er relativt rimelig, kan denne vente til jeg får litt mer forståelse av og erfaring med å betjene alt det andre.

OSD er ikke viktig i det heletatt. Har selv ikke hatt det frem til nå.

Men er veldig greit med det om du skal kjøre litt langt. Bare pass på at du har noe som sier hvor mye strøm du har igjen (feks en battery buzzer som piper ved lite strøm).

 

Så et annet essensielt spørsmål. Vil min quad kunne klare å bære alt dette? Du har jo to propeller mer her som jeg regner med veier opp for mer enn den ekstra vekten de to armene utgjør ... Ser i hvert fall at jeg må se på vekt her på hver komponent ...

Quaden skal klare dette uten særlig store problemer. :)

 

 

Når jeg skrev om ustabilt bilde på FPV'en, så tenkte jeg mer på vibrasjoner i kameraet. Men det er kanskje noe demping i braketten/festeanordningen til dette? I så fall, hva slags FPV-kamera og festeanordning bruker du her?

 

Forslag til en brukandes battery buzzer?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Man merker ikke vibrasjon noe særlig på FPV kameraer. Er mest synlig på ting som tar opptak med lukketid. som fekS GoPro \ mange andre kameraer har. Da får man iallefall den jello effekten. Monterte den bare direkte på ramma med strips \ lim uten noe demping.

 

Battery buzzer så har jeg brukt denne tidligere:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18588

 

Takker for svar, og fortsetter å mase her, Merko :blush:

 

Den battery buzzeren har jeg allerede bestilt 2 av da du anbefalte den tidligere.

 

Hvilke(t) FPV-kamera kan du anbefale?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Begynner å klø i nevene nå, lommeboken er kanskje villig :p

 

Fant Tarot FY680 til under 800kr inkl. frakt fra Kina. Samme ebay selger har ESC og motorer, men er usikker på kvaliteten og om de passer. Har sendt de en mail.

 

 

Trur jeg skal begynne å bestille diverse. Starter med radioen etc. som er nevnt. 100USD er ikke ille.

Like greit å starte istedet for å kjøpe seg en RTF løsning og ende opp med masse radioer og ting man ikke kommer til p bruke. Radio med sender/mottaker kan man vell bruke i flere modeller hvis man skulle prøve seg på andre byggesett senere :)

 

Hvordan er denne Turnigy 9XR iforhold til den som følger med DJI Phantom evt. Walkera?

 

Ser at du går for litt av de samme, eller i hvert fall lignende komponenter som meg, Membership. Bare et forslag du ikke behøver å være enig i, men kanskje vi av og til nå i begynnelsen kan inn her og tipse hverandre når vi får tid? Jeg kan ikke love deg at jeg kan bidra med all verdens, i hvert fall ikke så mye teknisk ennå da jeg har svært lite erfaringer hva gjelder ting som er tekniske/elektroniske. Det nærmeste jeg kommer her, er å skru sammen et par pc'er ... :hm:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan alltids spørre her, eller i den store RC tråden.

 

Jeg ville ikke valgt Vision plus. Mest fordi det kameraet som sitter på, ikke er all verden, og streamer ned til telefon/pad.

Ja det er lettvint, men jeg er ikke noe fan.

 

Ellers gjelder jo det som har vært diskutert ellers i tråden, er flere gode poster om du leser igjennom.

Jeg for en ville faktisk vurdert å kjøpe meg en miniquad om jeg skulle anbefalt noe. Selv bestilt meg en Blackout Mini H.

 

Men om du bare vil ha noe som er enkelt og greit å få i luften, er phantom et greit sted å starte.

Og om du ikke er interessert i å kjøpe Gopro og gimbal, er vision+ også grei nok, selv om jeg som sagt ikke er helt tilhenger av løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...