Gå til innhold

Kjøpe eller ikke kjøpe.  

79 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe en Oppo Find 7?

    • Ja, skal kjøpe / har kjøpt den med QHD (2k) skjerm.
    • Ja, skal kjøpe / har kjøpt den med FHD (1080p) skjerm.
    • Ja, denne skal med alle typer midler skaffes. Har så lyst på den at jeg vurderer å grave meg ned i jorda med spade og grave meg ut i kina å skaffe meg den der.
    • Nei, telefonen blir for stor med sine 5.5 tommers skjerm
    • Nei, jeg skal beholde min nåværende telefon så lenge at Oppo Find 7a / Find 7 kanskje ikke er aktuell neste gang jeg skal kjøpe.
    • Nei, skal heller kjøpe en OnePlus One når den blir tilgjengelig.
    • Nei, jeg skal kjøpe en annen Android telefon i fra Samsung, HTC, Sony, LG eller Motorola.
    • Kanskje / vet ikke / har ikke bestemt meg.
    • Nei, Oppo merket er lite kjent i mobilmarkedet, så tar ingen risiko med dem.
    • Oppo, hvem er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel om ikke den lavere oppløste 7a (full-HD) er veien å gå siden den yter bedre enn standard Oppo 7, og attpåtil 8-900kr billigere (100 dollar, men inkl moms og "norsk" prispåslag). Marginal ytelsesforskjell riktignok, men endog...

 

 

Men hva med mangelen på sensorer i billigversjonen?

Tenk på eksisterende og kommende apper som vil utnytte alle sensorene i oppo 7, med 7a blir du uten de...

Lenke til kommentar

Ok, her er en review jeg har ventet på i fra Erica Griffin.

 

 

Og Erica er ganske fornøyd med Oppo Find 7a :) .

 

EDIT: Gjorde noen småe forandringer i min førstepost. Tok bort 'punktoppstilling' greia i fra fordelene og ulempene og bare satt inn en '-' foran i stedet. Ellers så gjorde jeg noen feilrettninger på teksten.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det er sikkert mange her som lurer på hvordan denne 50-megapixels 'Super Zoom' funksjonen fungerer. På grunn av det, så skal jeg linke til en liten 'Hands-On' video som forklarer en del om dette.

 

 

EDIT: Her er enda en review av Oppo Find 7a som var gjort av Phandroid i går: http://phandroid.com/2014/04/21/oppo-find-7a-review/

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Oneplus one kan bli en hard konkurent til oppo, veldig like.

Minuset er kamerafeature, hurtig lading og ikke minnekort som de største manglene, men med 64gb intern lagring kommer den fortsatt billigere ut enn 7a.

 

OnePlus One har mangler som gjør at prisforskjellen ikke er så stor som noen faktisk skal ha det til å være. Oppo Find 7 har 'Rapid Charge' teknologien som alene er mye verdt, den har 'Super Zoom' funksjonen som tar 50-megapixles bilder som faktisk gir meget gode resultater. Oppo Find 7 har også MicroSD slot, utskiftbar batteri, Skyline Notification som er bra, og ser litt penere ut enn OnePlus One (min mening) og Oppo Find 7 vil snart være mye mere tilgjengelig enn det OnePlus One vil være.

 

Så jeg ville heller ha betalt 1200-1400 kroner mere for Oppo Find 7a for å få fordelene den telefonen har over OnePlus One.

 

Selvfølgelig har OnePlus One noen fordeler over Oppo Find 7a også, som f.eks litt bedre CPU, 1 GB mere RAM, mulighet for 64 GB internminne, større batteri (men hjelper kanskje lite for noen at den ikke er utskiftbar) og er 8-9 gram lettere enn Oppo Find 7a og Find 7. Og at den selvfølgelig er en del billigere enn Oppo Find 7a.

