Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå laget meg en flickr konto hvor jeg tenkte å dele noen bilder av barna med resten av familien. Lastet opp noen bilder i går, men kom på at jeg kanskje burde sortere de i mapper som for eksempel: januar, februar osv……

Jeg er ikke nok ikke så teknisk begavet til slike «programmer, så til tross for iherdig forsøk får jeg dessverre ikke til. Er det noen som greit kan fortelle hvordan dette gjøres? Så hadde det vært kjempesnilt. Om dette da i det hele tatt er mulig, noe jeg går utifra ellers blir det jo bare en haug med bilder i tilfeldig rekkefølge.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar!

 

Da skal jeg forsøke det. Setter en «tilgang» på de ulike settene?

 

Og hvordan fungerer dette med «lesetilgang»? Er det slik at en på en eller annen måte sender en forespørsmål til et familiemedlem som den må akseptere for at de skal kunne se bildene?

Lenke til kommentar

Du har fire måter å sette begrensninger på. Du kan enten gjøre bilder helt private (kun for deg) ,at kun at de du har definert som "familie" kan se, at kun de du har som "venner" på Flickr kan se eller ha de helt åpent.

 

Jeg har fått de som er aktuelle til å se på mine familiebilder til å bli medlemmer av flickr. Deretter har jeg definert de som "familie". Når jeg legger inn nye bilder av personer, velger jeg at disse bildene kun kan sees av de som er "familie".

 

Du kan også dele et privat set (eller album på godt norsk) via link. Men da har du jo selvsagt ingen mulighet til å hindre at den linken deles videre av de som har fått den.

Lenke til kommentar

Takker for gode råd!

 

Nå har jeg fått lagd meg to sets (januar og februar), jeg la også disse bildene til min "gruppe" ved import. I gruppen ligger de alle i en og samme "mappe". Er det mulig å bruke de settene jeg har lagd også i min gruppe, slik at det også her bllr sortert i mapper?

 

:)

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Ifølge Googling nei, du kan evt velge alle bildene i et Set når du er inne i settet og legge disse til gruppe.

 

Tanken bak grupper er samlinger av mer tematiserte bilder - gjerne offentlige der mange laster opp sine blinkskudd i henhold til tema. Søker du på Flickr finner du mange eksempler.

 

Tanken bak Sets er å sortere ut dine beste bilder, (tenk fotobøker f.eks.) tror du fort vil miste oversikten med månedlig arkiv/dato-relaterte sets. Jeg husker ihvertfall ikke hvilken måned jeg har tatt et bestemt bilde.

Jeg lager heller større sets med de beste bildene fra et år/sesong, eller de beste bildene fra navngitte ferieturer - osv.

 

Prøv å sortere ut de beste bildene/blinkskuddene til "Sets" - ihvertfall de settene som skal deles - selv famile vil ha begrenset tålmodighet for å se på hundrevis av halvgode bilder - uansett hvor flotte du synes barna selv er.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er det en egen tråd for Flickr også ja - den har jeg bruk for nå. Lurer på noe, som jeg ikke fant svar på der:

Jeg legger ganske store bilder på Flickr, greit å ha som "sikkerhet" også - oppdaget plutselig hos en venninne at jeg ikke kunne laste ned et bilde fra henne, og det synes jeg det er fint at andre ikke får lov til. Men da jeg gikk på min egen, ikke innlogget som meg selv, ser jeg at jeg kan "download" originalstørrelsen.I settings vil jeg gjerne at alle skal kunne se den største, men hvis man har den settingen, kan visst alle laste den ned også. Er det noe settings man kan velge slik at folk kan se det største bilde, men ikke laste ned noen bilder fra min konto?? (Slik det så ut nå, var det mulig med "Save image...."

Lenke til kommentar

Lag Photo Sets hvor du organiserer bildene. Bilder kan tilhøre flere Sets. For eksempel "Januar 2014", "Barnebarna" og annet.

Hva er forskjellen på sets, collections og albums? Har vært på flickr en stund men ikke brukt eller forstått forskjellen på disse.

Lenke til kommentar

 

Lag Photo Sets hvor du organiserer bildene. Bilder kan tilhøre flere Sets. For eksempel "Januar 2014", "Barnebarna" og annet.

Hva er forskjellen på sets, collections og albums? Har vært på flickr en stund men ikke brukt eller forstått forskjellen på disse.

 

Sets og Albums er det samme før het det Sets, og så ble det endret til Albums for ikke så lenge siden. Collections er "overordnet" Albums, Altså du kan samle en del Albums i en Collection. (Eksempel: Jeg har laget en Collection jeg har kalt Travels and Trips, i denne ligger flere albumer med reiser til diverse land og med årstall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...