Gå til innhold

En av ti kvinner i Norge er blitt voldtatt


Anbefalte innlegg

Nylig ble rapporten om voldtekter i Norge lagt frem, og resultatet var overraskende høyt. 9,4% av norske kvinner har blitt voldtatt. 1,1% av norske menn. Aftenposten - En av ti kvinner...

 

Jeg begynte med en eneste gang å stille spørsmål til hvor troverdig rapporten var, da jeg syns antallet var alt for høyt. Så jeg begynte å undersøke.

 

"Hvor mange personer er det som har blitt spurt?", og "hvilken definisjon av voldtekt bruker de?". Og jeg fant svar som bekrefter rapporten.

 

Det ble sendt ut anonym undersøkelse til en hel rekke personer, hvor man fikk en svarsprosent på 43%. Dette var 2435 kvinner og 2092 menn som svarte på undersøkelsen. Nå er ikke jeg en ekspert på statistikk, så jeg gjorde som man vanligvis gjør. Jeg googlet.

En kjapp tur på google fortalte meg at ved 1 million personer, holder det å spørre ca 1 100 personer for å få en 3% feilmargin i statistikken. (for 10 millioner var det 1 110 personer). Det er spurt enda flere enn det, og jeg vil derfor tro at det er lavere enn 3% feilmargin. (kilde: Surveymonkey.com)

 

Så statistikken ser i orden ut. Hva med ordbruket?

Heldigvis kom Aftenposten med en kommentar på sin Facebook-side, som besvarte mitt spørsmål ganske greit:

 

 

Til dere som diskuterer definisjonen av voldtekt. Dette er spørsmålet som er stilt i undersøkelsen: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?»

Så... 9,3% av kvinner mellom 18 og 75 år har opplevd voldtekt. I Norge.

 

Man blir litt målløs, blir man ikke?

 

Eller har noen noe å påpeke som er feil? Eller noe å bidra med?

Endret av Slimda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke en tråd som handlet om denne rapporten, så jeg lagde min egen.

 

Nylig ble rapporten om voldtekter i Norge lagt frem, og resultatet var overraskende høyt. 9,4% av norske kvinner har blitt voldtatt. 1,1% av norske menn.

 

Jeg begynte med en eneste gang å stille spørsmål til hvor troverdig rapporten var, da jeg syns antallet var alt for høyt. Så jeg begynte å undersøke.

 

"Hvor mange personer er det som har blitt spurt?", og "hvilken definisjon av voldtekt bruker de?". Og jeg fant svar som bekrefter rapporten.

 

Det ble sendt ut anonym undersøkelse til en hel rekke personer, hvor man fikk en svarsprosent på 43%. Dette var 2435 kvinner og 2092 menn som svarte på undersøkelsen. Nå er ikke jeg en ekspert på statistikk, så jeg gjorde som man vanligvis gjør. Jeg googlet.

En kjapp tur på google fortalte meg at ved 1 million personer, holder det å spørre ca 1 100 personer for å få en 3% feilmargin i statistikken. (for 10 millioner var det 1 110 personer). Det er spurt enda flere enn det, og jeg vil derfor tro at det er lavere enn 3% feilmargin. (kilde: Surveymonkey.com)

 

Så statistikken ser i orden ut. Hva med ordbruket?

Heldigvis kom Aftenposten med en kommentar på sin Facebook-side, som besvarte mitt spørsmål ganske greit:

 

 

Til dere som diskuterer definisjonen av voldtekt. Dette er spørsmålet som er stilt i undersøkelsen: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?»

 

Så... 9,3% av kvinner mellom 18 og 75 år har opplevd voldtekt. I Norge.

 

Man blir litt målløs, blir man ikke?

 

Eller har noen noe å påpeke som er feil? Eller noe å bidra med?

 

Man kan jo spekulere i om et representativt voldtektsoffer har lik svarprosent som en som ikke har blitt voldtatt.

Lenke til kommentar

Overrasker meg ikke. En bekjent ble overfalt på gata (ikke i oslo) edru, iført joggebukse og hettegenser. Den ene rev av henne klærne mens den andre hold henne fast. Heldigvis var det en fyr som tilfeldigvis gikk forbi og jagde de vekk. Er vist ikke så tøffe i tryne lenger når de blir konfrontert av andre menn.

