Gå til innhold

Selvfølgelig må familien ta en del av ansvaret


Anbefalte innlegg

Det er noe galt psykisk med en person som gjør det ABB gjorde. Og familien har jo latt det eskalerende og eskalere. Nå hadde han blitt stoppet dersom politiet hadde gjort jobben sin etter at bomben gikk av. Det ble jo rapportert om at en eller annen idiot ga beskjed om at det ikke var nødvendig å sette opp veisperringer. Denne personen må stå frem, for vedkommende er ansvarlig for at Breivik kom frem til Utøya.

 

Men allikevel så har noe gått galt i oppveksten når en person i det hele tatt er i nærheten av tanken om å drepe ett annet menneske. Så er spørsmålet hva? Og de aller aller fleste menneskene i denne verden har aldri og kommer aldri til å begå en alvorlig kriminell handling. Så hvorfor ble ikke ABB som disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle psykisk syke som er like lett å oppdage. Dersom du ikke ber om hjelp til psykisk sykdom så lar samfunnet deg være i fred. Hva mener du man skal gjøre med psykisk syke folk som ikke ber om hjelp og som det ikke er noen antydninger til at skal gjøre noe kriminelt? Skal man låse inne alle mennesker som avviker noe fra gjennomsnittet av frykt for at de i teorien kanskje skal gjøre noe dumt en eller annen gang ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle psykisk syke som er like lett å oppdage. Dersom du ikke ber om hjelp til psykisk sykdom så lar samfunnet deg være i fred. Hva mener du man skal gjøre med psykisk syke folk som ikke ber om hjelp og som det ikke er noen antydninger til at skal gjøre noe kriminelt? Skal man låse inne alle mennesker som avviker noe fra gjennomsnittet av frykt for at de i teorien kanskje skal gjøre noe dumt en eller annen gang ?

Siter meg når du svarer meg. Eller i hvertfall trykk på svarknappen.

 

Det er jo noe som skiller alminnelig psykisk syke og ABB. Det er de som står han nærmest som har best kjennskap til ABB. Det er de som vet hva som skiller ABB og normale folk. Hvordan du klarer å begynne å snakke om å låse inne folk er en gåte.

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

 

Det er ikke alle psykisk syke som er like lett å oppdage. Dersom du ikke ber om hjelp til psykisk sykdom så lar samfunnet deg være i fred. Hva mener du man skal gjøre med psykisk syke folk som ikke ber om hjelp og som det ikke er noen antydninger til at skal gjøre noe kriminelt? Skal man låse inne alle mennesker som avviker noe fra gjennomsnittet av frykt for at de i teorien kanskje skal gjøre noe dumt en eller annen gang ?

Siter meg når du svarer meg. Eller i hvertfall trykk på svarknappen.

 

Det er jo noe som skiller alminnelig psykisk syke og ABB. Det er de som står han nærmest som har best kjennskap til ABB. Det er de som vet hva som skiller ABB og normale folk. Hvordan du klarer å begynne å snakke om å låse inne folk er en gåte.

 

Jeg bare la inn et generelt innlegg som ikke var spesifikt rettet til deg, mer generelle bemerkelser

 

Beklager innlegg med liten relevants/offtopic

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke alle psykisk syke som er like lett å oppdage. Dersom du ikke ber om hjelp til psykisk sykdom så lar samfunnet deg være i fred. Hva mener du man skal gjøre med psykisk syke folk som ikke ber om hjelp og som det ikke er noen antydninger til at skal gjøre noe kriminelt? Skal man låse inne alle mennesker som avviker noe fra gjennomsnittet av frykt for at de i teorien kanskje skal gjøre noe dumt en eller annen gang ?

 

Siter meg når du svarer meg. Eller i hvertfall trykk på svarknappen.

Det er jo noe som skiller alminnelig psykisk syke og ABB. Det er de som står han nærmest som har best kjennskap til ABB. Det er de som vet hva som skiller ABB og normale folk. Hvordan du klarer å begynne å snakke om å låse inne folk er en gåte.

