Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan slutte med Zopiclone?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Se http://www.lommelegen.no/legesvar/s%C3%B8vnl%C3%B8shet

 

Det er en person som bruker flere type medisiner, men kan hjelpe for deg også kanskje? Jeg er ikke noe ekspert innenfor slikt akkurat, hehe.

 

 

 

Hvordan du skal gjøre det er litt opp til deg selv.
En metode er å be legen din skrive ut Vallergan. Dette er et ikke- vanedannende middel som du skal ta to til tre timer før du legger deg.
Det vil roe deg litt før du sovner. Dette bør du bruke til du har kommet inn i en god søvnrytme.
Etter hvert kan du forsøke å klare deg uten annen hver natt, for deretter å slutte helt, dersom du føler for det.
Lenke til kommentar

Vallergan fungerer ikke, ble bare stuptrøtt. Sover ikke uten medisiner, har kraftig hjertebank. Utrolig slitsomt. Kan sove tre timer på to døgn.

Nedtrapning bør skje gradvis pga. abstinenser. Jeg vil anbefale deg og kontakte din lege og la han/hun hjelpe deg. Man bør være i kontakt med lege når man skal avslutte bruk av medikamenter.

Lenke til kommentar

Denne type medikament bør trappes ned over relativt lang tid sammen med fastlegen. Det er vanskelig å slutte på egenhånd.
Om du bråstopper vil du oppleve abstinensplager som kan være ganske ubehagelige, og sjansen for å begynne på igjen er større enn om du tar gradvis avvenning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er typen som jeg mistenker at egentlig ikke vil slutte. Men hvis du vil slutte, så bare slutt. Abstinensene vil gi seg etterhvert. Men husk at hvis du hadde problemer med å sove før du begynte på den har du sannsynligvis fortsatt de samme problemene nå.

Hvordan gjetter du deg til at jeg ikke vil slutte? Det er så feil som det er mulig å bli. Jeg vil slutte, men jeg vil også sove.

Lenke til kommentar

Hvordan gjetter du deg til at jeg ikke vil slutte? Det er så feil som det er mulig å bli. Jeg vil slutte, men jeg vil også sove.

Fordi du kommer med den tåpelige unnskyldningen at du blir stuptrøtt av vallergan. Da får du jo sove. Men likevel vil du ikke bruke den.

ENDRING: Jeg feiltolket deg kanskje, du blir stuptrøtt av den, men får ikke sove?

 

Og fordi du vil både slutte og sove. Du begynte sikkert på Z fordi du ikke fikk sove uten. Nå vil du slutte, men ikke så lenge du ikke får sove. Det er i praksis det samme som å ikke ville slutte, skjønner?

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Hvordan gjetter du deg til at jeg ikke vil slutte? Det er så feil som det er mulig å bli. Jeg vil slutte, men jeg vil også sove.

Fordi du kommer med den tåpelige unnskyldningen at du blir stuptrøtt av vallergan. Da får du jo sove. Men likevel vil du ikke bruke den.ENDRING: Jeg feiltolket deg kanskje, du blir stuptrøtt av den, men får ikke sove?Og fordi du vil både slutte og sove. Du begynte sikkert på Z fordi du ikke fikk sove uten. Nå vil du slutte, men ikke så lenge du ikke får sove. Det er i praksis det samme som å ikke ville slutte, skjønner?

Dtte er sprøyt av verste sort, ren synsing. Jeg ble trøtt av Vallergan ja, men jeg fikk iKKE sove. Jeg prøver å slutte med Z, så der er du langt ute på jordet. Og igjen, jeg vil slutte. Dette vet du ingen ting om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er det samme som folk som vil slanke seg, men de vil ikke gå sultne.

 

For all del, trapp ned på din egen måte. Men det var sikkert en grunn til at du startet med Z, og hvis du ikke har funnet en ny måte å takle den grunnen på blir det veldig vanskelig å slutte.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Dette er det samme som folk som vil slanke seg, men de vil ikke gå sultne.

 

For all del, trapp ned på din egen måte. Men det var sikkert en grunn til at du startet med Z, og hvis du ikke har funnet en ny måte å takle den grunnen på blir det veldig vanskelig å slutte.

Jeg skal nok greie det, mange har greid det tidligere. Må ha moral og viljestyrke. Alt ordner seg.

Lenke til kommentar

Jeg reitererer det dag1234 sa tidligere: medikamenter man har fått på resept av legen slutter man ikke med på egen hånd - man trapper ned i samråd med legen.

Det skal jeg gjøre, men jeg har snakket med min lege om samme problem tidligere, så jeg aner hva det går ut på. Men jeg lytter til legen.

Lenke til kommentar

Den som vi komme av slike medikamenter må spille med åpne kort og på lag med legen sin.

 

Det vanlige er å redusere 5-10% i uka, men det er ikke om å gjøre at det skal gå så fort, og noen trenger å bruke mer enn ei uke på hver nedtrapping.

 

Det vil komme kriser og tilbakeslag, og da kan det også være godt å ikke måtte trappe ned.

 

Men der ligger også ett viktig poeng: ikke øke opp (igjen) når en har det vanskelig - men heller vente med ytterligere nedtrapping.

 

En del sliter med å gi slipp på den siste tabletten, og trenger ekstra lang tid på den delen av prosessen.

 

Benzo skiller seg fra andre avhengighetsskapende stoffer ved at abstinensene kommer i typiske bølger. Det kan være lange perioder der en føler seg bra, og så kan abstinensene komme veltende tibake.

 

Så lykke til, det gjelder å holde ut. Her, som på mange andre områder i livet.

Lenke til kommentar

Det varierer veldig hvor vanskelig det er å kutte ut Zopiclone. Det er ikke sikkert du merker er noe som helst, og du du risikerer å gå igjennom de vanlige abstinensymptomene som man får av benzo.

 

Etter 2mnd, tror jeg ikke du kommer til å merke stort. For å være sikker, hadde jeg halvert dosen 1-2 uker, for så å ta halv dose kun hver 2. dag.

Blir det for ille, er det vanlig å bruke lave doser diazepam en kort periode.

 

Syke piller forøvrig .. fikk et par så jeg skulle få sove for noen år siden. Det gjorde jeg så absolutt ikke.Lys våken med følsen av at det var andre i rommet,som om man hadde besøk.

I Australia var det vel en del kvinner som gikk til massesøksmål mot produsenten pga "søvnspising" i den grad at de ble feite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...