Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kuler (og smerte) på leggene ved jogging


HobbyGesel

Anbefalte innlegg

Hei

 

Først litt om meg selv. 30år, overvektig men på god tur nedover (vekta, ikke alderen :) ) og har begynt å løpe. Har siste 5 årene syklet mye, og det har stort sett vært den eneste treningen jeg har holdt på med.

 

For et par uker siden bestemte jeg meg for å begynne å jogge. Har gått mye tur + går til/fra jobb nå og da (ca. 8km hver vei). Første gangene med jogging funket knallbra. De nye skoene er av samme modell som jeg har gått med, men kjøpt nye.

 

Den siste uken har jeg begynt å få vondt i leggene etter ca. en kilometer/halvannen. Det kommer også kuler på leggene som virker å være væskefylte. De ser ut som STORE myggstikk, ca. to-tre cm i diameter og kanskje en halv cm høye. Tar meg pause et minutts tid og går istedet så er smerten borte og kulene har sunket noe. Så er det bare å fortsette en stund før det skjer igjen. Smerten går fort over, og ikke noe som varer etter treningen. Hvis jeg går fort istedet for å jogge så er smerten kraftigere.

 

 

Hva kan dette komme av? Kan det være skoene? Eller er det bare rett og slett at kroppen må bli vant til belastninga? Bør jeg ta opp dette med lege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si det er lignende da jeg får smerter, men ikke kuler. Etter årevis med av-og-på-trening og muligens feilbelastning, har jeg utviklet skader i muskler/nerver i anklene at det blir stivt og smertefullt når jeg får opp tempoet. Både på mølla og ute.

 

Da jeg dro til legen med det, sa hun bare det skyldes mangel på trening, men tenker det er mer enn det. Vil anbefale du tar en tur til legen og får det sjekket ut, kanskje dere finner noe som faktisk kan behandles.

I beste fall blir du også kanskje henvist til fysioterapi eller naprapat, så får de tatt en vurdering selv.

 

Vurderer selv å begynne med naprapat igjen da det hjalp litt å få myknet opp musklene, men passer så dårlig å dra dit i arbeidstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...