Gå til innhold

USB sluttet å fungere - NULL Driver?


Anbefalte innlegg

Hjelp.

 

Min 1 år gammel Lenovo M92P med Windows 8.1 fikk USB problemer på fredag.

 

Jeg koblet til en USB Icy Box HDD docking til PC, den lette frem drivere og sa til slutt at maskinen måtte restartes.

 

Så at diskene ble funnet og alt var OK men tok allikevel en boot siden Windows ba om det.

 

Etter jeg startet om sluttet flere av USB portene bak maskinen å fungere. Jeg tror det er USB 3.0 portene som har tatt kvelden.

 

I enhetsbehandling er det en 1 enhet med gult tegn, den heter Universal Serial Bus...

 

Under fanen hendelser for devicen står det at den ble installert med usbxhci.inf når PC var ny.

 

Samt at den viser dette når jeg koblet til disken:

 

 

Driverbehandling har fullført installasjonen av driveren NULL Driver for enhetsinstans-ID PCI\VEN_1033&DEV_0194&SUBSYS_00000000&REV_04\4&106FF11&0&00E4 med følgende status: 0xE0000203.

 

Men de er altså døde - jeg vil gjerne ha liv i de.

 

Oppdaterte BIOS, samme resultat, disablet "bakre" USB fra BIOS, bootet, skrudde av og enablet de igjen - men forsatt ikke liv.

 

Noen peiling hvordan jeg kan få liv i USB portene igjen?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for å installere nye drivere (som du lastet ned) skulle du ha ha kjørt en roll-back til de driverne du hadde før du koblet til IcyDock og installerte drivere for den.

 

Nå vet jeg ikke om det går an å ta en 'double roll-back' ...

 

USB3-interface bruker ofte å ha drivere som installeres separat - se om du finner en driverpakke som passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@nebrewfoz, jeg ser nå at Icybox skriver at drivere til kontrolleren må installeres før jeg tar den i bruk. Problemet er at de mener driver til kontrolleren og ikke til enheten - trur eg.

 

Det finnes nemlig ingen drivere for nedlastning hos produsenten: http://www.raidsonic.de/en/home.php/

 

IB-120CL-U3 heter enheten jeg har kjøpt: http://www.raidsonic.de/en/home.php?we_objectID=7908

 

Flere tips som kan forhindre en re-installasjon?

Lenke til kommentar

Du må ha drivere for USB3-kontrollerne i PC'en, og de må du få tak i fra PC-produsenten.

Hvis du bruker drivere som Windows selv finner på nettet (noe som skjer automatisk når du kobler til hardware som PC'en ikke har drivere for), så kan du risikere å få noe som ikke virker. Jeg har selv fått tilbud om oppdaterte USB3-drivere fra WindowsUpdate. Jeg takket ja, men etterpå virket ingenting. (En driver roll-back fikset det.)

 

1. Last ned USB3-drivere fra Lenovo (eller en pakke som inneholder det)

2. Sjekk i Device Manager at det ikke mangler drivere

3. Sjekk USB3-portene med en minnepinne e.l. og se at det virker

4. Prøv IcyDock igjen ...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg har nå fått PC til å fungere igjen, brukte system restore og gikk 1 uke tilbake. Da var alle USB portene på plass igjen.

 

Bak på PC er det 4 x USB 3.0 mens foran er det 2 x USB 2.0.

 

Det merkelige er at disk-dockingen var tilkoblet 2.0 portene foran, men når de ble koblet til ble altså de 4 portene bak satt ut av spill.

 

Er det noen logikk i det?

 

Jeg sjekket hos Lenovo og det er NA for drivere til Windows 8 eller 8.1, men til tidligere versjoner finnes det drivere. Har lastet de ned.

 

Under chipset http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=DS038187

er USB 3.0 drivere oppgitt som en del av innholdet. Har lastet også den ned.
Spørsmålet er hva jeg bør gjøre nå?
Selv tenker jeg at installasjon av chipset er mest fornuftig, så koble til disk-dockingen og håpe.
Eller tenker jeg feil her?
Nevner at jeg tidligere har hatt Western Digital USB 3 USB-disker koblet til maskinen helt uten problemer.
Bare gi beskjed hvis det er info jeg har glemt å oppgi.
1000-takk for at du tok deg tid til å lese dette.
Lenke til kommentar

System Restore kan være greit å ha!

