Gå til innhold

Jehovas vitner på døren...


RWS

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Ja, om det gir deg noe så vær så god å plukke fra hverandre posten min... :) Vil nok være berikende for de aller fleste tenker jeg...

 

 

Faktum er at jeg ER konkret, for når var det du sist skrev det samme til en troer som du stadig vekk kritiserer meg og mange andre som kritiserer tro her inne? Kan ikke se at du har kristisert noen som tror jeg, for i følge deg er de visst på en eller annen "søken" etter det store spørsmålet vi andre som ikke lar oss forlede av løse påstander ikke evner å "se"... Se litt på postene dine og bedøm selv når du sist kom med kritikk av en troende... Er det konkret nok VS?

 

 

Nei, det blir for enkelt og for tåpelig å pulverisere åpningsposten (bare for å pulverisere), og det har jeg allerede sagt noe om. Og jeg går heller ikke på ansvarsfraskrivelsen din - hvis du har noe konkret å komme med, skal du finne de postene du mener beviser det du påstår. Og, start gjerne en ny tråd, så kan jeg mer enn gjerne være med på den leken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

 

Jeg forstår ikke at folk er så negative til Jehovas vitner. Det er da en ærlig sak å forsøke å utbre sine oppfatninger på den måten de gjør? Dessuten er de, og andre religiøse mennesker, et mindretall som faktisk er villig til å diskutere livssynsspørsmål.

 

Jeg vet om flere grunner til å være negativ til Jehovas og andre sekter. Det går utover de i familien som ikke ønsker å være en del av sekten og som da blir fryst ut og mister all kontakt med familie. Opp igjennom oppveksten får de ikke delta i andre barns bursdager, kan ikke fortelle om julefeiringen (fordi de ikke feiret) og foreldrene sørger til og med for at hele klasser ikke kan synge bursdagssang til andre elever fordi deres barn er medlem av Jehovas. Du blir ikke veldig populær av det. Du blir også isolert opp igjennom hele oppveksten siden du i så stor grad som mulig kun skal snakke med "likesinnede" og helst gifte deg med likesinnede i ung alder (ca 18-20 års alderen).

 

Har heldigvis ikke egen familie som er med i denne sekten, men har flere venner som sliter siden de selv ikke er med, mens resten av familien er det. Og alle eksemplene jeg nevnte er opplevd av disse.

 

Jeg er derfor meget negativ til religion, Jehovas og alle andre sekter, og mener folk i 2014 bør være opplyste nok til å legge slikt dumskap fra seg.

Endret av MartyRot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, om det gir deg noe så vær så god å plukke fra hverandre posten min... :) Vil nok være berikende for de aller fleste tenker jeg...

 

 

Faktum er at jeg ER konkret, for når var det du sist skrev det samme til en troer som du stadig vekk kritiserer meg og mange andre som kritiserer tro her inne? Kan ikke se at du har kristisert noen som tror jeg, for i følge deg er de visst på en eller annen "søken" etter det store spørsmålet vi andre som ikke lar oss forlede av løse påstander ikke evner å "se"... Se litt på postene dine og bedøm selv når du sist kom med kritikk av en troende... Er det konkret nok VS?

 

 

Nei, det blir for enkelt og for tåpelig å pulverisere åpningsposten (bare for å pulverisere), og det har jeg allerede sagt noe om. Og jeg går heller ikke på ansvarsfraskrivelsen din - hvis du har noe konkret å komme med, skal du finne de postene du mener beviser det du påstår. Og, start gjerne en ny tråd, så kan jeg mer enn gjerne være med på den leken

 

Greit nok...

 

Gidder faktisk ikke å krangle mer med deg på dette, da jeg faktisk liker deg... Du har en sånn lun måte å tenke og skrive på som jeg ofte liker, med mye bra og dype meninger, så jeg beklager vel egentlig at jeg ble litt skarp før her.. Mulig det er jeg som er litt biased her, kan være at jeg kun legger merke til din kritikk av ikke-troende, men det betyr egentlig ikke så mye...

