Gå til innhold

Selvfølgelig må familien ta en del av ansvaret


Anbefalte innlegg

 

 

Helt riktig det du skriver. Helt tydelig at mange ikke har kunnskap om hva psykiske lidelser (syk) er. ABB er og var helt frisk psykisk, nå kan det riktig nok diskutere hva psykisk er. Men utefra den terminologi vi forholder oss til så er det ingen ting som tyder på at det er noe galt med ABB. Selv om mange vil unnskylde ABB sine handlinger med å si han var syk, noe jeg finner underlig. Han er alene ansvarlig for sine handlinger.

 

Ja det er diskutabelt hvor man skal sette grensen for hva som er friskt og sykt, men å si at han er helt frisk psykisk synes jeg blir å dra den litt langt

 

De sakkyndige i rettsaken var ikke enige om hvilke psykdommer han hadde, de første mente peranoid schizorfreni, mens de andre landet på dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, har man disse diagnosene er det vel vanlig å si at en person ikke er helt frisk psykisk

 

edit: Ja han ble vurdert til å være frisk nok til å kunne straffes og ikke "behandles" for sykdom, så sånn sett kan man si at han ikke var "så" psyk, men det betyr ikke at han er "helt" frisk

De to første bommet totalt på diagnose og var lite oppdatert på meninger ute blant folk, dvs. de sykeliggjorde hans meninger. I ettertid vet vi at mange har like meninger som ABB. Jeg deltok selv på AD der ABB var aktiv, mange der delte hans meninger.

En personlighetsforstyrrelse er ikke det samme som å være psykisk syk. Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden, ABB er avvikende i forhold til hva vi regner som normal. Normal er et vanskelig begrep da normalitet har mange ulike sider.

Det var svært viktig at ABB ble erklært frisk, slik at han kunne stå ansvarlig for sine handlinger. Om ikke ville sykdom forklart hans handlinger, noe som ville vært grusomt for de pårørende. Så langt jeg vet, er ABB i dag frisk, ikke så mange ukene siden jeg snakket med en psykiater som følger han noe opp. Noe mer kan jeg ikke gå inn på her.

Meninger blant folk har da ingenting å si for om han er syk eller ikke. Da kunne jo ALLE blitt psykiatre og det kan de jo ikke. Nå må vi skille ett par ting her. Det er forskjell på å ha sinnsyke meninger som fjordman og sinnsyke meninger som Breivik og ende opp med å drepe folk. ABB skulle jo stå til ansvar for sine handlinger uansett og slikt kan umulig være førende i noen saker.man gir ikke vanlige fengselsstraffer til folk som begår drap pga sine psykiske problemer.

 

Det er jo ikke de pårørende som teller. Personer som begår drap o.l pga sine psykiske problemer skal ikke ha vanlig fengselsstraff fordi de pårørende vil det. DET ville vært sinnsykt. Men problemet har jo vært at eksperter sier at ABB er helt frisk. La oss stoppe her litt. En person som har ett motiv...en naturlig(logisk) begrunnelse for ett drap vil jeg si ikke er syk. Så har vi de med fullstendig absurde grunner til å drepe folk(ABB og hitler m.fl), de vil jeg si har utviklet noen psykiske problemer. F.eks, ett helt friskt menneske går ikke rett opp og skyter ett menneske sånn rett uten videre. Det er selvfølgelig mulig, men friske mennesker har en sperre slik at det ikke går. Så ABB kan nok ha vært fullstendig frisk lenge, men alt har en diagnose. Hadde han vært fullstendig frisk, så ville han ikke gått og drept mange uskyldige mennesker. Punktum finale.

 

Så må ekspertene si om det er en ødelagt barndom og ungdomsår som er grunnen til at han begikk drapene.

 

Han fikk jo en psykiatrisk diagnose av de nye psykiaterne. Var det overnevnte som sørget for at han utviklet den diagnosen og at det var nok til at han begikk drapene? Nøyaktig hva ble tungen på vektskålen? Det må de og svare på. Skremmende hva morens omsorgssvikt har ført til. Det er ikke noen flere som har opplevd det samme som Breivik? Som sagt, virkelig skremmende å tenke på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten er det vel slik at dersom man er usikker skal vedkommende regnes som utilregnelig så vil vedkommende regnes som utilregnelig.

Siden Anders ble regnes som tilregnelig vil dette bety at dem var temmelig sikker på at han var tilregnelig.

