Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mørke ringer på huden


Lekri

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt litt på nettet men finner ikke noe svar, så prøver her.

 

Jeg har lenge hatt en ganske så stor mørk flekk på låret (ikke fødselsmerke). For noen månder siden begynte det å spre seg, og nå har jeg mørke flekker over hele magen. Det er ikke soleksem, har hatt det før så vet hvordan det er.

 

Det er ikke irriterende, klør ikke, svir ikke, kjennes ikke. Er bare nysgjerrig på hva det kan være. Har ikke orket gå til lege med det ettersom det ikke plager meg noe særlig.

 

Legger ved bilde av det. Noen som har peiling på hva det kan være?

 

Takk på forhånd!

post-268173-0-60009100-1394809097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg tenker er at dem var alle veldig runde og like, noe som ikke er normalt (etter min mening). Jeg hadde oppsøkt lege for videre henvisning til hudspesialist. Hvorfor utsette!? Egenandel er vel maks kr 200. evt. bestill time direkte til privatist for raskere time. :mellow:

 

Kan være noe så "ufarlig" som en allergisk reaksjon til noe du spiser som kroppen har begynt å bli intolerant til :)

Endret av emosbek
Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje det ser litt ut som en slags soppinfeksjon som jeg hadde tidligere, da var det også slike runde flekker, men jeg skal ikke si med sikkerhet at det er det samme du har fått.

 

Husker ikke nøyaktig hva infeksjonen het, men det er visst samme type utslett som kvinner kan få i kjeden. Jeg fikk skrevet ut noe krem som het "Daktacort" tror jeg det var. Har også brukt canesten-salve og en shampoo som heter Fungoral mot det. Det var faktisk ganske vanskelig å bli kvitt fordi det hadde spredd seg ganske mye hos meg, over store deler av ryggen og brystet og opp i nakken, og selv om jeg er kvitt det nå, bruker jeg fortsatt av og til denne shampooen for å forebygge at det blusser opp igjen.

 

Det klødde ikke med mindre jeg ble svett, og det jeg hadde var helt ufarlig og mer en kosmetisk feil. Jeg vil likevel anbefale deg å gå til legen så fort som mulig, for selv om man får bukt på soppinfeksjonen, så kan pigmentene fra infeksjonen sitte igjen i mange år fremover, da er det greit å få bukt på det før det sprer seg for mye..

 



Anonymous poster hash: 3d322...448
Lenke til kommentar

En eller annen type hudkreft?

Man bør være forsiktig med å nevne kreft. Dette er noe legen skal diagnostisere.

Enkelte som er disponerte for det kan få veldig sterke reaksjoner på slike innlegg, og da blir det fort feil.

Ta kontakt med lege og få vurdert merkene dine der.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå var det ikke ment som noen diagnose, men ett forslag, forhåpentligvis skremmende nok til at h*n innser at det kanskje er lurt å dra til legen. Ingen bør ta det som blir skrevet på forumet som noen diagnose.

 

Det kan vel være mye rart, kreft er kanskje ikke det mest sansynlige, men er en mulighet...

Lenke til kommentar

Fant 2 svar på nettet, ene fra en lege og andre fra en nettside.

 

Svar:

Hei.

Noen sikker diagnose kan du ikke få her over internett, men det kan være at dette skyldes en tilstand som kalles acanthosis nigricans, selv om dette helst kommer på halsen og i armhulene. Tilstanden er ufarlig, men kan komme samtidig med overvekt, visse hormonforstyrrelser, samt etter bruk av noen typer legemidler. Tilstanden trenger ingen behandling i seg selv.
Likevel kan det godt være andre tilstander som forklarer symptomene dine, og jeg vil anbefale deg å kontakte lege der du befinner deg, for nærmere vurdering.

Hilsen legen

Svar2:

Seboreiske keratoser, også kjent som talgvorter, er svært vanlige utvekster i huden. De begynner som flate pigmenterte flekker i huden som med tiden utvikler en ru vorteliknende overflate. Seboreiske keratoser er ikke farlige, men kan være kosmetisk skjemmende. Seboreiske keratoser begynner vanligvis som flate mørke flekker i huden. Noen får kun en enkeltstående ”flekk”, mens de fleste får flere. Etter hvert utvikler de en ru vorteliknende overflate og blir tykkere. Fargen varierer fra lysebrun til mørkebrun. De er ofte ru å ta på, og kan ha en stearinaktig tørr overflate. I størrelse varierer en seborreisk keratose fra noen få millimeter til flere centimeter store.

Link til "Tegn på kreft?"

Håper noe av dette hjelper deg, lykke til :)

Håper du oppsøker lege, bare sånn i tilfelle

Endret av deaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...