Gå til innhold

[Løst] Snodig trafikksituasjon


Darkbill

Anbefalte innlegg

Følgende situasjon oppstod igår på en vei som ikke er skilta, og folk fra høyre har altså forkjørsrett. Skulle rett fram, og da i det jeg kjører fra krysset kjører en taxisjåfør samtidig som krysser veien, jeg har venta lenge så tuter selvfølgelig og var lenger foran enn han så han måtte bråbremse, men han pekte og slo i hodet som om det var jeg som tok feil i denne situasjonen. Jeg er ganske sikker på jeg hadde rett, men nå ble jeg faktisk litt usikker på ettersom han var såpass sur. Bilen foran meg slapp også inn noen folk som skulle krysse som irriterte noe veldig da jeg er hundre prosent sikker på at vi hadde forkjørsrett. Så bare for å forsikre meg, hvem hadde rett i situasjonen? Jeg er rød pil forøvrig...

post-285867-0-41712200-1395219280_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har tegnet inn skilt som viser din retning som forkjørsvei? Hvis veien deres var forkjørsvei, så er det han som har driti seg ut. Han får vikeplikt når han skal svinge til venstre siden han får deg på høyresida, dvs. vanlig høyre-regel gjelder.

 

Ikke noe å tenke over. Mange taxisjåfører som har hastverk..

Lenke til kommentar

Skiltet jeg tegnet er der det starter forkjørsvei. Altså rett etter krysset, er det forkjørsvei. Før skiltet er det ikke forkjørsvei, og jeg må stoppe for biler som kommer fra høyre. Så vidt jeg ser det, kommer bilen som krysser ikke til høyre for meg. Jeg derimot, kommer jo fra høyfre for han dersom han skal krysse?

Det var heller ikke kø lenger foran, det er kun elendige sjåfører som kjører her ofte som tviler for mye og står og venter i flere timer til det ikke kommer en eneste bil fra høyre. Jeg hadde ventet lenge så jeg bare gasset på, og plutselig er taxien ved siden av meg og vi tuter til hverandre, og han slår seg selv i hodet selv om jeg mener jeg hadde rett.... Han var gammel også da, kanskje tatt potenspillene sine og måtte komme seg hjem før de sluttet å virke, hvem vet.

Lenke til kommentar

Du hadde retten på din side her. Taxien krysser filen din for å svinge inn til høyre (hans venstre), og må således vike for deg.

 

Lokale normer kan såklart spille inn hvis krysset ofte er tungt trafikkert, som at biler i din fil som oftest slipper folk over om de skal inn til høyre og det er ledig. En taxisjåfør kjenner disse normene godt og blir lett forbannet om de brytes.

Lenke til kommentar

Hvis det er et vanlig kryss, så hadde du rett.

 

Interessant med lokale normer. ofte i rundkjøringer her så er det én innkjøring som har prioritet, selv om en bil kommer før i en annen innkjøring. Og det kan jo være årsaken, at han følte han hadde rett til å kjøre selv om han egentlig ikke hadde det.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noen spesielle normer, men jeg hadde stått lenge i kø og ventet jeg også så da slipper jeg ikke forbi en gammel gubbe når jeg endelig har mulighet å kjøre. Men ja, tenkte det var jeg som hadde rett også, men ettersom han ble såpass sur ble jeg litt forvirret.

Lenke til kommentar

Du hadde retten på din side ja, men var det kø der?

Virker som om det var det, i så fall er det uhøffelig å sperre veien for kryssende trafikk. Når det er kø slipper man gjerne frem andre som skal krysse veien, ikke noe vits i å lage kø alle veier, selv om man ikke har vikeplikt for dem.

Lite som er mer irriterende enn å måtte stå lenge å vente på at noen i en kø skal slippe meg frem.

 

 

Hva hadde du ventet på egentlig?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ser det er noen som misforstår meg. Det var kø, ja, men jeg står selvfølgelig ikke midt i veien, og sperret for ingen, aklla. Jeg stod halvveis på gangfeltet der det er rød pil, så biler som hadde forskjørsrett kunne kjøre.

 

Det var ikke kø etter krysset, kun der jeg stod, kun fordi det kom biler fra høyre. Jeg stod stille fordi det kom en bil fra høyre, og så kjørte jeg samtidig som taxisjåføren kjørte. Og bare for å gjenta meg selv, jeg viste ikke tegn til taxisjåføren om å slippe han inn, stod ikke stille lenger enn 3 sekunder før jeg kjørte igjen, og jeg sperret ikke for krysset, da jeg synes slikt er unødvendig å gjøre jeg også, aklla.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle legge inn her, slike kryss kan ofte være "merkelige". Det er ett kryss her i Bergen som er relativt lite intuitivt:

https://www.google.no/maps/@60.3928158,5.3310155,126m/data=!3m1!1e3.

I dette krysset så hadde du hatt vikeplikt (gitt at lysregulering er av (noe som relativt ofte er tilfellet her)), om du kommer fra nord i Kong Oscars gt.

Som du kan se her (https://www.google.no/maps/@60.393117,5.330813,3a,75y,146.79h,90.66t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWM-6ZePmBToZRgAklWpO6g!2e0) så har veien som krysser din kjørebane (om det var her du hadde kjørt, jeg snakker generelt og ikke at dette gjelder i ditt eksempel) faktisk forkjørsrett.

Du kan se at det både er merket med vikeplikt og underskilt som indikerer hovedvei.

Nettopp på grunn av slikt er det viktig å følge med på skilting, da veier som virker enkel gjerne ikke er det. Uten at vi vet hvordan skilting var på veien du kjørte må man anta at det var ett "generisk" T-kryss, i så tilfelle kjørte du rett. Bare følte for litt tilleggsinfo, selv om tråden er løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre må jeg innerømme at jeg var feil likevel og dreit meg ut... Er et vikeplikt skilt for meg som tydeligvis var veldig godt gjemt i nærheten av noen andre skilt for et restaurant. Ingen unnskyldning for meg, men gir egentlig null mening da veien er like trafikkert alle retninger. Uansett surt å måtte innerømme.. :nei::)

 

 

822_7.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...