Han fikk en psykiatrisk diagnose og pga den begikk han drapene. Andre har en sperre slik at det ikke er mulig for de å begå slike drap. De er friske. ABB begikk drapene, fikk en psykiatrisk diagnose. Uansett om han er tilregnelig, så begikk han drapene pga sin psykiatriske diagnose og har ikke den sperrer vi andre har. Han ville aldri begått drapene uten diagnosen. (Det som gjør at han ikke har den sperren) Når han ikke har den sperren, så er det noe fullstendig galt oppi topplokket. Altså han har ikke kontroll over det han gjør, for da hadde han vært som oss som vet hva vi gjør fordi vi har den sperren som hindrer oss å drepe folk rett uten videre. Så med dette i bakhodet, hvordan er han tilregnelig? Det går da ikke an å være tilregnelig når man ikke har den sperren i hodet, for da ville han ikke begått ett eneste drap basert pga de grunnene har har oppgitt.

 

Hadde han drept sin mor så skulle jeg gått med på at han var frisk og tilregnelig hvis han ikke hadde drept pga politiske og rasistiske grunner.

Lenke til kommentar

 

Dessuten er det vel slik at dersom man er usikker skal vedkommende regnes som utilregnelig så vil vedkommende regnes som utilregnelig.

Siden Anders ble regnes som tilregnelig vil dette bety at dem var temmelig sikker på at han var tilregnelig.

 

Ja de var nok rimelig sikre på at han var frisk nok til og dømmes. Man kan spille gal over lang tid om man er frisk, men er man syk vil man ikke klare å spille frisk så lenge. Rettsaken varte over lang tid og han ville avslørt seg om han var psykisk syk.

Har svart deg me flere innlegg nå på det du skriver i innlegget, så orker ikke å svare på dette også. Man kan godt spille gal syk eller ikke, men det vil da en profesjonell psykiater klare å avsløre.

Lenke til kommentar

 

Med andre ord: Alle vennene til Breivik, all familie, alle bloggerne som inspirerte han og foreldrene til samtlige av disse menneskene som har fått barn som har hatt relasjoner med breivik er annsvarlig for mordene på utøya?

Nei.Men dersom han (det rent biologiske mennesket som gjorde ugjerningene) hadde vokst opp et annet sted i Norge, og blitt påvirket annerledes igjennom barndom og ungdom, osv. Fått en god barndom (...). Så ville sannsynligvis ikke dette ha skjedd.Det jeg sier er at det ikke bare er den biologiske arven som har formet oss til "den vi er" og "den han er", men vi(og han) er også formet av det miljøet vi har vokst opp i.

I såfall burde man vel hive dem i fengsel samtidig, vel, dersom dem er ansvarlige.

Nei. Sånn kan man ikke gjøre det.Men man burde kanskje være litt mer bevisst på at dette er tilfellet, altså at miljøet, oppvekst og sånne ting er en viktig faktor for hvordan folk blir når de blir store.I drapssaker og voldssaker, så er det jo ofte slik at gjerningsmannen ble drevet til vannvidd av offeret. Men det rettferdiggjør ikke ugjerningene.

Bra forklart.

Lenke til kommentar

 

 

Det er kun en person som har har ansvar for hva som skjedde, og det er ABB selv.

 

Meg bekjent var det ingenting i ABB's oppvekst som tilsa at han skulle utføre et massedrap, dermed var det ikke noe familien kunne gjort, og dermed kan dem heller ikke ta ansvar.

Helt riktig det du skriver. Helt tydelig at mange ikke har kunnskap om hva psykiske lidelser (syk) er. ABB er og var helt frisk psykisk, nå kan det riktig nok diskutere hva psykisk er. Men utefra den terminologi vi forholder oss til så er det ingen ting som tyder på at det er noe galt med ABB. Selv om mange vil unnskylde ABB sine handlinger med å si han var syk, noe jeg finner underlig. Han er alene ansvarlig for sine handlinger.

Det går ikke an å begå overlagt drap hvis man er frisk psykisk, for da stopper man opp og tenker:nei det kan jeg ikke gjøre. Det finnes unntak. Jeg tror at folk med motiv for å begå enkeltdrap, er friske. ABB? Ikke pokker.

 

Nå er tydeligvis ikke du noen fagperson i psykiatri. Du tenker som de fleste mennesker gjør, det må være noe galt med et menneske som dreper eller utfører handlinger andre finner groteske. Men slik er det ikke.

Lenke til kommentar

 

 

De to første bommet totalt på diagnose og var lite oppdatert på meninger ute blant folk, dvs. de sykeliggjorde hans meninger. I ettertid vet vi at mange har like meninger som ABB. Jeg deltok selv på AD der ABB var aktiv, mange der delte hans meninger.

 

Ja det er diskutabelt hvor man skal sette grensen for hva som er friskt og sykt, men å si at han er helt frisk psykisk synes jeg blir å dra den litt langt

 

De sakkyndige i rettsaken var ikke enige om hvilke psykdommer han hadde, de første mente peranoid schizorfreni, mens de andre landet på dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, har man disse diagnosene er det vel vanlig å si at en person ikke er helt frisk psykisk

 

edit: Ja han ble vurdert til å være frisk nok til å kunne straffes og ikke "behandles" for sykdom, så sånn sett kan man si at han ikke var "så" psyk, men det betyr ikke at han er "helt" frisk

En personlighetsforstyrrelse er ikke det samme som å være psykisk syk. Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden, ABB er avvikende i forhold til hva vi regner som normal. Normal er et vanskelig begrep da normalitet har mange ulike sider.

