Gå til innhold

Quadcopter med Gopro


Anbefalte innlegg

Noen som har testet dette, og kan skrive om erfaring?

 

Etter det jeg forstår er den mest kjente produsenten DJI med sine Phantom quadcoptere. Her er det vel modell 2 som er det mest hotte (har ca. 20-25 min flytid i forhold til mellom 6 og 10 min for modell 1). Modell 2 er relativt stivt priset, og vil vel lande på over 10k med litt utstyr (ekstra batteri f.eks. koster 1300.-).

 

En rimeligere produsent er Walkera som med sin modell qr X350 gps, konkurrerer med DJI sine modeller. X350 er vesentlig billigere, men koster også endel, dvs. 3-4k.

 

I tillegg er det fullt mulig å bygge sin egen, men det fordrer at man synes bygging er gøy (og kan bruke en loddebolt).

En fordel med selvbygg er at man lettere kan reparere, når ting går i stykker (noe som man må regne med i følge div. forumsider).

 

Har som sagt ikke erfaring selv, så det som står over er hva jeg har lest på forumsider, så fyll gjerne på med info.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg er selv uten erfaringer her, men er også i sterke funderinger om å gå til anskaffelse av et quadcopter. Har derfor et spørsmål til deg (og de som måtte lese dette) rundt noe du skriver her. Du skriver;

 

"Etter det jeg forstår er den mest kjente produsenten DJI med sine Phantom quadcoptere. Her er det vel modell 2 som er det mest hotte (har ca. 20-25 min flytid i forhold til mellom 6 og 10 min for modell 1). Modell 2 er relativt stivt priset, og vil vel lande på over 10k med litt utstyr (ekstra batteri f.eks. koster 1300.-)."

 

Nå er det slik at modell 1 koster ca 3500,-, mens modell 2 koster ca 5000,-. Og hvis man ser på batteripris, er forskjellen i prosent enda større (hvis det er riktig batteri for modell 1 jeg har funnet da ...?). Batteriet for modell 1 koster ca 300,-, mens, som du skriver, batteriet for modell 2 koster ca 1300,-.

 

Blir ikke det vel mye i prisforskjell hvis man kun skal se på flytid? Det går jo an å kjøpe flere batterier, og heller bytte litt oftere (ok, ikke en optimal løsning, men ...). Er det også andre ting som er (så mye) bedre på modell 2 at det er verdt prisforskjellen? Rekkevidden på modell 1 skal være 300m iflg spesifikasjonene, og selv om man gjerne må ta slike spesifikasjoner med en eller tre klyper salt, så regner jeg med at vi likevel snakker om 200m+ så lenge det ikke er noe som reduserer rekkevidden.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Dette er langt ifra noen billig hobby.

 

2 spørsmål.

Hva skal dere bruke dem til. Bare filme i hagen, fpv i skogen, mer seriøs landskapsfilming.

Hvor mye penger har dere planer om å bruke på utstyr for å nå målet med kjøpet?

 

Et oppsett med phantom 2 for first person view flying koster fort 10-12k

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27535

 

Og bør fortsatt vurdere en bedre lader og et batteri eller to ekstra, som pusher prisen nærmere 15k.

 

Phantom oppsett for mer seriøs filming krever at du har en brushless gimbal.

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=28119

 

Igjen, et par ekstra batteri og lader. 10-12k

 

Om du bygger selv, eller kjøper brukt, kan man komme langt med 3-10k. Alt etter hva man sikter på å gjøre.

F.eks flitetest sitt tricopter er av de mer billige og bruksvennlige "byggesettene".

 

 

 

Dere burde uansett starte med f.eks denne for innendørsflyving. kan tas med ut på vindstille dager.

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=25811

 

Gir dere trening og en følelse på hvordan det er å fly quadcopter. Og når den er mestret, og interessen fortsatt er der.

Er det bare å kjøre på å hive 10k etter en dji phantom, eller kjøpe inn delene du trenger ifra f.eks hobbyking, og bygge selv.

 

 

Husk radio, lader og batteri, de 3 tingene som gjerne øker slutt prisen betraktelig.

Også har man mer spesial ting som brushless gimbal for filming, eller fpv utstyr om man ønsker å fly det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei lain

 

Kunne du skrive litt om fdv og hvilke muligheter man har med det?

Ser at man enten har det som en skjerm på radio eller som briller. Er dette bilder fra Gopro eller er det fra et eget kamera? Og da hvilken oppløsning greier dette utstyret å få via Wifi?

