Gå til innhold

Skal bygge rå pc, trenger tips.


hajohans

Anbefalte innlegg

Med mindre det er snakk om en grei PC til 10k med GTX 770, i5 4670k og SSD, vil jeg fraråde å kjøpe kostbare komponenter nå. Den som gjør det kommer til å bli fristet av den nye maskinvaren som kommer samtidig som det er 20-40k i vasken. Den som har en PC som virker bør vente til andre halvdel av året.

 

Det er lenge siden 2008 hvor X58 kom med DDR3. Forhåpentligvis går vi over i en ny æra med X99 og DDR4 samtidig som det komer high end GPU-er på ny og mer effektiv arkitektur enn dagens GTX 780/Ti/Titan.

Ja du kan være inne på noe der :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man trenger ikke vente hele tiden, men skal man kjøpe prosessor eller grafikkort bør man kjøpe rett etter release og ikke uker eller måneder før neste generasjon. Det er mange eksempler på dette forumet på folk som har betalt premium pris for maskinvare dager før neste generasjon, til og med folk som har betalt full pris for forrige generasjon etter at det nye har kommet i salg. Dessuten har det ikke skjedd stort på maskinvarefeonten siden 2008/2009 med unntak av enkelte forbedringer på grafikkort. Første gang det skjer noe på 5 år med tanke på hovedkort, prosessor og minne så det er verdt vente noen måneder hvis man har noe man kan bruke i mellomtiden.

 

Jeg skal egentlig ha en ny stasjonær PC-selv nå, full tower er allerede kjøpt inn, men blir fint nødt til å vente med maskinvaren. Jeg skal ikke bytte maskinvare to ganger i år pga manglende tålmodighet. Jeg slenger på en skjerm, tastatur, mus på gaming-notebooken, så får det bare holde til andre halvdel av året om så helt til siste kvartal.

 

TS snakker om å bygge en rå PC og gjør man det er prosessor, minne, hovedkort og grafikkort uteangert og klart til utskifting innen utgangen av året, pengene går rett i vasken. Det er ikke artig å sitte der med en tre måneder gammel PC til flere titusener når de andre sitter med X99-chipset, ny Intel EXTREME, DDR4, og neste generasjons grafikkort.

 

Når man først bygger en rå PC vil man gjerne at den skal holde i noen år. Det holder i grunnen å kjøpe en rå maskin hver gang det kommer en ny generasjon DDR-minne. De som kjøpte maskiner basert på X58 i 2008 gjorde veldig gode kjøp og ytelsesmessig holder de fremdeles mål ved oppgradering av grafikkortet og kjøp av en SSD selv om det er gått hele 6-7 år.

 

Penger er kun tapt ved impulskjøp av gjenstander man egentlig ikke har bruk for eller lite gjennomtenkte valg som gjør at man ikke har glede av det man kjøpte så lenge som man burde. Feks kjøp av PC til 30k i mai for så å kjøpe ny i oktober når den nye maskinvaren kommer. Kjøper man X99 og DDR4 kommer det ikke plutselig DDR5-minne noen måneder etter, men man har glede av minne, hovedkort og prosessor i mange år fremover.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

De fleste har en PC for å bruke den, ikke for at all tid skal gå med til research og oppgraderinger som gir beskjedne ytelseshopp. Enkelte bytter maskinvare for ytelseshopp som kun er synlig i syntetiske tester.

 

Sjekker du bussruten for info om når bussen skal gå eller løper du til bussrerminalen i intervaller på 15 minutter for å se om bussen står der klar til avgang? Man gjør noe når det nytter, ikke hver gang imellom.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Med mindre det er snakk om en grei PC til 10k med GTX 770, i5 4670k og SSD, vil jeg fraråde å kjøpe kostbare komponenter nå. Den som gjør det kommer til å bli fristet av den nye maskinvaren som kommer samtidig som det er 20-40k i vasken. Den som har en PC som virker bør vente til andre halvdel av året.

 

Det er lenge siden 2008 hvor X58 kom med DDR3. Forhåpentligvis går vi over i en ny æra med X99 og DDR4 samtidig som det komer high end GPU-er på ny og mer effektiv arkitektur enn dagens GTX 780/Ti/Titan.

 

På toppen av dette kommer det skjermer på 27" med oppløsningen 2560x1440 @ >=120 Hz og G-Sync, så det er mildt sagt gode tider i vente. Det er en del lanseringer utover som kommer til å være banebrytende og utrangere tidligere utstyr. Dette kommer til å være starten på en æra som varer til man får raske skjerm-paneler i QFHD med 120 Hz og 6-8 ganger raskere grafikkort enn det vi har i dag. Det skal ikke være noe i veien for å kose seg ned 2560x1440 i 120 Hz og neste generasjons grafikkort inntil det blir en realitet, samtidig kan man spare til det neste store.