 

Jeg personlig ser på MicroSD slot som viktigere enn å ha 64 GB med internminne med at jeg lagrer 80% av mine filer som er musikk, filmer, Custom ROM zip filer (som kan ta alt i fra 1 GB til 2 GB per zip fil), og alle videoer jeg tar og alle bilder jeg tar blir lagret på MicroSD kortet. Og disse tingene her er noe som ikke krever så høy lesehastighet for å kunne brukes optimalt. Det eneste jeg bruker internminne til er å lagre spilldata, lagre programfiler og programinstillinger og slike ting i. Så er heller bedre å ha masse ledig minne på internminnet om du skal installere en masse spill og store applikasjoner som tar plass enn å måtte fylle opp hele internminnet med filmer og musikk osv som tar plassen bort for andre ting.

 

Og det at OnePlus One har et litt større batteri enn Oppo Find telefonene er noe jeg ikke ser på som noe spesielt med at jeg heller ser på 'Rapid Charge' teknologien som viktigere med at den lar meg ladde opp telefonen fryktelig kjapt om jeg skal ut noen plasser og blir borte en stund. Så for meg ville lynladning være mere viktig med at jeg bare kan lynladde mobilen om jeg plutselig må dra ut en plass om en kort stund og samtidig har lite strøm på mobilen. Med dette så vet jeg at batteriet kommer til å vare til jeg kommer hjem igjen.

 

Jeg vil heller si at OnePlus One er en perfekt og super Nexus killer / erstatter, så folk som er fan av Nexus telefonene vil elske OnePlus One telefonen og vil føle at den er mere beregnet for dem.

 

EDIT: Heh, gøy å se at min tråd om Oppo Find 7 telefonene er større enn tråden er om Samsung Galaxy S5. Men regner med at det bare er stille før stormen der.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg personlig ser på MicroSD slot som viktigere enn å ha 64 GB med internminne med at jeg lagrer 80% av mine filer som er musikk, filmer, Custom ROM zip filer (som kan ta alt i fra 1 GB til 2 GB per zip fil), og alle videoer jeg tar og alle bilder jeg tar blir lagret på MicroSD kortet. Det eneste jeg bruker internminne til er å lagre spilldata, lagre programfiler og programinstillinger og slike ting i. Så er heller bedre å ha masse ledig minne på internminnet om du skal installere en masse spill og store applikasjoner som tar plass enn å måtte fylle opp hele minnet med filmer og musikk osv.

 

For et år siden ville de fleste vært enig med deg, men etter kitkat er minnet på sd-kort blitt så begrenset praktisk sett. Treigt er det også attpåtil. Da er internminne som koster ca 300 for 16--> 64 mye mer å foretrekke.

 

Summa summarium er det ca halve prisen for bedre specs. Hurtiglading trenger folk flest to ganger i løpet av et år.

Lenke til kommentar

1+1 ftw

 

Er ingen tvil om at OnePlus One er en kanonbra telefon for hva den er og for hva den koster. Men den har mangler som gjør den mindre attraktivt for noen.

 

 

Jeg personlig ser på MicroSD slot som viktigere enn å ha 64 GB med internminne med at jeg lagrer 80% av mine filer som er musikk, filmer, Custom ROM zip filer (som kan ta alt i fra 1 GB til 2 GB per zip fil), og alle videoer jeg tar og alle bilder jeg tar blir lagret på MicroSD kortet. Det eneste jeg bruker internminne til er å lagre spilldata, lagre programfiler og programinstillinger og slike ting i. Så er heller bedre å ha masse ledig minne på internminnet om du skal installere en masse spill og store applikasjoner som tar plass enn å måtte fylle opp hele minnet med filmer og musikk osv.

 

For et år siden ville de fleste vært enig med deg, men etter kitkat er minnet på sd-kort blitt så begrenset praktisk sett. Treigt er det også attpåtil. Da er internminne som koster ca 300 for 16--> 64 mye mer å foretrekke.

 

Summa summarium er det ca halve prisen for bedre specs. Hurtiglading trenger folk flest to ganger i løpet av et år.

 

De aller fleste i dag har ting på mobilene sine som ikke krevet store lesehastigheten og vil klare seg uten problem med et rimelig raskt og billig MicroSD / MicroSDXC kort. Og som jeg også sa i samme post som du quotet er at det er heller bedre å ha en egen lagringsmedie hvor du kan ha alle filmer, musikk, og andre store filer lagret (som ikke krevet sore lesehastigheten) utenfor internminne som vil bli brukt til spilldata, appdata og slike ting og ikke bruke opp all internminne til det der i ting man ikke trenger å ha på internminnet.

