Gå til innhold

Quadcopter med Gopro


Anbefalte innlegg

Hei, Itek. Idioten her :blink:

 

Takker for svar :)

 

Da går jeg sannsynligvis for den laderen. Hva gjelder loddebolt, anbefalte Merko den samme du anbefaler her, så jeg får snoke og sniffe litt mer på den også. Men sitter litt i tenkeboksen før jeg handler igjen (frakt koster penger det også ...).

 

Ja, akkurat, må jo ha kanaler til å styre kamera og slike ting også, glemte det i farten. Uansett, jeg har allerede bestemt meg for å gå for en med MINST 8 kanaler. Den Turnigy 9XR får jo jevnt over gode skussmål, så kanskje det er rette radio (da kombinert med senderen og mottakeren du anbefaler) for en nybegynner som meg?

 

Hvis jeg er villig til å betale mer enn de drøyt 100USD for en radio +sender/mottaker, men da ikke for mye over 200USD (absolutt max 300USD eksl. frakt/toll/mva), vil jeg da få en vesentlig bedre radio? Og i så fall, har du (no)en du kan anbefale? Er ikke interessert i altfor avanserte saker med alskens muligheter jeg antakelig aldri får bruk for. Kvalitet, brukervennlighet og et fornuftig utvalg av tekniske muligheter er godt nok for meg.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg solgte min futaba radio til fordel for turnigy 9x (versjonen før turnigy 9xr). Jeg bruker den modulen jeg linket til og har vært fornøyd i et par år :) Det er en velprøvd radio, du kan søke opp ALT på nett om den. Så etter min mening er det ikke verdt å gå for noe dyrere.

 

Om du er for lat til å prøve å lære radioen selv finnes det flere kurs på youtube som forklarer alt på noobisk :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg solgte min futaba radio til fordel for turnigy 9x (versjonen før turnigy 9xr). Jeg bruker den modulen jeg linket til og har vært fornøyd i et par år :) Det er en velprøvd radio, du kan søke opp ALT på nett om den. Så etter min mening er det ikke verdt å gå for noe dyrere.

 

Om du er for lat til å prøve å lære radioen selv finnes det flere kurs på youtube som forklarer alt på noobisk :p

 

Stoler på deg, så da sikter jeg meg inn på denne kombinasjonen (hvis ikke noe helt spesielt plutselig skulle dukke opp rimelig snart da).. Jeg kan jo alltids kjøpe en annen senere hvis ikke helt fornøyd. Youtube har jeg hatt nytte av til mye, spesielt hva gjelder tips, triks og mer generell innføring i tekniske ting. Hater å lese kjedelige og ofte dårlige manualer, spesielt på teknisk engelsk som jeg ikke behersker så godt (feil generasjon).

 

Ellers, er det noe annet du kan tipse meg om hva gjelder kjøp og/eller bruk?

Lenke til kommentar

Er nok bare å bestille, lese videre på det du lurer på og bruke tiden til hjelp. Ser at du har fått mye god hjelp i denne tråden.

 

Vel, som jeg skrev en plass her, frakt koster også penger, så vil prøve å få med mest mulig i hver bestilling. Det har blitt litt vel mange og små bestillinger den siste tiden enn strengt tatt nødvendig.

 

Yepp, har fått mye og god hjelp her, både av deg og andre her, og er svært takknemlig for det :love: Litt makelig anlagt av natur, og forventer at andre skal gjøre jobben for meg :tease:

Lenke til kommentar

Er det flere her inne som opplever problemer med nettsiden til Hobbyking?

 

I kveld levde den totalt sitt eget liv hvor den stadig endret på eller tømte bestillingslisten. Jeg måtte logge meg inn flere ganger, og 3 ganger ville den ikke godta passordet mitt selv om både e-adresse og passord var riktig skrevet. Den har vært litt "sær" tidligere også, men ikke så ekstremt ...

