Gå til innhold

Oculus VR-oppkjøpet vekker stort raseri på Internett


Anbefalte innlegg

 

Mange meninger her basert i ville spekulasjoner.

 

- "Facebook har ingen interesse for gaming": Hva har dette med Oculus å gjøre? Hvilke fakta kan du skilte med som tilsier at Oculus nå blir en social gadget fremfor et VR headset for gaming? Du spekulerer utifra fantasien.

 

Hadde vi hatt fakta, hadde det ikke vært noe å diskutere! Dette er ett forum, på forumer diskuteres alt fra fantasier til meninger.

Det er ikke fantasi jeg kommer med, det er min mening og teori, resonert frem på bakgrunn av min livs erfaring og årvåkenhet i samfunnet.

 

Jeg "skjønner" hvordan FB tenker og fungerer, det er en bedrift, ikke idealist innen VR og gaming. De har basert sin suksess på sosiale medier, på å nå ut til de store bruker masser, det er der pengene ligger, og tro meg på mitt ord: det jeg beskriver kommer til å skje.

OR blir "ødelagt", jeg sier ikke at VR blir fail, men jeg er 99% sikker på at det ikke blir ett FB/OR produkt som blir VR vinner i gaming/SIM sammenheng. Det positive i dette er at det har gjort industrien oppmerksom på VR og at vi nå mest sannsynlig vil få ett bra VR gaming produkt, men det vil ikke være fra OR/FB, deres produkt vil være for kommersialisert, låst og optimalisert for sosiale medier fremfor gaming. Det sier seg egentlig selv hvis man har litt innsikt i hva FB er.

 

Det krever ikke god hardware (sensorer, skjermer, osv) for at tante skal kunne gå rundt i en pyramide i egypt i VR.

 

 

- Fakta er grunnlaget for en god diskusjon. Synsing og mening uten bakgrunn i fakta er stort sett grunnlaget for krangling - ikke diskusjon.

 

- Kan du forklare din "livserfaring og årvåkenhet"? Prater vi om 16 års livserfaring eller 30?

 

- Du sier du skjønner hvordan facebook tenker. Kan du begrunne dette?

 

Du har en hel del meninger, men vi har ikke noe grunnlag for hvorvidt vi burde i det hele tatt bry oss med hva du sier. Ser du problemstillingen? Du har ingen fakta og ingen kompetanse vi er klar over og fremstår kun som en facebook-hater og vi har ingen anelse for det grunnlaget en gang. Det er umulig å ta deg seriøst fordi det er ikke noe fast grunnlag i noe av det du sier. Det blir som å diskutere hvorfor du synes brunost er godt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er nok for mye drama på nett men jeg synes også det er for mye kynisme, mennesker får til fantastiske ting når vi drar sammen, jeg synes det er litt for enkelt å bare gå for "penga rår, ingen lover brutt, ikke vær naiv"-argumentasjonrekka, kanskje det er mere naivitet, og mindre pengefokus verden trenger?

Godt mulig. Egoismen er imidlertid relativt fremtredende, så naiviteten har trange kår.

 

Kickstarter er teoretisk sett en god ting, men det spørs om ikke forventingen til mange av giverne er noe urealistiske. Gode ideer er fristende for de store selskapene og når andre tar risikoen ved igangsetting er det jo bare å vente på rett øyeblikk. Slik har det alltid fungert. Det spesielle blir her at de økonomiske bidragsyterne ikke eier noe som helst og dermed ei heller får noe tilbake.

 

Personlig skulle jeg ønske forbrukere gjorde en bedre jobb før de handler, jeg misliker det sterkt når kvantitet vinner over kvalitet. Det er i den enden av produksjonssyklusen at massene har makt.

