Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse spørsmål om VW Transporter


Castman

Anbefalte innlegg

Hei.


Har et firma der jeg leverer mange pakker/varer til både private og næringkunder.

Nå kjører jeg Toyota Hilux pickup, men lasteplanet blir for lite.

Lurer på en VW transporter, pga mer komfort og høyere kapasitet. Usikker om jeg skal kjøpe ny eller brukt. Får mva tilbake på ny bil så heller litt mot det.

Tror det er viktig at jeg har skyvedører på begge sider, og er usikker om jeg bør ha 4motion?

Et hav av forskjellig utstyr jeg kan velge så lurer jeg på hva jeg burde ha?

Ser det er ulike firmaer som importer nye transportere fra Tyskland til en rimelig penge. Har disse annet standard utstyr enn norske? Feks ett batteri isteden for to?

Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper en vw transporter?

Takker for svar og synspunkter :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan egentlig ikke svare noe særlig på spørsmålene, men kan dele noen tanker siden jeg selv bruker en Transporter Caravelle 2,5 varebil med firehjulstrekk, og ble fort glad i den. Når jeg tenker på hva jeg liker eller ikke liker med den, så er det nok motoren, firehjulstrekken, og det at det er en Caravelle som er "hoved-plussene". De mindre motorene er mye dårligere, og Caravelle er mer komfortabel, med bedre støydemping etc, samt at jeg liker at man har utrolig god oversikt med glass rundt baut. Feks om jeg skal ha bilhenger, som jeg en gang i tiden var ganske god med, men som nå blir så sjelden at jeg trives med at hengeren ikke forsvinner ut av syne når man er nærmere enn 5 meter. De har jo ellers også store fine speil.

 

På den annen side er de relativt dyre, og glass er ikke nødvendigvis like praktisk for alle. Komforten er generelt høy til typen bil og være, men kunne tenkt meg at veggen var litt lenger bak, og den er litt "duvete" der man sitter rett oppå forhjulene, så hvis man lett blir sjøsyk...

Med 6 trinns manuell blir det mye giring, og motoren kommer først til sin rett når man har fått opp litt fart. 1. gir er svært lavt, som er kjekt i køkjøring, eller når noe tungt skal dras løs, men blir litt lastebil-aktig opp til 50-60 kmt. Selve gir og clutch er på vanlig VAG-vis bra og lett å hanskes med.

 

Har ikke fulgt med på hva som er å få på de aller nyeste, og bare kjørt noen hundre meter med en. Men 4-hjulstrekk, stor motor, og automatgir hadde stått høyt på min ønskeliste. Hvis man skal kjøre mye om kvelden har lysene også et dårlig rykte, så da blir xenon sikkert også lurt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Alltid gøy med 4wd og stor motor, men håpet jeg ville slippe det pga prisen.

 

Sikkert bra med vinduer rundt da det gir bedre oversikt, men koster sikkert en del mer?

 

Lurte egentlig på kortversjon med 2wd og 115hk. Kjedelig, men funker til å levere pakker med. Vil ha xenon for bedre lys, to skyvedører, varme bak (fordel v/tørking), forskyvet skillevegg for bedre komfort, tregulv i varerommet, hengerfeste, robuste setetrekk og armlene.

 

Andre ting jeg bør ha med?

Lenke til kommentar

Lurte egentlig på kortversjon med 2wd og 115hk. Kjedelig, men funker til å levere pakker med. Vil ha xenon for bedre lys, to skyvedører, varme bak (fordel v/tørking), forskyvet skillevegg for bedre komfort, tregulv i varerommet, hengerfeste, robuste setetrekk og armlene.

 

Andre ting jeg bør ha med?

Jeg kjører selv en 140 hesters utgave med 4 motion med det utstyret du lister opp her, foruten xenon da sjefen ikke trodde dette var nødvendig.

 

Skulle jeg ha basert på de erfaringene jeg har nå bestilt ny Transporter ville jeg fått sjefen til å bestille tilsvarende bil, men med xenon, vindu i skyvedør på passasjersiden og 180hk varianten. Sistnevnte da jeg kontinuerlig kjører med last og at jeg veldig ofte trekker på tung henger.

Lenke til kommentar

Kjørte endel transporter 2012 model sist sommer, var en ganske fin bil, med masse plass, eneste problemet vi hadde var at den hadde litt lite lastekapasitet, altså når vi lastet tungt så gikk den nesten ned til dekka hehe. Tror lastekapasiteten var rundt 1 tonn. vanskelig å flytte 1 ting som veide 1 tonn om gangen :p

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Alltid gøy med 4wd og stor motor, men håpet jeg ville slippe det pga prisen.

 

Sikkert bra med vinduer rundt da det gir bedre oversikt, men koster sikkert en del mer?

 

Lurte egentlig på kortversjon med 2wd og 115hk. Kjedelig, men funker til å levere pakker med. Vil ha xenon for bedre lys, to skyvedører, varme bak (fordel v/tørking), forskyvet skillevegg for bedre komfort, tregulv i varerommet, hengerfeste, robuste setetrekk og armlene.

 

Andre ting jeg bør ha med?

 

Alt dreier seg vel om prioriteringer, så du må bare vurdere selv hva som er viktig eller ikke. Det jeg nevnte om motor gjelder de gamle hvor jeg mener 2,5 er et lurt valg også i den "nedtunede" varianten med ca 135hk. De går ikke så bra at det blir gøy, det er mer snakk om en komfort-sak spesielt med manuell gir. Og i motsetning til VAG sin V6 2.5TDI, er denne 2,5 5-sylinder holdbar og har bla tannhjulsdreven kamaksel så man slipper registerrem skift og denslags. Transporter er jo ellers ikke de mest service-vennlige, så jo mindre man trenger å gjøre der fremme, jo bedre.

 

Men det kan hende de nye motorene, som feks 115hk du nevner, er mer akseptabelt, jeg kan bare sammenlikne med de litt eldre, og da er jeg tilbøyelig til å heller ville valgt en 2 år eldre med alt det rette utstyret, enn en nyere ribbet versjon. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Caravelle har glass, varme bak, armlener, Webasto, skrå glasset vegg, og vel alt du nevner, men ser at de holder seg uforskammet godt i pris, så skjønner om det kanskje blir litt "over the top", og en basismodell med det utstyret du bryr deg om kanskje et bedre valg.

 

Forresten, jeg har brukt en Chrysler Grand Voyager også en god del som varebil og noe jeg savner fra den er automatiske skyvedører og luke. Vet ikke om dette koster mer enn det smaker på Transporter, men det smaker i alle fall ganske godt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...