 

En liten digresjon (ikke spør meg hvorfor jeg vet det) men lignende diskusjon finnes på kvinneguiden.no. Den diskusjonen var hm, ganske syk. Der er det visse som mener at festvoldtekt ikke er voldtekt, men frivillig sex. Fordi hvis jenta ikke er bundet fast er sexen frivillig, uansett om hun gråter og helt klart ikke vil. :hmm: Noen som ikke har fulgt med i biologitimen kanskje. Er vel slike holdninger som er farlige siden overfallsvoldtektene bare er en liten prosent av antall voldtekter per år.

 

Edit: Vet ikke om strengere straffer er svaret her siden voldtektsantallet i land med veldig høye straffer fortsatt er ganske stort. Holdningskampanjer er vel relativt usakelig da voldtektsmenn ikke bryr seg en dritt - akkurat som en tyv vet det er galt å stjele men gjør det alikevel. Å be jenter holde seg inne, drikke mindre, kle seg mer er også usakelig da jenter ikke burde leve så begrenset og voldtektsmennene forsvinner ikke av den grunn (les det jeg skrev om hun i slakkeklær).

Endret av Pratsom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir litt målløs, blir man ikke?

Det er mange ting jeg blir målløs over, også angående denne undersøkelsen. Men tallet 9,4% overrasket meg ikke så mye. Dette mener jeg å ha lest andre steder før. La meg heller ramse opp hva jeg er "målløs" over (helt målløs er jeg dog ikke, ellers kunne jeg ikke skrevet dette innlegget).

 

* Ettersom jeg har lest dette tallet før, så er jeg MÅLLØS!?!?! :) over at folk lar seg sjokkere over tallet som om det var noe nytt og revolusjonerende. Det er veldig høyt!, men nytt er det ikke.

* Jeg er MÅLLØS over at de tror de får fornuftige svar i en telefonundersøkelse, og at de tror at menn og kvinners svar over telefon kan sammenlignes. Menn liker ikke å snakke om ting, som kjent.

* Jeg er målløs over at de ikke bruker lovens definisjon av voldtekt.

* Jeg er målløs på ekte over at de påstår 1 av 4 menn anmelder voldtekt, og 1 av 4 kvinner. Dersom 1 av 4 kvinner anmelder voldtekt er det latterlig å tro at 1 av 4 menn anmelder, ettersom voldtekt av menn er 10 ganger så tabubelagt.

* Rundt 4% av menn/gutter oppgir å ha blitt misbrukt som barn. Dersom voldtektsrate i livsløpssammenheng er 1,1% betyr dette at minus 2,8% av norske menn er voldtatt i voksen alder. Ellers så går ikke statistikken i hop. Eller så henger dette sammen med at de bruker en definisjon av voldtekt som "favoriserer" samleie (=voldtekt av kvinner) istedenfor lovens definisjon.

 

Hvis 1,1% (=55000) menn er voldtatt og 1 av 4 (=13750) anmelder og 10% av anmeldelsene fører til rettsak (=1375) så skulle vi hatt ca 27 rettsaker om voldtekt av menn hvert år over en 50 års periode. Dette høres tvilsomt høyt ut, men hva vet vel jeg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En liten digresjon (ikke spør meg hvorfor jeg vet det) men lignende diskusjon finnes på kvinneguiden.no. Den diskusjonen var hm, ganske syk. Der er det visse som mener at festvoldtekt ikke er voldtekt, men frivillig sex.

Begge parter må oppleve at det er frivillig hvis det skal kalles frivillig. Det minner meg om skolen der spørsmålet "kan menn voldtas" plutselig dukket opp. Jentene i klassen (og meg) kom på en fnisende "se-rundt-på-hverandre-måte" til at det ikke var mulig, ettersom voldtekt forutsatte samleie og samleie forutsatte ereksjon. Og menn er jo mye sterkere. Senere har jeg lært at:

* Voldtekt trenger ikke være samleie.

* Ereksjon trenger ikke være frivillig.

* En mann kan ha samleie med en annen mann i toern uten at den første (offeret) har ereksjon.

* Menn er ikke alltid sterkere enn kvinner.

* Spesielt ikke når det er 5 mot 1.

* Uansett kan ikke menn forsvare seg, for da er det plutselig vold mot kvinner.