Lenke til kommentar

31 år, IT sjef i mellom stor bedrift (140 ansatte i norge, over 4000 i konsern), utdannet pilot, kjører MC, cross og drifting, studerte 2 år i USA, skrudde sammen min første PC for snart 18 år siden (pentium 90, O/C til 120mhz, good times), ingenting imot FB, til sitt bruk (bruker det daglig) og liker å game når det er tid og anledning. Har kjent på kroppen flere ganger hvordan "ting"/bedrifter/business fungerer i det virkelige liv. Nok OT / nok om meg?

 

Ekte fakta er ikke grunnlaget for en god diskusjon, "faktum er det at ..... " , det går ikke ann å diskutere fakta, da er det ikke fakta. Man kan diskutere konsekvensene og følgende av ett faktum, eller prate rundt faktumet, men ikke diskutere det. Meninger derimot kan diskuteres, uten krangling, forutsatt at man er moden nok til akkurat dette.

Bakgrunnen for mine uttalelser sier seg selv, som jeg har skrevet flere ganger nå, FB er en bedrift som fokuserer på SOSIALE medier og samhandling mellom mennesker, og har sin inntekt derfra. Det er ingen forutsetninger for at de skulle ha noen interesse av å utvikle ett produkt for spilling, men derimot ekstremt store forutsetninger og forventninger til at de skulle ønske ett revolusjonerende produkt for bruk i sosial sammenheng, noe jeg forøvrig har god tro på at kan være en suksess. Men det er ingen god nyhet for OR i gaming sammenheng.

 

Facebook er blitt store, så store at de kan kjøre sitt eget løp og er primært ute etter penger, de er ingen veldedighet organisasjon.

For at det skal kunne revolusjonere måten vi bruker sosial samhandling via internett på, så må det være rimelig nok til at selv min tante på 50 år føler det er verdt å investere i. Det må også være trådløst, lite og lett, samt lettdrevent nok til å bli brukt med mobiler og nettbrett, ja kanskje tilogmed stand-alone med app muligheter.

Slikt blir det ikke bra gaming produkter av, punktum!

 

edit: typo's

Endret av Dingy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må også være trådløst, lite og lett

 

Slikt blir det ikke bra gaming produkter av, punktum!

Nå er vel alle de tre ting noen ser etter i også gaming utstyr?

mus, headset?

 

edit: omformulering, alle til de

Endret av Latrakx
Lenke til kommentar

31 år, IT sjef i mellom stor bedrift (140 ansatte i norge, over 4000 i konsern), utdannet pilot, kjører MC, cross og drifting, studerte 2 år i USA, skrudde sammen min første PC for snart 18 år siden (pentium 90, O/C til 120mhz, good times), ingenting imot FB, til sitt bruk (bruker det daglig) og liker å game når det er tid og anledning. Har kjent på kroppen flere ganger hvordan "ting"/bedrifter/business fungerer i det virkelige liv. Nok OT / nok om meg?

 

Ekte fakta er ikke grunnlaget for en god diskusjon, "faktum er det at ..... " , det går ikke ann å diskutere fakta, da er det ikke fakta. Man kan diskutere konsekvensene og følgende av ett faktum, eller prate rundt faktumet, men ikke diskutere det. Meninger derimot kan diskuteres, uten krangling, forutsatt at man er moden nok til akkurat dette.

 

Bakgrunnen for mine uttalelser sier seg selv, som jeg har skrevet flere ganger nå, FB er en bedrift som fokuserer på SOSIALE medier og samhandling mellom mennesker, og har sin inntekt derfra. Det er ingen forutsetninger for at de skulle ha noen interesse av å utvikle ett produkt for spilling, men derimot ekstremt store forutsetninger og forventninger til at de skulle ønske ett revolusjonerende produkt for bruk i sosial sammenheng, noe jeg forøvrig har god tro på at kan være en suksess. Men det er ingen god nyhet for OR i gaming sammenheng.

 

Facebook er blitt store, så store at de kan kjøre sitt eget løp og er primært ute etter penger, de er ingen veldedighet organisasjon.

