Gå til innhold

[Løst] Gå fra speilreflekskamera til noe mindre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anskaffet meg EM-10 for en måneds tid siden, hadde tenkt å ha det som tilleggskamera til det nokså bastante Nikon D800, særlig i situasjoner der det store kameraet så ut til å skremme folk litt. Til min forbauselse har jeg brukt EM-10 mye mer denne måneden enn jeg hadde trodd på forhånd, og kitobjektivet 14-42 mm (EZ) har også vært mye bedre enn jeg forventet, den var så absolutt verdt prisen. I tillegg hadde jeg en del gammel optikk fra OM-2 (fra 70-tallet), som har vært enklere å bruke enn jeg fryktet (med en billig adapter fra eBay), slik optikk tror jeg du kan få for en billig penge i dag.

 

 

Det er absolutt et kamera jeg vurderer. Hvordan syns du støyen ved høyere ISO er? Kameraet jeg har nå gir mye støy allerede på ISO 800, noe høyere ISO går ikke med tanke på støy. Er lei det.

 

 

Er det forresten noen jeg burde ta en nærmere titt på? Blir nok en tur rundt i butikker i morgen.

 

Hvis du har begrenset deg til mFT nå så er Panasonic GX7 også et ganske kompakt kamera, og søkeren er nedfelt i stedet for på toppen som E-M10, men mulig GX7 er for dyr. Ser du utenfor mFT så kan kanskje en av Sonys minste modeller også friste.

 

Har ikke begrenset meg til mFT. GX7 virker som et fint kamera, men jeg syns den ligger litt høyt i pris.

 

Var i ca samme situasjon som deg for ikke lenge siden. Endte opp med X-E1 og er veldig fornøyd. Du kan jo ta en titt i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1563699&page=2

Interessant lesning. Jeg fant X-E1 med 35mm F1.4 til 6499kr, og det er høyaktuell. Eventuelt kjøpe med kitet ved siden av (billigst den veien) eller mindre fast brennvidde. Får komme meg i butikk, og holde.

 

Noen som vet hvor lenge Japan photo har tilbud på X-E1?

Lenke til kommentar

Tittet på kameraer i butikk i dag. Panasonic GM1, som var utrolig artig, men dog litt knotete. Fujifilm ex-1, veldig stilig kamera, men det lå ikke så godt i hånda. Det er også litt stort. Olympus om-D E-M10 likte jeg godt. Lå fint i hånda, og var ikke så stort. Autofokusen var kjapp og treffsikker. Bildekvalitet og ISO er vanskelig å se godt nok på en liten skjerm. Heller absolutt mest mot olympus.

 

Fine bilder, Jorun. Ikke noe sjenerende støy på de.

Lenke til kommentar

Tror ikke du gjør mye feil ved å kjøpe EM-10.

 

Jeg har gått drastisk ned fra 5D MkIII med flott optikk til EM-10 med flott optikk.

 

Årsaken var for å finansiere en ny MC drøm, men jeg ble faktisk så overrasket over kvalitetene til kameraet og optikken at jeg faktisk ikke ønsker meg tilbake.

Å gå på fjellturer eller å kjøre sykkel med Olympus utstyret er en drøm i forhold til det tunge utstyret jeg hadde.

Nå har jeg 14-45 mm kitobjektiv, 17mm f1.8 , 45mm f1.8 og 40-150 mm f4-5,6. Alle sammen mer eller mindre på høyde med Canon optikk.

 

Alt sammen veier mindre enn 5D huset tror jeg :-)

For ikke å snakke om hvor ubemerket det går an å fotografere nå.

 

Jeg kaster sikkert stein i et glasshus nå, men i de aller fleste tilfellene hadde jeg hatt store problemer med å skille bildene fra hverandre. Og da snakker vi om et profesjonelt kamera i forhold til et såkalt entrylevel kamera.

