Gå til innhold

Søndagsåpne butikker?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Er butikken åpen søndager også så er det ingen som må jobbe mer, men butikken må sikkert ansette flere deltidsansatte(studenter feks) for å jobbe i helg ettersom arbeidsmiljøloven regulerer hvor mye man kan jobbe i løpet av en uke uansett om butikken er åpen 24/7 eller er åpen fra 8 til 4 hverdager. Skal det jobbes over 37,5 timer så er det overtid eller rotasjonsarbeid 12/9, 14/14, 12/16 osv somregel

Dette er en naiv tankegang. Handels bransjen er en av de verste ift å bryte AML. At vi kan øke vår husstands inntekt med ja si en 1000 lapp brutto i måneden pga søndags tillegg slik at min frue jobber søndager(Og alle andre dager i uken) er vell lite aktuelt. Og slik tror jeg de fleste som jobber i butikk tenker også, det er mye å kreve slik at man har muligheten til å kjøpe seg melk på søndagen. Prisene vill også gå opp pga bedriftene vill klage over økte utgifter osv osv, noe som vil være sant i en liten grad men de vill garantert "melke" det med å sette opp prisene mer enn faktisk tap.

Tror du butikknæringen slår Trondheim Kommune? Og husk dette er kun 1 kommune.

http://www.nrk.no/trondelag/trondheim-kommune-politianmeldt-1.7784585

Jeg vet det er minst like gale ja, som sagt jobber min samboer i handel og jeg har selv gjort det mens jeg studerte. Makan til svindel skal man lete lenge etter.

 

Jeg er klar over at det er noen som må jobbe søndager(helse personel m.m)

Men at vi trenger flere butikker er jeg sterkt uenig i. Vill heller ha mindre. Men det er jo kun min mening.

 

Fint om du legger ved dokumentasjon på at handelsnæringen har over 26 tusen lovbrudd, slik bare Trondheim kommune hadde.

Nå er ikke verden slik at du råder over andres behov. Derfor blir en kommentar som, vi trenger ikke søndagsåpne butikker lite fruktbare. Du har ingen oversikt over hva andre en deg selv trenger, så forhold deg til det.

 

Hvordan skal jeg dokumentere noe som ikke blir gjort noe med? altså det går under "radaren" og derfor finnes det ingen saker om det. Såklart, noen blir tatt men i den bransjen er det mye snusk som sklir forbi.

 

Klart jeg har, jeg har da venner, kolleger, familie og mer. Så ikke kom her å si at jeg ikke har oversikt. Har også bedrevet en del fagforenings arbeid opp igjennom og har fått en del innsikt der også.... Så det er du som ikke har noen oversikt over min oversikt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Er butikken åpen søndager også så er det ingen som må jobbe mer, men butikken må sikkert ansette flere deltidsansatte(studenter feks) for å jobbe i helg ettersom arbeidsmiljøloven regulerer hvor mye man kan jobbe i løpet av en uke uansett om butikken er åpen 24/7 eller er åpen fra 8 til 4 hverdager. Skal det jobbes over 37,5 timer så er det overtid eller rotasjonsarbeid 12/9, 14/14, 12/16 osv somregel

Dette er en naiv tankegang. Handels bransjen er en av de verste ift å bryte AML. At vi kan øke vår husstands inntekt med ja si en 1000 lapp brutto i måneden pga søndags tillegg slik at min frue jobber søndager(Og alle andre dager i uken) er vell lite aktuelt. Og slik tror jeg de fleste som jobber i butikk tenker også, det er mye å kreve slik at man har muligheten til å kjøpe seg melk på søndagen. Prisene vill også gå opp pga bedriftene vill klage over økte utgifter osv osv, noe som vil være sant i en liten grad men de vill garantert "melke" det med å sette opp prisene mer enn faktisk tap.

Tror du butikknæringen slår Trondheim Kommune? Og husk dette er kun 1 kommune.

http://www.nrk.no/trondelag/trondheim-kommune-politianmeldt-1.7784585

Jeg vet det er minst like gale ja, som sagt jobber min samboer i handel og jeg har selv gjort det mens jeg studerte. Makan til svindel skal man lete lenge etter.

 

Jeg er klar over at det er noen som må jobbe søndager(helse personel m.m)

Men at vi trenger flere butikker er jeg sterkt uenig i. Vill heller ha mindre. Men det er jo kun min mening.