For at det skal kunne revolusjonere måten vi bruker sosial samhandling via internett på, så må det være rimelig nok til at selv min tante på 50 år føler det er verdt å investere i. Det må også være trådløst, lite og lett, samt lettdrevent nok til å bli brukt med mobiler og nettbrett, ja kanskje tilogmed stand-alone med app muligheter.

 

Slikt blir det ikke bra gaming produkter av, punktum!

 

edit: typo's

 

Se der ja, da har vi litt mer kjøtt på bena for en ordentlig diskusjon.

 

Som jeg sa: Fakta er grunnlaget for en god diskusjon. Jeg sa ingenting om å diskutere fakta.

 

I denne posten så synes jeg du har langt bedre argumenter.

 

"FB er en bedrift som fokuserer på SOSIALE medier og samhandling mellom mennesker, og har sin inntekt derfra"

 

Jeg tror også det er en stor sannsynlighet for at FB ønsker at O.R. skal benyttes til sosiale sammenhenger, men det utelukker fortsatt ikke at O.R. kan være revolusjonerende gamingutstyr. Selv ser jeg frem til å koble O.R. til laptop, legge meg i hagen og se på film om sommeren. Det betyr ikke at O.R. er mindre egnet til spill.

 

Prisen er allerede avslørt til å være forholdsvis lav. Etter hva jeg har oppfattet prater vi rundt 2000,- kr? Korriger meg gjerne på det. I dag bruker "50 år gamle tanter" 4-5 tusen på mobiltelefoner. Med andre ord er ikke dagens estimerte pris et problem.

 

Det ble avslørt for en god stund siden at O.R. også skulle komme i versjon som kan brukes mobilt. Dette kan være noe av grunnen til at FB synes det er en god investering. Nettopp fordi det er i tråd med potensialet for fremtidige sosiale medier.

 

Så til syvende og sist så avhenger valget av teori om man velger å se positivt på dette eller ikke. Dette kan hende du har rett og at OR. blir en dårligere utgave av hva vi håper, men det kan også hende, på bakgrunn av blant annet økonomisk ryggrad, at O.R. blir langt bedre.

 

Fra ExtremeTech:

According to Oculus VR co-founder Palmer Luckey, thanks to Facebook’s additional resources, the Oculus Rift will come to market “with fewer compromises even faster than we anticipated.”

Lenke til kommentar

Hm... lurer på om dette er begynnelsen på William Gibsons cyberspace?

"Cyberspace. A consensual hallucination experienced daily by billions of legitimate operators, in every nation, by children being taught mathematical concepts… A graphic representation of data abstracted from banks of every computer in the human system. Unthinkable complexity. Lines of light ranged in the nonspace of the mind, clusters and constellations of data. Like city lights, receding..."

 

"The future is already here — it's just not very evenly distributed"

Lenke til kommentar

:)

Jeg håper, trygler og ber nærmest ( ;) ) om at de lager 2 utgaver, en "pro" utgave som gjerne kan koste endel mer, som har bedre HW, sensorer, osv. til de som er villig til å betale mer for å få utstyr som er egnet til spilling o.l. , og en "lite" versjon til de som ikke har samme behov som en gamer har, som kan være enda mer mobil, for muligheter til bruk på toget/fly/i hagen o.l.

 

Jeg er helt enig med deg, ser veldig frem til å kunne nyte stort kino bilde selv i hagen, toget, o.l. men håper ikke det går på bekostning av noe annet som (jeg trodde) OR var ute etter å utvikle.

Jeg frykter FB kommer til å ha feil fokus, men ønsker ikke annet enn at de kan bevise meg feil :)

 

Tanter kjøper mobiler til mange tusen, men det er gjerne sammen med ett abb. så de "avbetaler" det (ofte uten at de helt har innsett at de i effekt betaler minst like mye for den da), jeg frykter at de ser på en tilleggs-greie som vanskeligere å svelge, når de allerede har brukt så mye penger på telefonen og nettbrettet...

