Gå til innhold

Pepperkvern av god kvalitet - elektrisk?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle investere i en god pepperkvern som maler fint. Jeg ser Peugeot pepperkverner er i et OK prisleie og skal vel være bra. Fra før har jeg en billig elektrisk kvern. Jeg kjøpte elektrisk fordi det er veldig kjedelig å stå og vri i "evighet" når man trenger mye pepper i spesielle oppskrifter. Men den jeg har maler altfor grovt. Nå vil jeg ha en som maler fint.

 

Noen som vet om Peugeout elektrisk har like god kvalitet som standard hånddrevet? Spesielt er jeg altså opptatt av malegraden. Bør jeg kjøpe hånddrevet for absolutt beste resultat (omtrent samme pris) eller blir det hipp som happ?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis pepperen skal brukes i selve matlagingen, så gå heller for morter. I tillegg kan en skikkelig morter brukes til både tørr og våt knusing og mosing. Bedre smak blir det også. Det er også du som har kontroll på finheten.

 

Om elektrisk er bedre enn hånddrevet kvern, handler mer om hvor lat du er. Kan ikke si noe om kvaliteten på Peugeot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom tre sett med elektriske kverner og min mening om de er at det er noe herk. Mange flere deler som kan, og vil, bli ødelagt. Som regel følger de murphys lov. F.eks ved å søle 200 gram salt ut over middagstallerkenen til en gjest. Elektriske kverner har høy pris og kort levetid. Nå har jeg gått tilbake fremover til helmanuelle kverner og kan glede meg over mye bedre driftsikkerhet, kontroll over mengde og kvernegrad.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at både pris og utsalgssted gjerne vil skremme deg vekk, men denne er faktisk veldig god. Keramisk kvern og justerbar malingsgrad. Hvor fint malt det blir på fineste innstilling har jeg imidlertid ikke testet ut...

IKEA holder som regel god kvalitet, og så lenge kvernen er kjeramisk og justerbar så har du jo det du trenger, med mindre du er veldig opptatt av design og merke. Alt av IKEA kjøkkenprodukter jeg har holder fremdeles koken etter mange år.

 

Et triks jeg bruker med kvern er å male rett i en lukket hånd. Det går raskere og man slipper damp opp i kvernen.

Lenke til kommentar

Hvis pepperen skal brukes i selve matlagingen, så gå heller for morter. I tillegg kan en skikkelig morter brukes til både tørr og våt knusing og mosing. Bedre smak blir det også. Det er også du som har kontroll på finheten.

 

Om elektrisk er bedre enn hånddrevet kvern, handler mer om hvor lat du er. Kan ikke si noe om kvaliteten på Peugeot.

Jeg er litt lat. Deilig å bare trykke på en knapp :-) Så det jeg lurer på er om elektrisk Peugeot til ca. samme pris som hånddrevet er like bra mht. kvalitet og finhetsgrad. Nytter jo ikke å spørre i butikken, for de har jo ikke peiling på hva de selger...

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at både pris og utsalgssted gjerne vil skremme deg vekk, men denne er faktisk veldig god. Keramisk kvern og justerbar malingsgrad. Hvor fint malt det blir på fineste innstilling har jeg imidlertid ikke testet ut...

Ho ho. En tidel av prisen på Peugeout'en. Burde jo bare teste denne. Men har ikke IKEA i nærheten så det blir noe porto også.

Lenke til kommentar

 

Hvis pepperen skal brukes i selve matlagingen, så gå heller for morter. I tillegg kan en skikkelig morter brukes til både tørr og våt knusing og mosing. Bedre smak blir det også. Det er også du som har kontroll på finheten.

 

Om elektrisk er bedre enn hånddrevet kvern, handler mer om hvor lat du er. Kan ikke si noe om kvaliteten på Peugeot.

Jeg er litt lat. Deilig å bare trykke på en knapp :-) Så det jeg lurer på er om elektrisk Peugeot til ca. samme pris som hånddrevet er like bra mht. kvalitet og finhetsgrad. Nytter jo ikke å spørre i butikken, for de har jo ikke peiling på hva de selger...

 

 

Kjøpte Peugeot elektrisk salt - og pepperkvern til mor i julegave for en del år tilbake. De fungerer godt og holder fortsatt koken. Men personlig ville jeg, som Simen1 har nevnt, skaffet litt større manuelle kverner for bedre kontroll og mindre støy.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis pepperen skal brukes i selve matlagingen, så gå heller for morter. I tillegg kan en skikkelig morter brukes til både tørr og våt knusing og mosing. Bedre smak blir det også. Det er også du som har kontroll på finheten.

 

Om elektrisk er bedre enn hånddrevet kvern, handler mer om hvor lat du er. Kan ikke si noe om kvaliteten på Peugeot.

Jeg er litt lat. Deilig å bare trykke på en knapp :-) Så det jeg lurer på er om elektrisk Peugeot til ca. samme pris som hånddrevet er like bra mht. kvalitet og finhetsgrad. Nytter jo ikke å spørre i butikken, for de har jo ikke peiling på hva de selger...

 

 

Kjøpte Peugeot elektrisk salt - og pepperkvern til mor i julegave for en del år tilbake. De fungerer godt og holder fortsatt koken. Men personlig ville jeg, som Simen1 har nevnt, skaffet litt større manuelle kverner for bedre kontroll og mindre støy.