 

Fint om du legger ved dokumentasjon på at handelsnæringen har over 26 tusen lovbrudd, slik bare Trondheim kommune hadde.

Nå er ikke verden slik at du råder over andres behov. Derfor blir en kommentar som, vi trenger ikke søndagsåpne butikker lite fruktbare. Du har ingen oversikt over hva andre en deg selv trenger, så forhold deg til det.

 

Hvordan skal jeg dokumentere noe som ikke blir gjort noe med? altså det går under "radaren" og derfor finnes det ingen saker om det. Såklart, noen blir tatt men i den bransjen er det mye snusk som sklir forbi.

 

Klart jeg har, jeg har da venner, kolleger, familie og mer. Så ikke kom her å si at jeg ikke har oversikt. Har også bedrevet en del fagforenings arbeid opp igjennom og har fått en del innsikt der også.... Så det er du som ikke har noen oversikt over min oversikt...

 

Selvsagt har ikke du oversikt over andres behov. Du har ingen snøring på mine behov. Eller sitter du der og tror at du har slike egenskaper?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke bare er du en kverulant du er også en dårlig en. Jeg sa ikke at jeg hadde oversikt over alle sine behov? Jeg spesifiserte det faktisk med å si hvilke mennesker jeg hadde oversikt over, allikevel klarer du å prestere å stille det spørsmålet? På tide å vokse opp din gother kverulant

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke bare er du en kverulant du er også en dårlig en. Jeg sa ikke at jeg hadde oversikt over alle sine behov? Jeg spesifiserte det faktisk med å si hvilke mennesker jeg hadde oversikt over, allikevel klarer du å prestere å stille det spørsmålet? På tide å vokse opp din gother kverulant

 

Kom med dokumentasjonen over dine påstander. Om du mener jeg er en dårlig kverulant, det spiller svært liten rolle. Det er ikke det som diskuteres her.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ikke bare er du en kverulant du er også en dårlig en. Jeg sa ikke at jeg hadde oversikt over alle sine behov? Jeg spesifiserte det faktisk med å si hvilke mennesker jeg hadde oversikt over, allikevel klarer du å prestere å stille det spørsmålet? På tide å vokse opp din gother kverulant

 

Kom med dokumentasjonen over dine påstander. Om du mener jeg er en dårlig kverulant, det spiller svært liten rolle. Det er ikke det som diskuteres her.

 

 

Som sagt tidligere er det vanskelig å dokumentere noe som ikke blir gjort noe med, jeg kan legge ut lønnslipper til min samboer for å bevise mine påstander men det blir alt for privat og passer seg på ingen måte. Ikke føler jeg noe behov for å bevise noe for en tulling som deg heller egentlig. At du fant en artikkel på nett motbeviser ikke mine påstander, og du har heller ikke noe bevis på at det jeg sier ikke er sant.

 

Jeg håper du blir ansatt innenfor handel en dag så vill du nok finne ut av det selv der du står og selger meg smør på søndagen..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ikke bare er du en kverulant du er også en dårlig en. Jeg sa ikke at jeg hadde oversikt over alle sine behov? Jeg spesifiserte det faktisk med å si hvilke mennesker jeg hadde oversikt over, allikevel klarer du å prestere å stille det spørsmålet? På tide å vokse opp din gother kverulant

 

Kom med dokumentasjonen over dine påstander. Om du mener jeg er en dårlig kverulant, det spiller svært liten rolle. Det er ikke det som diskuteres her.

 

 

Som sagt tidligere er det vanskelig å dokumentere noe som ikke blir gjort noe med, jeg kan legge ut lønnslipper til min samboer for å bevise mine påstander men det blir alt for privat og passer seg på ingen måte. Ikke føler jeg noe behov for å bevise noe for en tulling som deg heller egentlig. At du fant en artikkel på nett motbeviser ikke mine påstander, og du har heller ikke noe bevis på at det jeg sier ikke er sant.

 

Jeg håper du blir ansatt innenfor handel en dag så vill du nok finne ut av det selv der du står og selger meg smør på søndagen..

 

I dag er det lørdag, jeg skal om et par timer på vakt. I morgen er det på kl.700. Jeg jobber i helsevesenet som jeg har gjort i mer en 25 år. Beklager, jeg har null sympati med butikkansatte om de må jobbe som oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bodd i Sverige noen år.

