Gå til innhold

FS700 E- eller EF-objektiv


Anbefalte innlegg

God kveld, gentlemenn!

Jeg skal nå gå til innkjøp av et Sony FS700 og trenger hjelp til å bestemme meg for hva slags objektivfatning jeg skal gå for.

FS700 har jo Sonys E-fatning, så det mest naturlige ville kanskje vært å kjøpe Sony-objektiver. Men jeg har god erfaring (og eier en 50mm) med Canon-objektiv, og de har forøvrig et bredere utvalg.

Hvis jeg går for EF-objektiv må jeg kjøpe inn adapter som klarer å ta med seg objektivets IS og iriskontroll (Speedbooster), som er en liten ekstra utgift. Ulempen med å velge EF-objektiv er at jeg med speedbosteren mister autofokusen (har jeg lest).

 

Thoughts?

 

Og btw: er dette et ålreit minnekort til FS700 (som forøvrig har en bitrate på 28mbps)? Eneste er vel at det kan gå litt tregt å skrive lange slow motion-klipp?

Endret av Kevinsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med SpeedBooster får du nok ikke så kjapp og god autofokus - men du får ekstremt lyssterke objektiver (et helt blendertrinn mer lyssterke) og ekstra god bildekvalitet. Men - sats på å fokusere manuelt. Ville i så fall gått for en kombinasjon av E-optikk og EOS-optikk - uansett kjekt med E-optikk med autofokus til de gangene du trenger autofokus... :)

Lenke til kommentar

Ad bitrate - med 28Mbps skulle det holde med selv et class 4-kort, som er 32Mbps (4MBps = 32Mbps). Sony skriver selv i brosjyren at det skal være class 4.

 

Er ikke sikker på om det hjelper på slomo-klipp med kjappere kort - kommer an på om det er kortet, prosessoren eller bufferet som er flaskehalsen... ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fås FS700 med PL-mount? Da ville jeg gått for det.

 

Men av de valgene ville jeg gått for E-mount. Du kan enkelt med adaptere bruke det meste som fins i verden - selv EF-mount objektiver. Men dette forutsetter at du ikke skal bruke autofokus.

 

Best å holde seg til dedikerte video/film objektiver også. Slipper all denne forferdelige breathingen.

Lenke til kommentar

Du vil miste mye av autofokusen med canon-optikk, men på et sånt kamera (og med den optikken som er aktuell fra canon) så må du uansett regne med å fokusere manuelt.

 

Metabones sine adaptre går fint ann å selge på bruktmarkedet, og det kan canon sine objektiver også. Jeg ville kjøpt inn canonoptikk og prøvd det ut. Sony E-fatning er mye vanskeligere å selge brukt, og det er færre folk som har det.

 

Sony har dog en 18-105mm som er helt perfekt for video. Powerzoom, grei autofokus, stabilisator (som er ment for video, og ikke stillbilder, det er merkbar forskjell) og f4 gjennom hele spekteret.

 

 

 

Du har jo strengt tatt ikke noe valg da; du får e-mount enten du vil det eller ikke, så om du savner noe fra canon som du får fra sony så kan du selge og kjøpe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...