Lenke til kommentar

Man bruker ikke wifi til fpv. For best opplevelse, om du flyr "racer", bruker du briller. Men vi som tar bilder ifra luften, foretrekker gjerne skjerm bare, da man også kan titte direkte på hva man flyr.

 

Det er mange som bruker gopro for hd opptak og lite "board cam" for å se mens man flyr. Dette for å ha minst mulig forsinkelse på bildet.

Men du kan i utgangspunktet klare deg med kun gopro. Så lenge man er klar over de begrensninger dette gir.

Oppløsningen man får overført til bakken er lav, fordi man overfører analogt per i dag (det kommer digital overføring, men den er DYR). Dette er et godt eksempel på hva slags bilde man ser i brillene.

 

http://youtu.be/2t5M0SSt1Fs?t=9m43s

På 9min 45sek slår han på et bilde i bilde, som viser hva han faktisk ser selv, mens du ellers på videoen, ser opptaket som blir gjort til SD kort i goproen.

Lenke til kommentar

Takker for info, lain.

 

Har et slikt et i posten https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27838__Walkera_QR_Ladybird_V2_Ultra_Micro_Quadcopter_RTF_Mode_2_.html

SOm jeg skal bruke til å teste dette ut.

 

Har du forøvrig noe å si om Walkera sin X350?

Er det en modell som skal konkurrere med DJI Phantom 2 eller?

Ser også fra hjemmesidene til Walkera at prisen går ganske bra opp hvis man skal ha noe utstyr på den ( http://www.walkera.com/en/goods.php?id=2578 )

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tenkt å "stjele" denne tråden fra Birk88, men jeg føler at vi er litt interessert i de samme tingene her, så håper det er greit ...?

 

Hei Iain.

For min egen del er det å prøve og føle seg fram, og så se hvordan det blir med den videre interessen. I så måte kunne den billige innevarianten du linket til vært en grei start. Men, for meg handler det ikke bare om selve flyvingen, men også å kombinere dette med film/fotografi og friluftsliv (da helt på amatør-/hobbybasis). Ser for meg at jeg tar med quadcopter og kamera (godt gjemt) i bilen når jeg likevel har tenkt meg en tur ut i skog og … eh, kanskje ikke skog, men hei og åpent lende. Det begynner jo å bli en fin tid på året for dette, og man vet jo ikke hvor lenge denne midlertidige lovendringen gjelder. Er ikke SÅ glad i å måtte søke om ting ...

 

Mine kriterier, i hvert fall i starten, må være et relativt rimelig quadcopter som er lett å lære seg å fly men likevel tåler en mindre kræsj hvis, eller rettere sagt, NÅR uhellet er ute, er stabilt, helst med gps, og som jeg kan montere mitt nyinnkjøpte Gopro hero3+ Black edition på når/hvis jeg føler jeg behersker quaden. Hva gjelder lenger flytid, så synes jeg det blir litt gambling å investere tusenvis av kroner ekstra for dette i noe jeg ikke er så sikker på om jeg vil fortsette med.

 

I så måte blir det litt avveininger om hvor mye jeg er villig til å punge ut i begynnelsen. For samtidig som jeg ikke er interessert i å bruke store summer før jeg eventuelt vet at dette er noe for meg, så vil jeg heller ikke risikere å miste interessen fordi jeg kjøpte noe billig dritt ...

 

Der av har jeg snoket litt på Phantom modell 1 til rundt 3500,-, da pluss litt til utstyr og reservedeler selvfølgelig. Synes du det er en grei inngangsmodell eller bør jeg gå for noe annet?

Lenke til kommentar

Den siste versjonen av Phantom 1 (med Naza-M v2 kontroller og ekstra batteri) er helt grei hvis du ikke vil bygge selv. Flytiden er i korteste laget og tiden går veldig fort når du har det gøy. Skal du ha stabil og fin filming så må du ha en stabilisert gimbal og da dobler du prisen.

 

Man kan bygge selv til en forbausende billig penge men man må regne med å bruke mye av tiden på reparasjoner og fikling så det er bare aktuelt for de som liker akkurat det.

 

Billigere modeller enn phantom er som regel å kjøpe seg problemer så unngå det hvis du ikke kjenner noen som kan gå god for en spesiell modell.

 

Har du dårlige nerver og/eller vil klikke hvis du mister både fartøyet og kameraet så tenk deg godt om. Et fjernstyrt fly går rett i bakken når du mister kontrollen men et multikopter kan fly så langt at du aldri finner det igjen. Det går som oftest bra, men innimellom så går alt galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for info, lain.