 

Så jeg blåser i det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Utrolig nok kom den samme fyren innom i dag og hadde nye spørsmål og lurte oppriktig på hva jeg mente, så jeg innviterte ham like godt inn jeg på en kopp kaffe. :)

 

Vi begynte med Adam og Eva og at verden i dag er styrt av satan. Jeg svarte at hvis satan visste hvilken makt gud hadde, at gud faktisk var virkelig og at satan visste hva det sviket ville ende med, ville han da ha valgt det?

 

Så spurte jeg om hvor kristus hadde vært og hva han hadde vært om menneskene ikke hadde syndet den gangen... Da ville jo reddnings mannen til kristne ikke hatt noen misjon og alt det jesus sa ville ikke hatt noen betydning.. Da ble han stille... Merkelig nok hadde han aldri stilt seg selv disse spørsmålene og han virket, for å være ærlig, oppriktig overrasket over at en ateist faktisk hadde så dyp forståelse av disse spørsmålene. Vi ble sittende å filosofere litt frem og tilbake på disse spørsmålene over kaffe koppen før han igjen lovte å komme tilbake, da han hadde enorm glede av disse samtalene sa han, for det gjorde hans forståelse mye dypere også. Og det er jo bra. Og igjen fikk jeg vakttårnet, står 1. mai 2014 på det og det er bildet av en labyrint med en mann og en jente foran åpningen og ordene "kan noen se inn i fremtiden?" utenpå, om noen fremdeles ikke tror at dette var et jehovas vitne :)

 

Atig å ha "live" diskusjoner med en som ikke går totalt i lås og som faktisk forsøker å forstå og som forsøker å gi argumentene sine et skikkelig grunnlag. Så jeg gleder meg til å få besøk av denne mannen i fremtiden også, var artig å reflektere slik i all vennskapelighet :) Ikke for å omvende ham eller noe, for all del, jeg vet hvordan det ville ha røsket livsgrunnlaget til en jehovas vitne vekk under bena på ham, dessuten er det noe han må gjøre selv, jeg kan kun komme med gode argumenter jeg for at gud ikke er sannsynlig. Men for en god og respektfull prat om nettopp bibelen, med alle dens paradokser, selvmotsigelser og slikt...

 

Gøy med besøk ihvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan være veldig konkret og plukke førsteposten fra hverandre, og vise alle helt tydelig hvem det er som er den største "idioten" i det møtet dere hadde, og det får jeg til ved å kun se på hva du selv har skrevet. Men, det skal jeg ikke gjøre, fordi det ligger langt forbi mine interesser og hensikter.

 

Da bør du vel strengt tatt avstå fra å kommentere. Eventuelt kan du plukke ut en enkelt ting du fokuserer på. Da slipper diskusjonen å ta helt av, og man kan gå dypt inn i dette ene argumentet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Jeg kan være veldig konkret og plukke førsteposten fra hverandre, og vise alle helt tydelig hvem det er som er den største "idioten" i det møtet dere hadde, og det får jeg til ved å kun se på hva du selv har skrevet. Men, det skal jeg ikke gjøre, fordi det ligger langt forbi mine interesser og hensikter.

Da bør du vel strengt tatt avstå fra å kommentere. Eventuelt kan du plukke ut en enkelt ting du fokuserer på. Da slipper diskusjonen å ta helt av, og man kan gå dypt inn i dette ene argumentet.

Ungikk du å få med deg at diskusjonen ble "løst", og var det du som nå forsøkte å flog a dead horse?
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Diskusjonen ble "løst" ved at RWS lot deg slippe unna, men det betyr ikke at ikke andre kan påpeke at du bør ha noe å komme med hvis du først skal starte en slik diskusjon.

Situasjonen ble løst ved at vi begge "let it go", og ikke mer enn det.
Lenke til kommentar

Diskusjonen ble "løst" ved at RWS lot deg slippe unna, men det betyr ikke at ikke andre kan påpeke at du bør ha noe å komme med hvis du først skal starte en slik diskusjon.