 

Det er bedre å kjøpe noen få store fremskritt enn mange små.

Jeg ser at directx 12 er lansert, regner med dette vil føre til endringer. Men takker så meget for et flott og utfyllende svar. Det vil i høyeste grad bli tatt med i betraktning. Så hva ville du gjort nå inntil videre om du var meg?

Endret av hajohans
Lenke til kommentar

Nei, man trenger ikke vente hele tiden, men skal man kjøpe prosessor eller grafikkort bør man kjøpe rett etter release og ikke uker eller måneder før neste generasjon. Det er mange eksempler på dette forumet på folk som har betalt premium pris for maskinvare dager før neste generasjon, til og med folk som har betalt full pris for forrige generasjon etter at det nye har kommet i salg. Dessuten har det ikke skjedd stort på maskinvarefeonten siden 2008/2009 med unntak av enkelte forbedringer på grafikkort. Første gang det skjer noe på 5 år med tanke på hovedkort, prosessor og minne så det er verdt vente noen måneder hvis man har noe man kan bruke i mellomtiden.

 

Jeg skal egentlig ha en ny stasjonær PC-selv nå, full tower er allerede kjøpt inn, men blir fint nødt til å vente med maskinvaren. Jeg skal ikke bytte maskinvare to ganger i år pga manglende tålmodighet. Jeg slenger på en skjerm, tastatur, mus på gaming-notebooken, så får det bare holde til andre halvdel av året om så helt til siste kvartal.

 

TS snakker om å bygge en rå PC og gjør man det er prosessor, minne, hovedkort og grafikkort uteangert og klart til utskifting innen utgangen av året, pengene går rett i vasken. Det er ikke artig å sitte der med en tre måneder gammel PC til flere titusener når de andre sitter med X99-chipset, ny Intel EXTREME, DDR4, og neste generasjons grafikkort.

 

Når man først bygger en rå PC vil man gjerne at den skal holde i noen år. Det holder i grunnen å kjøpe en rå maskin hver gang det kommer en ny generasjon DDR-minne. De som kjøpte maskiner basert på X58 i 2008 gjorde veldig gode kjøp og ytelsesmessig holder de fremdeles mål ved oppgradering av grafikkortet og kjøp av en SSD selv om det er gått hele 6-7 år.

 

Penger er kun tapt ved impulskjøp av gjenstander man egentlig ikke har bruk for eller lite gjennomtenkte valg som gjør at man ikke har glede av det man kjøpte så lenge som man burde. Feks kjøp av PC til 30k i mai for så å kjøpe ny i oktober når den nye maskinvaren kommer. Kjøper man X99 og DDR4 kommer det ikke plutselig DDR5-minne noen måneder etter, men man har glede av minne, hovedkort og prosessor i mange år fremover.

Det var nøyaktig slike svar jeg var ute etter når jeg startet denne tråden. Jeg er ikke noe fantom innenfor pcverden, men man lærer så lenge man lever. Og er det ikke best å lytte til de som faktisk er godt inne i denne verden allerede. Min intensjon var jo at den pcen jeg investerer i nå skal holde noen år fremover, men samtidig skal jeg ha mulighet for å bytte ut deler og oppgradere uten å måtte investere i helt nye hovedkort bare etter noen måneder. Der er helt sikkert mange kjøp jeg kan gjøre i forkant for å forberede på det nye som kommer. Jeg regner ikke med det vil bli store endringer når det kommer til kabinett, vifter m.m.

 

På skjermfronten er jeg mer usikker, det virker som det er en rivende utvikling der også. Nå har det vært skrevet en del om G-sync, og jeg regner med at det blir en så bra forbedring at det vil lønne seg å vente på disse oppgraderingene også.

 

Takk for at du tar deg tid Badcat, setter pris på dine vurderinger.

Lenke til kommentar

Sjekk sig^^

Kjøpt 10 780ti og 2x 290x i forrige uke, da blir det flere rigger snart.

Men ja, mye er oppdrag fra kolegaer og venner. Kanskje brukt 2mill på egne.

Sig? skjønner fremdeles ikke hva det er. 2mill??? holy smoke. Siden jeg ikke aner hva sig er, får du sende meg en link :)

Lenke til kommentar

Är totalt enig med Badcat. När man ska lägga fläsk på en ny maskin med utgångspunkt att den skall hålla ett par generationer är det riktigt att köpa "entusiastversionen" när den kommer ut, eller när det första tilbudet kommer ut (som regel en månad efter att vara är i handeln första gång).