 

Men jeg må jo innrømme at hadde jeg fått tilbudet om 2 mrd $ så hadde nok jeg også solgt hjerte-barnet mitt... det er heldigvis for oss forbrukere ingen patent på dette produktet, så det er ingenting i veien for at konkurrentene kan lage like produkter (noe vi allerede ser i Sony, bare synd de foreløpig planlegger å gjøre det PS4 eksklusivt)

Lenke til kommentar

 

Det må også være trådløst, lite og lett

 

Slikt blir det ikke bra gaming produkter av, punktum!

Nå er vel alle de tre ting noen ser etter i også gaming utstyr?

mus, headset?

 

edit: omformulering, alle til de

 

 

tja.... kall meg gammeldags, men tastaturet, musa og headsettet mitt har alle 3 kabel. Riktignok er headsettet veldig lett, og ett VR headset kan jo ikke være tyngre enn at man slipper unna med lettere nakkeskade etter lengre tids bruk ;)

Men jeg er ikke redd for en kabel på det, kabel er generelt mer stabilt, raskere og har udiskuterbart mindre forsinkelse enn trådløst. Men alle de faktorene (foruten stabiliteten) har mindre verdi i "sosial" sammenheng, men er kritiske i gaming...

Lenke til kommentar

 

 

Det må også være trådløst, lite og lett

 

Slikt blir det ikke bra gaming produkter av, punktum!

Nå er vel alle de tre ting noen ser etter i også gaming utstyr?

mus, headset?

 

edit: omformulering, alle til de

 

 

tja.... kall meg gammeldags, men tastaturet, musa og headsettet mitt har alle 3 kabel. Riktignok er headsettet veldig lett, og ett VR headset kan jo ikke være tyngre enn at man slipper unna med lettere nakkeskade etter lengre tids bruk ;)

Men jeg er ikke redd for en kabel på det, kabel er generelt mer stabilt, raskere og har udiskuterbart mindre forsinkelse enn trådløst. Men alle de faktorene (foruten stabiliteten) har mindre verdi i "sosial" sammenheng, men er kritiske i gaming...

 

Jeg sier ikke nødvendigvis at jeg er uenig med deg, men det er en grunn til at Razer, logitech, Steelseries, osv lager tråløst utstyr.

(Om du føler for å vite det har også jeg 100% kablet)

Endret av Latrakx
Lenke til kommentar

Enda en grunn til ikke å kjøpe dette. De som kjøper tidlige utgaver er uansett betatestere, sannsynligvis kommer ikke en ordentlig versjon på mange år enda. Føler dette har blitt veldig hypet og kan vanskelig se for meg nytteverdien annet enn at det kan være kult å prøve en gang, og har ikke noe videre nytte enn det.

Lenke til kommentar

Enda en grunn til ikke å kjøpe dette. De som kjøper tidlige utgaver er uansett betatestere, sannsynligvis kommer ikke en ordentlig versjon på mange år enda. Føler dette har blitt veldig hypet og kan vanskelig se for meg nytteverdien annet enn at det kan være kult å prøve en gang, og har ikke noe videre nytte enn det.

 

Du klarer ikke å se nytteverdien i dette produktet? Det minner meg om "internett er en flopp" artikkelen på 90 tallet. VR er fremtiden, spørsmålet er bare om produktet er bra nok til å kunne utnyttes nå, mye tyder på det.

 

For alt vi vet er Crystal Cove beta allerede et bedre produkt enn hva Sony kommer til å utgi som ferdig produkt. Egentlig tror jeg du vet sinnsykt lite om dette emnet, så jeg tror ikke man skal ta dine spekulasjoner for god fisk.

 

-----

 

Når det kommer til Facebook og OC:

 

Før måtte man ha dedikert bærbar spillmaskin for å spille på farten(ala PSP). Se hva som skjedde når smarttelefonen kom, en universal plattform som kan brukes til alt, og byr på et langt større utvalg med spill enn dedikerte spillmaskiner.

