Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lov med bakrute av plastikk?


Anbefalte innlegg

Så på lovdata, der står det at innvendige ruter kan være av plast, hva er innvendige ruter? Er det ikke lov med plastikk-bakrute?

(bakruta mi har knust 2 ganger på 20 dager, og jeg er selvsagt redd det skal skje igjen..)

 

§ 31-3.Vindu på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 31-2. 2. Frontvindu skal være av laminert glass. Andre vinduer skal være av laminert eller herdet glass. Vindu - unntatt frontvindu - som skal brukes som nødutgang skal ikke være av laminert glass. Innvendig vindu og takvindu kan være av plast.

Den som fremstiller bilen for godkjenning skal fremlegge bevitnelse fra kjøretøyfabrikanten om at frontvindu oppfyller kravet i § 31-1 nr. 4. Slik bevitnelse kreves ikke dersom glasskvaliteten fremgår av glass- eller kjøretøyfabrikantens merking på eller i glasset.

Sikkerhetsglass og rutemateriale som tilfredsstiller direktiv 92/22/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/92/EF (er e-merket) anses å oppfylle bestemmelsene i dette nr. og i § 31-1.

3. Bil med frontvindu skal ha effektiv vindusspyler og motordreven vinduspusser med minst to hastigheter og som på effektiv måte pusser tilstrekkelig del av frontvinduet. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/318/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 94/68/EF, anses å oppfylle disse kravene. 4. Lukket bil med frontvindu skal ha effektiv defroster. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/317/EØF anses å oppfylle dette. 5. Bil skal ha solskjerm av tilstrekkelig størrelse foran førerplassen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takker for svar!

 

På søndag knuste ruten igjen, så nå er jeg på min 4. rute siden jeg kjøpte bilen for en måned siden.

 

Vi finner absolutt ingenting galt på bakluken eller bilen generelt (som skal tilsi at det er spenn eller noe annet tull), så alle klør seg i hodet av dette... har vært innom merkeverksted, bilglassverksted og bilextra... ingen har en forklaring. Har snakket med han som solgte meg bilen og, de hadde visst ikke hatt noen problemer med ruten det året bilen hadde vært i deres eie.

 

Der jeg skiftet sist sa de at de skulle sette på en annen rute fra en annen produsent eller noe, i tilfelle det var en produksjonsfeil. Men ser at de har brukt samme merke iallefall (starglass), så nå går jeg bare og venter på at det skal skje igjen.

 

Det har skjedd når bilen har stått stille hver gang, og på morgenen, har vært kaldt om natten tror jeg, også har solen varmet opp, også eksploderer ruten. Så da tenker jeg jo at det må være rutene det er noe galt med, at de ikke tåler temperaturforandringer, ikke bakluken? For da ville vel glasset også knust når jeg kjørte med den, har kjørt på humpete grusveier osv, så rart at den tåler det.

 

Spørsmålet da er om det skjer ENDA en gang (herreguuud jeg håper det ikke gjør det) er hva jeg gjør da... skifter hele bakluken? Gambler på at det er ruten, og betaler 2000 på toyota verksted for å få en derfra? Eller setter inn plastikk... hvis det er lov.

 

Hvis jeg skal betale for å skifte neste gang så går det vel opp i opp å bare finne en brukt luke hos et huggeri, men det er jo litt teit å skifte hele dritten om det er selve ruten som var problemet. Men hvis jeg skifter enda en gang, og den da knuser igjen, da går jeg i kraftig minus liksom.... synes ikke det er så artig med bil egentlig :p

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Det er helt opplagt at det er noe med bakluka her.

Sannsynligvis er den skeiv.

 

Men ingen finner noe? Den ser virkelig ikke skeiv ut på noen som helst måte, og den lukker seg helt som den skal, altså like stort mellomrom overalt osv. Så jeg skjønner liksom ikke at det kan være den heller, selv om det og var det jeg begynte å tro.

 

Jeg kommer nok uansett ikke til å sette inn nytt glass om dette også ryker, da får jeg kjøre med en midlertidig plastikkløsning av noe slag, til jeg finner en luke hos et huggeri (aner ikke hvordan jeg går frem, men kjenner da heldigvis folk som kan litt mer bil en meg).

 

Hvis noen har smarte løsninger på midlertidige vinduer, si fra :p Noe som ikke bråker så mye, og helst noe man kan se igjennom... men det er vel for mye forlangt, har uansett vendt meg til å ikke se en dritt i bakruta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...