Gå til innhold

Skal bygge rå pc, trenger tips.


hajohans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruksområde og prisklasse, takk.

Jeg tenker pcen som en flerfunksjonspc. Hovedaspektet er gaming, men skal også kunne brukes på andre områder. Da tenker jeg på programmer som krever mye, det kan være seg photoshop, autocad, beregningsprogrammer m.m. Har også en ide om å bruke pcen til å styre funksjoner i heimen, men her må jeg sette meg inn i hva som finnes der ute, eller om jeg må sette meg ned og lage dette. Jeg er ikke noen supernerd på pc, men digger pcverdenen. Prisklasse kan fort havne rundt 100 000 kr.

Lenke til kommentar

Først må du si hvilke gpuer du skal ha (skjermkort)

Eller hva vil du den skal kjøre, på hvilken skjerm og hvilke verdier?

Så langt har jeg ikke tenkt foreløpig, jeg sonderer rundt mange aspekter for øyeblikket. Sitter med en følelse av at jeg må opp i 3-4 skjermkort for å bli fornøyd. Chassiset jeg har silt meg ut for øyeblikket er LD Cooling PC-V10 Phase Change Black PC-V10 BLACK WITH PHASE CHANGE .

 

Dette vil er også høyt på lista

 

http://www.dustinhome.no/product/5010619818/cooler-master-big-tower-cosmos-ii-black/

Endret av hajohans
Lenke til kommentar

Uansett hve det blir til så må du melde deg inn i foldetråden i sig trur jeg ^^
Husk å se på hovedkortet du velger at det støtter pci-express x 8 minimum i 16pin-sporene med så mange skjermkort du maks kommer til å bruke.

Her fra utvidet info fra komplett
1 x CPU [/size]
4 x 240-pins DIMM [/size]
1 x PCIe 2.0 x16 [/size]
1 x PCIe 2.0 x16 ( x4-modus ) [/size]
2 x PCIe 2.0 x1 [/size]
2 x PCI[/size]

Her har du 2x pci-x16porter hvor ene går ned til 4 om du bruker 2 kort. [/size]

 

Skal du ha 16x-modus i 4 spor må man ha 2x n200brikker // les 2x cpuer.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hve det blir til så må du melde deg inn i foldetråden i sig trur jeg ^^

Husk å se på hovedkortet du velger at det støtter pci-express x 8 minimum i 16pin-sporene med så mange skjermkort du maks kommer til å bruke.

 

Her fra utvidet info fra komplett

1 x CPU [/size]

4 x 240-pins DIMM [/size]

1 x PCIe 2.0 x16 [/size]

1 x PCIe 2.0 x16 ( x4-modus ) [/size]

2 x PCIe 2.0 x1 [/size]

2 x PCI[/size]

 

Her har du 2x pci-x16porter hvor ene går ned til 4 om du bruker 2 kort. [/size]

 

Skal du ha 16x-modus i 4 spor må man ha 2x n200brikker // les 2x cpuer.

Takk for flott tilbakemelding. Må vel sies at jeg ikke har de dyptgående ferdigheter/kunnskaper når det kommer til pc og dets komponenter, men på den annen side så lærer jeg fort :). Du sier at jeg må melde meg inn i foldetråden i sig, hva menes med sig? Dette med porter og modus må jeg bare si at jeg ikke skjønte bæra av hehe. Etter hvert som ideene og komponentene kommer opp vil jeg poste de her, slik at du og alle som måtte være interessert kan komme med tilbakemeldinger. Jeg kommer til å lese meg opp på forskjellig tematikk rundt dette feltet. Men jeg regner med det ikke finnes noe bedre enn alle de glupe hodene som sitter rundt omkring.

Lenke til kommentar

Du kan ha for eks 8 pci-e16-porter på hovedkortet.

I disse kan du sette grafikkort og den første du setter det i får den bussbredden.

Når du setter inn 2 kort så kan de bli x8 og x8 og setter du inn 3 kort kan du få x8 x8 og x4 osv.

På noen hovedkort kan du ha x16 på første og få x4 på neste kort.

 

Før du kjøper hovedkort så burde du bestemme deg for hvor mange skjermkort og tykkelsen på disse.

Det må du også vite før du kjøper strømforskyning.