 

Enda mer holdningskampanjer har jeg liten tro på, men en grundig drøftig av de forskjellige typene voldtekter av menn og kvinner (or transpersoner??? det tenkte jeg ikke på før nå) i seksualundervisningen i skolen hadde vært på sin plass. Før man har holdningskampanjer må man gjøre det krystallklart hva man har kampanje mot, så de som er på nippet til å voldta virkelig føler seg truffet, og ikke tenker at "voldtekt er noe utlendinger gjør på gaten om natta.".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Begge parter må oppleve at det er frivillig hvis det skal kalles frivillig. Det minner meg om skolen der spørsmålet "kan menn voldtas" plutselig dukket opp. Jentene i klassen (og meg) kom på en fnisende "se-rundt-på-hverandre-måte" til at det ikke var mulig, ettersom voldtekt forutsatte samleie og samleie forutsatte ereksjon. Og menn er jo mye sterkere. Senere har jeg lært at:

* Voldtekt trenger ikke være samleie.

* Ereksjon trenger ikke være frivillig.

* En mann kan ha samleie med en annen mann i toern uten at den første (offeret) har ereksjon.

* Menn er ikke alltid sterkere enn kvinner.

* Spesielt ikke når det er 5 mot 1.

* Uansett kan ikke menn forsvare seg, for da er det plutselig vold mot kvinner.

 

Enda mer holdningskampanjer har jeg liten tro på, men en grundig drøftig av de forskjellige typene voldtekter av menn og kvinner (or transpersoner??? det tenkte jeg ikke på før nå) i seksualundervisningen i skolen hadde vært på sin plass. Før man har holdningskampanjer må man gjøre det krystallklart hva man har kampanje mot, så de som er på nippet til å voldta virkelig føler seg truffet, og ikke tenker at "voldtekt er noe utlendinger gjør på gaten om natta.".

 

 

Sant! Man burde kunne forsvare seg uansett om man er mann eller kvinne. Hvis en mann dytter vekk en kvinne som driver på mens han f.eks. er full blir han nok ikke tiltalt for vold.. Er enig med å ta problemestillingene opp på skolen. Få frem at samfunnet har nulltoleranse mot alle typer ufrivillig sex mot begge (alle) kjønn.

 

Synes selv at festvoldtekter er relativt skremmende. Festvoldtekter tror jeg er viktig å ta tak i. I hver eneste diskusjon ser jeg noen som mener at festvoldtekt egentlig er kvinner som vil, men bare angrer dagen etterpå. Som lett avblåser det faktum at de har lite empiri som støtter opp mot synet, og mener at nesten ingen blir voldtatt på fylla. Jeg har aldri noensinne hørt om kvinner som tenker på den måten, det tror jeg ikke de eller mange andre har heller. Det forekommer dessverre, men da pleier kvinnen å få ganske bra straff. Uansett om en gang er for mye, men det samme gjelder jo all kriminalitet. Hvor mange har ikke blitt dømt uskyldig til drap før? Det betyr ikke at vi plutselig bør regne alle drapsforsøk som falske og regne med at gjerningsmennene blir dømt uskyldig.

Endret av Pratsom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres helt sykt ut, men hadde vært interessant å vite spørsmålsstillingen og hva som defineres som voldtekt under telefonsamtalene.

 

Til dere som diskuterer definisjonen av voldtekt. Dette er spørsmålet som er stilt i undersøkelsen: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?» Det er definisjonen og spørsmålet de har gått etter..

Lenke til kommentar

er vel denne det er snakk om? http://www.nkvts.no/biblioteket/Publikasjoner/Vold_og_voldtekt_i_Norge.pdf

 

 

 

Voldtekt er kartlagt ved fire spørsmål om «noen har tvunget deg til a)

samleie b) oralsex c) analsex eller d) puttet fingre eller objekter inn i din vagina eller
anus – ved å bruke fysisk makt eller true med å skade deg eller noen som står deg
nær». Dette er formuleringer som opprinnelig ble brukt i The National Women’s
Study i USA (Dean G. Kilpatrick, Edmunds, & Seymour, 1992) og har siden blitt
brukt i en flere andre undersøkelser, blant annet National Violence Against Women
Survey (Tjaden & Thoennes, 2000).
Endret av FB.870160029000210
Lenke til kommentar

Så kan man regne med at fler av ti kvinner som mener de er voldtatt definerer voldtekt som å angre. Veldig trist for de som faktisk har opplevd voldtekt, da det ikke alltid blir tatt på alvor.

 

Hvordan fant du ut dette? Hvordan definerer du "regne med"? Og hvor står disse tallene? Er trist at noen våger å anmelde falsk i alle kriminelle saker, uansett om det er snakk om vold, voldtekt, vinningskriminalitet m.m.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

 

Så kan man regne med at fler av ti kvinner som mener de er voldtatt definerer voldtekt som å angre. Veldig trist for de som faktisk har opplevd voldtekt, da det ikke alltid blir tatt på alvor.