Jeg har nok fått meg en liten aha opplevelse jeg virkelig unner andre å få også.

 

Jammen hva med ISO egenskapene og fotografering i mørke?

Klart et FF kamera i stjerne klassen til nesten 30000 vil ha bedre ISO egenskaper enn et småbrikke kamera til 5000.

Men når man ser hva man kan få til med f1.8 objektivene og den glimrende bildestabilisatoren til EM-10 så er det ikke ofte jeg står i problemer med ISO behov over 1600.

For å sammenligne så hadde jeg Canon EOS 7D før 5D'en og jeg er ganske så sikker på at EM-10 gir renere bilder på ISO 1600 enn 7D'en jeg hadde.

 

Søkeren og betjening av EM-10 er overraskende god med tanke på størrelsen. Et ganske så morsomt leketøy.

En annen fordel er levende søker med histogram og all den informasjon som du måtte ønske. Dette veier for en stor del opp mot den store søkeren på 5D'en.

 

Obejktivutvalget til mfT er også ganske så imponerende etterhvert. Et kamera uten mulighet for å skifte mellom kvalitetsoptikk tror jeg ikke at jeg kunne levd lenge med.

 

Lykke til med valget ditt.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et kamera som går i lommen og som tar minst like gode bilder som det det er vant til så gå for Sony RX100. Det vil ikke gi bakgrunner som er like uskarpe som D200, som noen ganger er en fordel og andre ganger en bakdel. Grepet er også puslete, men fordelen med at man alltid har det med seg er stor.

 

Hvis du skal bruke det til rene fototurer så er ikke størrelsen så viktig og da kan du dra med deg noe større men da kan du jo egentlig bruke D200.

 

Jeg er iallefall strålende fornøyd med mitt RX100 M2. Grepet kan du forresten forbedre betraktelig ved å kjøpe AG-R1 grip til nesten ingenting..

Lenke til kommentar

 

 

Tittet på kameraer i butikk i dag.

Du sjekket ikke A-6000 og/eller GX7? Annen formaktor enn E-M10, mer som E-X1.

Nei, jeg hadde dårlig tid, så jeg prioriterte de jeg var mest nysgjerrig på. Må nok ta en tur til, hvor jeg har bedre tid.

 

Jeg har GM1 og store hender og syns det fungerer mye bedre enn først trodde. Brukte litt tid å sette meg inn i menyene og tilpasset ett par funksjoner og syns ikke det står noe tilbake for hverken Olympus eller Nikon som jeg stort sett bruker på bilder av mennesker nå om dagen. Og størrelsen er sånn at må nesten prøve det for å skjønne hvor lite det faktisk er :-)

Lenke til kommentar

Masse god info om EM10.

 

Godt å høre slike lovord om dette kameraet. Har likt det godt fra starten av, og Olympus/panasonic har mye optikk, som absolutt er et pluss.

 

 

Hvis du vil ha et kamera som går i lommen og som tar minst like gode bilder som det det er vant til så gå for Sony RX100. Det vil ikke gi bakgrunner som er like uskarpe som D200, som noen ganger er en fordel og andre ganger en bakdel. Grepet er også puslete, men fordelen med at man alltid har det med seg er stor.

 

Hvis du skal bruke det til rene fototurer så er ikke størrelsen så viktig og da kan du dra med deg noe større men da kan du jo egentlig bruke D200.

 

Jeg er iallefall strålende fornøyd med mitt RX100 M2. Grepet kan du forresten forbedre betraktelig ved å kjøpe AG-R1 grip til nesten ingenting..

 

Jeg vil gjerne ha mulighet til å skifte objektiver, så kompaktkamera utgår. Ellers virker det som et veldig ålreit kamera.

 

 

 

 

Tittet på kameraer i butikk i dag.

 

Du sjekket ikke A-6000 og/eller GX7? Annen formaktor enn E-M10, mer som E-X1.

