Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på 2.4GHz og 5GHz


Gjest medlem-332567

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis de står på samme kanal kan det bli krøll uansett. Har du smarttelefon laster du ned en WiFi-scanner-app og sjekker hvilke kanaler som er ledige. Mulig du finner lignende til PC også.

 

Hvis naboen din bruker kanal 6 og du bruker f.eks. kanal 3 så går det helt greit. Hvis du har 13 naboer og alle bruker hver sin kanal så kan du få problemer.

Hva er det du snakker om? Hva slags kanaler? det er jo bar 2,4 ghz og 5 ghz jeg har hørt om.. hva mener du nøyaktig?

 

 

2.4 GHz båndet har 13-14 kanaler (Hvilke som kan benyttes avhenger av hvor i verdenen du befinner deg, her til lands kan 1 til 13, mens Japan for eksempel mangler de laveste men kan bruke 14, du kan med riktig utstyr henge deg på "Japse" kanalen med riktig utstyr, men merk dog at dette er ulovlig, og enkelte mobiltelefoner fra Norge kan nekte å benytte seg av disse kanalene)

 

Disse kanalene er små frekvenser i 2 4 Ghz båndet, slik som 2.435, 2455 for eksempel og lar deg til en viss grad unngå å prate i samme rom som naboen.

Tenk på kanalene som vegger på kafe, sitter du for nært veggen så vil du plukke opp hva naboen snakker om, og måten trådløst nett funker på så kan bare 1 enhet prate av gangen, mens de andre sitter og venter på at det blir "ledig" (Det er dette som gir variable ping verdier på trådløse nettverk) og ventetiden er tilfeldig for hver klient for å hindre at de krasjer på nytt i ett forsøk på å prate.

Disse veggene har en liten overlapp som kan synes om du bruker en Android app som WiFi Analyzer, her er ett bilde som illustrerer hvordan det ser ut på 2.4GHz båndet: http://www.zwodnik.com/media/images/wifi-analyzer_android.jpeg

Routere som støtter både 2.4GHz og 5GHz kan benytte seg av 2 radioer, en for 2.4GHz og en for 5GHz, da vil du kunne ha ett Nettverk som heter Lars24 for 2.4GHz og ett som heter Lars5 for 5GHz for eksempel, og hvor du da velger etter enheten, ellers om det er dobbelt på samme radio så vil enheten selv bestemme etter hva den klarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

jeg har bestillt 30 mbps, men når jeg trykker på oppgave behandling også nettverk viser deg 50-150 hvorfor det? men på en nettside+ spill er det 30?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

jeg har bestillt 30 mbps, men når jeg trykker på oppgave behandling også nettverk viser deg 50-150 hvorfor det? men på en nettside+ spill er det 30?

 

Riktig som sedsberg sier. Det er forskjellige hastigheter hjemme hos deg, og ut til internett (typisk går ting mye raskere mellom PC-er hjemme enn ut mot internett). Du kan sjekke den reelle hastigheten ut til internett med f.eks http://www.speedtest.net (Selv om slike tester ikke er 100% nøyaktig)

Lenke til kommentar

Hvis de står på samme kanal kan det bli krøll uansett. Har du smarttelefon laster du ned en WiFi-scanner-app og sjekker hvilke kanaler som er ledige. Mulig du finner lignende til PC også.

 

Hvis naboen din bruker kanal 6 og du bruker f.eks. kanal 3 så går det helt greit. Hvis du har 13 naboer og alle bruker hver sin kanal så kan du få problemer.

 

Jeg bruker Inssider til Windows, og det fungerer utmerket. Men jeg er usikker på om man nå må betale for programmet, ihvertfall den siste versjonen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

 

Hvis de står på samme kanal kan det bli krøll uansett. Har du smarttelefon laster du ned en WiFi-scanner-app og sjekker hvilke kanaler som er ledige. Mulig du finner lignende til PC også.

 

Hvis naboen din bruker kanal 6 og du bruker f.eks. kanal 3 så går det helt greit. Hvis du har 13 naboer og alle bruker hver sin kanal så kan du få problemer.

 

Jeg bruker Inssider til Windows, og det fungerer utmerket. Men jeg er usikker på om man nå må betale for programmet, ihvertfall den siste versjonen.

 

Hva, kan du sende meg link? O.o

Lenke til kommentar

 

 

Hvis de står på samme kanal kan det bli krøll uansett. Har du smarttelefon laster du ned en WiFi-scanner-app og sjekker hvilke kanaler som er ledige. Mulig du finner lignende til PC også.

