Gå til innhold

ROV Pilot


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har i det siste research på Rov-Pilot yrke og det ser ganske spennede ut, så eg har ganske lust til å skifte jobb til ROV-Pilot, men er det lett å komme seg inn i det med ingen relevante bakgrunn (mekanisk, elektro, osv..)

 

Eg er 20 år og har nettopp fått fagbreve i tømrer faget, men fant ut at eg ville prøve noe aent. Så eg lurer på om noen har noen råd på hva eg kan gjer for å komme meg inn i ROV yrke.

 

Vil kursing hjelpe meg noe lenger eller på eg tilbake til skolebenken. Eller har noen et aent alternative på hva eg kan prøve på for å komme meg inn :)?

 

Tusen takk for alle som svarer!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vell ett ganske opplagt svar, nei det er ikke lett å komme seg inn uten relevant erfaring. Dette gjelder for alt og det vet vi egentlig ganske godt om vi kjenner etter. I tillegg er ROV veldig "pop" i og med at det er i "Oljå" og at man har fine skiftordninger og generelt grei lønn. Så for å oppsummere blir det veldig vanskelig å komme inn som tømrer, men ingen regel uten unntak som de sier!

 

Det krever en del grunnkunnskaper i elektro/automasjon/mekanisk/hydraulikk for å fikse en ROV om det først skjer noe med den, og da må piloten ordne opp. De skal ikke bare leke seg med en joystick heller ;)

 

Det finnes noen kurs der ute, bare til å søke i google så finner du nok ut av det :)

Lenke til kommentar

Jeg undersøkte også på muligheten for jobb som ROV-pilot for noen år siden da jeg var i bransjen. Men det er som Salvesen. skriver svært vanskelig å komme seg inn i det yrket uten enormt gode kontakter, kurs og svært relevant bakgrunn. med relevant ble det vektlagt elektro/automasjon/mekanisk/hydraulikk, gjerne i en hærlig combo. Om du da var en kokekyndig maskinist som var kjent langs kysten og kunne ta i et tak på dekk, så var det også et stort pluss.Men jeg skal jo ikke skrive at du ikke får en slik jobb. Det har jo skjedd mer fantastiske ting en det. men uten kurs og pågangsmot er muligheten mindre en små.

Endret av bytrollet
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! var ikkje så positive men har ennå håp :)

Tenkte aldri å søk plass direkte til et rov selskap nå, men prøve å skaffe litt relevant bakgrunn så dere seier, derfor lurer eg på om kurs innen rov yrke vil hjelpe meg noge mer?

 

Eller må eg tilbake til skolebenken og ta elektro og automasjon ? (Lurer også på om det er mulig å gå på videregåande igjen etter du har brukt opp din ungdomsrett (har fagbrevet i et aennt yrke))

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! var ikkje så positive men har ennå håp :)

Tenkte aldri å søk plass direkte til et rov selskap nå, men prøve å skaffe litt relevant bakgrunn så dere seier, derfor lurer eg på om kurs innen rov yrke vil hjelpe meg noge mer?

 

Eller må eg tilbake til skolebenken og ta elektro og automasjon ? (Lurer også på om det er mulig å gå på videregåande igjen etter du har brukt opp din ungdomsrett (har fagbrevet i et aennt yrke))

 

Ift kurs ville jeg hørt med aktuelle bedrifter om det er grunnlag for jobb med noen typer kurs. De er vell de eneste som kan svare deg på det :)

 

Dette med skole har blitt spurt om mye her inne så regner med det ligger mange bra svar rundt om, jeg kan ikke så mye om hvordan en går frem for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Er ingeniørstudent så kan kanskje gi deg noen tips basert på det jeg har plukket opp. Det er ikke "egentlig" sånn at du må ha sånn og sånn utdanning, selv om dette blir mer og mer aktuelt. Men om du ikke er ganske god på elektronikk etc. og kan bevise dette/vise til relevant erfaring vil du trenge en relevant utdanning.

Om ROV-pilot er noe du virkelig vil prøve (noe jeg forstår, det virker veldig kult) mener jeg du kommer nærmere målet med følgende:
Skaff deg offshore-kurs og andre relevante kurs som du trenger for å bli sendt offshore.
Ta fagbrev i elektro/automasjon. Dette vil for deg si å ta et par relativt lette fag i elektro på vgs-nivå, samt 2 års praksis på samme måte du har gjort det som tømrer. Mulig du kan korte ned, det fins drøssevis av snarveier der ute. Det blir ikke aktuelt å gå på VGS, du må gjøre dette som privatist. Jeg ville tatt kontakt med Lars Haugland i Bergen ved spørsmål (både kurs, utdanning, offshore, etc), han tilbyr også elektroutdanning for folk i din situasjon.

Du kan også vurdere å bli ingeniør, bedriftene elsker ingeniører med fagbrev, men dette vil kanskje ikke være veien å gå om det er ROV-pilot du absolutt vil bli.

Husk også at det er gjort en del avsigelser i det siste (folk har fått sparken) i ingeniørselskapene, dette er stort sett fagfolk/arbeidere, blant annet offshore. De har funnet ut at en effektiv arbeidsdag for en offshore fagmann ikke er 12 timer (som det formelt er), men mer 5-7 timer, og de trenger ikke alle folkene de har der ute. Det er ikke hovedsaklig ingeniører som blir avsiget. Dette kan du ha i bakhodet før du betaler flere hundre tusen i kurs for å bli ROV-pilot. Ingeniørutdannelsen er gratis. Da kan du f.eks. jobbe med å utvikle ROV og slikt, istedenfor å akkurat styre den.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Jeg har ingen egen erfaring med å være ROV-pilot, men jeg har ofte jobbet sammen med noen som er det.

 

Noen digger jobben, andre synes det er kjedelig etterhvert på grunn av mange langdryge jobber som f.eks boblevakt etc (filme på nysveiste rør for å se om det er lekk/kommer bobler).

 

Personlig tror jeg det er gøy i starten, men blir kjedelig etterhvert. Men det er kun basert på hvordan jeg kjenner meg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...