Det var svært viktig at ABB ble erklært frisk, slik at han kunne stå ansvarlig for sine handlinger. Om ikke ville sykdom forklart hans handlinger, noe som ville vært grusomt for de pårørende. Så langt jeg vet, er ABB i dag frisk, ikke så mange ukene siden jeg snakket med en psykiater som følger han noe opp. Noe mer kan jeg ikke gå inn på her. Meninger blant folk har da ingenting å si for om han er syk eller ikke. Da kunne jo ALLE blitt psykiatre og det kan de jo ikke. Nå må vi skille ett par ting her. Det er forskjell på å ha sinnsyke meninger som fjordman og sinnsyke meninger som Breivik og ende opp med å drepe folk. ABB skulle jo stå til ansvar for sine handlinger uansett og slikt kan umulig være førende i noen saker.man gir ikke vanlige fengselsstraffer til folk som begår drap pga sine psykiske problemer.

 

Det er jo ikke de pårørende som teller. Personer som begår drap o.l pga sine psykiske problemer skal ikke ha vanlig fengselsstraff fordi de pårørende vil det. DET ville vært sinnsykt. Men problemet har jo vært at eksperter sier at ABB er helt frisk. La oss stoppe her litt. En person som har ett motiv...en naturlig(logisk) begrunnelse for ett drap vil jeg si ikke er syk. Så har vi de med fullstendig absurde grunner til å drepe folk(ABB og hitler m.fl), de vil jeg si har utviklet noen psykiske problemer. F.eks, ett helt friskt menneske går ikke rett opp og skyter ett menneske sånn rett uten videre. Det er selvfølgelig mulig, men friske mennesker har en sperre slik at det ikke går. Så ABB kan nok ha vært fullstendig frisk lenge, men alt har en diagnose. Hadde han vært fullstendig frisk, så ville han ikke gått og drept mange uskyldige mennesker. Punktum finale.

 

Så må ekspertene si om det er en ødelagt barndom og ungdomsår som er grunnen til at han begikk drapene.

 

Han fikk jo en psykiatrisk diagnose av de nye psykiaterne. Var det overnevnte som sørget for at han utviklet den diagnosen og at det var nok til at han begikk drapene? Nøyaktig hva ble tungen på vektskålen? Det må de og svare på. Skremmende hva morens omsorgssvikt har ført til. Det er ikke noen flere som har opplevd det samme som Breivik? Som sagt, virkelig skremmende å tenke på.

 

Vet egentlig ikke helt hva du skriver og vil frem til her. Ingen har vel påstått at de pårørendes mening har noen betydning. Alle kan om de vil bli lege, ikke noe spesielt ved en psykiater. Det de kan spesielt er, medikamenter, det er psykologen som har fordypet seg i menneskets psyke, ikke legen.

Nå har ikke ABB eller fjordmannen sinnsyke meninger, mange støtter deres meninger. Så om de er sinnsyke, ja da er det mange som går rundt med slike syke meninger. Men du må jo selvsagt få mene at du synes de er syke. Men det er dine subjektive betraktninger.

Ellers blir resten dine subjektive følelser og tanker om hva som burde vært psykiske lidelser eller ikke. Det er relativt uinteressant reint faglig. Det vi vet er at ABB har blitt grundig utredet av meget dyktige leger, har selv jobbet sammen med Aspaas. De konkluderte med at ABB er frisk til og sone. Det er hva vi må forholde oss til. Det er ingen ting som tilsier at ABB er psykisk syk.

Lenke til kommentar

Har iPad, så orker ikke å klippe ut alle sitatene.

 

Det er ingen politisk overbevisning å drepe noen.

Han mener det var nødvendig for å redde norge og europa.

 

Hvis veisperringene hadde blitt satt opp slik de skulle blitt, så hadde jo veien vært sperret og ABB hadde ikke kommet frem til Utøya.

Hadde ikke AUF hatt sommerleier på Utøya, så hadde jo heller ikke dette skjedd.

Hva skulle tilsi at noe sånt skulle skje? En eller annen galning kan jo komme dit du bor også å hogge deg ned med øks. Skal du da beskyldes for ikke å ha satt opp høye gjerder med piggtråd for å forhindre at noe sånt skulle skje?

 

Nei han kunne ikke sett det for seg og ABB er ansvarlig for det som skjedde. Men vedkommende har ansvaret for at ABB kom frem til Utøya.