Der er butikkene (i hvert fall de av litt størrelse) åpne på søndager.

 

Jeg spurte ei av de som jobbet der om det ikke var kipt å måtte jobbe søndager. Nei, svarte hun, det var SVÆRT ettertraktede vakter, iom. at det var mange studenter osv. som jobbet da og kunne tjene gode penger på å kunne jobbe hele dager når de uansett ikke var på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ikke bare er du en kverulant du er også en dårlig en. Jeg sa ikke at jeg hadde oversikt over alle sine behov? Jeg spesifiserte det faktisk med å si hvilke mennesker jeg hadde oversikt over, allikevel klarer du å prestere å stille det spørsmålet? På tide å vokse opp din gother kverulant

 

Kom med dokumentasjonen over dine påstander. Om du mener jeg er en dårlig kverulant, det spiller svært liten rolle. Det er ikke det som diskuteres her.

 

 

Som sagt tidligere er det vanskelig å dokumentere noe som ikke blir gjort noe med, jeg kan legge ut lønnslipper til min samboer for å bevise mine påstander men det blir alt for privat og passer seg på ingen måte. Ikke føler jeg noe behov for å bevise noe for en tulling som deg heller egentlig. At du fant en artikkel på nett motbeviser ikke mine påstander, og du har heller ikke noe bevis på at det jeg sier ikke er sant.

 

Jeg håper du blir ansatt innenfor handel en dag så vill du nok finne ut av det selv der du står og selger meg smør på søndagen..

 

I dag er det lørdag, jeg skal om et par timer på vakt. I morgen er det på kl.700. Jeg jobber i helsevesenet som jeg har gjort i mer en 25 år. Beklager, jeg har null sympati med butikkansatte om de må jobbe som oss andre.

 

 

Det er en nødvendighet å jobbe på søndager i helsevesenet. Det er det ikke i handel. Spessielt ikke når vi allerede har godt med bensinstasjoner og "brustadbuer" som vi har tilgang til.

 

Men, du skal så absolutt ha kudos. Helsevesenet er en viktig bransje og dere er flinke som orker å stå på selv om vaktene ikke alltid er like "kjekke"!

Lenke til kommentar

Norges kombinasjon av størrelse, folketall og rikdom er ganske spesiell, og det er ikke gitt at noe vil fungere på samme måte her som i andre land. At kristendommen har gjort hviledagen til "sin egen" er ikke noe argument mot en hviledag. Hviledager finner vi i alle kulturer, noe som er et godt tegn på at det er snakk om et grunnbehov.

Bortsett fra at det ville vært litt praktisk å ha det samme tilbudet alle dager, ser jeg få fordeler med frislipp. Bransjens omsetning vil ikke øke noe særlig, men det vil driftskostnadene, noe som nødvendigvis vil gå ut over tilbudet på en eller annen måte. Sannsynligvis vil prisene øke, og utvalget og kvaliteten synke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal innskrenke de tidene vi har i dag. Det er ikke nødvendig å ha butikkene oppe lengre enn til kl. 21:00. Det er lite kostnadseffektivt å holde butikkene åpne så lenge. Ingen har behov for å butikkene åpne 24/7 her i landet.

 

Har bodd i Sverige noen år.

Der er butikkene (i hvert fall de av litt størrelse) åpne på søndager.

 

Jeg spurte ei av de som jobbet der om det ikke var kipt å måtte jobbe søndager. Nei, svarte hun, det var SVÆRT ettertraktede vakter, iom. at det var mange studenter osv. som jobbet da og kunne tjene gode penger på å kunne jobbe hele dager når de uansett ikke var på skolen.

I Sverige blir en overlykkelig om man får en jobb. Ikke rart at drittjobber er ettertraktet når det nesten er umulig å skaffe seg jobb... Man er jo bare heldig om man får jobb, det er en grunn til at svenskene drar hit. Fordi det helt for jævlig tilstander i Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen har behov for å butikkene åpne 24/7 her i landet.

 

Så flott at du kjenner alles behov. Du må være en grei kar å kjenne...

 

 

utdyp gjerne om du befinner deg i en situasjon der dette er nødvendig eller du kjenner noen. For de fleste er vanlig åpningstid mer en tilstrekkelig etter mitt skjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det så mange mennesker som uten søndagsåpne butikker ikke vil få stilt dagligvarebehovet sitt, at det egentlig er noe argument? Butikkene er tross alt åpne 85% av dagene allerede.