 

Og så kan man ikke bestille større ordre enn 1500mm3 ... :wallbash:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Har du fått regnet ut hva alt dette kommer på? Sparer man så mye på å bestille fra USA? Frakten fra USA er som regel dyr og tollerne stopper pakker som kommer fra USA og Tyskland oftere enn pakker fra Hong Kong/Kina av en eller annen grunn.

 

Har sett litt på DJI selvbygg kitene, virker en del enklere å bygge. Litt lodding og skruing...

 

Kunne tenkt meg å montert et vanlig kompaktkamera med APS-C sensor for best kvalitet, f.eks. Ricoh GR (ca. 250gr) istedet for noe GoPro lignende.

Lenke til kommentar

Har du fått regnet ut hva alt dette kommer på? Sparer man så mye på å bestille fra USA? Frakten fra USA er som regel dyr og tollerne stopper pakker som kommer fra USA og Tyskland oftere enn pakker fra Hong Kong/Kina av en eller annen grunn.

 

Har sett litt på DJI selvbygg kitene, virker en del enklere å bygge. Litt lodding og skruing...

 

Kunne tenkt meg å montert et vanlig kompaktkamera med APS-C sensor for best kvalitet, f.eks. Ricoh GR (ca. 250gr) istedet for noe GoPro lignende.

 

 

Jeg har en grov oversikt over hvor mye jeg har brukt til nå før mva. Har sammenlignet enkelte av komponentene med priser både på utenlandske nettsider og norske, og etter det jeg kan se, der det kan sammenlignes for identiske eller tilsvarende produkter, er det billigere å bestille fra utlandet, da spesielt de mindre komponentene som du får for noen dollar over there mens de gjerne skal ha det dobbelte og mer i Norge.. Det er jo også fraktkostnader i Norge, om enn ikke så mye. Med det sagt, så har jeg vært litt for impulsiv og kjapp på tastelabben den siste uken slik at det har blitt litt flere og mindre forsendelser enn nødvendig.

 

Jeg har ikke sett på disse DJI selvbygg kitene, og kan derfor ikke uttale meg om det. Tenkte jeg skulle gi meg selv en litt mer utfordrende hobby enn det jeg pleier. Får ta tiden og internett til hjelp hvis det blir vanskelig.

 

Fotografering og kamera generelt har jeg heller liten erfaring med, men håper jeg lærer litt framover.

 

Edit; Her har du et eksempel på prisforskjell på samme batteri i norsk nettbutikk;

 

http://www.rcelektro.no/index.php?main_page=product_info&cPath=9_26&products_id=262

 

 

og Hobbyking;

 

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__11932__Turnigy_nano_tech_4500mah_4S_25_50C_Lipo_Pack.html

 

Selv med frakt (må jo betale frakt fra norske nettbutikker også) og mva, er der penger å spare hvis man bestiller flere batterier per ordre fra Hobbyking.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å montert et vanlig kompaktkamera med APS-C sensor for best kvalitet, f.eks. Ricoh GR (ca. 250gr) istedet for noe GoPro lignende.

Ricoh GR er betydelig tyngre, er ganske primitivt når det gjelder filming og har ikke god vidvinkel så vil være betydelig vanskeligere å bruke enn GoPro. Men skal du ta fotografere og brennvidden er akkurat rett så kan det være et bra valg.

Lenke til kommentar

Det er jo litt å spare. 3 batterier koster det samme som 2 i Norge.

Solgte nettopp litt kamerautstyr og vurderer å kjøpe noe, men skal prøve å vente til jeg får bedre erfaring. Har jo 2 små helikpter, en liten quadcopter og en litt større quadcopter på vei fra Kina.

 

Hvordan går det men Hubsan copterne dine? Bruker du de mye?

 

 

Må da finnes en stor og seriøs RC butikk i Asia, de er som regel mye billigere på frakt. Handler man mye så er det best å få det sendt som EMS frakt. EMS frakt har postens tollgebyr inkludert og det tar bare 4-5 dager fra f.eks. Hong Kong.

