Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan alle leger se legejournalen din?


sånn er det!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke snakk om å ikke journalføre opplysninger, men at opplysningene kun journalføres i den vanlige journalen til legen. Har du i det hele tatt lest hva kjernejournal er for noe? Kjernejournal er ikke en erstatning for vanlig journalføring, ei heller en sammenslåing av journaler.

Hva får deg til å tro at noe annet gjelder kjernejournalen? Du kan reservere deg mot kjernejournal i sin helhet, men som for alle andre journaler kan du ikke reservere deg mot enkeltoppføringer i kjernejournalen. Hvis du trenger dette inn med teskje, se departementets uttalelser i Prop 89 L (2011-2012) s. 38 og helseregisterloven § 6d fjerde ledd første og annet punktum.

 

I helseregisterloven står det ingenting som tilsier at du har rett, men prop. 89 L er enig med deg, så jeg må gi meg. Det betenkelig at helsedirektoratet bent frem lyver om dette til pasientene. De er de som må ha det inn med teskje, ikke meg.
Lenke til kommentar

 

Du får føre egen logg over hva du sjekker når og hvorfor.

Det er det ingen som jobber på sykehus som har tid til, eller en ekstra lomme for å gå rundt med en sånn bok. Heller ingen som gjør det. Telefonen ringer i ett sett for assistenleger, og gjerne om ting som ligger langt utenfor deres kompetanseområde. Ting ordnes ved å være så usynlig at du ikke blir offer for snikskytting.

 

Det skal vel være et felt der du fyller ut hvorfor du har åpnet journalen?
Lenke til kommentar

 

 

Du får føre egen logg over hva du sjekker når og hvorfor.

Det er det ingen som jobber på sykehus som har tid til, eller en ekstra lomme for å gå rundt med en sånn bok. Heller ingen som gjør det. Telefonen ringer i ett sett for assistenleger, og gjerne om ting som ligger langt utenfor deres kompetanseområde. Ting ordnes ved å være så usynlig at du ikke blir offer for snikskytting.

 

Det skal vel være et felt der du fyller ut hvorfor du har åpnet journalen?

 

Nei, det kommer da ikke alltid opp.

Men hvis du skal sjekke journalen må du vel sette deg ned ved en pc på en pult?

Ja, so?

Lenke til kommentar

1. Alt loggføres og det er strenge regler på hvem som kan gå inn på journalen din. Det må være en profesjonell grunn til det. Hvis dette blir misbrukt for det sterke konsekvenser. Hvis du ønsker så kan du spør fastlegen din om å få se loggen over hvem som har vært inne på journalen din og når.

 

2. Hvis dette ikke er nok så kan du også velge og delvis eller fullstendig sperre journalen din. Da kan kun de som du har valgt(f.eks. fastlegen din) gå inn å se på den. Hver gang noen andre ønsker tilgang, så må de ta kontakt med fastlegen din som igjen tar kontakt med deg for å få tillatelse. Noen sender kanskje brev eller tar kontakt med deg på telefon. Ulempen med dette er at ting kan gå en del tregere.

Lenke til kommentar

Angående sperring av kjernejournal så er visst det også bløff. Helsepersonell kan ganske enkelt gå inn på de "sperrede" opplysningene likevel, dersom de mener det er nødvendig i en akuttsituasjon. Sperring, hallo? Det jeg lurer på er hvorfor helsedirektoratet misinformerer om slike ting.

Hvor har du dette fra?
Lenke til kommentar

 

Angående sperring av kjernejournal så er visst det også bløff. Helsepersonell kan ganske enkelt gå inn på de "sperrede" opplysningene likevel, dersom de mener det er nødvendig i en akuttsituasjon. Sperring, hallo? Det jeg lurer på er hvorfor helsedirektoratet misinformerer om slike ting.

Hvor har du dette fra?

 

Både i brosjyren og på helsedirektoratet.no opplyser de at ting kan sperres. Og det tror vi jo på, ikke sant?