 

Hvis naboen din bruker kanal 6 og du bruker f.eks. kanal 3 så går det helt greit. Hvis du har 13 naboer og alle bruker hver sin kanal så kan du få problemer.

 

Jeg bruker Inssider til Windows, og det fungerer utmerket. Men jeg er usikker på om man nå må betale for programmet, ihvertfall den siste versjonen.

 

Hva, kan du sende meg link? O.o

 

Er du helt hjelpesløs? http://lmgtfy.com/?q=inssider

 

 

Det er ingeting som heter internettkort. Det du trenger er et nettverkskort eller en nettverksadapter som støtter 5GHz.

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGXAVB5201/netgear-powerline-500-nettverksadapter

den der? :p

 

Det der er en homeplug...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

det ble sport hvilken maskin du har bærbar/stasjoner?

 

for å få svar/hjelp er det greit om du svare på spørsmål :)

Har ein hp-bærbær, men snakker om fremtidig tinggg

Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

 

 

Hvis de står på samme kanal kan det bli krøll uansett. Har du smarttelefon laster du ned en WiFi-scanner-app og sjekker hvilke kanaler som er ledige. Mulig du finner lignende til PC også.

 

Hvis naboen din bruker kanal 6 og du bruker f.eks. kanal 3 så går det helt greit. Hvis du har 13 naboer og alle bruker hver sin kanal så kan du få problemer.

Hva er det du snakker om? Hva slags kanaler? det er jo bar 2,4 ghz og 5 ghz jeg har hørt om.. hva mener du nøyaktig?

 

 

2.4 GHz båndet har 13-14 kanaler (Hvilke som kan benyttes avhenger av hvor i verdenen du befinner deg, her til lands kan 1 til 13, mens Japan for eksempel mangler de laveste men kan bruke 14, du kan med riktig utstyr henge deg på "Japse" kanalen med riktig utstyr, men merk dog at dette er ulovlig, og enkelte mobiltelefoner fra Norge kan nekte å benytte seg av disse kanalene)

 

Disse kanalene er små frekvenser i 2 4 Ghz båndet, slik som 2.435, 2455 for eksempel og lar deg til en viss grad unngå å prate i samme rom som naboen.

Tenk på kanalene som vegger på kafe, sitter du for nært veggen så vil du plukke opp hva naboen snakker om, og måten trådløst nett funker på så kan bare 1 enhet prate av gangen, mens de andre sitter og venter på at det blir "ledig" (Det er dette som gir variable ping verdier på trådløse nettverk) og ventetiden er tilfeldig for hver klient for å hindre at de krasjer på nytt i ett forsøk på å prate.

Disse veggene har en liten overlapp som kan synes om du bruker en Android app som WiFi Analyzer, her er ett bilde som illustrerer hvordan det ser ut på 2.4GHz båndet: http://www.zwodnik.com/media/images/wifi-analyzer_android.jpeg

Routere som støtter både 2.4GHz og 5GHz kan benytte seg av 2 radioer, en for 2.4GHz og en for 5GHz, da vil du kunne ha ett Nettverk som heter Lars24 for 2.4GHz og ett som heter Lars5 for 5GHz for eksempel, og hvor du da velger etter enheten, ellers om det er dobbelt på samme radio så vil enheten selv bestemme etter hva den klarer.

 

Det der med kanalene, du sa at man har det hvis du har trådløst nett. Hvis du har tråd da slipper du alt det der med kanalene og vente greiene?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

Har du kablet nett med switch så slipper du kanaler og kollisjoner ja.

med switch hva er switch? kablet nett er sånn vanlig internett kabel. sant?+ trenger man 5ghz i det heletatt da? takk for svar

Endret av medlem-332567
Lenke til kommentar

En switch er et tilkoblingspunkt. Det er der du kobler til alle PC-ene, router og/eller routermodem, nettverksprintere, Xbox og alt annet utstyr som kan kobles til nettverk med kabel. De fleste modem i dag har innebygd router og switch.

 

Bruker du kun kabel har du ikke behov for 5GHz eller trådløst i det hele tatt egentlig. Men en del enheter kan kun tilkobles via trådløst slik som mobiltelefoner o.l. En vanlig løsning er å bruke kabel på datamaskiner og evt. TV-spill hvor man har behov for stabil og rask linje og heller bruke trådløst der det ikke er så viktig med stabilitet og hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...