 

 

 

 

Her er en byggevideo:

 

 

Komplett pakke i Norge koster nesten 7K.

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27402

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kunne tenkt meg å montert et vanlig kompaktkamera med APS-C sensor for best kvalitet, f.eks. Ricoh GR (ca. 250gr) istedet for noe GoPro lignende.

Ricoh GR er betydelig tyngre, er ganske primitivt når det gjelder filming og har ikke god vidvinkel så vil være betydelig vanskeligere å bruke enn GoPro. Men skal du ta fotografere og brennvidden er akkurat rett så kan det være et bra valg.

 

 

Tenker på fotografering. 28mm vil være perfekt når man kommer opp i luften, har 0,75(21mm) konverter men da blir det betydelig tyngre. Hadde vært kjekt å kunne styrt Ricoh'en, men alternativet er å sette på intervall og la kameraet ta bilder ved jevne mellomrom. Enkelt FPV oppsett med briller får man til under 2500kr. og man kan bruke det til å "sikte" :)

Lenke til kommentar

Det er jo litt å spare. 3 batterier koster det samme som 2 i Norge.

Solgte nettopp litt kamerautstyr og vurderer å kjøpe noe, men skal prøve å vente til jeg får bedre erfaring. Har jo 2 små helikpter, en liten quadcopter og en litt større quadcopter på vei fra Kina.

 

Hvordan går det men Hubsan copterne dine? Bruker du de mye?

 

 

Må da finnes en stor og seriøs RC butikk i Asia, de er som regel mye billigere på frakt. Handler man mye så er det best å få det sendt som EMS frakt. EMS frakt har postens tollgebyr inkludert og det tar bare 4-5 dager fra f.eks. Hong Kong.

 

 

 

 

Her er en byggevideo:

 

 

Komplett pakke i Norge koster nesten 7K.

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27402

 

 

Hvem handler du hos i Kina, og vet du om de selger bra produkter? Jeg får ekstra varsellamper på når det gjelder produkter fra Asia. Er jo en del kopivarer derifra. Liker helst å hande i nettbutikker som får gode skussmål.

 

 

Hva gjelder mine Hubsan X4, så har det blitt lite tid til det, og jeg har til gode å fly ute ennå. Men de erfaringene jeg har hatt til nå, er at det er vanskelig å fly kontrollert, og at propeller er en forbruksvare. Ikke akkurat den store utgiften, men greit å være klar over det, og kjøper inn en del ekstra propeller. Den med kamera liker jeg best da den er mer stabil gjennom å være kraftigere og tyngre med sterkere motorer.

 

Hva gjelder frakt, får jeg sjekke det litt nærmere. Jeg har som regel veid pris opp i mot leveringsstid. Hvis det ikke haster, går jeg for det billigste alternativet.

 

Hva gjelder det byggesettet du linker til her, kunne det vært morsomt å vite hvor billig man kunne fått kjøpt dette i utlandet med mva og frakt inkludert ...

Lenke til kommentar

Jeg har testet ut Hubsan X4 (begge typer, dvs med og uten kamera).

Veldig gøy. Med litt trening går disse både veldig fort, og høyt. De tåler ikke så mye vind, men kan absolutt brukes ute. Har satt på propellbeskyttelse slik at jeg har sluppet å byttet propeller.

 

Kameraet på X4 er så dårlig at jeg lurer på om det er noe feil med mitt (ser ut til å være fokusfeil).

Lenke til kommentar

Jeg har testet ut Hubsan X4 (begge typer, dvs med og uten kamera).

Veldig gøy. Med litt trening går disse både veldig fort, og høyt. De tåler ikke så mye vind, men kan absolutt brukes ute. Har satt på propellbeskyttelse slik at jeg har sluppet å byttet propeller.

 

Kameraet på X4 er så dårlig at jeg lurer på om det er noe feil med mitt (ser ut til å være fokusfeil).