 

Jeg sier ikke nei takk til å ha en Android telefon med 64 GB internminne + MicroSD slot. Det hadde jo vært kanon å hatt det :dribble: .

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

USB1 med sine 10MB/s så er vi enig :)

 

Joda, det går vel kanskje ikke like fort som USB 3.0 gjør, men jeg har jo dette MicroSDXC kortet i fra Samsung som faktisk er rimelig kjapt og billig. Og vil du ha enda et kjappere MicroSDXC kort, så har du jo denne som er en del dyrere da.

 

SanDisk sitt 128 GB MicroSDXC kort har bare 30 MB/s på lese og skrivehastigheten.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

En stor fordel med OnePlusOne er naturligvis det faktum at den leveres med 110% støtte for Cyanogen rett ut av esken. Spør du meg så er det i seg selv langt mer verdt enn utskiftbart batteri og muligheten for minnekort, spesielt når det er såpass billig for 64GB modellen.

 

Nå er begge uansett uaktuelle for meg, de blir for store og mangelen på norsk reklamasjonsrett i og med at de begge ser ut til å måtte importeres gjør det heller ikke noe bedre. Hva gjelder OnePlusOne vs Find 7 og 7A så er det jo utvilsomt at OnePlusOne tilbyr en "valuta for pengene" som Oppo ikke klarer å matche og spesielt sammenlignet med Find 7A så fremstår ikke den som noe logisk valg fremfor OnePlusOne med de prisforskjellene som foreligger per i dag, spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En stor fordel med OnePlusOne er naturligvis det faktum at den leveres med 110% støtte for Cyanogen rett ut av esken. Spør du meg så er det i seg selv langt mer verdt enn utskiftbart batteri og muligheten for minnekort, spesielt når det er såpass billig for 64GB modellen.

 

Nå er begge uansett uaktuelle for meg, de blir for store og mangelen på norsk reklamasjonsrett i og med at de begge ser ut til å måtte importeres gjør det heller ikke noe bedre. Hva gjelder OnePlusOne vs Find 7 og 7A så er det jo utvilsomt at OnePlusOne tilbyr en "valuta for pengene" som Oppo ikke klarer å matche og spesielt sammenlignet med Find 7A så fremstår ikke den som noe logisk valg fremfor OnePlusOne med de prisforskjellene som foreligger per i dag, spør du meg.

 

Vel, joda, du skal jo ha lov til å mene det. Men etter hva jeg har sett, så har ikke OnePlus One med CyanogenMod 11S noen direkte fordeler funksjonsmessig over det ColorOS har. Det eneste CyanogenMod har som fordeler over ColorOS er at den kjører noen få % smoothere og har en litt modifisert stock Android UI. Men ColorOS sin UI er ikke til å klage på det heller. Faktisk så liker jeg ColorOS sitt UI bedre enn det jeg liker TouchWiz nå, så bare det burde jo si nok egentlig :) .

 

Så for meg, så er nok Rapid Charging, minnekort og utskiftbar batteri viktigere med at jeg kan garantere at denne CyanogenMod 11S versjonen vil bli portet over til Oppo Find 7 telefonene etterhvert. Eller at Oppo snart vil starte å selge sine Find 7 mobiler med CyanogenMod ferdiginstallert i fra dem. Så da har vi plutselig en telefon med alle de gode mulighetene og CyanogenMod i tillegg.

 

Men ColorOS er så bra allerede at jeg tviler på at mange ser på det som viktig å bruke CyanogenMod.

 

EDIT: Med at jeg liker ColorOS, så var jo denne beskjeden en fin ting å få for meg som bruker Samsung Galaxy S4 nå (så lenge jeg kan gå tilbake til Android 4.3 i fra Android 4.4.2) :green: : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=52155907#post52155907

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

En stor fordel med OnePlusOne er naturligvis det faktum at den leveres med 110% støtte for Cyanogen rett ut av esken. Spør du meg så er det i seg selv langt mer verdt enn utskiftbart batteri og muligheten for minnekort, spesielt når det er såpass billig for 64GB modellen.