 

http://helsedirektoratet.no/it-helse/kjernejournal/sikkerhet-og-personvern/Sider/default.aspx

"Innbyggeren kan sperre hele eller deler av kjernejournalen sin slik at helsepersonell må be om samtykke for å se opplysningene."

 

http://helsedirektoratet.no/it-helse/kjernejournal/pasientens-kjernejournal/Sider/default.aspx

"Hva kan innbyggeren gjøre i kjernejournalen sin?

Innbyggerne kan gjøre følgende i kjernejournalen via «Min helse» på helsenorge.no:

....

* Sperre for helsepersonells innsyn i hele eller deler av kjernejournalen"

 

Men, om man går på mer detaljerte opplysninger på internett (står ikke i brosjyren tror jeg) så kommer det for en dag at sperring ikke er noen sperring i det hele tatt:

 

http://helsedirektoratet.no/it-helse/kjernejournal/sporsmal-og-svar/Sider/default.aspx

"Kan pasienten begrense helsepersonells tilgang til kjernejournalen?

Ja, pasienten har mulighet til å sperre hele eller deler av kjernejournalen for helsepersonells innsyn. Helsepersonell må be om pasientens samtykke til å se opplysningene. I en akutt situasjon hvor det står om liv og helse, kan sperringer åpnes uten samtykke.

 

"Trenger helsepersonell pasientens samtykke til å åpne kjernejournalen?

Følgende helsepersonell trenger ikke samtykke: Pasientens fastlege, helsepersonell ved legevakt og i akuttmottak samt leger og sykepleiere i spesialisthelsetjenesten. Øvrig helsepersonell trenger pasientens samtykke. Det gjelder for eksempel allmennlegen som ikke er fastlege for pasienten. De må dokumentere i kjernejournalen at pasienten har gitt samtykke. Samtykket gjelder kun for hvert enkelt behandlingsforløp og kan når som helst trekkes tilbake.

 

Helsepersonell som trenger samtykke kan i en gitt akutt situasjon få tilgang uten samtykke. Det vil fremgå av kjernejournalen at den ble åpnet i en akuttsituasjon."

 

Når man logger seg inn får man mer detaljer informasjon som jeg ikke husker ordrett, men det sto at for å se sperret informasjon måtte helsepersonell klikke på den. Så enkelt, altså.

 

Ettersom formålet med kjernejournal er at den skal gi informasjon i akuttsituasjoner er altså sperringen ikke verdt noe som helst, ettersom den ikke gjelder i akuttsituasjoner. Jeg er mistenksom på personvern, og når jeg ble rundtlurt av brosjyren kan hvem som helst bli det.

Lenke til kommentar

Både i brosjyren og på helsedirektoratet.no opplyser de at ting kan sperres. Og det tror vi jo på, ikke sant?

 

Ja, det tror jeg på. Fordi jeg har selv sperret min journal og det har ved alle anledninger kommet inn forespørsler for å få åpnet journalen. Mest nylig for noen månderer siden da jeg skulle operere og behøvde narkose(som er relevant fordi trådstarter har et familiemedlem som er anestesilege). Da måtte de få min tillatelse.

 

Men, om man går på mer detaljerte opplysninger på internett (står ikke i brosjyren tror jeg) så kommer det for en dag at sperring ikke er noen sperring i det hele tatt

 

Etter det jeg selv har erfart er det motsatte sant.

 

Når man logger seg inn får man mer detaljer informasjon som jeg ikke husker ordrett, men det sto at for å se sperret informasjon måtte helsepersonell klikke på den. Så enkelt, altså.

Ettersom formålet med kjernejournal er at den skal gi informasjon i akuttsituasjoner er altså sperringen ikke verdt noe som helst, ettersom den ikke gjelder i akuttsituasjoner. Jeg er mistenksom på personvern, og når jeg ble rundtlurt av brosjyren kan hvem som helst bli det.

 

Ved en akutt situasjon så er det nok mulig for det meste helsepersonell å få tillgang ja. Men det er vel det beste mener jeg. Du vil vel heller få øyeblikkelig hjelp i en nødsituasjon enn at det skal være noen som helst forsinkelse.

