Gå til innhold

Noob i går, satt opp NAS i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå sender NAS'et mail til meg med varslinger. Kult.

 

Det eneste jeg ikke har fått til har med rettigheter å gjøre. En delt mappe innholder data som tilhører dattera. I denne mappen ligger det flere undermapper. Jeg opprettet til bruker med hennes navn og med eget passord. Det ble gitt rettigheter til kun denne mappen.

 

Men; når jeg logger inn som henne så nektes det tilgang til enkelte av undermappene. Kun hvis jeg gir henne administratorrettigheter kan disse mappene åpnes. Kan det ha noe med hvordan de har vært opprettet eller lagret tidligere?

Lenke til kommentar

Er en Synology 213j. Er ganske sikker på at jeg har forsøkt alle tenkelig og utenkelig avkrysninger, uten hell. Selv ikke med alle avkrysninger i alle felt lar mappene seg åpne med kun brukerrettigheter. Skal forsøke å opprette en ny mappe til erstatning for en av de umulige, flytte filene over og se hva som skjer. Har på følelsen at det er noe med den opplastede mappen.

 

Et spørsmål til som dukker opp. Ved hjelp av myds.synology er det opprettet et domene, xxxxxx.synology.me. På iPaden holdt det å taste dette domenet og det gikk rett til pålogging. På PC med Windows 8.1 og på Andriod nettbrett må jeg legge til :5000 i adressefeltet. Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Bra det gikk så fint for deg :) , men pass på en ting. Ikke sett standard admin passord, som feks brukernavn "admin", pass "admin".

 

Ser det i loggen på min NAS, at den blokker daglig mange ip`er etter 5 påloggingsforsøk. Det er mange webcrawlere som prøver seg på bruteforce pålogging kan det se ut som..

Spesielt IP`er fra Kina..

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Må nok gjøre noen endringer. Blir til at man bruker mest mulig default i oppsettprosessen for gjøre det enklest mulig.

 

Hvilke tiltak er egentlig mest hensiktsmessige for sikkerheten på et NAS utover å ha et dugelig passord?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvilke tiltak er egentlig mest hensiktsmessige for sikkerheten på et NAS utover å ha et dugelig passord?

Jeg har ikke kjennskap til akkurat ditt NAS-system, men å bruke SFTP fremfor FTP vil være å foretrekke slik at data ikke blir sendt i klartekst, men kryptert.

Lenke til kommentar

 

Hvilke tiltak er egentlig mest hensiktsmessige for sikkerheten på et NAS utover å ha et dugelig passord?

 

Jeg har ikke kjennskap til akkurat ditt NAS-system, men å bruke SFTP fremfor FTP vil være å foretrekke slik at data ikke blir sendt i klartekst, men kryptert.

Mitt system er enkelt og greit hardwaremessig en NAS bak en Zyxel 2812 fra Telenor.

 

Når det gjelder programvare så har jeg åpnet for og testet det meste. Gjorde portåpningen manuelt så jeg tok med det meste når jeg først var i gang.

 

For å følge opp med et par spørsmål :

Er det noen sammenheng mellom HTTPS og SFTP?

 

Når det gjelder FTP; er det nødvendig å ha denne åpen for å overføre filer også inni apper som DS-file og via innlogging gjennom DNS-adressen, eller er port 21 kun til bruk av FTP- klient?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...