Gå til innhold

Din mening om hjemmebrent ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er synd det er ulovlig å lage brennevin til eget forbruk. Ølbrygging er lovlig, og det er jo det som har ført til oppblomstringen av bryggerier de siste åra - alle disse "mikrobryggeriene" hadde aldri eksistert om det var ulovlig å eksperimentere litt på kjøkkenet eller i garasjen.

 

Da forbudet ble opprettet snakket man om helseaspekter. Vel - det er vel når man kjøper av fremmede man kan risikere farlig sprit, ikke når man lager selv?

 

Jeg ser få ulemper med lovlig hjemmebrenning. Det er jo faktisk slik i Norge i 2014 at det er rimeligere å ruse seg på narkotika enn med øl fra butikken... så argumenter om økt forbruk faller på sin egen urimelighet, syns jeg. :)

Lenke til kommentar

250 for halvannen liter hjemmebrent, mot 325 for en 0,7 med 40% på polet.

at man må finne noen som kan kjøpe for en på polet gjorde valget meget lett før.

annet alternativ er jo smuglervarer da. med 250 for litern.

 

har ingenting imot hjemmebrent, se bort ifra at mye av det smaker spylerveske da -.-

Lenke til kommentar

Det er lenge siden sist jeg smakte hjemmebrent og har egntlig ikke savnet det. Men når det er skrevet synes jeg det skulle vært lov til å søke om tillatelse for å lage brennevin for flere produsenter. Slik som det er nå blir det laget altfor lite i småskalaproduksjon som er beregnet for salg gjennom lovlige kanaler.

Jeg savner litt større variasjon i type brennevin som f.eks i Sverige og Danmark. Hvorfor skal ikke Norge også kunne lage og selge en større variasjon i brennevinstyper som f.eks. en typisk dram til forskjellige matretter. slik som det er nå er det akevitt som er den store slageren på bordet. Ikke noe galt om Akevitt, men det kunne vært så mye mer en det.

Lenke til kommentar

Det var veldig populært for noen år siden. Nå er det vell nesten flere som prater om det enn folk som i det hele tatt har noe forhold til hva det egentlig er.

 

Det smaker ikke godt

Det gjør deg ikke godt

Du føler deg ikke godt

 

Det er kort og greit hjemmebrent forklart i kort kontekst.

 

Det smaker ikke godt

Det gjør deg ikke godt

Du føler deg ikke godt

Det er kort og greit sprit forklart i kort kontekst.

Lenke til kommentar

 

Det var veldig populært for noen år siden. Nå er det vell nesten flere som prater om det enn folk som i det hele tatt har noe forhold til hva det egentlig er.

 

Det smaker ikke godt

Det gjør deg ikke godt

Du føler deg ikke godt

 

Det er kort og greit hjemmebrent forklart i kort kontekst.

 

Det smaker ikke godt

Det gjør deg ikke godt

Du føler deg ikke godt

Det er kort og greit sprit forklart i kort kontekst.

 

 

'Sprit' er ett veldig vidt begrep, men regner med at du her stempler alt brennevin over 21.9%?

 

I så fall er jeg uenig. Men den retten kan vi begge forbeholde oss :-)

Lenke til kommentar

Sprit er ett like vidt begrep som hjemmebrent, så kan man dra all hjemmebrent over en kam, kan man vel også dra sprit over en kam.

 

Jeg har smakt hjemmebrent som sklir ned som vann, uten bismaker og brekkningsmiddelettersmaken, jeg har også smakt hjemmebrent som ikke blir god uansett hvor snill man blander faenskapet.

 

hva er definisjonen på hjemmebrent her i denna tråden?

 

e: beklager surr her, ble litt rart å prøve telefonversonen av diskusjon igjen...

om detta ble surrete dette også skal jeg tygge en gang til å prøve på nytt...

Endret av settings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er veldig åpent. Meiner ein her kva eg synest om heimebrent på smak? Eller meiner ein kva eg synest om den politiske sida rundt heimebrenning?

 

 

I dag er heimebrenning lite utbredt, som andre har vært inne på så er det forholdsvis dyrt med heimebrent.

På polet koster spriten nesten det samme, sjølv med høge alkoholutgifter.

Ingrediensane og energien som kreves til destilleringa koster ikkje så mykje, men det tar forferdelig lang tid.

Så skal du betale nokon for arbeidet så blir litersprisen svært høg sidan kvantumet er så lavt.

 

Eg har ingen erfaring med heimebrenning, men eg brygger litt øl. Sjølve bryggeprosessen tar ca 6 timer, deretter er det gjæring, omtapping, klarning og til slutt flasking.

Dette betyr at det går med ein heil kveld til brygging uavhengig av om eg brygger 50 liter eller om eg brygger 5 liter heime på kjøkkenet. Skulle eg då ha solgt ølet med ei brukar timesbetaling så hadde hadde ølet blitt svært dyrt når eg brygger 50 liter og ekstremt dyrt når eg brygger berre 5 liter.

Ein må opp i kvantum på 500 til 1000 liter før det begynner å nærme seg den vanlige prisen for spesialøl.

 

Dette gjer at dei få som fortsatt driver med heimebrenning gjer det i all hovedsak som hobby. Det er for mykje arbeid til at dette kan omgjerast til lettjente pengar.