 

Ett skolexempel på detta är socket 1366 när den kom ut med i7 920. Detta var i 2008 och den är med tre minneskanaler mot det vanliga 2. Detta är inte direkt märkbart i spel, men i mycket annat är det guld värt.

 

2011 så kom socket 2011 som ersatte 1366 som entusiastchipset. Den råa ytelsen var inte kraftig förbättrad, men chipset var långt mer modernt med sata 3, usb 3 osv.

 

Det är alltså modellen som ska ersätta 2011 man bör köpa om man ska lägga fläsk i en maskin. Notera att det sällan är smart att köpa de allra första moderkorten som kommer på en ny sockel då de nästan garanterat har en del problem. Från första release så kan det ta ca en månad innan alla stora producenter har moderkort ute. Först då bör man köpa.

 

Ska man ha en bra spelmaskin billigt hade jag köpt brukt s1155 precis efter release av en ny socket.

Man får mycket spelmaskin för pengarna för under 5000 i dag. En del tar fantasipriser, men med tålamod får du mycket, billigt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Är totalt enig med Badcat. När man ska lägga fläsk på en ny maskin med utgångspunkt att den skall hålla ett par generationer är det riktigt att köpa "entusiastversionen" när den kommer ut, eller när det första tilbudet kommer ut (som regel en månad efter att vara är i handeln första gång).

 

Ett skolexempel på detta är socket 1366 när den kom ut med i7 920. Detta var i 2008 och den är med tre minneskanaler mot det vanliga 2. Detta är inte direkt märkbart i spel, men i mycket annat är det guld värt.

 

2011 så kom socket 2011 som ersatte 1366 som entusiastchipset. Den råa ytelsen var inte kraftig förbättrad, men chipset var långt mer modernt med sata 3, usb 3 osv.

 

Det är alltså modellen som ska ersätta 2011 man bör köpa om man ska lägga fläsk i en maskin. Notera att det sällan är smart att köpa de allra första moderkorten som kommer på en ny sockel då de nästan garanterat har en del problem. Från första release så kan det ta ca en månad innan alla stora producenter har moderkort ute. Först då bör man köpa.

 

Ska man ha en bra spelmaskin billigt hade jag köpt brukt s1155 precis efter release av en ny socket.

Man får mycket spelmaskin för pengarna för under 5000 i dag. En del tar fantasipriser, men med tålamod får du mycket, billigt.

Veldig bra, takk for innspill :)

Lenke til kommentar

Så dette oppsettet på en gamerpc på komplett. Synes ikke det ser så gærnt ut, men som det er sagt tidligere så er jo dette snart historie med tanke på det nye som kommer. Men likevel kunne det vært morsomt å høre hva dere tenker om et slikt oppsett.

 

  • CM Storm Stryker Gaming Big Tower
  • Corsair AX 1200i, 1200W PSU
  • Intel Core i7-4960X Extreme Edition
  • Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler
  • ASUS RAMPAGE IV EXTREME, Socket-2011
  • Kingston DDR3 HyperX blu 32GB KIT
  • EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA
  • EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA
  • EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA
  • Crucial M500 SSD 2.5" 480GB
  • WD Desktop Black 3TB
  • Samsung DVD Writer, SH-224DB
  • CM Storm Devastator - MS2K & MB24
  • Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit
Lenke til kommentar

 

Så dette oppsettet på en gamerpc på komplett. Synes ikke det ser så gærnt ut, men som det er sagt tidligere så er jo dette snart historie med tanke på det nye som kommer. Men likevel kunne det vært morsomt å høre hva dere tenker om et slikt oppsett.

 

  • CM Storm Stryker Gaming Big Tower
  • Corsair AX 1200i, 1200W PSU
  • Intel Core i7-4960X Extreme Edition
  • Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler
  • ASUS RAMPAGE IV EXTREME, Socket-2011
  • Kingston DDR3 HyperX blu 32GB KIT
  • EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA
  • EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA
  • EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA
  • Crucial M500 SSD 2.5" 480GB
  • WD Desktop Black 3TB
  • Samsung DVD Writer, SH-224DB
  • CM Storm Devastator - MS2K & MB24
  • Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit

 

Ta heller enten 2x 780Ti Classified, 3 kort blir for mye tror jeg mtp sli problemer ;) Eller Titan black edt x2 :) Det oppsettet der vil vare Jævlig mange år, 1200watt er mer en nok om du ikke skal blodklokke ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...