Skal man sperre alle veier som går til et politisk arrangement når det holder på?

Ingen kunne vite at det skulle komme en drapsmann dit. Det var helt umulig å vite på forhånd. Hvis han visste det, og ikke gjorde noe med det, blir det kanskje noe annerledes. Var det så åpenbart at det ville komme en massemorder dit dersom det ikke var veisperringer der?

 

Hvis moren sa det, så er det vel ikke det minste rart at han ikke har empati.

Kan hende at det ødela den evnen ja, uten at jeg har noe greie på det. Eller det er medfødt.

 

Den ødelagte barndommen og ungdomsårene må ses på som årsaken til at han mistet evnen til å skille mellom rett og galt. Sammen med ett par andre ting. Men det er da ett skille, for andre barn med en ødelagt barndom har som voksne stoppet lenge før de i det hele tatt var inne på tanken om å ta ett liv. Så at moren regelrett sa det der til han er kanskje litt av forklaringen?

Aner ikke. Men det har kommet frem at hun sa det ganske ofte.

Altså "Jeg skulle ønske du aldri ble født" osv.

 

Jeg fant følgende på søk i alle fall:

http://snaphanen.dk/2014/01/06/breivik-delvis-et-produkt-av-norsk-familiepolitikk/

 

Det står bl.a. følgende om mora:

 

"Wenche Behring Breivik hadde en ekstremt vanskelig oppvekst, med en handikappet, tyrannisk og sinnssyk mor. Hun hadde selv aldri vokst opp i en normalt fungerende familie og visste trolig ikke hvordan hun skulle oppføre seg overfor sine egne barn. I Henrik Ibsens stykke Gengangere skildres det hvordan fedrenes synder går i arv. I Behring-familien kan det virke som om det var i minst like høy grad mødrenes synder som gikk i arv."

 

Naboer og andre antyder imidlertid et bilde av en fysisk og seksuelt grenseløs mor som snakket ukritisk om sex foran sine små barn. Menn kom og gikk mens hennes to barn ble overlatt til seg selv, også på natta.

Hun taklet ikke sine barn og kontaktet myndighetene for å be om hjelp. Våren 1982 ville Wenche undersøke muligheten for å få plassert begge sine barn i fosterhjem, for å bli kvitt dem.

 

Rådgiveren ved det lokale sosialkontoret i Oslo vurderte at problemene i familien var en sak for psykiatrien. Ved Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri ble de behandlet av psykolog Arild Gjertsen samt overlege og barnepsykiater Per Olav Næss. Tidlig i 1983 kommenterte barnepsykiateren at Anders manglet språk for å uttrykke følelser. Det ble likevel ansett at gutten kunne klare seg om den sosiale situasjonen rundt ham ble endret.

Det var forholdet til mor som ødela ham. Fagfolkene hadde hørt henne rope høyt til sin da snart fire år gamle sønn Anders “Jeg skulle ønske du var død!” Wenches forhold til sin sønn vekslet dramatisk mellom omsorg, fysisk og seksuelt invaderende atferd og til dels svært aggressiv avvisning. “Anders blir offer for mors projeksjoner av paranoid aggressiv og seksuell frykt overfor menn generelt,” var konklusjonen. Fagpersonalet foreslo i 1983 å ta Anders ut av familien for å forebygge en enda mer skadelig psykologisk skjevutvikling.

 

 

-----

 

 

Med andre ord: Ganske heavy shit!

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

De to første bommet totalt på diagnose og var lite oppdatert på meninger ute blant folk, dvs. de sykeliggjorde hans meninger. I ettertid vet vi at mange har like meninger som ABB. Jeg deltok selv på AD der ABB var aktiv, mange der delte hans meninger.

 

 

Ja det er diskutabelt hvor man skal sette grensen for hva som er friskt og sykt, men å si at han er helt frisk psykisk synes jeg blir å dra den litt langt

 

De sakkyndige i rettsaken var ikke enige om hvilke psykdommer han hadde, de første mente peranoid schizorfreni, mens de andre landet på dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, har man disse diagnosene er det vel vanlig å si at en person ikke er helt frisk psykisk

 

edit: Ja han ble vurdert til å være frisk nok til å kunne straffes og ikke "behandles" for sykdom, så sånn sett kan man si at han ikke var "så" psyk, men det betyr ikke at han er "helt" frisk

En personlighetsforstyrrelse er ikke det samme som å være psykisk syk. Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden, ABB er avvikende i forhold til hva vi regner som normal. Normal er et vanskelig begrep da normalitet har mange ulike sider.