Jeg bare la inn et generelt innlegg som ikke var spesifikt rettet til deg, mer generelle bemerkelser

 

Beklager innlegg med liten relevants/offtopic

Så ut som om svaret var rettet direkte mot meg på måten det ble skrevet på. Hva var egentlig OT i ditt innlegg?

Lenke til kommentar

Så ut som om svaret var rettet direkte mot meg på måten det ble skrevet på. Hva var egentlig OT i ditt innlegg?

 

 

Hei, jada jeg snakket genelt om hva man kan gjøre med psykisk syke folk etter at de er psykisk syke, for å forhindre at de begår kriminalitet. Mens du snakket om hva man kan gjøre for å unngå at folk blir psykisk syke. Jeg hadde et litt annent perspektiv enn det du ønsket med tråden og det beklager jeg.

 

For å gå litt on topic, så var det vel slik at moren ba om hjelp til omsorgen, men samfunnet nektet henne hjelp. At samfunnet deretter skal gi henne skylden for at hun kanskje ikke ga god nok omsorg blir litt for dumt spørr du meg. Fred være med henne

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ABB var eller er ikke psykisk syk. Under krigen blant nazistene som slaktet ned jøder var de fleste friske, selv om deres handlinger kan virke «syke» for oss den dag i dag. Man roper for fort om psykiske lidelser når mennesker handler på en måte vi ikke kan forklare straks. At ABB avviker er det liten tvil om, men psykisk syk, det er han ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe galt psykisk med en person som gjør det ABB gjorde.

Innlysende. Eller det er noe galt med den politiske overbevisningen hans. =P

Jeg tipper begge deler.

Vrangforestillinger blandet med manglende empati/sympati-følelser.

 

Og familien har jo latt det eskalerende og eskalere. Nå hadde han blitt stoppet dersom politiet hadde gjort jobben sin etter at bomben gikk av.

Det er vel litt dristig å konkludere med. Det er ikke sikkert i det hele tatt.

 

Det ble jo rapportert om at en eller annen idiot ga beskjed om at det ikke var nødvendig å sette opp veisperringer. Denne personen må stå frem, for vedkommende er ansvarlig for at Breivik kom frem til Utøya.

Slik jeg ser det så er det ikke så mange andre enn Breivik selv som har skylda for det som skjedde. Den personen du snakker om, kunne ikke i sine villeste fantasier se for seg det som skulle komme, like lite som det vi gjør...

 

Men allikevel så har noe gått galt i oppveksten når en person i det hele tatt er i nærheten av tanken om å drepe ett annet menneske.

Ja... Moren var ikke helt god, og hun sa ofte til gutten at hun skulle ønske at han aldri ble født (dette før han begikk grusommhetene). Hun gjentok det ofte. Jeg er usikker på om hun var voldlig, men det står en del om det i den boka som er skrevet om han og hans barndom osv. Det var omfattende omsorgssvikt i barndommen kommer det frem der.

 

Så er spørsmålet hva? Og de aller aller fleste menneskene i denne verden har aldri og kommer aldri til å begå en alvorlig kriminell handling. Så hvorfor ble ikke ABB som disse?

En cocktail av mange forskjellige årsaker. Ikke evne til å føle de samme følelsene som vanlige folk, som empati og sånt. Sterk politisk overbevisning, blandet med vrangforestillinger. Ellers så kan det være at han hadde drapsfantasier, noe noen faktisk da har.

Kan være en blanding av alt dette. Ødelagt barndom og ungdom etc... Helt annen virkelighetsforståelse enn oss andre.

Lenke til kommentar

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

Lenke til kommentar

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

Tror det er ganske brei enighet om at omgivelsene er med på å forme mennesker.