 

Har et slikt et i posten https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27838__Walkera_QR_Ladybird_V2_Ultra_Micro_Quadcopter_RTF_Mode_2_.html

SOm jeg skal bruke til å teste dette ut.

 

Har du forøvrig noe å si om Walkera sin X350?

Er det en modell som skal konkurrere med DJI Phantom 2 eller?

Ser også fra hjemmesidene til Walkera at prisen går ganske bra opp hvis man skal ha noe utstyr på den ( http://www.walkera.com/en/goods.php?id=2578 )

 

Om du skal velge imellom walkera og phantom, ville jeg nok valgt phantom. Mye pga kontrolleren og mulighetene denne gir deg.

Og som du sier, det er ikke mye ekstra du skal putte på walkera før prisen blir høy.

 

Ladybird er et fint sted å starte, da får du litt følelsen av hvordan det er å fly, og sjekket om interessen for å ta ting videre i dyrere ting er der.

 

96abrevs - du burde også kjøpe en ladybird eller tilsvarende først. Men utenom det, så er ikke hverken phantom eller walkera noe å rope hurra over, om du krasjer.

Så om du skal ha noe som tåler litt juling, er det byggesett av typen Blackout MiniH som er tingen. Disse tåler utrolig mye, men krever endel oppsett og knowhow.

 

Om du bare vil sveve rundt og få et birds eye view på ting, vil phantom v1 gjøre nytten, 10min flyvetid er ikke så galt som det høres ut.

Men for å få bra video, trenger du en 3-axis gimbal, og da koster ting endel mer med engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen Iain.

 

Beklager at jeg ikke får svart deg skikkelig her, sliter med en håpløs browser på jobb.

 

Kan du anbefale gode utenlandske nettsider/nettbutikker med gode priser og fraktvilkår til Norge? Tenker da mest på de tingene man ikke får tak på eller som er styggdyre i Norge.

 

Lurer litt på den Ladybirden, så en demonstrasjon på youtube, og den var en kvikk liten sak. Grei for "hjemmebruk".

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Fant denne annonsen på finn.no

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47587515&searchclickthrough=true&searchQuery=quadcopter

 

Sikkert for sent til å slå til på den nå da den har stått der en stund, men er det noen som har noen meninger om quadcopteret her, pris og generelt?

Det vil være (dyr) gambling, hvis du ikke vet hva du trenger så kjøp en Phantom (som er billigere og bedre) eller tilsvarende sånn at du vet nøyaktig hva du får. Alternativt start helt på bunnen og lær deg alt som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Kristallo sier, tror jeg det er lettere å kjøpe Phantom.

Det finnes masse forumsider som kan hjelpe. Med et selvbygg, må man vite nøyaktig hva ev. problemet er, slik at man kan spørre riktig.

 

Forøvrig selger Teknikmagasinet også den vesle Hubsan X4 som lain linket til i sin første post. De selger denne over disk til 495.- (og er åpen idag hvis du vil prøve i påsken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Kristallo og Birk88.

 

Det er Phantom 1 jeg har sett mest på, og Phantom 2 som et alternativ, men jeg har ikke veldig hastverk, og er egentlig lei av alle impulskjøp jeg har gjort og angret på. Det jeg dog vet sikkert, er at jeg ikke ønsker noe komplisert med fikling, skruing og reperasjoner før jeg i det hele tatt har prøvd meg litt på hva det hele dreier seg om, nemlig å kunne fly quadcopters ...

 

Kristallo.

 

Så Phantom'en er bedre enn den i annonsen? Godt å vite. Som i så mange saker, får man ulike meninger og synspunkt på ting og tang ...

 

Birk88.

 

Jeg jobber i påsken, så får ikke handlet i butikk før tirsdag. Om jeg handler i morgen eller bruker et par uker til med research og funderinger, det får tiden vise ...

 

Hvis noen har erfaringer med denne Hubsan X4, så hadde jo det vært fint ...

Lenke til kommentar

Kjøpte en Hubsan X4 idag, og dette er gøy (og vanskelig).

Forstår godt at man kan bli hektet på dette, men ser også at batteri er noe man må tenke på hvis man skal investere større summer.

X4 har vel noen minutters flytid, men det tar ikke lange tiden å lade batteriet igjen (under 30min. tror jeg).

Dette er greit så lenge man er hjemme, men drar man ut, må man jo ha med alle de batteriene man trenger.