 

Tenkt dere OC kobles til en universal plattform, der folk produserer alt mulig. Det er kanskje den eneste måten vi kan få bra spill til dette - ellers blir det bare en jalla addon som folk legger til i et få antall av spillene de produserer.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg at dette erstatter vanlige PC-skjermer, nei.

Heller at det er særlig competitivt på noe plan. Det blir vel mest noe som er kult å prøve hos venner, og vanskelig å bruke til noe nyttig.

Passer vel best for konsoll-noobs og FB spill, trolig.

Lenke til kommentar

Alt facebook tar i blir ødelagt av reklame og bullshit. Folk er veldig optimistiske hvis de tror at dette er bra for produktet og forbrukerne.

Når facebook kjøper noe blir tjenestene mindre private og dårligere. Facebook i seg selv er jo ikke et bra produkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

:)

Jeg håper, trygler og ber nærmest ( ;) ) om at de lager 2 utgaver, en "pro" utgave som gjerne kan koste endel mer, som har bedre HW, sensorer, osv. til de som er villig til å betale mer for å få utstyr som er egnet til spilling o.l. , og en "lite" versjon til de som ikke har samme behov som en gamer har, som kan være enda mer mobil, for muligheter til bruk på toget/fly/i hagen o.l.

 

Jeg er helt enig med deg, ser veldig frem til å kunne nyte stort kino bilde selv i hagen, toget, o.l. men håper ikke det går på bekostning av noe annet som (jeg trodde) OR var ute etter å utvikle.

Jeg frykter FB kommer til å ha feil fokus, men ønsker ikke annet enn at de kan bevise meg feil :)

 

Tanter kjøper mobiler til mange tusen, men det er gjerne sammen med ett abb. så de "avbetaler" det (ofte uten at de helt har innsett at de i effekt betaler minst like mye for den da), jeg frykter at de ser på en tilleggs-greie som vanskeligere å svelge, når de allerede har brukt så mye penger på telefonen og nettbrettet...

 

Men jeg må jo innrømme at hadde jeg fått tilbudet om 2 mrd $ så hadde nok jeg også solgt hjerte-barnet mitt... det er heldigvis for oss forbrukere ingen patent på dette produktet, så det er ingenting i veien for at konkurrentene kan lage like produkter (noe vi allerede ser i Sony, bare synd de foreløpig planlegger å gjøre det PS4 eksklusivt)

 

Dingy du har dessverre ganske rett i hvilken rettning dette drar.

OR var i utgangspunktet en åpen plattform, åpne plattformer er oftest mye bedre å utvikle på og det var en av grunnene til at folket spyttet penger inn i det.

Facebook har en negativ trend for tiden og en liten "bruker flukt" noe media har skrevet om her til lands, Facebook er ikke "in" lengere.

Derfor prøver Zuckerberg og Co å benytte seg av cashen sin til å prøve å kjøpe seg brukermasse for å bli "in", siden FB lever av reklame og "salg av informasjon" om deg (Annonser kan skreddersyes til de grader på FB) så kjøper de opp andre poppis saker som "What's App", jo mer data de får inn om brukerne jo bedre og mer målrettet reklame kan de selge.

OR er nok en gimmick de vil forsøke å knytte opp mot Facebook, og det å få vinsjet inn den yngere gruppa via gaming er da ett logisk valg, data fra Riften kan faktisk gi FB veldig mye ekstra data som de kan stappe i databasen sin for mer målrettet reklame igjen.

 

Problemet er at plattformen blir nok lukket mer og mer for å forhindre at data innsamlingen FB gjør ikke fjernes så alt for lett, hvorav de deretter vil bygge disse så billige som mulige for å få ned kjøpssummen, målet med ett slikt verktøy vil jo være å nå en så stor brukermasse som mulig for å deretter samle data til reklamesalget sitt.

Og det er dette som er den store "frykten" og hvorfor folk vil ha mindre å gjøre med Facebook og Google likeså.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...