Gå til innhold

Statoil Lærling 2014 elektro


Anbefalte innlegg

Noen som har gått vg2 elenergi og søkt statoil?

bor i nordland

Søkte men fikk avslag :(

hadde i snitt 5,2 med alle fag å eksamen

5,5 i bare programfag

vg1: 1 fraværsdag pga begravelse

vg2: 3 dager og 6 timer som er dokumentert fordi jeg tok sertifikat til bil

hadde jeg gode eller dårlig sjanse for å komme inn? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

dårlig..... Med tanke på at dem har 800 - 900 søkere og 4-5 plasser.....

hva er dårlig? :) fraværs dagene eller karakterene?

 

 

Dårlig med tanke på at det er 50 - 150 søkere med like bra, eller bedre karakterer enn deg, fordelt på veldig lite plasser.

 

kor dårlig.. :/

Lenke til kommentar

Du har både gode karakterer og lite fravær, så det skal du ikke bekymre deg over! Hvis du ønsker ett godt svar på hvorfor Statoil ikke ønsket å ta deg inn til intervju så er alltid det beste å sende en mail til dem å høre. Du kan enkelt og ydmykt spørre om det var noe med søknaden din som gjorde at du ikke var aktuell som lærling kandidat.

Lenke til kommentar

Du har både gode karakterer og lite fravær, så det skal du ikke bekymre deg over! Hvis du ønsker ett godt svar på hvorfor Statoil ikke ønsket å ta deg inn til intervju så er alltid det beste å sende en mail til dem å høre. Du kan enkelt og ydmykt spørre om det var noe med søknaden din som gjorde at du ikke var aktuell som lærling kandidat.

har spurt dem men fikk ikke noe svar enn: Vi har hatt en enorm søkermengde også i år innen elektrofaget med 400 søkere på 12 stillinger, og det betyr at vi har måttet si nei til mange veldig gode kandidater.

Lenke til kommentar

Ok, men det kan være så mangt hva som har skilt ut kandidatene. Kan være alt i fra verv til deltidsjobber! Det eneste man kan gjøre er å forsøke å finne seg en annen læreplass og for å være ærlig så tror jeg ikke du skal ha store problemer med tanke på dine karakterer og fravær. Lykke til!

Lenke til kommentar

Ok, men det kan være så mangt hva som har skilt ut kandidatene. Kan være alt i fra verv til deltidsjobber! Det eneste man kan gjøre er å forsøke å finne seg en annen læreplass og for å være ærlig så tror jeg ikke du skal ha store problemer med tanke på dine karakterer og fravær. Lykke til!

Takk ska du ha :) har forestn søkt; jernbaneverket og apply rm krysse fingran før de

Lenke til kommentar

Ok, men det kan være så mangt hva som har skilt ut kandidatene. Kan være alt i fra verv til deltidsjobber! Det eneste man kan gjøre er å forsøke å finne seg en annen læreplass og for å være ærlig så tror jeg ikke du skal ha store problemer med tanke på dine karakterer og fravær. Lykke til!

 

Å få jobb som trikkerlærling i Statoil er mer som å vinne i ett lotteri. Når jeg søkte lærling i statoil for 12 år siden, hadde dem over 800 søkere, fordelt på 9 plasser. Det sier seg selv da at dem sier nei til mange gode kandidater.

 

Deltidsjobber man har hatt når man søker lærling, driter dem i når dem tar ut folt til lærlingsstillinger. Søker har mest sansynlig ikke jobbet med noe som er relevant for den stillingen (utdannelsen) han søker på uansett (når man snakker en lærlingsstilling), med andre ord spiller ikke dette en stor rolle, og havner utenfor søknaden, siden man faktisk søker på en opplæringsstilling.

 

Problemet med å få jobb i statoil (som lærling og ellers forøvrig) er at det er enormt masse søkere, fordelt på veldig lite plasser. Dermed må man finne seg i å få et nei, selv om man har gode karakterer og 0 i fravær.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Tror nok ikke at de overser deltidsjobber en har hatt. Det å ha jobbet en del, uansett om det er som butikkmedarbeider eller elektriker, viser at du er interessert i å jobbe. Vil tro at de aller fleste bedrifter ser på det som positivt hvis en har hatt deltidsjobber eller sommerjobber.

Lenke til kommentar

Nå må du huske at det ikke er særlig enkelt å ha relevant arbeidserfaring når man søker en lærejobb offshore. Greit nok at en lærling kan være en ressurs for ett selskap, men det vil neppe være en ressurs i form av arbeidserfaring! Jeg tror at en god kandidat viser en kombinasjon av verv, deltidsjobb (uavhengig av hvilken jobb) og gode resultater på skolen.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke at de overser deltidsjobber en har hatt. Det å ha jobbet en del, uansett om det er som butikkmedarbeider eller elektriker, viser at du er interessert i å jobbe. Vil tro at de aller fleste bedrifter ser på det som positivt hvis en har hatt deltidsjobber eller sommerjobber.

 

Det er irrelevant i forhold til en lærlingsstilling, og det telles ikke som et + mot andre kandidater, som kanskje ikke fikk jobben på Rema 1000, som de hadde så lyst på. I hvert fal er det slik i selskapet som jeg jobber i, når de tar inn lærlinger.

Lenke til kommentar

 

Phillips Petroleum forkaster konsekvent søknader hvor studenter har hatt deltidsstilling fordi de mener at dette gjør de til dårlige studenter med feil prioriteringer.

 

(Jeg er knakende uenig, men de om det)

Unnskyld meg, men på hvilket grunnlag kommer denne absurde påstanden fra? I virkeligheten er det helt motsatt. Deltidsstillinger teller utrolig positivt når enn skal søke læreplass offshore. Arbeidserfaring fra faget eller ikke, men en deltidsstilling viser at du er interessert i å jobbe, og ikke bare sitte inne på gutterommet. Deltidsstillinger kan også ofte føre til gode referanser til søknaden.

 

Og på hvilket grunnlag kan jeg skrive dette? Jo, fordi jeg for øyeblikket selv er lærling for ConocoPhillips, og selv har hatt deltidsstillinger siden jeg var 13 år.

 

 

De sa det på en HR-konferanse, riktignok for en del år siden - men jeg husker det svært godt :)

 

Det kan også være at dette kun gjelder studenter med høyere utdannelse og ikke lærlinger.

(Det kan også være at de har tatt til fornuften og ikke henger seg opp i dette)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...