Gå til innhold

Hva skjer med prisen på Nikon teleoptikk?


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har prisene på det meste av Nikon sin teleoptikk gjort et kraftig byks oppover. Alt fra 300mm f/4 til 800mm f/5.6 har gjort et betraktelig hopp i pris over natten.

 

300mm f/4 fra ca kr 11.500,- til kr 13.690,-, ca kr 2.200,- eller ca 19 %

300mm f/2.8 fra ca kr 45.000,- til kr 54.285,-, ca kr 9.300,- eller ca 20 %

200-400mm f/4 fra ca kr 50.000 til kr 64.190,-, ca kr 14.000 eller ca 28 %

400mm f/2.8 fra ca kr 80.000,- til kr 88.990,-, ca kr 9.000,- eller ca 11 %

500mm f/4 fra ca kr 70.000,- til kr 78.985,-, ca kr 9.000,- eller ca 13 %

600mm f/4 fra ca kr 90.000,- til kr 95.985,-, ca kr 6.000,- eller ca 7 %

800mm f/5.6 fra ca kr 138.000,- til kr 156.985,-, ca kr 19.000,- eller 13,5 %

 

Hørte noe rykter om at dette var pga endring i valutakurser, men jeg får ikke dette til å rime. Hadde det vært pga valutakurser ville vel alle objektivene gått opp ca like mange prosent. Men her er varierer det jo fra 7 til 28 prosent!! Jeg mistenker at Nikon, med tanke på at de ikke har hatt de beste økonomiske resultatene den siste tiden, vil tjene mer penger på den allerede dyere optikken.

Hadde det vært valuta så hadde vi sett slike endringer bakover i tid og. Men ingen av disse objektivene har vært oppe i slike priser tidligere i følge prishistorikken på prisjakt.no. Det har vært mindre svingninger i prisen på så godt som alle. Og noen tilfeller av tilbud over en kort periode. Men aldri slike hopp som det vi har sett nå.

 

Hva mener dere? Er det noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig så tror jeg at Nikon prøver å få mer penger ut av det dyrere segmentet, og fant ut at valutakurser er en god unskyldning...

 

 

Tror også dette er grunnen til at de laget Nikon Df og priset den så høyt. De forstod at det var et marked for retro-kameraer, og de trenger å tjene mer penger.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så tror jeg at Nikon prøver å få mer penger ut av det dyrere segmentet, og fant ut at valutakurser er en god unskyldning...

 

Hm, og da legger du til grunn at Nikon objektivene er så mye bedre enn andre at prisstigningen ikke går ut over kjøpelysten??

Lenke til kommentar

 

For å være ærlig så tror jeg at Nikon prøver å få mer penger ut av det dyrere segmentet, og fant ut at valutakurser er en god unskyldning...

 

Hm, og da legger du til grunn at Nikon objektivene er så mye bedre enn andre at prisstigningen ikke går ut over kjøpelysten??

 

Tja, det samme skjer overalt. Jeg fikk informasjon fra mine grossister at prisene ville stige fra 7% og oppover og mange varer er nå priset med mer en dobbelt av det.

 

Eneste grunnet for at man priser som man gjør er at man vi ha en bedre spesifikk omsetning i forholdt til totale omsetning så da kan priser være forskjellige prosentvis og årlig indeksjustering samt valutaendringer er gode unnskyldinger for å øke inntjeningen eller øke omsetning på spesifikke vare.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt øye med Canon priser en stund og ser det samme der. Feks mitt 7D har gått opp ca 3000kr og har ikke kostet mer siden nov 2011. Objektiver og hus, det er det samme med alle sammen.

 

5DmkIII har ikke kostet mer siden ca sept 2012...

70-200 2.8L IS II har i følge prisguiden aldri kostet mer.

 

Jaja, de fleste av oss har fint utstyr og kan vel utsette oppgradringsplanene en stund, så får vi se om prisene fortsetter opp eller ned.

 

Jeg avventer i hvertfall eventuelle videre innkjøp.

 

I USA ser det ut til at prisene fremdeles er nokså lave.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

 

For å være ærlig så tror jeg at Nikon prøver å få mer penger ut av det dyrere segmentet, og fant ut at valutakurser er en god unskyldning...

 

Hm, og da legger du til grunn at Nikon objektivene er så mye bedre enn andre at prisstigningen ikke går ut over kjøpelysten??

 

 

Jeg tror du misforstod. JEG mener ikke at dette var hverken lurt eller måten å gjøre det på. Jeg sa at JEG TROR Nikon mener det.

 

Selv har jeg ikke behov for denne typen optikk, og jeg har ingen formening om Nikon er bedre enn andre på generell basis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe kult at ting blir dyrere, men heller ikke noe unormalt...