 

Hvordan fant du ut dette? Hvordan definerer du "regne med"? Og hvor står disse tallene? Er trist at noen våger å anmelde falsk i alle kriminelle saker, uansett om det er snakk om vold, voldtekt, vinningskriminalitet m.m.

Både fordi jeg kjenner personer som har blitt utsatt for falske beskyldninger og det man får med seg i media. Skrev ingen konkrete tall og det har jeg heller ikke. Men det er helt klart at det ofte skjer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Så kan man regne med at fler av ti kvinner som mener de er voldtatt definerer voldtekt som å angre. Veldig trist for de som faktisk har opplevd voldtekt, da det ikke alltid blir tatt på alvor.

Hvordan fant du ut dette? Hvordan definerer du "regne med"? Og hvor står disse tallene? Er trist at noen våger å anmelde falsk i alle kriminelle saker, uansett om det er snakk om vold, voldtekt, vinningskriminalitet m.m.

Både fordi jeg kjenner personer som har blitt utsatt for falske beskyldninger og det man får med seg i media. Skrev ingen konkrete tall og det har jeg heller ikke. Men det er helt klart at det ofte skjer.

 

 

Det holder ikke. Finn heller frem konkrete og troverdige kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så kan man regne med at fler av ti kvinner som mener de er voldtatt definerer voldtekt som å angre. Veldig trist for de som faktisk har opplevd voldtekt, da det ikke alltid blir tatt på alvor.

 

Hvordan fant du ut dette? Hvordan definerer du "regne med"? Og hvor står disse tallene? Er trist at noen våger å anmelde falsk i alle kriminelle saker, uansett om det er snakk om vold, voldtekt, vinningskriminalitet m.m.

Både fordi jeg kjenner personer som har blitt utsatt for falske beskyldninger og det man får med seg i media. Skrev ingen konkrete tall og det har jeg heller ikke. Men det er helt klart at det ofte skjer.

Det holder ikke. Finn heller frem konkrete og troverdige kilder.

Hæ? Det er ikke en teori jeg har funnet på. Det er jo en kjent sak. Hvorfor reagerte du så negativt på det?
Lenke til kommentar

 

Både fordi jeg kjenner personer som har blitt utsatt for falske beskyldninger og det man får med seg i media. Skrev ingen konkrete tall og det har jeg heller ikke. Men det er helt klart at det ofte skjer.

 

 

Dette blir jo bare ren synsing. Tror ikke det du sier er rett. Selv har jeg aldri hørt om mer enn to tilfeller av falsk anmeldelse i norge via media, så da burde jo min hypotose være at de ikke finner sted? Synesing er ikke bare fullstendig tullete i en slik setting, men også ganske farlig da det støtter opp til synet om at kvinner som anmelder ikke bør bli trodd og det er med på å ufarliggjøre voldtekt. Kom med sikre emipiriske studier og funn som kan generaliseres til befolkningen i norge så kan vi begynne en ordentlig diskusjon.

 

Edit: er ikke meningen og angripe deg, men jeg vil gjerne se mer enn de eksemplene i media jeg selv kan finne frem. Er interessert i å se riktige utregnet og kalkulert tall som har blitt målt og anses som sterke empiriske funn som viser at det finnes mange falske anmeldte voldteker per år i norge. Snakker vi 1000 eller 10? Hvor stort er forholdet mellom alle anmeldte voldtekter per år og de som er falske? Hvis dette forholdet er lite bør man jo diskutere hvordan man skal endre det.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Høres helt sykt ut, men hadde vært interessant å vite spørsmålsstillingen og hva som defineres som voldtekt under telefonsamtalene.

Aftenposten skrev følgende (som jeg også skrev i hovedinnlegget):

Til dere som diskuterer definisjonen av voldtekt. Dette er spørsmålet som er stilt i undersøkelsen: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?»

Lenke til kommentar

 

Høres helt sykt ut, men hadde vært interessant å vite spørsmålsstillingen og hva som defineres som voldtekt under telefonsamtalene.

Aftenposten skrev følgende (som jeg også skrev i hovedinnlegget):

Til dere som diskuterer definisjonen av voldtekt. Dette er spørsmålet som er stilt i undersøkelsen: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?»

 

 

Ah, takk. Overså vist den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...