Gå til innhold

gentoo låser seg under 1. gangs boot etter installasjon


Anbefalte innlegg

Låser seg etter denne linja og går ikke videre:

ide0: BM-DMA at 0xf000+0xf007, BIOS settings: hda :DMA, hdb :DMA

ided1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings : hdc :DMA, hddd :DMA

 

btw, jeg har et asus a7n8x hovedkort, to wd 120gb hd, 512mb ram, radeon 9700 128mb.

 

Trenger dere ytterligere informasjon om ett eller annet, spør :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A7N8X bruker nforce2, sant?

To ting "spring to mind":

1) Du glemte support for nforce-chipset under "Block devices" i kernelen.

2) Nforce2 + Linux er og blir en DÅRLIG kombinasjon (kjører det selv). Selv om du fikser den umiddelbare hengingen, vil du nok merke at maskinen henger senere. Følgende fikset (vel, egentlig blir det jo bare å gå rundt problemet) biffen for meg: Slå av APIC og ACPI i kernelen OG boot med "noapic nolapic noacpi".

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvordan skrur jeg på støtte for AMD/nvidia ATA-kontroller? er det en måte å gjøre dette foruten å kjøre kjernen med genkernel --config

?

 

Og en annen ting...jeg fikk til å boote nå. Installerte gentoo på nytt med gs-sources og ikke gentoo-source som istad. Men jeg fikk en del feilmeldinger under boot. Alt gikk så fort så jeg fikk det ikke med meg. Finnes det noen log-filer som blir skrevet til under boot?

 

Blant annet må du skru på støtte for AMD/nVidia ATA-kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville brukt ck-sources, som er mer oppdatert enn gentoo-sources. Hvis du har fulgt guiden må du da vite hvordan du konfigurerer kjernen? Som root:


cd /usr/src/linux

make menuconfig

ATA/ATAPI/MFM/RLL support->AMD and nVidia IDE support

Hak av for den kontrolleren. Hvis du har lest dokumentasjonen ordentlig burde du vite at kjernen må konfigureres i forhold til maskinvaren din. Har aldri prøvd genkernel, men den burde ordne disse tingene. Mulig at kjernen du har brukt ikke har ordentlig støtte for nForce2 (gentoo-sources er noe utdatert), husk også på å hake støtte for filsystemet du bruker (ext3?). Ser ut som gs-sources er en mer bleeding edge versjon av gentoo-sources, kanskje litt for bleeding edge, siden 2.4.22 er nåværende stable. Aldri prøvd denne selv, må ha kommet til etter at jeg gikk over til development-sources.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...