Prisene på Nikon optikk har vært ganske stabil lenge. Hvis du sammenligner priser på tilsvarende optikk hos de andre merkene er Nikon fremdeles konkuransedyktig.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så tror jeg at Nikon prøver å få mer penger ut av det dyrere segmentet, og fant ut at valutakurser er en god unskyldning...

 

 

Tror også dette er grunnen til at de laget Nikon Df og priset den så høyt. De forstod at det var et marked for retro-kameraer, og de trenger å tjene mer penger.

 

Det aller meste blir faktisk dyrere over tid, lønninger stiger, prisen på råvarer stiger og dette må faktisk en produsent ta hensyn til, hvis ikke går man konk etter en viss tid. Kalles matematikk.

Lenke til kommentar

 

For å være ærlig så tror jeg at Nikon prøver å få mer penger ut av det dyrere segmentet, og fant ut at valutakurser er en god unskyldning...

 

 

Tror også dette er grunnen til at de laget Nikon Df og priset den så høyt. De forstod at det var et marked for retro-kameraer, og de trenger å tjene mer penger.

 

Det aller meste blir faktisk dyrere over tid, lønninger stiger, prisen på råvarer stiger og dette må faktisk en produsent ta hensyn til, hvis ikke går man konk etter en viss tid. Kalles matematikk.

 

Men det forklarer jo ikke hvorfor det skjer med så mye på en gang, og heller ikke hvorfor det ikke skjer over hele linja, men bare i det dyrere segmentet?

Lenke til kommentar

Men det forklarer jo ikke hvorfor det skjer med så mye på en gang, og heller ikke hvorfor det ikke skjer over hele linja, men bare i det dyrere segmentet?

De billige objektivene produserer i andre land enn de dyre. Og disse landenene har vel forskjellig utvikling i valuta-kursene?
Lenke til kommentar

 

 

Men det forklarer jo ikke hvorfor det skjer med så mye på en gang, og heller ikke hvorfor det ikke skjer over hele linja, men bare i det dyrere segmentet?

 

Man tar det der man tror det er mulig å ta det. Det går ikke an å øke prisene i et marked som er veldig sensitivt for prisøkninger, da stuper salget. At det er mye mer prisfokus på billigkameraer enn på proffutstyr, det er ikke overraskende.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men det forklarer jo ikke hvorfor det skjer med så mye på en gang, og heller ikke hvorfor det ikke skjer over hele linja, men bare i det dyrere segmentet?

 

Man tar det der man tror det er mulig å ta det. Det går ikke an å øke prisene i et marked som er veldig sensitivt for prisøkninger, da stuper salget. At det er mye mer prisfokus på billigkameraer enn på proffutstyr, det er ikke overraskende.

 

De 6 årene sånn ca jeg har hatt DSLR så har prisene alltid økt på de objektivene det vises til, og regnskapstallene til Nikon viser at de ikke akkurat driter penger nå om dagen og det skyldes at hele markedet er på en stø kurs nedover og ikke grådighet.

 

Japanske firmaer driver business på en annen måte enn USA og Europa og bla så er det ikke uvanlig at de foretar justeringer av priser så sjeldent som 1 gang i året. Dette kjenner jeg godt igjen fra mine dager i musikkbutikk hvor bla Roland og Yamaha gjorde noe av det samme.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men det forklarer jo ikke hvorfor det skjer med så mye på en gang, og heller ikke hvorfor det ikke skjer over hele linja, men bare i det dyrere segmentet?

 

Man tar det der man tror det er mulig å ta det. Det går ikke an å øke prisene i et marked som er veldig sensitivt for prisøkninger, da stuper salget. At det er mye mer prisfokus på billigkameraer enn på proffutstyr, det er ikke overraskende.

 

De 6 årene sånn ca jeg har hatt DSLR så har prisene alltid økt på de objektivene det vises til, og regnskapstallene til Nikon viser at de ikke akkurat driter penger nå om dagen og det skyldes at hele markedet er på en stø kurs nedover og ikke grådighet.

 

Japanske firmaer driver business på en annen måte enn USA og Europa og bla så er det ikke uvanlig at de foretar justeringer av priser så sjeldent som 1 gang i året. Dette kjenner jeg godt igjen fra mine dager i musikkbutikk hvor bla Roland og Yamaha gjorde noe av det samme.

 

Men det er for de fleste av disse ikke snakk om en gang i året. Det er 2,3 og 4 år siden det skjedde noe. Og for noen, så har det ikke skjedd noe siden prisjakt.no begynte å registrere på de forskjellige. Noen av de har lagt med ca samme pris siden i 2010. Så plutselig i februar i år hopper de opp mellom 7 og 28 %.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik i den bransjen som det er i andre bransjer som importerer varer og handler i GBP/USD/EURO at NOK svekket seg for ett år siden ca og det ble bare verre og verre og nå til slutt så måtte man bare ta til seg at det ikke blir bedre og dermed må man videreføre tapet ned på forhandlerne og dermed kommer prisstigningen.