 

Nå er begge uansett uaktuelle for meg, de blir for store og mangelen på norsk reklamasjonsrett i og med at de begge ser ut til å måtte importeres gjør det heller ikke noe bedre. Hva gjelder OnePlusOne vs Find 7 og 7A så er det jo utvilsomt at OnePlusOne tilbyr en "valuta for pengene" som Oppo ikke klarer å matche og spesielt sammenlignet med Find 7A så fremstår ikke den som noe logisk valg fremfor OnePlusOne med de prisforskjellene som foreligger per i dag, spør du meg.

 

Vel, joda, du skal jo ha lov til å mene det. Men etter hva jeg har sett, så har ikke OnePlus One med CyanogenMod 11S noen direkte fordeler funksjonsmessig over det ColorOS har. Det eneste CyanogenMod har som fordeler over ColorOS er at den kjører noen få % smoothere og har en litt modifisert stock Android UI. Men ColorOS sin UI er ikke til å klage på det heller. Faktisk så liker jeg ColorOS sitt UI bedre enn det jeg liker TouchWiz nå, så bare det burde jo si nok egentlig :) .

 

 

Nå skriver jeg selvsagt ut ifra egne preferanser, jeg foretrekker i 9 / 10 tilfeller ren Android og CyanogenMod er jo ren Android på steroider.

 

Har ikke satt meg så my inn i ColorOS men det har jo tilsynelatende samme utfordringen som alle andre "skall" at det neppe tilbyr oppdatering til siste versjon av Android på null, komma, ingenting. Det gjør jo CyanogenMod, det går jo sjeldent mer enn toppen et par uker før du er på siste versjon av Android om den nye Androidoppdateringer er aldri så stor, så med full støtte fra CyanogenMod så er man altså sikret ren Androidopplevelse med mye ekstra tweaks, optimaliseringer og snacks samtidig som du vet at du vil til enhver tid ha mer eller mindre umiddelbar tilgang på alt det siste som Android måtte kunne tilby. Jo mindre det viker fra ren Android, jo bedre er det i min bok da jeg har til gode å se en eneste produsent som klarer å tilføre noe som helst av verdi i forhold til ren Android, eller ting jeg kan ordne på egenhånd via ren Android uansett og med ren Android så kommer oppdateringene som pæler på en snor noe jeg uten tvil foretrekker.

 

At CyanogenMod blir portet til Oppo Find 7 og 7A er det nok liten tvil om, men man har jo aldri garantier for hvor bra det vil fungere. Her vil jo en telefon som faktisk leveres med CyanogenMod rett ut av esken sikre deg 110% kompatibilitet og optimalisering, noe portering dessverre ikke gjør. Nå tror jeg uansett ikke det blir noe problem da Oppo tydeligvis har et godt og tett samarbeid med CyanogenMod men du vet jo aldri og med OnePlusOne så er du jo sikret og det er et pluss for en telefon som jevnt over ikke står tilbake for spesielt Oppo Find 7A uansett og det til en lavere pris.

 

 

At du foretrekker og har fått forkjærlighet for ColorOS sjokkerer meg ikke, det at du kan ha så stor kjærlighet for TouchWiz i utgangspunktet er og blir din sak og understreker vel bare det faktum at du tilsynelatende har veldig lett for å forelske deg i alle produktene du selv eier (i dette tilfellet kommer til å eie). Du har jo selv ikke fått din Oppo telefon enda detter deg jeg forstå, så hvordan du i det hele tatt kan si noe som helst om ColorOS og allerede kan like det bedre enn noe annet syntes jeg er litt drøyt. Men det får bli din sak og ikke ta det så alt for personlig, det er mange mennesker som automatisk får en ekstra tilknytning og forkjærlighet for de produktene de selv eier og kommer til å eie osv..