Om man vokser opp i et samfunn der hvor folk er overfladiske, og bare er opptatt av penger og materielle ting, vel, så blir man vel ganske overfladisk selv? Hva med bloggene han leste? Det du leser blir en del av deg også. Man påvirkes av andres tanker. Man påvirkes og blir farget av fortiden. Barndom og ungdom osv. Alt dette til sammen, pluss hans personlighet og tilbøyligheter, samt mangel på empatifølelse, gjorde dette mulig.

Lenke til kommentar

 

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

Tror det er ganske brei enighet om at omgivelsene er med på å forme mennesker.

Om man vokser opp i et samfunn der hvor folk er overfladiske, og bare er opptatt av penger og materielle ting, vel, så blir man vel ganske overfladisk selv? Hva med bloggene han leste? Det du leser blir en del av deg også. Man påvirkes av andres tanker. Man påvirkes og blir farget av fortiden. Barndom og ungdom osv. Alt dette til sammen, pluss hans personlighet og tilbøyligheter, samt mangel på empatifølelse, gjorde dette mulig.

 

Med andre ord: Alle vennene til Breivik, all familie, alle bloggerne som inspirerte han og foreldrene til samtlige av disse menneskene som har fått barn som har hatt relasjoner med breivik er annsvarlig for mordene på utøya?

I såfall burde man vel hive dem i fengsel samtidig, vel, dersom dem er ansvarlige.

Lenke til kommentar

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

Helt riktig det du skriver. Helt tydelig at mange ikke har kunnskap om hva psykiske lidelser (syk) er. ABB er og var helt frisk psykisk, nå kan det riktig nok diskutere hva psykisk er. Men utefra den terminologi vi forholder oss til så er det ingen ting som tyder på at det er noe galt med ABB. Selv om mange vil unnskylde ABB sine handlinger med å si han var syk, noe jeg finner underlig. Han er alene ansvarlig for sine handlinger.

Lenke til kommentar

Helt riktig det du skriver. Helt tydelig at mange ikke har kunnskap om hva psykiske lidelser (syk) er. ABB er og var helt frisk psykisk, nå kan det riktig nok diskutere hva psykisk er. Men utefra den terminologi vi forholder oss til så er det ingen ting som tyder på at det er noe galt med ABB. Selv om mange vil unnskylde ABB sine handlinger med å si han var syk, noe jeg finner underlig. Han er alene ansvarlig for sine handlinger.

 

 

Ja det er diskutabelt hvor man skal sette grensen for hva som er friskt og sykt, men å si at han er helt frisk psykisk synes jeg blir å dra den litt langt

 

De sakkyndige i rettsaken var ikke enige om hvilke psykdommer han hadde, de første mente peranoid schizorfreni, mens de andre landet på dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, har man disse diagnosene er det vel vanlig å si at en person ikke er helt frisk psykisk

 

edit: Ja han ble vurdert til å være frisk nok til å kunne straffes og ikke "behandles" for sykdom, så sånn sett kan man si at han ikke var "så" psyk, men det betyr ikke at han er "helt" frisk

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

 

Helt riktig det du skriver. Helt tydelig at mange ikke har kunnskap om hva psykiske lidelser (syk) er. ABB er og var helt frisk psykisk, nå kan det riktig nok diskutere hva psykisk er. Men utefra den terminologi vi forholder oss til så er det ingen ting som tyder på at det er noe galt med ABB. Selv om mange vil unnskylde ABB sine handlinger med å si han var syk, noe jeg finner underlig. Han er alene ansvarlig for sine handlinger.

 

 

Ja det er diskutabelt hvor man skal sette grensen for hva som er friskt og sykt, men å si at han er helt frisk psykisk synes jeg blir å dra den litt langt

 

De sakkyndige i rettsaken var ikke enige om hvilke psykdommer han hadde, de første mente peranoid schizorfreni, mens de andre landet på dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, har man disse diagnosene er det vel vanlig å si at en person ikke er helt frisk psykisk

 

edit: Ja han ble vurdert til å være frisk nok til å kunne straffes og ikke "behandles" for sykdom, så sånn sett kan man si at han ikke var "så" psyk, men det betyr ikke at han er "helt" frisk

 

De to første bommet totalt på diagnose og var lite oppdatert på meninger ute blant folk, dvs. de sykeliggjorde hans meninger. I ettertid vet vi at mange har like meninger som ABB. Jeg deltok selv på AD der ABB var aktiv, mange der delte hans meninger.

