Gå til innhold

[Løst] Kan man ødelegge kameraet med å peke det på solen ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(...)

I teorien ligger sensoren typisk et stykke bak "brennpunktet" for sola når objektivet er montert på kameraet. Eneste unntaket er dersom du fokuserer på uendelig avstand og retter kameraet mot sola. Da er brennpunktet for sola i sensorplanet! Sånn sett er det kanskje en god ide å unngå eksponeringer av sola dersom fokus er satt på uendelig. Hvis man fokuserer på et par meters avstand er det mindre kritisk at sola er i bildet, fordi brennpunktet til sola da ligger ganske langt fra sensorplanet. Jf. eksperimentet med sol og forstørrelsesglass, så er det typisk bare veldig nær brennpunktet at sola gjør skade på det som måtte befinne seg bak forstørrelsesglasset.

 

Ved vanlig bruk når man tar bilde av noe som ligger nærmere enn uendelig avstand, er dermed større sannsynlighet for skader på omkringliggende mekanikk i bajonettfestet dersom sola ligger i kanten av linsas bildesirkel, utenfor det som sensoren ser.

Lenke til kommentar

Da må jeg bare spørre.

 

Vil solen være et problem vidvinkel-ultravidvinkel også?

Liker ofte å -filme- (ergo åpen lukker) scener med mye sol direkte inn mot sensor for å skape fine flares etc.

 

Hvilken fare vil dette ha? Eller er det trygt sålenge man bruker alt fra feks 14-100mm i ff-ekvivalent?

 

 

Eksempel på hva jeg mener, også med høyere eksponeringer:

 

post-131058-0-77623900-1395683099_thumb.png

Lenke til kommentar

Hva er det et ND-filter gjør sånn egentlig ?

Enkelt fortalt er det et filter som gjør objektivet mørkere så man får lengre lukkertider. det blir ofte brukt for og få bluret vann og man får ND-filter som bare halvparten er mørkere så himmelen blir mørkere en resten av bildet, det igjen gjør at hele bildet blir mer korrekt eksponert.

 

ND-filter heter i Norge grå-filter og du får de i mange styrker.

 

F-stop er hvor mange blendertrinn du får, bruker du foreksempel f/5.6 får du et blendertrinn tilsvarende f/16 som igjen gir mye lengre lukketider.

 

post-151946-0-54206100-1395693867_thumb.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må jeg bare spørre.

 

Vil solen være et problem vidvinkel-ultravidvinkel også?

Liker ofte å -filme- (ergo åpen lukker) scener med mye sol direkte inn mot sensor for å skape fine flares etc.

 

Hvilken fare vil dette ha? Eller er det trygt sålenge man bruker alt fra feks 14-100mm i ff-ekvivalent?

 

 

Eksempel på hva jeg mener, også med høyere eksponeringer:

 

attachicon.gifflare.png

 

 

Da må jeg bare spørre.

 

Vil solen være et problem vidvinkel-ultravidvinkel også?

Liker ofte å -filme- (ergo åpen lukker) scener med mye sol direkte inn mot sensor for å skape fine flares etc.

 

Hvilken fare vil dette ha? Eller er det trygt sålenge man bruker alt fra feks 14-100mm i ff-ekvivalent?

 

 

Eksempel på hva jeg mener, også med høyere eksponeringer:

 

attachicon.gifflare.png

Ved samme f-nummer vil vidvinkel gi mindre fare for skader enn tele. Den absolutte diameteren på blenderåpningen reduseres proposjonalt med fokallengde, ved et gitt f-nummer. Et vidvinkelobjektiv slipper inn mindre av det direkte sollyset enn et teleobjektiv, ved samme f-nummer. Det vil si at en relativt større andel av lyset som treffer sensoren kommer fra et annet sted enn direkte fra sola når man bruker vidvinkel, sammenlignet med tele. Kanskje en god ide å være litt forsiktig med 50 mm f/1.2 fokusert på uendelig avstand med kameraet rettet mot sola?

 

14mm f/2.8 vil neppe være noe problem i forhold til skader pga sola. Skal mye til å unngå at sola kommer inn i bildet ved ultravidvinkel, så det ville vært mye ødelagte kameraer hvis det var problematisk. 100 mm vil typisk være risikabelt, dersom f-nummeret er lavt. 100 mm f/2.8 ville jeg vært forsiktig med i så måte. 100 mm f/8 er lite kritisk igjen. (100 mm f/8 blir omtrent som 14mm f/2.8 i forhold til direkte sollys).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...