Det var svært viktig at ABB ble erklært frisk, slik at han kunne stå ansvarlig for sine handlinger. Om ikke ville sykdom forklart hans handlinger, noe som ville vært grusomt for de pårørende. Så langt jeg vet, er ABB i dag frisk, ikke så mange ukene siden jeg snakket med en psykiater som følger han noe opp. Noe mer kan jeg ikke gå inn på her. Meninger blant folk har da ingenting å si for om han er syk eller ikke. Da kunne jo ALLE blitt psykiatre og det kan de jo ikke. Nå må vi skille ett par ting her. Det er forskjell på å ha sinnsyke meninger som fjordman og sinnsyke meninger som Breivik og ende opp med å drepe folk. ABB skulle jo stå til ansvar for sine handlinger uansett og slikt kan umulig være førende i noen saker.man gir ikke vanlige fengselsstraffer til folk som begår drap pga sine psykiske problemer.

 

Det er jo ikke de pårørende som teller. Personer som begår drap o.l pga sine psykiske problemer skal ikke ha vanlig fengselsstraff fordi de pårørende vil det. DET ville vært sinnsykt. Men problemet har jo vært at eksperter sier at ABB er helt frisk. La oss stoppe her litt. En person som har ett motiv...en naturlig(logisk) begrunnelse for ett drap vil jeg si ikke er syk. Så har vi de med fullstendig absurde grunner til å drepe folk(ABB og hitler m.fl), de vil jeg si har utviklet noen psykiske problemer. F.eks, ett helt friskt menneske går ikke rett opp og skyter ett menneske sånn rett uten videre. Det er selvfølgelig mulig, men friske mennesker har en sperre slik at det ikke går. Så ABB kan nok ha vært fullstendig frisk lenge, men alt har en diagnose. Hadde han vært fullstendig frisk, så ville han ikke gått og drept mange uskyldige mennesker. Punktum finale.

 

Så må ekspertene si om det er en ødelagt barndom og ungdomsår som er grunnen til at han begikk drapene.

 

Han fikk jo en psykiatrisk diagnose av de nye psykiaterne. Var det overnevnte som sørget for at han utviklet den diagnosen og at det var nok til at han begikk drapene? Nøyaktig hva ble tungen på vektskålen? Det må de og svare på. Skremmende hva morens omsorgssvikt har ført til. Det er ikke noen flere som har opplevd det samme som Breivik? Som sagt, virkelig skremmende å tenke på.

 

Vet egentlig ikke helt hva du skriver og vil frem til her. Ingen har vel påstått at de pårørendes mening har noen betydning. Alle kan om de vil bli lege, ikke noe spesielt ved en psykiater. Det de kan spesielt er, medikamenter, det er psykologen som har fordypet seg i menneskets psyke, ikke legen.

Nå har ikke ABB eller fjordmannen sinnsyke meninger, mange støtter deres meninger. Så om de er sinnsyke, ja da er det mange som går rundt med slike syke meninger. Men du må jo selvsagt få mene at du synes de er syke. Men det er dine subjektive betraktninger.

Ellers blir resten dine subjektive følelser og tanker om hva som burde vært psykiske lidelser eller ikke. Det er relativt uinteressant reint faglig. Det vi vet er at ABB har blitt grundig utredet av meget dyktige leger, har selv jobbet sammen med Aspaas. De konkluderte med at ABB er frisk til og sone. Det er hva vi må forholde oss til. Det er ingen ting som tilsier at ABB er psykisk syk.

 

Hvis man går å dreper flere titalls barn og ungdom på en politisk sommerleier, og heller ikke føler noen anger, eller føler noe som helst i etterkant: vitner dette om et psykisk friskt menneske? :)

 

Det eneste disse psykiaterne ikke fant var diagnosen skizofreni, og de fant heller ikke at han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Men er han helt frisk i hodet? Neppe... Skal han straffes som tilregnelig? Ja...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

Hvis man går å dreper flere titalls barn og ungdom på en politisk sommerleier, og heller ikke føler noen anger, eller føler noe som helst i etterkant: vitner dette om et psykisk friskt menneske? :)

 

Det eneste disse psykiaterne ikke fant var diagnosen skizofreni, og de fant heller ikke at han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Men er han helt frisk i hodet? Neppe... Skal han straffes som tilregnelig? Ja...

 

Du tenker helt normalt som de fleste mennesker gjør. Vi klarer ikke helt og forstå at mennesker som kan utføre groteske handlinger kan være og er ofte helt friske mennesker. Under krigen var det nazister som jobbet i konsentrasjonsleirene som utførte den grusomste tortur, mens de på ettermiddagen gikk hjem til kone og barn. Mange av disse har blitt studert av fagfolk i ettertid. Man finner ingen ting som tyder på at disse hadde noen psykiske lidelser eller på andre måter var avvikende. Meget interessant, men som sagt, ikke noe ukjent. Har selv erfaring med og jobbe med sadister som ikke føler noen skyld og som fungerer helt normalt, hadde det ikke vært for at de var tatt og under kontroll.