 

Hvis en slik situasjon skulle oppstå vil helsepersonell få en beskjed opp på skjermen "Pasienten har sperret journal. Denne hendelsen vil bli loggført. Ønsker du å gå videre?". Jeg ble vist dette en gang og det var ikke akkurat det som sto, men noe lignende.

 

I utgangspunktet kan vel alle de som er i en posisjon til å misbruke dette gjøre det hvis de virkelig går inn for det. Akkurat som alle andre plasser der de har sensetiv informasjon om deg som f.eks. politiet eller banken. Men det som er sikkert er at det vil bli loggført. Og hvis man da har sperret journalen vil personen som leste den bli bedt om å komme med en hysterisk god grunn for å ha gjort det.

 

Jeg har selv bedt om å bli informert hvis noen andre enn min fastleges navn skulle flagges. Jeg har også sett loggen selv. Og jeg har ikke hatt noen problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er vel det beste mener jeg. Du vil vel heller få øyeblikkelig hjelp i en nødsituasjon enn at det skal være noen som helst forsinkelse.

Opplysninger som er nødvendige for øyeblikkelig hjelp er det jo dumt å sperre. Det er opplysninger som man mener bare er til forvirring eller er sensitive og unødvendige å vite ved øyeblikkelig hjelp man bør bruke sperrefunksjonen på.

 

Hele poenget med at man skal kunne sperre deler av journalen er jo at man skal kunne få øyeblikkelig hjelp uten noen forsinkelse, ettersom alternativet er å reservere seg mot kjernejournal og dermed blir det forsinkelse.

 

For øvrig når jeg logget meg inn på kjernejournal så var det loggført alle mine kontakter med spesialisthelsetjenesten ganske langt tilbake. Inkludert to opphold på en psykiatrisk institusjon der jeg aldri har vært, og absolutt ikke da.

 

Jeg har reservert meg og er ferdig med saken, noe som jo er synd, ettersom jeg skulle ønske jeg kunne bruke kjernejournal til viktige opplysninger. Sånn det er lagt opp nå kommer det inn en masse opplysninger som absolutt ikke er viktige på noen som helst måte (og i mitt tilfelle til og med er feil), og de kan ikke sperres.

 

Det er ikke det at jeg ikke stoler på helsepersonell sin dømmekraft, men jeg stoler ikke på løsningen. Hdir tar ikke personversutfordringen seriøst og bløffer pasientene for å hindre at de skal reservere seg. Jeg trodde vi var ferdig med den æraen der man la private filer på skrivebordet i en mappe merket PRIVAT - IKKE ÅPNE og trodde det var sikkert.

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en situasjon som gjør at jeg føler at min legejournal er lite trygg.

 

Jeg har byttet fastlege, og fikk ved min første konsultasjon med min nye fastlege vite at jeg måtte selv be om å få oversendt min journal fra min gamle fastlege til min nye (det var bytte av legekontor også).

 

Ganske unødvendig mener jeg, siden jeg har byttet fastlege på internett å dermed (i mine øyne) godtatt at min nye fastlege skal få min journal. Men det er en annen historie.

 

Jeg ringte til mitt gamle legekontor, og samtalen var som følger:

 

Jeg: "Hei, jeg har byttet fastlege og vil at dere skal sende all informasjon til min nye fastlege"

x: "Hva er fødselsnummeret?"

Jeg: "dd.mm.åå"

x: "Ola Nordmann?"

Jeg: "Ja"

x: "Hvor skal de sendes?"

Jeg: "x Legekontor i By"

x: "Har du adressen dit?"

Jeg: "Nei, ikke for hånden"

x: "Kan du finne den å ringe meg senere?"

Jeg: "... Tja... Kan du ikke sende det hjem til meg i stedet?"

x: "Ja, hva er adressen dit?"

Jeg: "x x x x"

 

Så lett var det. 2 dager senere var hele journalen i posten. Jeg kan altså få hvem som helst sin journal i posten bare ved å vite en fødselsdato og ett legekontor. Ikke betryggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...