 

"Lot han slippe unna"? det var vel RWS som (klokelig nok) bøyet av, som alle kan se.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Utrolig nok kom den samme fyren innom i dag og hadde nye spørsmål og lurte oppriktig på hva jeg mente, så jeg innviterte ham like godt inn jeg på en kopp kaffe. :)

 

 

Atig å ha "live" diskusjoner med en som ikke går totalt i lås og som faktisk forsøker å forstå og som forsøker å gi argumentene sine et skikkelig grunnlag. Så jeg gleder meg til å få besøk av denne mannen i fremtiden også, var artig å reflektere slik i all vennskapelighet :) Ikke for å omvende ham eller noe, for all del, jeg vet hvordan det ville ha røsket livsgrunnlaget til en jehovas vitne vekk under bena på ham, dessuten er det noe han må gjøre selv, jeg kan kun komme med gode argumenter jeg for at gud ikke er sannsynlig. Men for en god og respektfull prat om nettopp bibelen, med alle dens paradokser, selvmotsigelser og slikt...

 

Gøy med besøk ihvertfall :)

 

Ja, jeg ble litt overrasket selv, for som du husker så spådde jeg det motsatte, men intet er hyggeligere å ta feil på enn akkurat det. :)

 

Så vil jeg bare si at det er gledelig å se at du har hatt en god opplevelse, og at det er langt mer interessant og givende å snakke om sånt i en avslappet og vennskapelig tone. Nesten så jeg misunner deg litt, men det får jeg tro er en god misunnelse, så da skal jeg ta vare på den.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Måkke tro så lett på alt noen skriver på nettet.

Kan være at det var en JV i døra, men tror ikke på den historien hans jeg hvertfall.

RWS har aldri vist noen "dyp forståelse for de spørsmålene" her, og har ingen tro på noen JV har oppfattet det slik heller.

Hele greia rimer dårlig, og lukter oppdiktning lang vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kjente ingen spesielle dufter .. :p Og tar det på alvor, til det motsatte blir BEVIST. Jeg synes det er en god fortelling om noe som var hyggelig og inkluderende, og skulle det være blank løgn og pynting på egoet, så gjør det absolutt ingenting for min del, fordi hele historien er eksempel til etterfølgelse, uansett tro eller bakgrunn.

Lenke til kommentar

Jo jeg syns absolutt vi bør kunne forvente bevis her. En som legger så til de grader prestisje i sin ateistiske argumentasjon, og stadig påpeker manglende bevis fra sine troende motdebattanter, bør dokumentere noe slikt han kommer med her.

 

Og bare så det er sagt: det er ikke nok å vise til at han 'har sett siste nr av Vakttårnet'. Det at han har sett/mottatt det, er sannsynligvis årsaken til at han nå dristet seg til å komme med en forsettelse på historien, tipper jeg.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo jeg syns absolutt vi bør kunne forvente bevis her. En som legger så til de grader prestisje i sin ateistiske arumentasjon, og stadig påpeker manglende bevis fra sine troende motdebattanter, bør dokumentere noe slikt han kommer med her.

 

Og bare så det er sagt: det er ikke nok å vise til at han 'har sett siste nr av Vaktårnet'. Det at han har sett/mottatt det, er sannsynligvis årsaken til at han nå dristet seg til å komme med en forsettelse på historien, tipper jeg.

 

 

Det er den måten du møter han på nå, som jeg tidligere har kritisert "RWS" for å gjøre i sine møter med troende, og i denne tråden synes jeg det er en annen og mer konstruktiv holdning han viser, og så skriver han at han er glad for møtet - hvor mer tydelig kan han være, og hvor mer ydmyk MÅ han være, for at du skal vise godt sinnelag, og vise spontan og ekte samglede - for dette er jo faktisk en annen samtale, enn det vanligvis bruker å være. Jeg synes du er preget av historien og av ditt eget stivsinne nå, og slik bruker du vel ikke være til vanlig .. :)

 

Jeg for min del hadde besøk av en annen type synder :p Og vi hadde en veldig fin kjapp og dyp samtale, sånn spontant og ekte, og den ble givende for begge - så vi lagde oss en vinn vinn situasjon, og vi var begge med på det. Men jeg vet at jeg var kanskje den som var mest fokusert på å skape "samtalerommet", mens han var i ett rent arbeidsoppdrag - men det er pussig hvor tingene endrer seg, og man ender opp med 1+1=3 ..

 

Jeg lærer veldig mye på sånne møter, og lar aldri sjansen gå fra meg - de læremestre jeg holder meg til og stoler på, sier at din neste og beste "læremester" kan bli den neste myggen du skal kverke på "automatikk"

Lenke til kommentar

 

..i denne tråden synes jeg det er en annen og mer konstruktiv holdning han viser, og så skriver han at han er glad for møtet - hvor mer tydelig kan han være, og hvor mer ydmyk MÅ han være..

