Gå til innhold

Guide: Slik unngår du knallgule bilder


Anbefalte innlegg

Da gjentar jeg sitatet fra den opprinnelige artikkelen:

 

"Hvis du tar opp i JPEG-format kan det være veldig vanskelig å rette på fargene etter at bildene er tatt"

 

Jeg og de fleste andre synes det er lett.

 

ERGO: Det er blitt en myte når folk fremdeles påstår at det er vanskelig.

 

Klart det er enkelt å endre fargene på en jpg. Rette (=korrigere) dem, derimot ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ozone:

 

Det kan se ut som du ikke helt forstår forskjellen på en digital råvare (raw) og en etterbehandlet fil (jpg). Dette er en såpass utbredt sak at du på ingen måte må føle deg alene...:-)

 

For å bruke et eksempel jeg har brukt i mange år, Pizza Grandiosa...

 

La oss si at du har en Grandiosa (jpg). Klart du kan pynte videre på denne ved å legge på noe annet på toppen. Legger du på nok, kan du til slutt få noe som ser helt annerledes ut. Men utgangspunktet ditt er og blir en Grandiosa, det kan du ikke endre på.

 

Lager du en pizza fra råvarene (raw) så er ikke disse råvarene blandet enda og du kan lage akkurat hvilken pizza du ønsker. Og hvis sluttresultatet ikke ble helt som ønsket, så kan du lage en ny pizza helt på nytt igjen fra råvarene.

 

Når det gjelder digitale raw har de også en mengde andre fordeler fremfor en digital jpg som er etterbehandlet og lagret i kamera. Men det tror jeg ikke vi gidder å komme innpå i denne tråden...:-)))

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert situasjoner der du må stille veldig mye, og har mer spillerom i en RAW-fil, men da er det jo bedre at du følger litt mer med når du tar bildet, og sørger for at hvitbalansen din ikke er helt ute og sykler :closedeyes:

Det virker som om du bare er klar over en av to argumenter for å bruke raw (i denne sammenhengen).

 

1. Raw-filer har (som du er inne på) flere bit (14 vs 8), og disse er ikke utsatt for kompresjons-feil. Dette betyr mer data å jobbe på, man kan skru noe mer før manglene blir synlige.

 

2. Raw-filer kan relateres fysisk til scenen (dette later du ikke til å ha fått med deg), i motsetning til jpeg-bilder som er editert automatisk/manuelt for å se "kul" eller "imponerende" ut. Når jpeg-motoren i kameraet skrur på saturering og hue for grønne toner (fordi folk foretrekker å se flaskegrønne blader heller enn mer realistiske gul-grønne) så er det umulig i etterkant å reversere denne subjektive tolkningen av scenen. Det gjør det vanskeligere å hvitbalansere.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...