Gå til innhold

Eldreomsorgen - Ap mot FrP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei.
Jeg sliter litt med å forstå hva som egentlig er forskjellen på hvordan eldreomsorgen skal utføres. Helt konkret, hvordan er det Ap og FrP ønsker å styre eldreomsorgen? Hva er de tydelige forskjellene, og har de noe i likhet? Helst så nøytralt forklart som mulig.

Det jeg mest fokuserer på er fra 19m10s

 

Den største forskjellen er at FrP ikke vil at kommuneøkonomien skal styre eldreomsorgen, slik som i dag. Det er staten som skal garantere penger til omsorgen som kreves. I dag er de eldre overgitt en ofte dårlig kommuneøkonomi. Derfor er forskjellene store fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar

Den primære forskjellen for meg er "valgfrihet".

 

Dette er et fy-ord for enkelte, fordi det innebærer forskjellbehandling. Det forundrer meg. Meget er forskjellig. Noen har finere bil enn andre uten at det skaper opprør. Vi har forskjellige inntektsnivå, stønadsnivå og pensjonsrettigheter. Hvorfor skal bare alderdommen være like ille for alle?

Lenke til kommentar

Den primære forskjellen for meg er "valgfrihet".

 

Dette er et fy-ord for enkelte, fordi det innebærer forskjellbehandling. Det forundrer meg. Meget er forskjellig. Noen har finere bil enn andre uten at det skaper opprør. Vi har forskjellige inntektsnivå, stønadsnivå og pensjonsrettigheter. Hvorfor skal bare alderdommen være like ille for alle?

Sosialister hater valgfrihet. Alle skal i følge AP gå på samme skole, lese de samme bøker osv. AP vil styre deg fra vugge til grav. AP vet best hva som er til ditt beste, du skal selv fratas valgmuligheter. Det er ideologien i AP og deres sosialisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et problem med (FrP) "alle som ønsker det skal få garantert sykehjemplass" er dog at det ikke fins nok tilgjengelig arbeidskraft til å stelle gamlingene 24/7

 

Det må vel løses først på en eller annen måte?

 

Eldrebølgen er et problem uansett hvilket parti som har makten. Hvis man åpner for private aktører i dette markedet vil ikke kostnadene bli så store for staten.

Lenke til kommentar

 

Hvis man åpner for private aktører i dette markedet vil ikke kostnadene bli så store for staten.

 

 

Penger er en ting, men vil det være noe lettere for private firmaer å få tak i egnet arbeidskraft vs. det offentlige? Hvor og hvordan?

 

 

Generelt sett er privat sektor mer effektiv enn offentlig, fordi private bedrifter tjener penger etter hvor mange kunder de har. De får flere kunder som et resultat av bra rykte og effektiv behandling, og derfor har de en personlig nytte av å gi et bra og mer effektivt tilbud til kundene.

Lenke til kommentar

Det er allikevel neppe tilstrekkelig for å utligne mangel på arbeidskraft tror jeg for min del.

 

Egentlig tror jeg det er et valgløfte som er vanskelig å oppfylle i praksis, men gjenstår jo å se.

 

Skal man evt. basere seg på utenlandsk arbeidskraft innen faget, er det neppe heller noe sjakktrekk med den fiendtlige holdningen som FrP har kringkastet, om ingen rett til å opparbeide seg rettigheter mens man er her og jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...