Du skriver at "alle USB-portene var på plass igjen" - betyr det at du har sjekket om de virker (når du kobler til en minnepinne e.l.)?

 

Hvis tilkoblingen av IcyDock til USB2-portene førte til at det ble lastet ned ekstra USB-drivere (for håndtering av storage devices e.l.; noe som kan skje), så skulle en ikke tro at dette ville påvirke USB3-portene, men det kommer vel helt an på hva driver-pakken inneholder.

 

Hvis du ser etter i Device Manager, så vil manglende drivere vises med et gult spørsmålstegn - hvis du ikke har noen, så har Windows de driverne den trenger - eller den tror i hvert fall det. (Hvis USB-portene fungerer, så tyder mye på at Windows har rett.)

 

Hvis maskinen fungerer nå, så vet jeg ikke om det vil være nødvendig/fornuftig å installere chipset-drivere, men hvis det er nyere versjon enn det som er installert, så kan det jo hende det kan by på forbedringer. Jeg ville i hvert fall sjekke etterpå om USB-porter fungerer med minnepinne e.l. før jeg prøver meg på IcyDock igjen.

 

Det er vel bare å prøve seg på IcyDock igjen. (Nå vet du jo hvordan du kommer ut av problemet igjen.) Legg godt merke til alle beskjeder som kommer underveis ... kanskje det kan gi noen hint om hva som skjer, dersom det skulle skjære seg igjen.

Lenke til kommentar

Takk igjen.

 

Ja, alle USB-portene fungerte med minnepinne etc. Ingenting var "gult" i enhetsbehandling.

 

Så langt så alt bra ut, koblet til 1 Icybox og så sa maskinen at den trengte en omstart. Når den kom opp igjen var 1 enhet "gul" - den samme som tidligere. De 4 USB 3.0 portene på baksiden sluttet igjen å fungere.

 

Jeg lar Windows søke etter drivere på nettet uten at de finner noen, pakker opp de til eldre Windows versjon og lar Windows søke blant de med det samme resultat.

 

Kjørte chipset nok en gang - heller ikke det hjalp.

 

Nå har jeg igjen tatt system restore, kjørt windows update - og er ganske så irritert av maskinen min.

 

Gode forslag?

Lenke til kommentar

Det virker som om Windows installerer et-eller-annet som roter det til for noen av USB-driverne dine.

 

I tidligere versjoner av Windows kunne man slå av denne automatiske driver-installeringen, men jeg vet ikke om det er tilsvarende mekanismer i Win 8.1

Link1: http://www.windowsobserver.com/2009/12/29/turn-off-windows-7-automatic-driver-installation/

Link2: http://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-disable-automatic-driver-installation-in-windows-vista/

 

Etter en System Restore, prøv og se om du får disabled automatic driver installastion.

Hvis det går, så er det vel bare å koble til IcyDock'en igjen.

Og da, hvis den spør etter drivere e.l. , se hva som skjer om du prøver å skippe det steget.

Kanskje fungerer det allikevel etter en omstart...

Lenke til kommentar

Pokker.

 

Nå sluttet det å fungere igjen.

 

Hadde ikke noe særlig koblet til, re-installerte Norton 360 og når jeg bootet igjen var 1 USB enhet merket gul.

 

Det gjelder fortsatt kun noen av portene bak på PC.

 

Det er ekstra irriterende siden "eldste" Systembeskyttelse var den som ble tatt automatisk i natt.

 

Pokker, jeg må få USB til å fungere igjen - uten re-installasjon.

 

På forhånd takk for tips.

Lenke til kommentar

"reinstallerte Norton 360" <- der har du feilen. (vel, kanskje ...)

Hvis du trenger noe annet anti-virusprogram enn det som følger med Win8 (Windows Defender), så velg i det minste ett som kun holder på med anti-virus, ikke alt mulig rart slik som Norton 360 (og andre).

 

Kombiner gjerne med NoScript plugin for Firefox, så kan du også surfe sikrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...