Gå til innhold

Skal bygge rå pc, trenger tips.


hajohans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler meg alltid som en liten drittunge som står med nesa klint intill et butikkvindu fullt av godterier når jeg ser slike lister. ;) Bra valg av kabinett forresten. :)

Enig med du i det, er så mye man skulle hatt. Takk for det, håper det vil komme til god nytte etterhvert. Skal modde litt på det, og vil legge ut bilder underveis ;)

Lenke til kommentar

Hadde glatt gått for 4930k istedenfor 4960X, så å si identisk ytelse til en mye lavere pris. Så legger du heller penger i 2 stk 780Ti.

 

Selv hadde jeg ventet på X99, det er jo rett rundt hjørnet :)

Ja det er det jeg gjør, jeg venter tålmodig på x99 og diverse annet snacks. Skal samle sammen litt utstyr fram til det kommer. Det er nok en del ting jeg kan kjøpe inn i forkant for å klargjøre for alle godsakene som kommer etterhvert. Sikler litt på denne strømforsyningen:

 

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/EVGA-1300WGoldPSU/200949.7051/

Lenke til kommentar

Ser ut som vi har en vinner der gitt :) En liten opptur i en ellers liten nedtur i dag. Åpnet cosmos-eska og fant ut at toppdekslet over viftene var ødelagt. Har sendt reklamasjonsmail, håper det er mulig å bare erstatte toppdekslet, slik at jeg slipper å returnere hele kabinettet.

 

Hva med denne da :) ?:

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=SF-1300F14MG&ref=Prisjakt.no&utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=SF-1300F14MG

Endret av hajohans
Lenke til kommentar

Hvis pris ikke er noe hinder, så går du for dette kabinettet: https://www.komplett.no/red-harbinger-cross-desk/806461

 

Her kan du ha en arbeidsstasjon og en gamingstasjon i samme kabinettet, pluss at det ser helt sinnsykt tøft ut!!!!

Heisan, ja jeg har sett det bordet der. Samme som de har laget til TG, men av en eller annen grunn er jeg ikke superfan av det bordet. Jeg liker ting jeg kan ta med med. Det bordet der er for uhåndterlig for meg. Nå har jeg dog bestemt meg for cosmos kabinettet, men må bare få et som ikke er ødelagt :(. Det er så forbannet dette postsystemet, man aner jo ikke åssen ting blir behandlet før det kommer fram. Det er nok det store minuset med å handle over nett. Man får ikke sett produktet før det står i stua di, blir så forbannet mye ekstra arbeid med å hele tiden sende ting i retur. Ikke spesielt miljøvennlig spør du meg. Lurer på hvor mye drivstoff som brennes av på grunn av returvarer hele tiden.

Lenke til kommentar

Ahhh, men det er ett fett kabinett da hvertfall! Du får ha lykke, til, kabinetter med løsninger for to systemer er alltid en mulighet ;)

Ja jeg leste litt om hva de hadde gjort på TG med å dele opp kabinettet i 2 systemer. Tviler på om cosmoskabinettet har plass for dette. Vi får se hva vi får til. Jeg skal uansett se på muligheter for å dele opp kjølesystemet om det er behov for det. Jeg likte godt hva Digital impuls hadde gjort med sine kjølerør, slikt vil jeg også ha. Det ser så mye mer strøkent ut med rør som er stive og formet, ikke bare slappe slanger som henger rundt omkring. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ahhh, men det er ett fett kabinett da hvertfall! Du får ha lykke, til, kabinetter med løsninger for to systemer er alltid en mulighet ;)

Ja jeg leste litt om hva de hadde gjort på TG med å dele opp kabinettet i 2 systemer. Tviler på om cosmoskabinettet har plass for dette. Vi får se hva vi får til. Jeg skal uansett se på muligheter for å dele opp kjølesystemet om det er behov for det. Jeg likte godt hva Digital impuls hadde gjort med sine kjølerør, slikt vil jeg også ha. Det ser så mye mer strøkent ut med rør som er stive og formet, ikke bare slappe slanger som henger rundt omkring. :)

 

Haha, Dette fikk med til å le!

 

Men hadde tatt 2x 780Ti Classified og en 4930K sammen med en loop fra EK :))

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

Ahhh, men det er ett fett kabinett da hvertfall! Du får ha lykke, til, kabinetter med løsninger for to systemer er alltid en mulighet ;)

Ja jeg leste litt om hva de hadde gjort på TG med å dele opp kabinettet i 2 systemer. Tviler på om cosmoskabinettet har plass for dette. Vi får se hva vi får til. Jeg skal uansett se på muligheter for å dele opp kjølesystemet om det er behov for det. Jeg likte godt hva Digital impuls hadde gjort med sine kjølerør, slikt vil jeg også ha. Det ser så mye mer strøkent ut med rør som er stive og formet, ikke bare slappe slanger som henger rundt omkring. :)

 

Haha, Dette fikk med til å le!

 

Men hadde tatt 2x 780Ti Classified og en 4930K sammen med en loop fra EK :))

 

Høres ut som en god ide, men tror jeg venter litt å ser hva som skjer fremover, er visst en del nye ting som kommer. :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da er ny pc i hus :w00t:

 

Følgende komponenter er kjøpt inn og brukt.

