Gå til innhold

Hvor lenge varer teoriprøve bestått? Og hva er vandelen?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt.

 

Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen?

 

 

Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden.

 

Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vandel er jo om du har noe lovbrudd eller noe sånt som ligger å lurer. En vandelsattest er vel det samme som en politiattest, og hvis den er gått ut er det vel bare å få en ny. Kan ikke huske at det var noe som måtte leveres, men men.

 

Det er iallefall 3 år - 4 år siden jeg tok trafikalt grunnkurs, så er vell rett etter trafikkalt grnnkurs jeg søkte om serfikat, og fikk lov til å øvelses kjøre, er det noe regler for hvor lenge trafikalt grunnkurs gjelder?

Lenke til kommentar

 

Nei. Det varer evig.

 

okay, for jeg vet ikke om det er pga mørkeskjøring som er problemet med vandelen, for jeg har nemlig hatt mørkeskjøring og demonstrasjon sammen med kjøreskolen.

 

Tusen takk for svar!

 

 

Kunne du ikke spurt om dette ved kjøreskolen du øvelseskjører ved?

De som arbeider ved kjøreskolene burde vel vite svarene på slike spørsmål ?

Lenke til kommentar

Når du søker om førerkort sendes det en henvendelse til politiet som kontrollerer din vandel og gir en uttalelse i form av anbefales/anbefales ikke. Denne vurderingen er ferskvare.

 

Det betyr ikke at det er noe galt med vandelen din. Det betyr at det er for lenge siden Statens Vegvesen og politiet snakket sammen om deg.

Lenke til kommentar
  • Vandelsattesten er gyldig i 6 måneder.
  • Bestått teoriprøve er gyldig i 3 år.
  • Trinn 3 er den trafikale delen. Trinn 1 er trafikalt grunnkurs, trinn 2 er teknisk, trinn 3 er trafikal + glattkjøring, trinn 4 er langkjøring.
  • Trafikalt grunnkurs er i utgangspunktet gyldig til ny læreplan kommer. Ofte er det overgangsordninger når det kommer en ny forskrift/læreplan. Forrige endring var i 2004, og det er ikke planlagt noen ny forskrift/læreplan foreløpig.

Hvis vandelen har utløpt, ordner Statens vegvesen kontakt med politiet for ny vandel, men du må selv (eller læreren) ringe Statens vegvesen og be de gjøre det. Det tar alt fra 3 dager til 8 uker å få ny vandel, avhengig av hvilket politidistrikt som behandler saken. Vandelsattest innhentes automatisk første gang man søker om førerkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...