Gå til innhold

Aprilfest 2014 - Polljen - Våkne opp fra fotodvalen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

9. april ble veldig fint synes jeg også. Kunne muligens bare flyttet kamera ørlite til venstre og opp, så den uskarpe bak ble helt skjult? Mulig det var andre utfordringer der jeg ikke ser..

Jeg ser problemstillingen din, men jeg er dessverre ikke på et slikt nivå at jeg har "øye" for alle smådetaljer når jeg fotograferer :). Min fotografering går nok mer på den store "helheten" og i mindre grad på de minste detaljene. Men samtidig så har slike innspill gjort at jeg tross alt prøver å tenke litt mer under "fotoseansene" så derfor er alle slike tanker verdifulle for meg,

Lenke til kommentar

 

9. april ble veldig fint synes jeg også. Kunne muligens bare flyttet kamera ørlite til venstre og opp, så den uskarpe bak ble helt skjult? Mulig det var andre utfordringer der jeg ikke ser..

Jeg ser problemstillingen din, men jeg er dessverre ikke på et slikt nivå at jeg har "øye" for alle smådetaljer når jeg fotograferer :). Min fotografering går nok mer på den store "helheten" og i mindre grad på de minste detaljene. Men samtidig så har slike innspill gjort at jeg tross alt prøver å tenke litt mer under "fotoseansene" så derfor er alle slike tanker verdifulle for meg,

 

 

Det skjer stadig vekk med meg også, kommer hjem og ser noe på bildene jeg ikke vil ha der. Mye lettere å se etterpå ;)

 

Men, syns som sagt det var et fint bilde, okke som!

Lenke til kommentar

12. april

 

En regnfull dag

 

Ikke det beste fotoværet i dag, men nok en mulighet til å "leke" litt.

Bildet er tatt med ND-filter, og det er lett behandlet i Nik HDR, og forhåpentligvis så har jeg klart å få frem litt av "drittværet".

 

13796282473_b42b3cf9b5.jpg

 

Canon 5D3 - Tamron 24-78 2.8 @ 56 mm

3.2 sek - f/10 - ISO 100 - ND 8+16

Lenke til kommentar

13. april

 

Prøvde meg i dag på et av de "obligatoriske" dråpebildene fra hagen. Ikke en eneste dråpe fungerte for meg, det var vanskelig å få fokusen rett.

 

Når jeg likevel velger å levere ett bidrag i dag så er det fordi jeg ble litt forundret av et "fenomen" på kvisten. Over dråpen fra knoppen og innover kvisten så danner det seg et hvitt slør, uten at jeg kan forklare hvorfor det er der.

Er det objektivet som skaper effekten eller kan det være fuktighet på kvisten som gir en speileffekt? Jeg finner ingen god forklaring.

 

(originalbildet er kraftig beskåret og det er oppskarpet i LR)

 

13823944703_f8c27dbaa3.jpg

Lenke til kommentar

14. april

 

Yellow.

 

Nok et blomsterbilde med liten dybde. Bildet fikk for meg en ny "dimensjon" når det ble vridd 90 grader, noe som også kan gjøre at bakgrunnen blir litt rar. For meg fungerer det, for andre kanskje ikke.

 

13848372613_4124500a74.jpg

 

Canon 5D3 - Sigma 150 mm macro 2.8 med 36 mm mellomring

1/640 - f/4.5 - ISO 800

Lett oppskarpet

 

Jeg var dog usikker på om jeg i dag heller skulle ha valgt alternativet som har mer dybde og detaljrikdom.

 

 

13848357153_d35fd44b14.jpg

 

Utstyr som hovedbidrag

1/80 - f/13

 

Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å få til gode dråpebilder, i alle fall hvis dråpen ikke var der allerede. Prøver jeg å dusje, blir det stort sett bare søkkvått og ingen skikkelige dråper

 

Vakker påskelilje du viser her, men jeg synes den i spoileren var mer harmonisk, det hjalp å få litt mer luft i underkant.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å få til gode dråpebilder, i alle fall hvis dråpen ikke var der allerede. Prøver jeg å dusje, blir det stort sett bare søkkvått og ingen skikkelige dråper

 

Det var nok en "ekte" dråpe etter regnvær, men den manglende skarpheten skyldes helt og holdent brukerfeil (feilfokusering). Det å dusje frem dråper har jeg ennå ikke prøvd meg på.

Var ute og skulle prøve på nytt etter at jeg fikk se resultatet på skjerm, men da var dessverre de fleste "gode" dråpene borte.

Lenke til kommentar

Fin hvit effekt på dråpebildet... f/4 gir litt liten dybdeskarphet for selve dråpen, selv så bruker jeg gjerne blits. Kamera mitt tåler ikke at jeg kan peise på med høyere Iso og stativ blir litt kinkig i mange tilfeller og da er håndholt blits/softbox løsningen for meg.

Med den gule blomsten så likte jeg bedre spoileren...

Lenke til kommentar

Likte "gråværet" godt, synes du har klart å formidle møkkaværet på en fin måte. Synes fargene der ble spesielle, er det resultat at Nik HDR? Er det forresten Efex-programmet du bruker?

Det er det jeg har prøvd meg på, ja. Men er på det absolutte nybegynnerstadiet når det gjelder bruk av slike "eksterne" hjelpemidler. Fargene er også en konsekvens av det "filteret".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...