ABB er etter psykiatrien frisk. Men han har selvsagt avvikende adferd i forhold til hva vi regner som normalt. Men normalt er et dårlig faglig utrykk som egentlig ikke holder. Normalt kan være så mangt. Men jeg forstår at folk flest ikke forstår og på en måte må si at ABB er syk i hode, det er dagligdagstale. Men faglig kan man ikke forholde seg til slikt.

Lenke til kommentar

 

Hvis man går å dreper flere titalls barn og ungdom på en politisk sommerleier, og heller ikke føler noen anger, eller føler noe som helst i etterkant: vitner dette om et psykisk friskt menneske? :)

 

Det eneste disse psykiaterne ikke fant var diagnosen skizofreni, og de fant heller ikke at han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Men er han helt frisk i hodet? Neppe... Skal han straffes som tilregnelig? Ja...

Du tenker helt normalt som de fleste mennesker gjør. Vi klarer ikke helt og forstå at mennesker som kan utføre groteske handlinger kan være og er ofte helt friske mennesker. Under krigen var det nazister som jobbet i konsentrasjonsleirene som utførte den grusomste tortur, mens de på ettermiddagen gikk hjem til kone og barn. Mange av disse har blitt studert av fagfolk i ettertid. Man finner ingen ting som tyder på at disse hadde noen psykiske lidelser eller på andre måter var avvikende. Meget interessant, men som sagt, ikke noe ukjent. Har selv erfaring med og jobbe med sadister som ikke føler noen skyld og som fungerer helt normalt, hadde det ikke vært for at de var tatt og under kontroll.

ABB er etter psykiatrien frisk. Men han har selvsagt avvikende adferd i forhold til hva vi regner som normalt. Men normalt er et dårlig faglig utrykk som egentlig ikke holder. Normalt kan være så mangt. Men jeg forstår at folk flest ikke forstår og på en måte må si at ABB er syk i hode, det er dagligdagstale. Men faglig kan man ikke forholde seg til slikt.

 

Han har psykiatriske diagnoser. Han er narsissist (en form for psykopat) for eksempel. Men nå (verken nå eller etter og under krigen) er psykiatrien svært ung som fag. For bare 20-30 år siden så holdt man på med lobotomering og sånt. Man vet ikke alt det er å vite. Så vi kan ikke vite så mye om det egentlig Psykiaterne er også uenige. Så man kan ikke si noe helt sikkert her.
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man går å dreper flere titalls barn og ungdom på en politisk sommerleier, og heller ikke føler noen anger, eller føler noe som helst i etterkant: vitner dette om et psykisk friskt menneske? :)

 

Det eneste disse psykiaterne ikke fant var diagnosen skizofreni, og de fant heller ikke at han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Men er han helt frisk i hodet? Neppe... Skal han straffes som tilregnelig? Ja...

Du tenker helt normalt som de fleste mennesker gjør. Vi klarer ikke helt og forstå at mennesker som kan utføre groteske handlinger kan være og er ofte helt friske mennesker. Under krigen var det nazister som jobbet i konsentrasjonsleirene som utførte den grusomste tortur, mens de på ettermiddagen gikk hjem til kone og barn. Mange av disse har blitt studert av fagfolk i ettertid. Man finner ingen ting som tyder på at disse hadde noen psykiske lidelser eller på andre måter var avvikende. Meget interessant, men som sagt, ikke noe ukjent. Har selv erfaring med og jobbe med sadister som ikke føler noen skyld og som fungerer helt normalt, hadde det ikke vært for at de var tatt og under kontroll.

ABB er etter psykiatrien frisk. Men han har selvsagt avvikende adferd i forhold til hva vi regner som normalt. Men normalt er et dårlig faglig utrykk som egentlig ikke holder. Normalt kan være så mangt. Men jeg forstår at folk flest ikke forstår og på en måte må si at ABB er syk i hode, det er dagligdagstale. Men faglig kan man ikke forholde seg til slikt.

 

Han har psykiatriske diagnoser. Han er narsissist (en form for psykopat) for eksempel. Men nå (verken nå eller etter og under krigen) er psykiatrien svært ung som fag. For bare 20-30 år siden så holdt man på med lobotomering og sånt. Man vet ikke alt det er å vite. Så vi kan ikke vite så mye om det egentlig Psykiaterne er også uenige. Så man kan ikke si noe helt sikkert her.

 

Det er ingen fasit. Men slik vi tolker det i dag, så er han frisk nok til og stå ansvarlig.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles ingen politisk overbevisning. En politisk overbevisning går ikke ut på å drepe folk. En politisk overbevisning er det SP har i ostetollsaken.