 

Dette tviler jeg meget sterkt på, klart det er nok noen som hadde fortrukket å handlet på søndag(late fok feks som trenger en hel fridag for å handle).

 

Men det er gjerne noen som kan opplyse om det faktisk er ett slikt behov?

Lenke til kommentar

Om behovet ikke er der, så handler vel ikke folk på søndag, og butikkene vil ikke bry seg om å holde åpent. Om de handler på søndag, er det i grunnen likegyldig hvorfor. Det er ikke frihet som skal begrunnes, det er begrensninger i denne friheten.

 

Og ja, det kan meget godt hende at handlingen bare flytter seg fra andre dager, og at det betyr at bransjens utgiftet øker. Det får de i så fall leve med. Det er ikke sånn at Reitan ikke tjener nok idag. Edit: Og ja, de laster sikkert den utgifte ver på oss kunder. I så fall får vi som fortjent. Det er ingen som sier at bekvemmelighet skal være gratis.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

For meg er det å nekte butikker å ha åpent på søndager like latterlig som at Tesla i mange amerikanske stater ikke får lov å selge sine biler direkte til kundene (men må selge gjennom bilforhandlere).

La butikkene selv få styre om det er lønnsomt å ha åpent på søndager, og la arbeidsmiljøloven sørge for at vi ikke får Ryanair-tilstander for de ansatte, men ikke la de ansatte bestemme hvordan bedriften styres.

 

Selv går jeg i turnus døgnet rundt og passer på at det norske luftrommet ikke stenges, og hver gang kassamedarbeidere klager over muligheten å måtte jobbe på ubeleilige tidspunkt så fantaserer jeg over hvor mye syting det hadde blitt hvis lutfrommet over Norge kun var åpent 8-16 på hverdager..

Lenke til kommentar

 

Begrensningene er da velbegrunnet.

 

Kanskje. Det kommer an på øynene som ser. Hva er disse grunnene?

 

Geir :)

 

En del er nevnt her, men for å oppsummere og kanskje legge til noe:

1) Verken folket eller bransjen ønsker det.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Flertall-mot-sondagsapne-matbutikker-7423137.html,

http://lederne.no/2013/10/butikksjefer-frykter-sondagsapent/

2) Søndagsåpne butikker er ikke gratis, og ressursene til å holde åpent må komme fra et sted. Det er urealistisk at markedet vokser med 15% over natta, så sannsynligvis vil det på en eller annen måte gå ut over forbrukerne, de ansatte eller begge.

3) Det er ikke en særlig fresk påstand at ingen lider noen nød av at man en dag i uken ikke har fullt vareutvalg tilgjengelig. Ikke noe argument i seg selv, men i lys av 1 og 2 har det absolutt betydning.

4) Hviledagen har egenverdi. Den uthules stadig, men jeg synes den er verdt å kjempe for. Det falt meg inn mens jeg satt på ramma at det kanskje er like greit at den faller bort, siden den i dag medfører et skille mellom vinnerne, som har fri samtidig, og taperne som ikke har det, men vinnerne vil nok alltid ha søndagen sin likevel. Jo flere, jo bedre.

 

Så lite som taler for søndagsåpent synes jeg ikke vi trenger å tvinge det frem av hardnakket liberalisme. Det er helt greit slik vi har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2) Søndagsåpne butikker er ikke gratis, og ressursene til å holde åpent må komme fra et sted. Det er urealistisk at markedet vokser med 15% over natta, så sannsynligvis vil det på en eller annen måte gå ut over forbrukerne, de ansatte eller begge.

 

 

Du bruker ord som markedet uten å nevne det faktum at dagens marked ikke får lov å regulere seg selv. Hvis det ikke er nok etterspørsel etter søndagsåpne butikker, så vil de heller ikke holde åpent på søndager, enkelt og greit. Og det å holde åpent lenger betyr ikke at de ansatte må jobbe lenger, det betyr enkelt og greit at bedriften må ansette flere, så å si at de ansatte taper på dette blir for dumt. Kundene taper heller ikke på dette, da det er de selv som kan bestemme om det er noe de vil betale for (voting with your dollars = Hvis du liker det en bedrift tilbyr, så bør du handle der og dermed "stemme" på deres overlevelse i markedet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...