 

Har selv satt på propellbeskyttelse. Har forresten bestilt både batterier og propeller fra banggood.

 

http://www.banggood.com/buy/hubsan-x4.html

 

Får jo håpe at alle de gode anmeldelsene fra andre kjøpere stemmer da. Uansett er det ikke snakk om mange kronene.

 

Kameraet på min Hubsan er ikke all verdens, men jeg har sett verre. Jeg har vært heldig, du uheldig får vi anta. Hva kan man forvente av et kamera som kanskje koster en hundrelapp? For prisforskjellen på den med kamera og den uten, er jo ikke bare kameraet sin skyld, men også andre ting, som sterkere motorer, kraftigere konstruksjon og et kraftigere medfølgende batteri. Vil igjen påstå at den med kamera er bedre i luften. Det er i hvert fall det jeg erfarer med mine Hubsaner, og det inne uten vind. Ute i vinden regner jeg med at forskjellen er enda større, til fordel den med kamera.

 

Har hatt for mye å gjøre den siste tiden til å få noe særlig tid til dette, men jeg får mer tid i løpet av slutten av kommende uke. Mine kommentarer her skjer mest i dødtiden på jobb.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Finner butikker på ebay. Hvor trur du slike produkter lages? En quadcopter der absolutt alt hadde blitt laget i USA ville ha koster mye mer.

 

 

Regner selvfølgelig med at det meste er produsert i lavkostland i Asia, men hvis man kjøper gjennom "annerkjente" nettbutikker, er det mindre sjanser for å kjøpe katta i sekken. Det er i hvert fall min erfaring.

 

Hvis du har noen tips om hvem en kan handle bra produkter fra, takker og bukker i hvert fall jeg. Synes banggood har gode priser, men har kun rukket å bestille, ikke teste, så krysser fingrene ...

Lenke til kommentar

 

Denne karen jeg kjenner oppi Kristisansund har bygd egen Quadcopter og montert på Sony Nex5:

Jepp, blir bra når man bruker ordentlig kamera fremfor GoPro.

 

Selv skal jeg bruke Panasonic GH4 på mitt

panasonic-dmc-gh4-systeemcamera-body.jpg

 

Tror det kan være lurt for de av oss som er helt nybegynnere å prøve seg litt fram med billige alternativer først. Da både for å se om dette er noe for oss, og for å lære seg litt før man investerer store penger i dette. (Nå er ikke gopro SÅ billig. I hvert fall ikke 3+ black edition, men det er et greit "allround" kamera, og det er noe jeg allerede har.)

 

En ting er all kræsjingen man må regne med i begynnelsen, en annen at man ikke helt vet hva man bør gå for til eget bruk. Selv hoppet jeg vel langt og dyrt ut i det med å investere i dine anbefalinger (med alt det andre av ekstrautstyr, batterier og verktøy, samt frakt og mva, passerer jeg i disse tider de 10K eksl. gopro og tilhørende utstyr). Men du virker som du har rimelig god peiling, og jeg ser på det som en førstegangsinvestering hvor jeg, hvis det blir aktuelt, har basispakka for å bygge nye quads eller annet innen RC. Og verktøyet, loddebolt, batterilader +div er jo noe jeg kan bruke på andre ting også. :)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Man bør kjøre en liten stund før man monterer på Gimbal + GoPro kamera. Gopro har ingen beskyttelse, så er jo begrenset hvor mye den tåler om den får en fallhøyde på 1-100meter.

Så fort man har kontroll på farkosten, så kan man leke seg med ekstra utstyr som filmkamera osv. :)

 

Missforstå meg rett; man får gode bilder med Gopro kamera, men kan ikke sammenlignes når det kommer til et "ordentlig" filmkamera til over 10.000kr

 

Når det er sagt, så fort man er bitt av basillen, så er det et pengesluk.

 

Tenker jeg muligens skal bygge meg en Quad selv etterhvert som jeg kan bruke til litt FPV moro. Min Octo passer ikke helt til det formålet hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...