 

 

 

Når det gjeld den politiske sida av heimebrenning så meiner eg at ein ikkje burde gi frislepp for å destillere alkohol då dette kan føre til grobunn for både sosiale problemer og svart økonomi.

Men det burde ikkje være så vanskelig å kunne søke (og få tillatelse) til å produsere mindre mengder sprit til eige forbruk.

På same måte som at ein kan brygge sin eigen vin basert på frukter frå hagen så burde ein på tilsvarande måte få lage sin eigen plommelikør for eksempel.

 

Men heilt fritt fram for heimebrenning burde det ikkje være. Det er tross alt ein sikkerheitsproblematikk rundt heimebrenninga med tanke på brann og eksplosjonsfaren.

Lenke til kommentar

Sprit er ett like vidt begrep som hjemmebrent, så kan man dra all hjemmebrent over en kam, kan man vel også dra sprit over en kam.

 

Jeg har smakt hjemmebrent som sklir ned som vann, uten bismaker og brekkningsmiddelettersmaken, jeg har også smakt hjemmebrent som ikke blir god uansett hvor snill man blander faenskapet.

 

hva er definisjonen på hjemmebrent her i denna tråden?

 

e: beklager surr her, ble litt rart å prøve telefonversonen av diskusjon igjen...

om detta ble surrete dette også skal jeg tygge en gang til å prøve på nytt...

 

Det er forsåvidt riktig, men den klassiske hjemmebrenten i Norge er en slags fremstilling av vodka eller annen enkel oppskrift som blir destilert frem til det oppnår ett ønsket resultat.

 

Det er ikke breknimgsmiddel i alkohol i Norge.

Lenke til kommentar

 

Sprit er ett like vidt begrep som hjemmebrent, så kan man dra all hjemmebrent over en kam, kan man vel også dra sprit over en kam.

 

Jeg har smakt hjemmebrent som sklir ned som vann, uten bismaker og brekkningsmiddelettersmaken, jeg har også smakt hjemmebrent som ikke blir god uansett hvor snill man blander faenskapet.

 

hva er definisjonen på hjemmebrent her i denna tråden?

 

e: beklager surr her, ble litt rart å prøve telefonversonen av diskusjon igjen...

om detta ble surrete dette også skal jeg tygge en gang til å prøve på nytt...

 

Det er forsåvidt riktig, men den klassiske hjemmebrenten i Norge er en slags fremstilling av vodka eller annen enkel oppskrift som blir destilert frem til det oppnår ett ønsket resultat.

 

Det er ikke breknimgsmiddel i alkohol i Norge.

 

Er kanskje ikke det? har blitt fortalt det før, men kjapt googlesøk gir meg faktisk svar om at det ikke er det.

 

Men om vi tenker kun på klassisk hjemmebrent, så er det stort sett ikke bra drikke nei. men om vi tar med andre godsaker som for eksempel eplebrennevin, så finnes det mye godt

Lenke til kommentar

 

 

Sprit er ett like vidt begrep som hjemmebrent, så kan man dra all hjemmebrent over en kam, kan man vel også dra sprit over en kam.

 

Jeg har smakt hjemmebrent som sklir ned som vann, uten bismaker og brekkningsmiddelettersmaken, jeg har også smakt hjemmebrent som ikke blir god uansett hvor snill man blander faenskapet.

 

hva er definisjonen på hjemmebrent her i denna tråden?

 

e: beklager surr her, ble litt rart å prøve telefonversonen av diskusjon igjen...

om detta ble surrete dette også skal jeg tygge en gang til å prøve på nytt...

 

Det er forsåvidt riktig, men den klassiske hjemmebrenten i Norge er en slags fremstilling av vodka eller annen enkel oppskrift som blir destilert frem til det oppnår ett ønsket resultat.

 

Det er ikke breknimgsmiddel i alkohol i Norge.

 

Er kanskje ikke det? har blitt fortalt det før, men kjapt googlesøk gir meg faktisk svar om at det ikke er det.

 

Men om vi tenker kun på klassisk hjemmebrent, så er det stort sett ikke bra drikke nei. men om vi tar med andre godsaker som for eksempel eplebrennevin, så finnes det mye godt

 

 

Vi prøvde å lage Whiskey hjemme for mange herrens år siden, det smakte ikke særlig godt. Men sånn ellers når jeg har kommet over brennevin er det stort sett blankt.

 

 

Det er ikke brekningsmiddel i Norsk alkohol. Jeg kjøper inn ganske mange tusen liter alkohol i løpet av ett år i den anledning at jeg sitter på eiersiden av 2 utesteder. Det som gjør at alkohol får deg til å brekke deg er enkelt og greit kroppen sin respons på at du får i deg gift. Som alkohol i praksis er.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Sprit er ett like vidt begrep som hjemmebrent, så kan man dra all hjemmebrent over en kam, kan man vel også dra sprit over en kam.

 

Jeg har smakt hjemmebrent som sklir ned som vann, uten bismaker og brekkningsmiddelettersmaken, jeg har også smakt hjemmebrent som ikke blir god uansett hvor snill man blander faenskapet.

 

hva er definisjonen på hjemmebrent her i denna tråden?

 

e: beklager surr her, ble litt rart å prøve telefonversonen av diskusjon igjen...

om detta ble surrete dette også skal jeg tygge en gang til å prøve på nytt...

Jeg vil nok definere hjemmebrent som ihvertfal over 75%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...