En personlighetsforstyrrelse er ikke det samme som å være psykisk syk. Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden, ABB er avvikende i forhold til hva vi regner som normal. Normal er et vanskelig begrep da normalitet har mange ulike sider.

Det var svært viktig at ABB ble erklært frisk, slik at han kunne stå ansvarlig for sine handlinger. Om ikke ville sykdom forklart hans handlinger, noe som ville vært grusomt for de pårørende. Så langt jeg vet, er ABB i dag frisk, ikke så mange ukene siden jeg snakket med en psykiater som følger han noe opp. Noe mer kan jeg ikke gå inn på her.

Lenke til kommentar

Dessuten er det vel slik at dersom man er usikker skal vedkommende regnes som utilregnelig så vil vedkommende regnes som utilregnelig.

Siden Anders ble regnes som tilregnelig vil dette bety at dem var temmelig sikker på at han var tilregnelig.

Ja de var nok rimelig sikre på at han var frisk nok til og dømmes. Man kan spille gal over lang tid om man er frisk, men er man syk vil man ikke klare å spille frisk så lenge. Rettsaken varte over lang tid og han ville avslørt seg om han var psykisk syk.

Lenke til kommentar

Med andre ord: Alle vennene til Breivik, all familie, alle bloggerne som inspirerte han og foreldrene til samtlige av disse menneskene som har fått barn som har hatt relasjoner med breivik er annsvarlig for mordene på utøya?

Nei.

Men dersom han (det rent biologiske mennesket som gjorde ugjerningene) hadde vokst opp et annet sted i Norge, og blitt påvirket annerledes igjennom barndom og ungdom, osv. Fått en god barndom (...). Så ville sannsynligvis ikke dette ha skjedd.

 

Det jeg sier er at det ikke bare er den biologiske arven som har formet oss til "den vi er" og "den han er", men vi(og han) er også formet av det miljøet vi har vokst opp i.

 

I såfall burde man vel hive dem i fengsel samtidig, vel, dersom dem er ansvarlige.

Nei. Sånn kan man ikke gjøre det.

Men man burde kanskje være litt mer bevisst på at dette er tilfellet, altså at miljøet, oppvekst og sånne ting er en viktig faktor for hvordan folk blir når de blir store.

 

I drapssaker og voldssaker, så er det jo ofte slik at gjerningsmannen ble drevet til vannvidd av offeret. Men det rettferdiggjør ikke ugjerningene.

Lenke til kommentar

 

Det er noe galt psykisk med en person som gjør det ABB gjorde.

Innlysende. Eller det er noe galt med den politiske overbevisningen hans. =PJeg tipper begge deler.Vrangforestillinger blandet med manglende empati/sympati-følelser.

Og familien har jo latt det eskalerende og eskalere. Nå hadde han blitt stoppet dersom politiet hadde gjort jobben sin etter at bomben gikk av.

Det er vel litt dristig å konkludere med. Det er ikke sikkert i det hele tatt.

Det ble jo rapportert om at en eller annen idiot ga beskjed om at det ikke var nødvendig å sette opp veisperringer. Denne personen må stå frem, for vedkommende er ansvarlig for at Breivik kom frem til Utøya.

Slik jeg ser det så er det ikke så mange andre enn Breivik selv som har skylda for det som skjedde. Den personen du snakker om, kunne ikke i sine villeste fantasier se for seg det som skulle komme, like lite som det vi gjør...

Men allikevel så har noe gått galt i oppveksten når en person i det hele tatt er i nærheten av tanken om å drepe ett annet menneske.

