Zeph Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Frå springen så mistar ein varme i røyrene, men varmtvannstanken er kanskje i utgangspunktet meir effektiv enn plata sidan den er isolert og varmeelementet er omslutta av vatn. På plata så forsvinn meir varme direkte frå elementet til omgjevnadane, men samtidig har du ganske direkte kontakt med plata. Eg veit ikkje heilt. Lengden på røyrene frå tanken betyr nok litt. I tillegg er kanskje ein platetopp med induksjon meir effektiv enn ein keramisk. 1
Kontorstol Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Dessuten er ikke alltid vann fra varmtvannstanken egnet til mat/drikke, da det kan inneholde stoffer som en ikke vil ha i seg. Dette gjelder gjerne eldre hus og varmtvannstanker, men det er greit å være obs. Dersom du skal bruke vannet til andre ting, som f.eks. vask eller varmeflaske er det kanskje billigere å ta det direkte fra krana, men da må du igjen tenke på det Zeph skriver. 2
Zeph Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Til matlaging ville eg aldri brukt varmt vatn frå springen, uavhengig av om det er billigare eller ei.
Rudde Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Til matlaging ville eg aldri brukt varmt vatn frå springen, uavhengig av om det er billigare eller ei. Genialt til fjordlands, koker mye raskere. Og all mat er bekyttet i plast.
hean Skrevet 21. mars 2014 Skrevet 21. mars 2014 Til matlaging ville eg aldri brukt varmt vatn frå springen, uavhengig av om det er billigare eller ei. Genialt til fjordlands, koker mye raskere. Og all mat er bekyttet i plast. Å varme opp fjorland i vannbad er vel strengt tatt ikke mat-laging. 6
Teardrop Skrevet 23. mars 2014 Skrevet 23. mars 2014 Dessuten er ikke alltid vann fra varmtvannstanken egnet til mat/drikke, da det kan inneholde stoffer som en ikke vil ha i seg. Dette gjelder gjerne eldre hus og varmtvannstanker, men det er greit å være obs. Dersom du skal bruke vannet til andre ting, som f.eks. vask eller varmeflaske er det kanskje billigere å ta det direkte fra krana, men da må du igjen tenke på det Zeph skriver. Hva slags stoffer da? Det er jo det samme vannet som går inn i varmtvannsbeholderen som det kalde vannet du får i springen....
Kontorstol Skrevet 23. mars 2014 Skrevet 23. mars 2014 Dessuten er ikke alltid vann fra varmtvannstanken egnet til mat/drikke, da det kan inneholde stoffer som en ikke vil ha i seg. Dette gjelder gjerne eldre hus og varmtvannstanker, men det er greit å være obs. Dersom du skal bruke vannet til andre ting, som f.eks. vask eller varmeflaske er det kanskje billigere å ta det direkte fra krana, men da må du igjen tenke på det Zeph skriver. Hva slags stoffer da? Det er jo det samme vannet som går inn i varmtvannsbeholderen som det kalde vannet du får i springen.... For eksempel kobber eller bakterier. Dette gjelder også nyere rør, men gamle rør og varmtvannstanker kan gjerne ha mer rust og slam etc.
hean Skrevet 23. mars 2014 Skrevet 23. mars 2014 Dessuten er ikke alltid vann fra varmtvannstanken egnet til mat/drikke, da det kan inneholde stoffer som en ikke vil ha i seg. Dette gjelder gjerne eldre hus og varmtvannstanker, men det er greit å være obs. Dersom du skal bruke vannet til andre ting, som f.eks. vask eller varmeflaske er det kanskje billigere å ta det direkte fra krana, men da må du igjen tenke på det Zeph skriver. Hva slags stoffer da? Det er jo det samme vannet som går inn i varmtvannsbeholderen som det kalde vannet du får i springen.... En gedigen foskjell er jo at man kan ta livet av bakteriene på kokeplaten ved å koke vannet.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mars 2014 Skrevet 23. mars 2014 Det mest effektive er noe som varmer bare vannet, ikke noe annet, som kokeplaten. Min gjetning er: 1: Mikrobølgeovn 2: Vannkoker 3: Induksjontopp
Ziff Skrevet 27. mars 2014 Skrevet 27. mars 2014 Til matlaging ville eg aldri brukt varmt vatn frå springen, uavhengig av om det er billigare eller ei. Genialt til fjordlands, koker mye raskere. Og all mat er bekyttet i plast. Siden spørsmålet var om kostnader, så burde vel ikke Fjordland være et tema her engang. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå