Gå til innhold

Lesbarhet i sol- og dagslys. Tips?


Anbefalte innlegg

Etter å ha meldt meg ut av rotteracet når det kommer til smartphones trenger jeg litt brukererfaringer angående mobil med god lesbarhet i sterkt lys. Påska og sommeren kryper nærmere, og behovet gjør seg mer og mer gjeldende.

 

Jeg har vært innom GSM-arena og kikket på oversikten der over "sunlight contrast ratio", men jeg tror ikke man skal lese de tallene der uten forbehold. F.eks refleksjoner i glass dreper en god del nits. Bedre å spørre direkte hva som er dugende ut i fra folks erfaringer

 

Så... kjøpsanbefaling? Hardware ellers spiller mindre rolle siden "alle" mobiler i dag har brukbar hardware, men godt kamera er bonus. Det kan gjerne være WP eller android, helst ikke eldre enn ett til halvannet år. Og ikke Apple, tar ikke den debatten;)

 

Edit: 4,3 til 5" er sweetspot

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om alle Nokiaer har funksjonen, men min 920 har i hvert det. Den går over i en slags høykontrastmodus i sterkt sollys, og fungerer helt ypperlig ute i finværet. Lite reflekser, og fortsatt gode farger med den "ekstrem-modusen" aktivert. Dersom det er det viktigste kriteriet for valg av telefon, hadde jeg utvilsomt sett nærmere på om den løsningen fungerer som du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De Lumiaer jeg har prøvd i sollys fungerer like bra som 920 (620, 820, 1020 og 1520) 1520 er i en klasse for seg, men 1020 og 920 er noen av de beste jeg har sett i sollys. Ikke noe problem å se når skjermen er i direkte sol.

1520 er 6" og stor i forhold til de målene du oppgir, 920 og 1020 har 4.5". Du får ikke bedre kamera enn 1020, men 920 har også kamera i toppklasse. 920 er også på tilbud til ned imot 2000,- på Lefdal/Elkjøp innimellom. Fortsatt et godt valg og mye for pengene, får også oppdatering til WP 8.1 senere i år (vår/sommer) i likhet med alle Lumiaer :)

Lenke til kommentar

Husker det var sagt i flere fora ca et par år siden at amoled slet i sollys og at lcd var bedre.

Men jeg tror ikke det er fullt så enkelt lengre.

Se på sunlight contrast tabellen litt ned på siden her over alle smartphone modeller testet på gsmarena.

Her er både wp8, Apple, android og blackberry modeller fra ulike selskaper representert.

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z1-review-987p3.php

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i førsteposten (OP) så mener jeg at man skal ta den tabellen til GSM-arena med mye forbehold. Eksempel: Lumia 1020 som regnes som veldig lesbar får 2103 der, mens den totalt ubrukelige Galaxy S2 får 2832. Altså får S2'en 729 eller ca 30% mer. Dette henger ikke på greip overhodet i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

Okay - jeg catchet ikke helt det.

 

Vel jeg har kun hatt android telefoner med amoled siden 2010 og jeg syns det er ræva å se i sollys.

Men jeg har ikke prøvd noen andre nye telefoner ute som har LCD så jeg aner egentlig ikke om jeg synes de er ræva også.

 

Sorry for alle 'bak ende' uttrykkene , men dette med lesbarhet ute i sterkt lys irriterer meg litt.

 

Er vel ikke mange (om noen) forbrukere her som kan skilte med annet enn å ha brukt en bestemt telefon av gangen ute i sollys (sin egen). Så man må vel skule til reviewers for sammenlikninger.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i førsteposten (OP) så mener jeg at man skal ta den tabellen til GSM-arena med mye forbehold. Eksempel: Lumia 1020 som regnes som veldig lesbar får 2103 der, mens den totalt ubrukelige Galaxy S2 får 2832. Altså får S2'en 729 eller ca 30% mer. Dette henger ikke på greip overhodet i praktisk bruk.

Kan skrive under på at S2 ikke engang er i nærheten av 1020 når det gjelder lesbarhet i sollys, måtte stort sett inn i skyggen for å se S2. 1020 er godt synlig i direkte sol :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som jeg skrev i førsteposten (OP) så mener jeg at man skal ta den tabellen til GSM-arena med mye forbehold. Eksempel: Lumia 1020 som regnes som veldig lesbar får 2103 der, mens den totalt ubrukelige Galaxy S2 får 2832. Altså får S2'en 729 eller ca 30% mer. Dette henger ikke på greip overhodet i praktisk bruk.

Kan skrive under på at S2 ikke engang er i nærheten av 1020 når det gjelder lesbarhet i sollys, måtte stort sett inn i skyggen for å se S2. 1020 er godt synlig i direkte sol :)

Så lenge lysstyrken er skrudd på max er det nå uproblematisk å bruke S2 i sollys.

Lenke til kommentar

 

Så lenge lysstyrken er skrudd på max er det nå uproblematisk å bruke S2 i sollys.

 

 

Nåvel, har hatt denne siden den kom på markedet og deler absolutt ikke dine erfaringer. I midnattsol kanskje... Tok nettopp en side-by-side sammenligning med en Lumia 925 og min S2 blir blåst av vannet og inn i orbit.

 

Endte uansett opp med HTC One som har kommet ned på "fornuftig" prisnivå nå, året gammel. Tar riktignok en rå-sjanse med tanke på kameraet der. Mye feil-rapporter å høre, og disse såkalte ultrapikslene kunne det absolutt være flere av for detaljrikdommens skyld. Men nå har jeg et vanntett kompakt (TG-2) og en Pentax K-3 dSLR fra før av. derfor jeg mente at godt kamera på potensiell ny mobil var kun bonus.

Lumiaer frister med hanske-vennlighet, høvelig frostsikkerhet og bra kamera, men finner ingen apper som kan benytte seg av mine 10GB med rippede SQLite-karter for topo, marin og flyfoto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...