Ja... Moren var ikke helt god, og hun sa ofte til gutten at hun skulle ønske at han aldri ble født (dette før han begikk grusommhetene). Hun gjentok det ofte. Jeg er usikker på om hun var voldlig, men det står en del om det i den boka som er skrevet om han og hans barndom osv. Det var omfattende omsorgssvikt i barndommen kommer det frem der.

Så er spørsmålet hva? Og de aller aller fleste menneskene i denne verden har aldri og kommer aldri til å begå en alvorlig kriminell handling. Så hvorfor ble ikke ABB som disse?

En cocktail av mange forskjellige årsaker. Ikke evne til å føle de samme følelsene som vanlige folk, som empati og sånt. Sterk politisk overbevisning, blandet med vrangforestillinger. Ellers så kan det være at han hadde drapsfantasier, noe noen faktisk da har.Kan være en blanding av alt dette. Ødelagt barndom og ungdom etc... Helt annen virkelighetsforståelse enn oss andre.
Har iPad, så orker ikke å klippe ut alle sitatene.

 

Det er ingen politisk overbevisning å drepe noen.

 

Hvis veisperringene hadde blitt satt opp slik de skulle blitt, så hadde jo veien vært sperret og ABB hadde ikke kommet frem til Utøya.

 

Nei han kunne ikke sett det for seg og ABB er ansvarlig for det som skjedde. Men vedkommende har ansvaret for at ABB kom frem til Utøya.

 

Hvis moren sa det, så er det vel ikke det minste rart at han ikke har empati. Den ødelagte barndommen og ungdomsårene må ses på som årsaken til at han mistet evnen til å skille mellom rett og galt. Sammen med ett par andre ting. Men det er da ett skille, for andre barn med en ødelagt barndom har som voksne stoppet lenge før de i det hele tatt var inne på tanken om å ta ett liv. Så at moren regelrett sa det der til han er kanskje litt av forklaringen?

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

 

 

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

 

Tror det er ganske brei enighet om at omgivelsene er med på å forme mennesker.

Om man vokser opp i et samfunn der hvor folk er overfladiske, og bare er opptatt av penger og materielle ting, vel, så blir man vel ganske overfladisk selv? Hva med bloggene han leste? Det du leser blir en del av deg også. Man påvirkes av andres tanker. Man påvirkes og blir farget av fortiden. Barndom og ungdom osv. Alt dette til sammen, pluss hans personlighet og tilbøyligheter, samt mangel på empatifølelse, gjorde dette mulig.

Med andre ord: Alle vennene til Breivik, all familie, alle bloggerne som inspirerte han og foreldrene til samtlige av disse menneskene som har fått barn som har hatt relasjoner med breivik er annsvarlig for mordene på utøya?

I såfall burde man vel hive dem i fengsel samtidig, vel, dersom dem er ansvarlige.

Det er da ingen som har sagt det du skriver. Jeg har skrevet at moren må ses på som ansvarlig for at Breivik endte opp med å forholde seg til andre moralske vurderinger enn oss. Bl.a gjennom en ødelagt barndom og ungdomsår.

Lenke til kommentar

 

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

 

Helt riktig det du skriver. Helt tydelig at mange ikke har kunnskap om hva psykiske lidelser (syk) er. ABB er og var helt frisk psykisk, nå kan det riktig nok diskutere hva psykisk er. Men utefra den terminologi vi forholder oss til så er det ingen ting som tyder på at det er noe galt med ABB. Selv om mange vil unnskylde ABB sine handlinger med å si han var syk, noe jeg finner underlig. Han er alene ansvarlig for sine handlinger.

Det går ikke an å begå overlagt drap hvis man er frisk psykisk, for da stopper man opp og tenker:nei det kan jeg ikke gjøre. Det finnes unntak. Jeg tror at folk med motiv for å begå enkeltdrap, er friske. ABB? Ikke pokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...