Nei, jeg hadde dårlig tid, så jeg prioriterte de jeg var mest nysgjerrig på. Må nok ta en tur til, hvor jeg har bedre tid.

Jeg har GM1 og store hender og syns det fungerer mye bedre enn først trodde. Brukte litt tid å sette meg inn i menyene og tilpasset ett par funksjoner og syns ikke det står noe tilbake for hverken Olympus eller Nikon som jeg stort sett bruker på bilder av mennesker nå om dagen. Og størrelsen er sånn at må nesten prøve det for å skjønne hvor lite det faktisk er :-)

Hvordan syns du bildekvaliteten er? Liker at det er så lite, samtidig som det går ann å bytte objektiver på det.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd, syns ikke det står noe tilbake for de 2 andre systemene jeg bruker.

Har i 99 % av tilfellene brukt kitobjektivet som jeg er veldig positivt overrasket over hvor skarpt det er. Har også testet med Olympus 12mm f.2.0 og blir kjempebilder med det også. Minuset er batterilevetiden som naturlig nok er liten på ett så lite kamera/batteri men jeg har en Think Tank Mirrorless Mover 5 hvis har planer om lengre tur med ekstra batteri på plass.

 

En ting som kan være viktig er at man kan stort sett ikke bruke stativ med andre objektiver enn kitobjektivet pga størrelsen. Det finnes en liten "kloss"/adapter som kan settes under så ikke det krasjer med objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd, syns ikke det står noe tilbake for de 2 andre systemene jeg bruker.

Har i 99 % av tilfellene brukt kitobjektivet som jeg er veldig positivt overrasket over hvor skarpt det er. Har også testet med Olympus 12mm f.2.0 og blir kjempebilder med det også. Minuset er batterilevetiden som naturlig nok er liten på ett så lite kamera/batteri men jeg har en Think Tank Mirrorless Mover 5 hvis har planer om lengre tur med ekstra batteri på plass.

 

En ting som kan være viktig er at man kan stort sett ikke bruke stativ med andre objektiver enn kitobjektivet pga størrelsen. Det finnes en liten "kloss"/adapter som kan settes under så ikke det krasjer med objektivet.

Er ikke sikker på hva du mener med at det er begrensninger med hvilke objektiver du kan bruke stativ til, det har jeg ikke opplevd. Nå har jeg riktignok bare forsøkt meg med gammel Olympusoptikk, pluss kitobjektivet, men jeg har ikke hatt problemer med stativbruk. Og batteriet har vært mye drøyere enn forventet. Men det er jo alltid lurt å kjøpe et ekstra batteri.

Lenke til kommentar

Skjønner, og grunnen til at jeg ikke har problemer, er at jeg bruker et hurtigfeste når jeg bruker stativet, uansett, så da kommer det høyt nok.

Det som kanksje ikke kommer klart fren, er at det er Panasonic GM1 som har dette "problemet", ikke Olympus E-M10.

 

Når det gjelder bildekvalitet,så er det veldig jevnt mellom GM1 og E-M10.

Lenke til kommentar

Skjønner, og grunnen til at jeg ikke har problemer, er at jeg bruker et hurtigfeste når jeg bruker stativet, uansett, så da kommer det høyt nok.

 

Hurtigfeste hjelper ikke, det er hurtigfesteplaten som er problemet. Den lar seg ikke montere hvis objektivet er for stort (og veldig mange er det på GM1), eller du får tak i en veldig kort en. Men som Tomsi42 skriver gjelder det ikke E-M10, men en del av de virkelige små modellene som GM1 og de minste i GF-serien.

Lenke til kommentar

Skjønner, og grunnen til at jeg ikke har problemer, er at jeg bruker et hurtigfeste når jeg bruker stativet, uansett, så da kommer det høyt nok.

ah da har du en bra løsning, problemet mitt er at alle hurtigfestene mine har for står plate sånn som se# skriver så de treffer objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...