 

Kan du si noe om finhetsgraden på den elektriske pepperkvernen fra Peugeout?

Lenke til kommentar

Hvis pepperen skal brukes i selve matlagingen, så gå heller for morter. I tillegg kan en skikkelig morter brukes til både tørr og våt knusing og mosing. Bedre smak blir det også. Det er også du som har kontroll på finheten.

 

Om elektrisk er bedre enn hånddrevet kvern, handler mer om hvor lat du er. Kan ikke si noe om kvaliteten på Peugeot.

 

Jepp. En fin, tung morter i stein koster ikke mange hundre kronene, gir bedre smak fordi den knuser og ikke skjærer pepperen slik en kvern gjør, er minst like rask som hvilken som helst kvern samtidig som en har 100 ganger bedre kontroll på hvor fint det skal males. I tillegg varer den i generasjoner.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis pepperen skal brukes i selve matlagingen, så gå heller for morter. I tillegg kan en skikkelig morter brukes til både tørr og våt knusing og mosing. Bedre smak blir det også. Det er også du som har kontroll på finheten.

 

Om elektrisk er bedre enn hånddrevet kvern, handler mer om hvor lat du er. Kan ikke si noe om kvaliteten på Peugeot.

Jeg er litt lat. Deilig å bare trykke på en knapp :-) Så det jeg lurer på er om elektrisk Peugeot til ca. samme pris som hånddrevet er like bra mht. kvalitet og finhetsgrad. Nytter jo ikke å spørre i butikken, for de har jo ikke peiling på hva de selger...

 

 

Kjøpte Peugeot elektrisk salt - og pepperkvern til mor i julegave for en del år tilbake. De fungerer godt og holder fortsatt koken. Men personlig ville jeg, som Simen1 har nevnt, skaffet litt større manuelle kverner for bedre kontroll og mindre støy.

 

Kan du si noe om finhetsgraden på den elektriske pepperkvernen fra Peugeout?

 

 

Den maler pepperen veldig fin. Dvs. at det blir litt som et pudder over maten. Kanskje ikke det beste dersom man skal bruke den til en del andre aspekter ved matlaging. Men så er den ment å stå på bordet.

 

Jeg vet ikke om man kan stille finhetsgraden, men det ville overraske meg om ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle investere i en god pepperkvern som maler fint. Jeg ser Peugeot pepperkverner er i et OK prisleie og skal vel være bra. Fra før har jeg en billig elektrisk kvern. Jeg kjøpte elektrisk fordi det er veldig kjedelig å stå og vri i "evighet" når man trenger mye pepper i spesielle oppskrifter. Men den jeg har maler altfor grovt. Nå vil jeg ha en som maler fint.

 

Noen som vet om Peugeout elektrisk har like god kvalitet som standard hånddrevet? Spesielt er jeg altså opptatt av malegraden. Bør jeg kjøpe hånddrevet for absolutt beste resultat (omtrent samme pris) eller blir det hipp som happ?

 

 

Vi har standard (ikke elektriske der altså) Peugot pepperkvern. Den har justerbar malingsgrad. Er helt nydelig å bruke! Har mangedoblet pepperforbruket etter at den kom i hus!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt endre kværner før, de går i stykker, ramler fra hverandre når gjester misforstår eller de blir slitt og salt&pepper går ihvertfall ikke stykker nogenlunde samtidig så man ender opp med litt ymse om man har problemer med å kaste ting kun pga ikkematchende utseende :p

 

Merk at peugeot kvernene finnes i forskjellige varianter.

Jeg har de veldig dyre, svigerfamilien har de litt rimeligere (men fortsatt dyre) og tror de også er fornøyde.

 

Ja er latterlig dyre, men når man ønsker seg det i gave og får det så er det jo greit! Har ikke hatt noe som helst tull med dem, og de ser pene ut. Malingsgraden kan selvsagt justeres, og det er lys.

 

 

Det eneste jeg skulle ønske var automatisk oppsug av overflødig pepper eller dryppstopp slik jeg har på kaffetraktern så jeg slipper å sette dem ned i de skålene som følger med :p Håper NASA finner ut av dette snart..

 

Jeg har morter også, og når man først er inne på pepper så forsøk gjerne å steke hele pepperkorn i tørr jernpanne og kjøre mortern etterpå - nydelig!

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Blir nok en Peugeot - sikkert elektrisk.

 

Men et spørsmål til: hva er poenget med saltkvern? Kvern for pepper er jo for å bevare aromaen inntil pepperen skal konsumeres. Men salt har jo ikke aroma.

 

Er grovt salt så mye bedre og i tilfelle hvorfor?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Blir nok en Peugeot - sikkert elektrisk.

 

Men et spørsmål til: hva er poenget med saltkvern? Kvern for pepper er jo for å bevare aromaen inntil pepperen skal konsumeres. Men salt har jo ikke aroma.

 

Er grovt salt så mye bedre og i tilfelle hvorfor?

 

Forskjellen mellom salt fra kvern eller ferdigmalt salt er vel ikke - eksisterende. Men jeg foretrekker kvernet salt da flakene blir litt større. Det vekker mer apetitten min i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...