 

Klart han "er glad for" å kunne framvise at han har "satt et JV bom fast og sogar fått det på andre tanker", ja fått dette vitnet til å tvile så mye at han kommer luskende tilbake for få "å høre mer" liksom.

 

Ærlig talt, dette er så enkelt å gjennomskue at det grenser til det latterlige, og du biter på. Det er akkurat det han er ute etter, å tilegne seg større respekt og anseelse for sin virksomhet: les; sitt ateistiske korstog mot troende her inne.

 

Tror selv ikke et ord på det, og syns det greit er på sin plass å gi klart uttrykk for det.

Lenke til kommentar

 

Diskusjonen ble "løst" ved at RWS lot deg slippe unna, men det betyr ikke at ikke andre kan påpeke at du bør ha noe å komme med hvis du først skal starte en slik diskusjon.

 

"Lot han slippe unna"? det var vel RWS som (klokelig nok) bøyet av, som alle kan se.

 

Det som ikke ble fulgt opp var dette med at vedkommende ikke kom med noe konkret som var så enkelt å plukke fra hverandre. Det var det jeg kommenterte.

Lenke til kommentar

 

 

..i denne tråden synes jeg det er en annen og mer konstruktiv holdning han viser, og så skriver han at han er glad for møtet - hvor mer tydelig kan han være, og hvor mer ydmyk MÅ han være..

 

Klart han "er glad for" å kunne framvise at han har "satt et JV bom fast og sogar fått det på andre tanker", ja fått dette vitnet til å tvile så mye at han kommer luskende tilbake for få "å høre mer" liksom.

Men det var jo dette han faktisk ville, med det siste møtet ihvertfall, han ville faktisk høre hvorfor jeg ikke godtok påstandene i bibelen og om hvor jeg fant selvmotsigelsene og peradoksene, kall det gjerne sette ham bom fast. Han var faktisk helt åpen på at han fant meg og min ateisme fasinerende, da det var så alt for ofte han kom ut for uhøffelige mennesker.

 

 

Ærlig talt, dette er så enkelt å gjennomskue at det grenser til det latterlige, og du biter på. Det er akkurat det han er ute etter, å tilegne seg større respekt og anseelse for sin virksomhet: les; sitt ateistiske korstog mot troende her inne.

 

Tror selv ikke et ord på det, og syns det greit er på sin plass å gi klart uttrykk for det.

 

Skulle jeg tilegne med respekt og anseelse burde jeg vel i det minste gjort det på en åpen side eller hva, under fullt navn og sånt? :) Eller bryr du deg så mye om hva RWS gjør, som du ikke kjenner eller ville blitt kjent med heller, at du faktisk tror dette er tilfelle.

 

Jada, jeg kunne ha ervrvet det vakttårnet på annet vis sikkert, men du er velkommen til å sjekke opp om det jeg sa stemmer. Det er vel bare et vakttårn som blir gitt ut vel? Har det nemlig her.. Ikke at det beviser en dritt såklart, men hva har jeg å tjene på å servere noe slikt på et anonymt forum egentlig? Tenker den "anseelsen" og den "respekten" jeg har eller mangler ble satt en stund FØR jeg skrev denne tråden.. :)

 

Men for all del, jeg bryr meg egentlig ikke hva du syntes jeg. Bruker faktisk ikke å juge i det hele tatt, men det vet jo ikke du :)

Lenke til kommentar

Dette her http://www.jw.org/no/ --bekrefter at mainummeret har en slags grønn hekke-labyrint på forsida.

 

Jeg har enkelte ganger snakket med JV, men har vært nøye med å ikke invitere dem inn. Dette pga at de ikke skulle føle at de hadde noen "Gateway" i forhold til meg, så de kom tilbake flere ganger og jeg ble nødt til å kaste dem ut.

 

På den annen side kan man betrakte det som flaks når et JV kommer alene og man får sjansen til en samtale med kun en person.

Tror nok RWS er i stand til å sette foten ned i forhold til JV, dersom de skulle komme tilbake 2 stk, mange ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...