 

 

Per nå så syntes jeg det kun er en ting som virker tiltalende med Oppo Find 7A fremfor OnePlusOne og det er Rapid Charge. Alt annet syntes jeg fremstår like bra, om ikke bedre med OnePlusOne og da blir den jo temmelig uslåelig når vi ser på prisen. Men dessverre så er ingen tilgjengelig på det norske markedet, og begge er for store til at jeg kommer til å gå til anskaffelse av noen av disse. Selv ville jeg nok uansett falt på Oppo Find 7 da jeg stortsett alltid ender opp med de best spesifiserte modellene. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skriver jeg selvsagt ut ifra egne preferanser, jeg foretrekker i 9 / 10 tilfeller ren Android og CyanogenMod er jo ren Android på steroider.

 

Når det er snakk om det der, så foretrekker jeg CyanogenMod over stock Android. Jeg prøvde denne ROM'en på min Galaxy S4 tidligere og likte den ganske bra. Men er alt for vandt med funksjonaliteten og måten Samsung sine ROM's er på, så kjører nok på en Custom Samsung ROM nå.

 

Har ikke satt meg så my inn i ColorOS men det har jo tilsynelatende samme utfordringen som alle andre "skall" at det neppe tilbyr oppdatering til siste versjon av Android på null, komma, ingenting. Det gjør jo CyanogenMod, det går jo sjeldent mer enn toppen et par uker før du er på siste versjon av Android om den nye Androidoppdateringer er aldri så stor, så med full støtte fra CyanogenMod så er man altså sikret ren Androidopplevelse med mye ekstra tweaks, optimaliseringer og snacks samtidig som du vet at du vil til enhver tid ha mer eller mindre umiddelbar tilgang på alt det siste som Android måtte kunne tilby. Jo mindre det viker fra ren Android, jo bedre er det i min bok da jeg har til gode å se en eneste produsent som klarer å tilføre noe som helst av verdi i forhold til ren Android, eller ting jeg kan ordne på egenhånd via ren Android uansett og med ren Android så kommer oppdateringene som pæler på en snor noe jeg uten tvil foretrekker.

 

Her er jeg enig. Minuset med å bruke offisielle ROM's i fra produsentene er at de nyeste Android versjonene tar en evighet, eller alt for lang tid før det kommer ut offisielt i fra produsentene. Selv Oppo med sin Find 7a telefon sitter jo kun på Android 4.3 under Beta nå. Så er ikke godt å si når Android 4.4.2 kommer ut til den, men jeg regner med at Oppo har Android 4.4.2 klart til Oppo Find 7 blir sluppet.

 

At CyanogenMod blir portet til Oppo Find 7 og 7A er det nok liten tvil om, men man har jo aldri garantier for hvor bra det vil fungere. Her vil jo en telefon som faktisk leveres med CyanogenMod rett ut av esken sikre deg 110% kompatibilitet og optimalisering, noe portering dessverre ikke gjør. Nå tror jeg uansett ikke det blir noe problem da Oppo tydeligvis har et godt og tett samarbeid med CyanogenMod men du vet jo aldri og med OnePlusOne så er du jo sikret og det er et pluss for en telefon som jevnt over ikke står tilbake for spesielt Oppo Find 7A uansett og det til en lavere pris.

 

Joda, en port blir ikke det samme som at Oppo har et sammarbeid med CyanogenMod og slipper CyanogenMod ROM'er offisielt til telefonene sine, men en port er jo alltid en grei løsning på å få den nyeste Android versjonen med mest mulig stuck Android UI uansett.

 

Men Oppo har jo et godt sammarbeid med CyanogenMod, så vil neppe være noe problem for Find 7 brukere litt senere om dem vil bruke CyanogenMod offisielt på sine telefoner.

 

At du foretrekker og har fått forkjærlighet for ColorOS sjokkerer meg ikke, det at du kan ha så stor kjærlighet for TouchWiz i utgangspunktet er og blir din sak og understreker vel bare det faktum at du tilsynelatende har veldig lett for å forelske deg i alle produktene du selv eier (i dette tilfellet kommer til å eie). Du har jo selv ikke fått din Oppo telefon enda detter deg jeg forstå, så hvordan du i det hele tatt kan si noe som helst om ColorOS og allerede kan like det bedre enn noe annet syntes jeg er litt drøyt. Men det får bli din sak og ikke ta det så alt for personlig, det er mange mennesker som automatisk får en ekstra tilknytning og forkjærlighet for de produktene de selv eier og kommer til å eie osv..