Da er det relativt smart å ta ut prisøkningen på de varene der det ikke er voldsom konkurranse. Det er mye verre å sette opp innprisen til Expert og Elkjøp enn til Nisjebransjen på optikk som uansett selges noen få av i året. Har man 2stk D4 og trenger en 300f/2,8 da kjøper man denne selv om den har steget noen lapper.

 

Om fru Jensen derimot står på elkjøp og skal kline til med speilreflex til konfirmasjonen til barnebarnet og vuderer en D3200 kontra en Canon ett eller annet da kan hundrelappene bety voldsomt mye.

 

Jeg forstår godt at de må øke prisene, ta også med at i produksjonslandene dette lages er det ikke nødvendigvis flat lønnsvekst og råvareprisene ligger vel heller ikke akkurat i ro

Endret av TorsteinG
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik i den bransjen som det er i andre bransjer som importerer varer og handler i GBP/USD/EURO at NOK svekket seg for ett år siden ca og det ble bare verre og verre og nå til slutt så måtte man bare ta til seg at det ikke blir bedre og dermed må man videreføre tapet ned på forhandlerne og dermed kommer prisstigningen.

Da er det relativt smart å ta ut prisøkningen på de varene der det ikke er voldsom konkurranse. Det er mye verre å sette opp innprisen til Expert og Elkjøp enn til Nisjebransjen på optikk som uansett selges noen få av i året. Har man 2stk D4 og trenger en 300f/2,8 da kjøper man denne selv om den har steget noen lapper.

 

Om fru Jensen derimot står på elkjøp og skal kline til med speilreflex til konfirmasjonen til barnebarnet og vuderer en D3200 kontra en Canon ett eller annet da kan hundrelappene bety voldsomt mye.

 

Jeg forstår godt at de må øke prisene, ta også med at i produksjonslandene dette lages er det ikke nødvendigvis flat lønnsvekst og råvareprisene ligger vel heller ikke akkurat i ro

Hadde vært helt enig med deg med valuta endring hvis det hadde vært en gradvis økning og ca likt prosentvis. Men her gjøres det plutselig et hopp etter flere/en del år der prisen har stått så og si stille.

Nikon sin økonomiavdeling er nok ikke så dum at de plutselig finne ut at de taper penger etter å ha gjort det i flere år. Og da finner ut at de må gjøre noe drastisk. Og ja, jeg vil si at en økning i pris på 28% på et objektiv som allerede koster kr 50.000,- er drastisk.

 

Jeg er enig med deg at det er lettere å legger regningen på disse dyrere objektivene siden bruker av disse ofte har investert mer i parken sin og er mer lojal. Pluss en del i dette segmentet kanskje får dette betalt av arbeidsgiver?

 

Tok forresten en kjapp tur innom prisjakt.no nå og sammenlignet prisen på objektivene jeg listet opp i første posten med Canon sine versjonen av samme objektiver. For uten 800 og 300 f/4 ligger Nikon sine nye priser noen tusen under Canon sine. Og 200-400 da der Canon nesten har doble prisen av Nikon. Det og det objektivet hos Nikon som har hoppet mest prosentvis i pris med 28 %.

Jeg tror Nikon har sett at de har lagt en del lavere enn Canon i pris og har funnet ut at her kan de tjene mer penger. Uten å risikere at fotografer hopper over til Canon. For de ligger fortsatt lavere enn Canon i pris. Men i stedet for å ligge 10-20k under, så ligger de nå bare 3-5k under.

Det er nok grunnen, etter min mening, at "alle" proff teleobjektivene hoppet i pris og at de hoppet så forskjellige prosentvis opp.

Som jeg har nevnt tildligere ville en valutaendring påvirket alle objektivene likt prosentvis, så jeg har ingen tro på at dette er tilfellet.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror Nikon har sett at de har lagt en del lavere enn Canon i pris og har funnet ut at her kan de tjene mer penger. Uten å risikere at fotografer hopper over til Canon. For de ligger fortsatt lavere enn Canon i pris. Men i stedet for å ligge 10-20k under, så ligger de nå bare 3-5k under.

Her må du huske at Canon har oppgradert alle sine Big Whites 300-600 og økte prisen betraktelig. Før oppgraderingen til Canon var Nikon sine 300-600 dyrere enn Canon. Nå ligger Nikon bare ca.10% under Canon, og tror ikke det er fordel for Nikon å bevege seg så nærmt Canon i pris med tanke på at de ligger en generasjon bak.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...