 

Du burde nok ha en meget spesifik liste over bruk av pcen, En god til alt er ikke alltid lett å få til.

Lenke til kommentar

Du kan ha for eks 8 pci-e16-porter på hovedkortet.

I disse kan du sette grafikkort og den første du setter det i får den bussbredden.

Når du setter inn 2 kort så kan de bli x8 og x8 og setter du inn 3 kort kan du få x8 x8 og x4 osv.

På noen hovedkort kan du ha x16 på første og få x4 på neste kort.

 

Før du kjøper hovedkort så burde du bestemme deg for hvor mange skjermkort og tykkelsen på disse.

Det må du også vite før du kjøper strømforskyning.

 

Du burde nok ha en meget spesifik liste over bruk av pcen, En god til alt er ikke alltid lett å få til.

Jeg sitter med en følelse av at å bygge en god flerfunksjonspc kan bli vanskelig, omtrent like vanskelig som å få en god langdistanseløper til å bli god på sprint og omvendt. Man må tydeligvis bestemme seg for det ene eller det andre. :) Så lenge pcen er rå på spill er jeg sikker på at den duger til andre applikasjoner også. Men det du sier om pci er noe jeg må sette meg mere inn i tydeligvis. Jeg må se mer på sammenhengen mellom de forskjellige komponentene. Pc en skal også være fremtidsrettet med mulighet for å kunne modifisere og bytte ut komponenter underveis. Hovdekortet vil således være en viktig investering med tanke på hva som kommer fremover. Jeg skal sette meg ned å lage en liste over komponenter, så får vi se hva som dukker opp. :)

Lenke til kommentar

8747-chippen de har lodda på der kjører 4 kort i pci-x16 så det er ikke noe å si på det her.

 

 

Nå vinkler du det mot en hi-end spillpc.

Det er nå uansett socketen jeg hadde valgt.

Ja jeg liker dette oppsettet veldig godt, det vil gi meg muligheter til å utvide senere.

Lenke til kommentar

Tror jeg sirkler meg inn på denne prosessoren om noen ikke har kraftige innvendinger. Ser at 4770K med LGA 1150 plattform ikke er nevneverdig dårligere når det kommer til spill. Men det var også snakk om at med et bedre grafikkort enn gtx 680 ville forskjellen være større. Og i tillegg skal man sikkert bruke pcen til andre ting enn bare spill, da vil nok 4930K være et godt alternativ. Men er åpen for innspill :)

 

http://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i7-4930K-Extreme-IV-E-Box-2420843.html?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lenke til kommentar

Dumt å bruke store summer nå med X99-plattformen, nye GPU-er og DDR4 som kommer. Ganske dumt å betale premium for utgående maskinvare. Kjøp ved release.

Høres jo fornuftig ut, og jeg har det ikke travelt. Driver å leser litt rundt her på nettet. Er tildels inneforstått med at det kommer en del nytt, men du mener det vil være verdt å vente? Vil forskjellene være så store?

Lenke til kommentar

Med mindre det er snakk om en grei PC til 10k med GTX 770, i5 4670k og SSD, vil jeg fraråde å kjøpe kostbare komponenter nå. Den som gjør det kommer til å bli fristet av den nye maskinvaren som kommer samtidig som det er 20-40k i vasken. Den som har en PC som virker bør vente til andre halvdel av året.

 

Det er lenge siden 2008 hvor X58 kom med DDR3. Forhåpentligvis går vi over i en ny æra med X99 og DDR4 samtidig som det komer high end GPU-er på ny og mer effektiv arkitektur enn dagens GTX 780/Ti/Titan.

 

På toppen av dette kommer det skjermer på 27" med oppløsningen 2560x1440 @ >=120 Hz og G-Sync, så det er mildt sagt gode tider i vente. Det er en del lanseringer utover som kommer til å være banebrytende og utrangere tidligere utstyr. Dette kommer til å være starten på en æra som varer til man får raske skjerm-paneler i QFHD med 120 Hz og 6-8 ganger raskere grafikkort enn det vi har i dag. Det skal ikke være noe i veien for å kose seg ned 2560x1440 i 120 Hz og neste generasjons grafikkort inntil det blir en realitet, samtidig kan man spare til det neste store.

 

Det er bedre å kjøpe noen få store fremskritt enn mange små.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...