Gå til innhold

Nikon kommer etter med sRAW - og det virker


Anbefalte innlegg

En av de mer interessante postene på nikonrumors.com, er jamføring av ulike Nikon FF-hus på høy ISO, utfoørt av Terry Hansen.

 

http://nikonrumors.com/2014/03/10/nr-exclusive-nikon-d4s-high-isolow-light-comparison-with-d4-d3s-d800e-and-d600-cameras.aspx/

 

For min del, er jeg litt lei for at han ikke valgte et mer fargenyanserikt testmotiv, for det er ikke helt lett å vurdere presisjonen i håndteringen av fargenyanser ut fra bildene. Men han oppsummerer sjøl testen sånn:

 

As the guy who conducted this test, the biggest take away I got from it was the very pleasant discovery that the new RAW S (Small) format does indeed dramatically improve the sensor's ability under low light conditions. Having studied the full size original RAW files extensively on my monitor (and prior to JPEG compression), I would subjectively rate the high ISO improvement of the smaller RAW S format as being a full stop improvement over the normal RAW L (Large) format.

Now, granted, using RAW S is at the rather significant expense of dropping from 16.2MP to 4MP, but if you absolutely must shoot pics of a black cat in a coal mine at night, RAW S absolutely blows everything else away!

 

 

 

Nå skal ikke jeg drøfte "ektheten" til sRAW etc, bare påpeke at når det gjelder nedsampling på en Bayer-sensor, så kan en ganske sikkert komme opp med algoritmer som slår Nikon sine til spesielle formål. Men for en generell versjon, så tror jeg Nikon sjøl er i best posisjon til å optimalisere. Som det ser ut til at de har greid rimelig bra med sRAW-implementasjonen i D4s.

 

Så er det bare å vente på at dette kommer til flere modeller. En D800s med forbedra sensor og sRAW kan bli ganske tiltrekkende for meg ;)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av de mer interessante postene på nikonrumors.com, er jamføring av ulike Nikon FF-hus på høy ISO, utfoørt av Terry Hansen.

 

http://nikonrumors.com/2014/03/10/nr-exclusive-nikon-d4s-high-isolow-light-comparison-with-d4-d3s-d800e-and-d600-cameras.aspx/

 

For min del, er jeg litt lei for at han ikke valgte et mer fargenyanserikt testmotiv, for det er ikke helt lett å vurdere presisjonen i håndteringen av fargenyanser ut fra bildene. Men han oppsummerer sjøl testen sånn:

 

As the guy who conducted this test, the biggest take away I got from it was the very pleasant discovery that the new RAW S (Small) format does indeed dramatically improve the sensor's ability under low light conditions. Having studied the full size original RAW files extensively on my monitor (and prior to JPEG compression), I would subjectively rate the high ISO improvement of the smaller RAW S format as being a full stop improvement over the normal RAW L (Large) format.

Now, granted, using RAW S is at the rather significant expense of dropping from 16.2MP to 4MP, but if you absolutely must shoot pics of a black cat in a coal mine at night, RAW S absolutely blows everything else away!

Nå skal ikke jeg drøfte "ektheten" til sRAW etc, bare påpeke at når det gjelder nedsampling på en Bayer-sensor, så kan en ganske sikkert komme opp med algoritmer som slår Nikon sine til spesielle formål. Men for en generell versjon, så tror jeg Nikon sjøl er i best posisjon til å optimalisere. Som det ser ut til at de har greid rimelig bra med sRAW-implementasjonen i D4s.

 

Så er det bare å vente på at dette kommer til flere modeller. En D800s med forbedra sensor og sRAW kan bli ganske tiltrekkende for meg ;)

 

Jeg visste ikke at Nikon hadde kommet med nedsamplet raw, så da lærte jeg noe nytt.

 

Jeg forstår ikke poenget med å sammenligne "sRAW" med "RAW" med standard prosessering. Det relevante burde da være å sammenligne "sRAW" med "RAW" når begge er prosessert med den beste støyfjerninga som finnes på markedet (enten det er DXO PRIME, eller en annen støyreduksjons-algoritme).

 

Hvis (som jeg mistenker) sRAW-formatet er konstruert digitalt ved å lese inn alle sensler og så kombinere dem, så virker det som om man kaster informasjon for å gjøre noe som kvalitetsmessig like gjerne kan gjøres i raw-fremkalling. Dessuten har man ved raw-fremkalling tilgang på mye mer regnekraft/tid enn i et lite kamera, og man har muligheten til å manuelt endre på parametre flere ganger.

 

En annen mulighet er at Nikon faktisk gjør binning analogt, ved å kombinere flere sensler av samme farge. Det gir potensielle fordeler mhp read-noise, men skal være vanskelig å få til for Bayer-sensorer.

 

-k

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke bare det er meg det er relevant for at sRAW gir en grei og generelt fornuftig optimalisert måte å håndtere "nedsampla RAW" på. At det fins marginalt bedre metoder for spesielle formål, er ikke så viktig for meg, for jeg vil ikke ta meg tida til å shoppe rundt etter dem. Dessuten er det ting som kan tyde på at sRAW hos Nikon kan ha nyttiggjort seg mer informasjon når sRAW-kodinga kokes ihop enn det som havner i den ferdige RAW-fila, f.eks. ved at det gjøres noen analoge signalbehandlingstriks.

 

Testen jeg lenka til, kan indikere at det er noen fordeler med Nikons sRAW på høy ISO. Så får vi se om det er like gode alternativer med etterbehandling av den vanlige RAW-fila. Det er det sikkeert noen som vil finne ut, og forhåpentligvis fortelle oss om. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...