Disse må også være enkle å skifte, og helst uten å risikere å dra løs noen tynne ledninger. Eksempelvis er det noe knotete å bytte batteri på X4'en, dvs. det er mye lettere å lade med batteriet i copteret.

Endret av birk88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Phantom'en er bedre enn den i annonsen? Godt å vite. Som i så mange saker, får man ulike meninger og synspunkt på ting og tang ...

Den nye Phantom 1 koster 3650, kommer med to batterier, GPS og siste versjon av kontrolleren. Den saken i annonsen hadde bare illustrasjonsbilder sånn at man ikke vet helt hva man får. Legger du til GPS og andre ting så er du oppe i prisen på en Phantom 2 som er et mye bedre valg. Jeg har også batteriladeren i den pakken og den må du være heldig med for å få en som balanserer batteripakken korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så Phantom'en er bedre enn den i annonsen? Godt å vite. Som i så mange saker, får man ulike meninger og synspunkt på ting og tang ...

Den nye Phantom 1 koster 3650, kommer med to batterier, GPS og siste versjon av kontrolleren. Den saken i annonsen hadde bare illustrasjonsbilder sånn at man ikke vet helt hva man får. Legger du til GPS og andre ting så er du oppe i prisen på en Phantom 2 som er et mye bedre valg. Jeg har også batteriladeren i den pakken og den må du være heldig med for å få en som balanserer batteripakken korrekt.

 

 

Her henger jeg ikke helt med. Det er iflg. rcbutikken.no allerede GPS på den nye Phantom 1, noe du jo selv skriver at det er. Så hvorfor legge til noe den allerede har?

 

Det du skriver om batteriladeren forstod jeg heller ikke helt. Men det er jo relativt tidlig til å være søndag, så det kan jo være mine små grå som ikke helt har stått opp ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt et Hubsan X4 Mini Quadcopter, men med HD kamera ; http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27672 (kjøpte også ekstra utstyr). Jeg fikk med meg at kameraet heller var dårlig og at flyveegenskapene og flytiden blir noe redusert iom at kameraet gjør denne tyngre. Likevel slo jeg til på denne for å få litt, om ikke akkurat fullverdig erfaring med filming fra luften.

 

Så er spørsmålet, hvor får jeg kjøpt originale eller gode alternative lipobatterier til en god pris? Fant faktisk ikke noe når jeg søkte på norske sider, men fant på både amazon, ebay og dealextreme, men er usikker på ektheten/kvaliteten. Leste en del kommentarer om et og samme ikke-originale batteri; http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00CQ1CUAE/ref=s9_simh_gw_p21_d0_i2?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=11CBKZNSW0FMZZMTAR7S&pf_rd_t=101&pf_rd_p=455344027&pf_rd_i=468294 som var alt fra svært positive til bånn i bøtta. Klagene på dette ene batteriproduktet dreide seg faktisk mest om den varierende, fysiske størrelsen(!). Men disse var jo produsert i Kina, så ...

 

Edit: Fant aktuelle batteri på en norsk side akkurat nå, men skal jeg gå for for denne 5-packen;

 

http://www.kajakk-fritid.no/lipobatterier/5-pack/prodid/1074/5-pack-mini-quadcopter-lipo-batteri-250mah.aspx

 

... eller er dette et bedre batteri; http://www.kajakk-fritid.no/lipobatterier/-mini/prodid/1075/-mini-quadcopter-lipo-batteri-250mah.aspx

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

 

Så Phantom'en er bedre enn den i annonsen? Godt å vite. Som i så mange saker, får man ulike meninger og synspunkt på ting og tang ...

Den nye Phantom 1 koster 3650, kommer med to batterier, GPS og siste versjon av kontrolleren. Den saken i annonsen hadde bare illustrasjonsbilder sånn at man ikke vet helt hva man får. Legger du til GPS og andre ting så er du oppe i prisen på en Phantom 2 som er et mye bedre valg. Jeg har også batteriladeren i den pakken og den må du være heldig med for å få en som balanserer batteripakken korrekt.

 

 

Her henger jeg ikke helt med. Det er iflg. rcbutikken.no allerede GPS på den nye Phantom 1, noe du jo selv skriver at det er. Så hvorfor legge til noe den allerede har?

 

Det du skriver om batteriladeren forstod jeg heller ikke helt. Men det er jo relativt tidlig til å være søndag, så det kan jo være mine små grå som ikke helt har stått opp ...

 

Det jeg sier at den saken i annonsen du linket til ikke har GPS og kommer med en kjip batterilader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...