 

Er sant at jeg ikke har prøvd ColorOS enda. Men har jo sett tonnevis med videoer av ColorOS på YouTube og sett hvordan det fungerer osv, så man får jo et veldig godt inntrykk på hvordan OS'et fungerer og på hva OS'et er god for osv. Så man trenger jo ikke direkte å eie en Oppo telefon med ColorOS for å finne ut hvordan det fungerer.

 

Her er 2 videoer som viser hvordan ColorOS v1.0.0 fungerer på en Galaxy S4 (GT-I9500).

 

 

Og som sagt, så er det mye ved ColorOS UI'et jeg liker bedre enn det som er med TouchWiz. Måten UI'et er satt opp på og fargeoppsettet er mye bedre på ColorOS UI'et enn det som er på det grønne og kjedelige TouchWiz utsende. Jeg liker fortsatt TouchWiz, men ikke på langt så nær i samme mengde som jeg gjorde for litt over ett år siden. Man går jo lei samme type UI år etter år, så får håpe Samsung klarer å få MagazineUI'en dem har på sine nye tablets over på sine telefoner etterhvert.

 

Og det som også er artig er at Samsung sine offisielle ROM's tar alt i fra 1.7 til 1.9 GB å laste ned i fra nettet mens Oppo sitt ColorOS v2.0.0i Beta (nyeste versjonen) kun tar rundt 950 MB. Så ColorOS har mye mindre ting og tang (eller bloat) som tar opp mye plass.

 

Per nå så syntes jeg det kun er en ting som virker tiltalende med Oppo Find 7A fremfor OnePlusOne og det er Rapid Charge. Alt annet syntes jeg fremstår like bra, om ikke bedre med OnePlusOne og da blir den jo temmelig uslåelig når vi ser på prisen. Men dessverre så er ingen tilgjengelig på det norske markedet, og begge er for store til at jeg kommer til å gå til anskaffelse av noen av disse. Selv ville jeg nok uansett falt på Oppo Find 7 da jeg stortsett alltid ender opp med de best spesifiserte modellene. [:tease:]

 

Problemet for OnePlus One er at før den kommer ut til oss her i Norge, eller før noen kan kjøpe den på en vanlig måte på nettet, så har Oppo Find 7 med QHD skjerm kommet ut og CyanogenMod har sikkert fått offisiell støtte i fra Oppo på Find 7 telefonene.

 

Det er dette jeg vil tro som kommer til å skje, og dermed så har ikke OnePlus One sine fordeler lengere. Da vil kun prisen stå som fordel over Oppo Find 7 med QHD skjerm.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har ikke sine fordeler? Tar vi en rask sammenligning mellom Oppo Find 7A og OnePlus One så ser man jo at spesifikasjonene på OnePlus One er jevnt over identiske eller bedre enn Oppo Find 7A. Det er jo ikke et eneste punkt på lista hvor den er svakere enn Oppo Find 7A og den har da 1GB mer RAM, 802.11ac, større batteri, høyere klokket SoC, hele 64GB lagring til en minimal økning i pris og lavere vekt. Alt dette til en lavere pris.

 

Når denne er tilgjengelig har jeg ikke fått med meg, men fikk da et inntrykk av at den er rett rundt hjørnet og burde da være mulig for nordmenn å hente fra land som Sverige og Danmark om veldig kort tid? Tar du deg en tur over landegrensene så kan du jo da hente den uten å måtte forholde deg til MVA og fortolling noe du må med Oppo ettersom den ikke vil selges i noen av våre naboland og du eventuelt må ta turen over til England etter det jeg har forstått? Sånn sett så vil jeg vil si at OnePlus One fremstår minst like tilgjengelig som Oppo Find 7 / 7A for oss nordmenn.

 

 

Selv sammenlignet med Oppo Find 7 så er den jo mer eller mindre jevngod over hele fjøla, og også her kan den skimte med mer intern lagring, 802.11ac, hakket større batteri til en vesentlig lavere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...