 

Fullstendige sprø ting du skriver om at hvis AUF ikke hadde hatt leir. Hva f... Har nå det med saken å gjøre? Standard prosedyre er å sette opp veisperringer når slike ting skjer. Hadde det blitt gjort, så hadde han aldri kommet frem til Utøya. Og slikt får de jo beskjed om umiddelbart. De ble jo stanset i å sette opp sperringer t.o.m.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis man går å dreper flere titalls barn og ungdom på en politisk sommerleier, og heller ikke føler noen anger, eller føler noe som helst i etterkant: vitner dette om et psykisk friskt menneske? :)

Det eneste disse psykiaterne ikke fant var diagnosen skizofreni, og de fant heller ikke at han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Men er han helt frisk i hodet? Neppe... Skal han straffes som tilregnelig? Ja...

 

Du tenker helt normalt som de fleste mennesker gjør. Vi klarer ikke helt og forstå at mennesker som kan utføre groteske handlinger kan være og er ofte helt friske mennesker. Under krigen var det nazister som jobbet i konsentrasjonsleirene som utførte den grusomste tortur, mens de på ettermiddagen gikk hjem til kone og barn. Mange av disse har blitt studert av fagfolk i ettertid. Man finner ingen ting som tyder på at disse hadde noen psykiske lidelser eller på andre måter var avvikende. Meget interessant, men som sagt, ikke noe ukjent. Har selv erfaring med og jobbe med sadister som ikke føler noen skyld og som fungerer helt normalt, hadde det ikke vært for at de var tatt og under kontroll. ABB er etter psykiatrien frisk. Men han har selvsagt avvikende adferd i forhold til hva vi regner som normalt. Men normalt er et dårlig faglig utrykk som egentlig ikke holder. Normalt kan være så mangt. Men jeg forstår at folk flest ikke forstår og på en måte må si at ABB er syk i hode, det er dagligdagstale. Men faglig kan man ikke forholde seg til slikt.

Han har psykiatriske diagnoser. Han er narsissist (en form for psykopat) for eksempel. Men nå (verken nå eller etter og under krigen) er psykiatrien svært ung som fag. For bare 20-30 år siden så holdt man på med lobotomering og sånt. Man vet ikke alt det er å vite. Så vi kan ikke vite så mye om det egentlig Psykiaterne er også uenige. Så man kan ikke si noe helt sikkert her.

Det er ingen fasit. Men slik vi tolker det i dag, så er han frisk nok til og stå ansvarlig.

Men hvordan frisk nok? Det er jo slik at han ikke har sperren som vi andre har og var kommet til det stadiet at han hadde null kontroll på det han gjorde selv. Han hadde på en eller annen måte rettferdiggjort det han skulle gjøre også gikk det i svart. Når den sperren ikke slår til så er han tilregnelig i form av at han ikke klarte å stoppe seg selv før han trakk av. Så nøyaktig hvordan er han tilregnelig når han ikke har kontroll på hva han gjør og sperren ikke slår inn???

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis man går å dreper flere titalls barn og ungdom på en politisk sommerleier, og heller ikke føler noen anger, eller føler noe som helst i etterkant: vitner dette om et psykisk friskt menneske? :)

Det eneste disse psykiaterne ikke fant var diagnosen skizofreni, og de fant heller ikke at han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Men er han helt frisk i hodet? Neppe... Skal han straffes som tilregnelig? Ja...

Du tenker helt normalt som de fleste mennesker gjør. Vi klarer ikke helt og forstå at mennesker som kan utføre groteske handlinger kan være og er ofte helt friske mennesker. Under krigen var det nazister som jobbet i konsentrasjonsleirene som utførte den grusomste tortur, mens de på ettermiddagen gikk hjem til kone og barn. Mange av disse har blitt studert av fagfolk i ettertid. Man finner ingen ting som tyder på at disse hadde noen psykiske lidelser eller på andre måter var avvikende. Meget interessant, men som sagt, ikke noe ukjent. Har selv erfaring med og jobbe med sadister som ikke føler noen skyld og som fungerer helt normalt, hadde det ikke vært for at de var tatt og under kontroll. ABB er etter psykiatrien frisk. Men han har selvsagt avvikende adferd i forhold til hva vi regner som normalt. Men normalt er et dårlig faglig utrykk som egentlig ikke holder. Normalt kan være så mangt. Men jeg forstår at folk flest ikke forstår og på en måte må si at ABB er syk i hode, det er dagligdagstale. Men faglig kan man ikke forholde seg til slikt.

 

Han har psykiatriske diagnoser. Han er narsissist (en form for psykopat) for eksempel. Men nå (verken nå eller etter og under krigen) er psykiatrien svært ung som fag. For bare 20-30 år siden så holdt man på med lobotomering og sånt. Man vet ikke alt det er å vite. Så vi kan ikke vite så mye om det egentlig Psykiaterne er også uenige. Så man kan ikke si noe helt sikkert her.

