Gå til innhold

Dele opp internett til to hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har ikke lyst til å ha en egen pc stående bare for å dele opp nettverket, føler det blir litt overkill for mitt prosjekt.

Mmm... billigere da, de fleste (gamle) pc'er er kraftigere enn "hjemmerouter"-driten de selger. pfSense/FreeBSD krever jo hele 256mb ram, så ganske mye kan gammelt brukes. Ubiquiti (unifi) aksesspunktene overgår asus greiene på omtrent alle måter.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg splitter mitt i fire (fem);

 

LAN - Trådet nett.

WLAN - Trådløst, andre regler enn lan

BACKUP - Ubiquiti P2P (nanostation) til nabo 400m unna.

SERV - Internett tjenere.

IPSec - Jobb (24/7 vpn).

 

BACKUP er også failover, mister jeg internett (pokkers GET) benytter jeg nabo sitt (automatisk).

 

Fordelen er at du kan styre hvem som får lov til hva, både når, hvor og hvor mye. DU kan seff styre hvem som får kapasitet ut mot WAN (internett).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Har ikke lyst til å ha en egen pc stående bare for å dele opp nettverket, føler det blir litt overkill for mitt prosjekt.

Mmm... billigere da, de fleste (gamle) pc'er er kraftigere enn "hjemmerouter"-driten de selger. pfSense/FreeBSD krever jo hele 256mb ram, så ganske mye kan gammelt brukes. Ubiquiti (unifi) aksesspunktene overgår asus greiene på omtrent alle måter.

 

PFSense er kraftigere også som du nevnte, tror det var 1Gb RAM ekstra i maskinen så kunne du håndtere 1 million ekstra tilkoblinger, uansett en kraftig konkurrent til tilsvarende Cisco utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...