Gå til innhold

[Løst] Kan man ødelegge kameraet med å peke det på solen ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ved nærmere ettertanke kan det faktisk la seg gjøre å ødelegge kameraet.

Du kan, rent teoretisk, skape "forstørrelses glass" effekten (samle alle solstrålene til ett lite punkt) ved hjelp av objektivet. Dette gjør punktet solstrålende treffer så varmt at det begynner å brenne.

Du skal imidlerid være temmelig uheldig med vinkelen samtidig som kameraet skal stå en god stund. Det vil ikke være mulig med alle objektiver heller. Hmmm, jeg tror du må jobbe en stund for å få det til (om du forsøker).

 

Edit: Ops, for sein.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ja, du kan til de grader ødelegge kameraet - spesielt med teleoptikk. Lang tids eksponering rett mot sola er ikke bra. I tillegg er det ekstra fare for sensoren når sensoren er eksponert - som speilløse systemer eller i liveview-modus for speilreflekser.

 

Her er hva et minutt med en 600mm kan gjøre med innsiden av et kamera:

http://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=304

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke kan det faktisk la seg gjøre å ødelegge kameraet.

 

Du kan, rent teoretisk, skape "forstørrelses glass" effekten (samle alle solstrålene til ett lite punkt) ved hjelp av objektivet. Dette gjør punktet solstrålende treffer så varmt at det begynner å brenne.

 

Du skal imidlerid være temmelig uheldig med vinkelen samtidig som kameraet skal stå en god stund. Det vil ikke være mulig med alle objektiver heller. Hmmm, jeg tror du må jobbe en stund for å få det til (om du forsøker).

 

Edit: Ops, for sein.

Det skal veldig lite til for å ødelegge et kamera om det peker mot solen.

Lenke til kommentar

Ja, du kan til de grader ødelegge kameraet - spesielt med teleoptikk. Lang tids eksponering rett mot sola er ikke bra. I tillegg er det ekstra fare for sensoren når sensoren er eksponert - som speilløse systemer eller i liveview-modus for speilreflekser.

 

Her er hva et minutt med en 600mm kan gjøre med innsiden av et kamera:

http://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=304

Det er vel sjelden at man tar et bilde med ett minutts eksponering rett mot sola.

Lenke til kommentar

Så si at jeg vil "filme" en timelaps av solnedgangen, hvordan skal jeg da gå frem for å ikke ødelegge senoren ?

Da tar du speilrefleksen din og tar timelapsen - den åpner bare lukkeren i det kameraet tar bildet. Hvis du skal ha lange eksponeringer i timelapsen din, så skal du uansett bruke ND-filter for å ikke brenne ut alt sammen.

Lenke til kommentar

Det er vel sjelden at man tar et bilde med ett minutts eksponering rett mot sola.

Nå var ikke dette en gang en eksponering, det var bare kameraet og objektivet som tilfeldigvis stod rettet mot sola en liten stund - hadde lukkeren vært åpen og lyset hadde gått inn på sensoren hadde sensoren vært totalt ødelagt - det var flaks at det ikke var en vesentlig del som ble brent.
Lenke til kommentar

Tro hvor lenge det må stå sånn med et kortere objektiv enn 600mm? På den linken så er jo "såret" på siden, da må vel sola også ha truffet på skrått inn? Eller er jeg helt villspor nå?

Joda - at det var en 600/4 har nok hatt en hel del å si - og sola har nok vært såvidt utenfor søkerbildet - litt "på skrå", som du sier.

 

Men - sensoren er mer følsom enn hardplasten rundt - sensoren blir mye fortere skadet - spesielt tar fargefiltrene fort skade, har jeg lest.

Lenke til kommentar

fungerer ikkje UV-filter då :) hindrer det ikkje strålene frå sola, til å brenne opp sensoren? eller e eit UV-filter heilt uvesentlig og ha på?..

Et UV-filter fjerner litt fra en forsvinnende liten del av spekteret. Sensoren har dessuten innebygd UV-filter.

Så nei - UV-filter hjelper ikke nevneverdig mot sollys, og nei - UV-filter har ingen funksjon i digital fotografi. Du får bare ekstra reflekser, mer flare og lavere kontrast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

fungerer ikkje UV-filter då :) hindrer det ikkje strålene frå sola, til å brenne opp sensoren? eller e eit UV-filter heilt uvesentlig og ha på?..

Et UV-filter fjerner litt fra en forsvinnende liten del av spekteret. Sensoren har dessuten innebygd UV-filter.

Så nei - UV-filter hjelper ikke nevneverdig mot sollys, og nei - UV-filter har ingen funksjon i digital fotografi. Du får bare ekstra reflekser, mer flare og lavere kontrast.

 

Når det er sagt så er jeg glad for at jeg har hatt UV filter på linsene mine. Det er mange uv filter som har blitt oppskrapet og stygge. Det er langt billigere å kjøpe nytt UV filter. Så for meg er UV filter bare en beskyttelse mot skade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar mye bilder mot sola og med alt fra 10mm til 500mm og har aldri opplevd noen form for skade (med speilrefleks), dog bør en i enkelte tilfeller/vinkler være litt forsiktig pga øynene dersom en bruker søker. Det er selvsagt klart at dersom man søker på nettet vil en kunne finne ekstreme tilfeller som har skapt skader, men det gjelder nesten alt i livet i dag. Ved normal fokuserings-og eksponeringstid mener jeg at man ikke bør bekymre seg for skader på kamera/sensor.

 

De største problemene med motsolsbilder er mer av typen flare og utbrenning/eksponering. At sola selv brenner ut er dog ikke særlig problematisk - den vil stort sett oppleves som hvit uansett sett med øynene (foruten i soloppgang/solnedgang/lavstående). Man kan bruke filter for å dempe utbrenning/eksponeringsproblemer, selv bruker jeg ikke filter og undereksponerer heller (jeg søker kontrastene og da er undereksponering motsols en grei og enkel metode for å oppå dette). Angående undereksponering bør en eksperimentere litt og få en viss erfaring for å vurdere hvor mye.

 

Tor

Endret av TorVidle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...