 

Det er ingen fasit. Men slik vi tolker det i dag, så er han frisk nok til og stå ansvarlig.

 

Men hvordan frisk nok?

 

Han vet hva han gjør. Ved full bevissthet. I stand til å planlegge osv.

Skal man bli dømt utilregnelig, så må disse tingene ovenfor være fraværende.

Dvs. f.eks. om han er psykotisk, eller dreper noen i søvne. :)

Lenke til kommentar

[

Men hvordan frisk nok? Det er jo slik at han ikke har sperren som vi andre har og var kommet til det stadiet at han hadde null kontroll på det han gjorde selv. Han hadde på en eller annen måte rettferdiggjort det han skulle gjøre også gikk det i svart. Når den sperren ikke slår til så er han tilregnelig i form av at han ikke klarte å stoppe seg selv før han trakk av. Så nøyaktig hvordan er han tilregnelig når han ikke har kontroll på hva han gjør og sperren ikke slår inn???

 

Han er frisk nok til og stilles ansvarlig, fordi han hadde full kontroll og var helt klar over hva han gjorde.

Alle mennesker har ulike sperrer som du kaller det. Man kan også trenes opp til og minske eller totalt fjerne slike «sperrer». Det har man sett tidligere i stater der tortur er vanlig. Man trenes opp til å bli torturister. Et menneske i en helt normal situasjon vil ha store vansker med og pine et annet menneske, som aldri har gjort noe i mot deg selv, eller dine. Men det kan læres. Tyskerne gjorde dette før krigen. Man hjernevasket unge mennesker til å se på jøder som pest og rotter. Så slikt er kjent.

ABB stoppet flere ganger, så han hadde full kontroll og gikk ikke i svart som du påstår. Husk, ABB sparte livet til dem han selv synes og ligne høyreekstreme. Det sier oss rimelig mye om hans psyke der ute på øya. Han gikk ikke amok og drepte alle han så, han plukket dem ut.

Lenke til kommentar

Han vet hva han gjør. Ved full bevissthet. I stand til å planlegge osv.Skal man bli dømt utilregnelig, så må disse tingene ovenfor være fraværende.Dvs. f.eks. om han er psykotisk, eller dreper noen i søvne. :)

Jeg skrev mer enn det du svarte på,så svar på hele innlegget. For litt av det innlegget tar for seg det su skriver i dette avsnittet.

Lenke til kommentar

Han er frisk nok til og stilles ansvarlig, fordi han hadde full kontroll og var helt klar over hva han gjorde.Alle mennesker har ulike sperrer som du kaller det. Man kan også trenes opp til og minske eller totalt fjerne slike «sperrer». Det har man sett tidligere i stater der tortur er vanlig. Man trenes opp til å bli torturister. Et menneske i en helt normal situasjon vil ha store vansker med og pine et annet menneske, som aldri har gjort noe i mot deg selv, eller dine. Men det kan læres. Tyskerne gjorde dette før krigen. Man hjernevasket unge mennesker til å se på jøder som pest og rotter. Så slikt er kjent.ABB stoppet flere ganger, så han hadde full kontroll og gikk ikke i svart som du påstår. Husk, ABB sparte livet til dem han selv synes og ligne høyreekstreme. Det sier oss rimelig mye om hans psyke der ute på øya. Han gikk ikke amok og drepte alle han så, han plukket dem ut.

Siter meg når du svarer meg.

 

En vet ikke hva en gjør og har ikke full kontroll når man dreper ett menneske ut fra grunnene han oppga og har man full kontroll så vet man å skille mellom rett og galt og har den sperren som forhindrer at man begår alvorlige forbrytelser. Det finnes riktignok mange som vet hva de gjør og som begår drap ut fra ulike motiver som hevn bl.a, men Breivik er nok ikke en av disse med grunnenehan oppga for drap. Hvis han ikke hadde gått i svart, så hadde han ikke drept ett eneste menneske. Enkelt og greit. Å plukke ut mennesker uten motiv(dvs ut fra absurde grunner) er både sykt og vitner om at magiker har kontroll på hva men gjør.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/skoleskyting-mistenkte-beskrives-som-et-mobbeoffer/a/10052833/

 

DETTE er en person som det ikke trenger å være så mye galt med. Så klart så har det skjedd noe med folk som begår drap, men han her har jo motiv og tror ikke det var så mye galt med han. Tror han visste mer av hva han gjorde.

Lenke til kommentar

 

Han vet hva han gjør. Ved full bevissthet. I stand til å planlegge osv.Skal man bli dømt utilregnelig, så må disse tingene ovenfor være fraværende.Dvs. f.eks. om han er psykotisk, eller dreper noen i søvne. :)

Jeg skrev mer enn det du svarte på,så svar på hele innlegget. For litt av det innlegget tar for seg det su skriver i dette avsnittet.

 

Okei. =)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...