 

  • Rampage V extreme 2011-3
  • Intel core i7-5930K
  • Crucial DDR4 SDRAM 32GB
  • Geforce GTX 780 TI
  • Samsung 840 basic EVO SSD 500GB
  • 2x1TB Seagate barracuda harddisk
  • Corsair hydrocooling H100i
  • Asus 27 PG278Q ROG nvidia g-sync skjerm
  • Corsair raptor K50 keyboard
  • Ouroboros razer mus
  • Aurum pro 1000w psu (fsp)
  • Cooler master cosmos 2 ultra tower
  • Windows 8.1 pro

Maskinen er dog ikke feilfri, sliter for øyeblikket med en mystisk feil. Maskinen restarter sånn ca 5 min etter at jeg har startet den. Restarten skjer uansett hva jeg holder på med. Har ikke tatt tiden, men det skjer omtrent på samme tid hver gang. Får ingen form for blåskjerm, den rett og slett bare restarter. Er veldig usikker på hva som skjer. Men etter restarten fungerer maskinen prikkfritt. En nydelig maskin bare så det er sagt, har ikke fått testet den skikkelig enda, men håper på bra innspill for hvordan jeg kan teste den skikkelig. Kabal fungerer i alle fall uten problemer :p

Lenke til kommentar

Hehe så bra, synd med restartene men det er sikkert bare en bagatell. Artig å lese tråden fra start til slutt, med alle tips som kom inn :)

Joda pcen er morro den, men jeg tenkte jeg skulle luke vekk problemet med å oppdatere bios, det var ikke sånn uten videre smart. Nå klarer den ikke boote fra ssd direkte, jeg må inn i bios og boote derifra, jaja, skal ikke være lett i starten. Finner nok ut av det til slutt :)

Lenke til kommentar

 

Hehe så bra, synd med restartene men det er sikkert bare en bagatell. Artig å lese tråden fra start til slutt, med alle tips som kom inn :)

Joda pcen er morro den, men jeg tenkte jeg skulle luke vekk problemet med å oppdatere bios, det var ikke sånn uten videre smart. Nå klarer den ikke boote fra ssd direkte, jeg må inn i bios og boote derifra, jaja, skal ikke være lett i starten. Finner nok ut av det til slutt :)

 

 

Og SSD er satt til first boot device i BIOS? Blir BIOS satt til default ved hver reboot?

Lenke til kommentar

 

 

Hehe så bra, synd med restartene men det er sikkert bare en bagatell. Artig å lese tråden fra start til slutt, med alle tips som kom inn :)

Joda pcen er morro den, men jeg tenkte jeg skulle luke vekk problemet med å oppdatere bios, det var ikke sånn uten videre smart. Nå klarer den ikke boote fra ssd direkte, jeg må inn i bios og boote derifra, jaja, skal ikke være lett i starten. Finner nok ut av det til slutt :)

 

 

Og SSD er satt til first boot device i BIOS? Blir BIOS satt til default ved hver reboot?

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare her, men noe rart skjedde. Jeg klarte å finne ut av det til slutt, men det var litt av en jobb.

 

Første først:

 

Etter at jeg oppdaterte bios fant ikke maskinen windows. Jeg fikk rett og slett ikke startet windows, jeg havnet alltid rett i bios. Jeg forstod det slik at maskinen rett og slett ikke fant ssd disken min hvor windows er installert. I bios under boot section kunne jeg med selvsyn se at samsung ssd kun var det eneste alternativet jeg kunne velge når det kom til enhet jeg kunne boote fra. Det var ingen alternativer i rullegardinen. Men fremdeles fant ikke maskinen windows uansett hvor mye jeg restartet den. Ssd var koblet til sata slot 1, mine barracuda harddisker er koblet til sata slot 2 og 3, det var i alle fall det jeg trodde. Men i ettertid er det godt mulig at den ene barracudadisken var koblet til sata 1 og ssd til sata 2. Det er veldig vanskelig å se dette på motherboardet hvem som er øverst og nederst av disse slottene. Mulig det er et triks for å se det, men ikke som jeg vet i alle fall. I tillegg hadde jeg sannsynligvis navngitt en av barracudadiskene som samsung ssd og dermed var sirkuset komplett. Etter litt omrokkering på sataslottene fikk jeg mulighet å velge en disk som tydeligvis skulle være barracudadisk, men som viste seg og funke i forhold til å finne windows. Så jeg vet ikke hva helvete er nå, men alt er i skjønneste orden. Feilen med at maskinen slo seg av etter noen minutter er borte etter biosoppdateringen. Jeg er fornøyd jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i ettertid er det godt mulig at den ene barracudadisken var koblet til sata 1 og ssd til sata 2. Det er veldig vanskelig å se dette på motherboardet hvem som er øverst og nederst av disse slottene. Mulig det er et triks for å se det, men ikke som jeg vet i alle fall. I tillegg hadde jeg sannsynligvis navngitt en av barracudadiskene som samsung ssd og dermed var sirkuset komplett. Etter litt omrokkering på sataslottene fikk jeg mulighet å velge en disk som tydeligvis skulle være barracudadisk, men som viste seg og funke i forhold til å finne windows. Så jeg vet ikke hva helvete er nå, men alt er i skjønneste orden. Feilen med at maskinen slo seg av etter noen minutter er borte etter biosoppdateringen. Jeg er fornøyd jeg. :)

Jeg må bare takke for en god latter, fornøyelig lesning, kunne meget vel gjort noe lignende selv.

Lenke til kommentar

Her er en fin side for drivere og nyeste betabios for Rampage V.

 

Etter oppdatering til nyeste betabios, så begynner det å hjelpe for meg. Det var en del bugs i de første biosene.

 

Blir spennende å se hva slags overklokk? du klarer med kjøleren din. 4500mhz bør gå om du er sånn passe heldig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...